نمایش «کتاب‌ها»، تولید کمپانی کومونا از کشور لهستان، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

چارسو پرس: این نمایش که پیش از این در جشنواره‌های مختلف لهستان چون کراکوف، بیالیشتوک و هنرهای معاصر شرکت کرده است، با یک گروه 11 نفره در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود.

مهم‌ترین نکته در اجرای این اثر، قصه‌گویی است. گروه نمایشی بدون هیچ مقدمه‌ای به سراغ قصه‌گویی می‌رود و تماشاگر را وادار می‌کند با علاقه ببیند و کشف کند.

این نمایش در سه بخش به تصویر کشیده می‌شود. بخش نخست، «کتاب مخترع»، به ریچارد با کمینستر فولر (آرشیتکت آمریکایی) که گنبد ژئودزیک (گنبدِ ساخته شده با سطوحِ هندسیِ) را ابداع کرده، تقدیم شده است. او نویسنده کتاب «زمین، فضا پیما» است که جایگاه سیاره زمین در جهان هستی را بررسی می‌کند.

بخش دوم نمایش، «کتاب آتش انداز»، داستان ییک امپراتور چینی را بازگو می‌کند. این امپراتور، ناوگان عظیمی می‌سازد که توانایی سفر دور دنیا و تصرف همه آبهای جهان را دارد. اما او تنها کاری که می‌کند، فرستادن هدایای مختلف برای پادشاهان هند و موگادیشو است. بعد از آن هم دستور می‌دهد که همه کشتی‌ها سوزانده شوند.

بخش آخر این نمایش، «کتاب باغ» است که در جستجوی آرامش و صلح، بعد از به انجام رساندن درست کارهاست. این مکان جایی در میانه (برزخ) است. ولی حتی آن‌جا هم آن طور که باید باشد، نیست.  

نمایش «کتاب‌ها» از کشور لهستان، ساعت 20 پنجشنبه نهم بهمن ماه، نخستین اجرایش در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر را تجربه می‌کند و دو شب بعد هم روی صحنه می‌رود.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور 1تا 12بهمن ماه برگزار می‌شود.