هرچند انتظار می‌رفت دبیر دوره بعدی جشنواره تئاتر فجر تاکنون مشخص شده باشد، هنوز این اتفاق رخ نداده و این در حالی است که تیر ماه را به هم به پایان رسانده‌ایم.

چارسو پرس: تعیین دبیر جشنواره تئاتر فجر به دلیل جایگاه مهم این جشنواره که تا سال‌های متمادی به عنوان ویترین تئاتر کشور شناخته می‌شد، همواره اهمیت بالایی داشته است تا جایی که در بعضی دوره‌ها مرکز هنرهای نمایشی هم تصمیم گرفت به سبک جشنواره تئاتر دانشگاهی، دبیر دوره بعدی جشنواره فجر را در اختتامیه دوره جاری معرفی کند تا دبیر منتخب حدود یک سال برای برنامه‌ریزی‌های خود زمان داشته باشد.

در آن دوره‌ها یکی از انتقادهای جامعه تئاتری، نداشتن یک اساسنامه مشخص در برگزاری جشنواره بود؛ کمبودی که سبب می‌شد هر سال در شکل برگزاری جشنواره سلیقه دبیر، دخیل شود.

در چند سال گذشته نه تنها هیچ گام موثری برای تدوین اساسنامه‌ای ثابت و قابل استناد برداشته نشده، بلکه انتخاب دیر هنگام دبیران هم مشکلی بر مشکلات پیشین افزوده است.

البته چند سالی است که اجرای عمومی آثار نمایشی، دیگر در گرو حضور در جشنواره فجر نیست، بنابراین برخی از گروه‌های تئاتری ترجیح می‌دهند نمایش‌های خود را در شرایطی آرام‌تر برای اجرا آماده کنند. با این حال حضور در این جشنواره برای گروه‌های جوان همچنان فرصتی مغتنم است تا به این وسیله، توانمندی‌ها و ذوق هنری خود را به جامعه تئاتری معرفی کنند.

از آنجاکه این جشنواره در منطقه ما به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های تئاتری شناخته می‌شود و حتی در تقویم جشنواره‌های جهانی هم ثبت شده است، انتظار می‌رود در برگزاری آن دقت بیشتری صورت بگیرد.

سال گذشته نیمه‌های خرداد ماه بود که حکم کورش زارعی به عنوان دبیر جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر منتشر شد. اما امسال نه تنها هنوز خبری رسمی در این زمینه منتشر نشده ، بلکه گمانه‌زنی‌های غیر رسمی هم مانند گذشته پررنگ نیست و تنها نام یکی دو تن از تئاتری‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی دبیری این دوره از جشنواره شنیده می‌شود.

با توجه به اینکه دبیر بعدی حتی اگر در روزهای آینده هم معرفی شود، در بهترین حالت برای برگزاری جشنواره حدود ۶ ماه زمان خواهد داشت بنابراین به نظر می‌رسد این اتفاق باید به سرعت رخ بدهد. بخصوص که جشنواره تئاتر فجر بین‌المللی است و دعوت از گروه‌های نمایشی معتبر که برنامه‌هایشان را در بلند مدت تعریف می‌کنند، نیازمند زمان کافی است که معمولا دبیران جشنواره‌های فجر ما حتی در دوره‌های گذشته نیز چنین فرصتی نداشتند.

با همه اینها حتی اگر دعوت از گروه‌های خارجی را در اولویت قرار ندهیم، گروه‌های داخلی هم برای حضور در جشنواره باید زمان کافی در اختیار داشته باشند تا بتوانند آثار نمایشی خود را برای گذراندن مراحل بازخوانی و بازبینی آماده کنند و حضوری به دور از شتابزدگی در جشنواره داشته باشند. اگر خواهان برگزاری یک جشنواره با کیفیت هستیم، انتخاب دبیر، اولین نکته‌ای است که اداره کل هنرهای نمایشی باید بیشتر به آن توجه داشته باشد و در این رهگذر هم دبیری موجه انتخاب کند و هم زمانی این دبیر را معرفی کند که تا برگزاری جشنواره زمان کافی وجود داشته باشد.


منبع: خبرگزاری ایسنا