صنعت سینما بی‌وقفه در حال تولید محتواهای تازه است اما گاهی به دلایل مختلف، به سراغ‌ قصه‌ها و ایده‌های قدیمی می‌رود تا برداشت جدیدی از آن‌ها ارائه دهد. در همین راستا، فیلم و سریال‌های متعددی را پیدا می‌کنید که اگرچه جدید به نظر می‌رسند اما در حقیقت بازسازی هستند؛ از «بی‌خوابی» کریستوفر نولان که بر اساس یک فیلم نروژی ساخته شده است تا «یازده یار اوشن» استیون سودربرگ که یکی از آثار فراموش‌شده‌ی دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی را به یک سه‌گانه‌ی پرفروش و محبوب تبدیل کرد.

چارسو پرس: فیلم‌هایی که برای این مقاله انتخاب کرده‌ایم، در تلاش هستند تا ایده‌های نسخه‌ی اصلی را گسترش دهند و آن‌ را به چیز بهتری تبدیل کنند و اغلب در این زمینه به موفقیت می‌رسند. شاید به همین دلیل باشد که علی‌رغم کیفیت بالا، از نسخه‌ی اصلی این آثار کمتر صحبت می‌شود و نسخه‌ی بازسازی آن‌ها است که در کانون توجه قرار دارد.

۱۰- روزی که دنیا از حرکت ایستاد (The Day the Earth Stood Still)

۱۰- روزی که دنیا از حرکت ایستاد (The Day the Earth Stood Still)

  • سال انتشار: ۲۰۰۸
  • کارگردان: اسکات دریکسون
  • بازیگران: کیانو ریوز، جنیفر کانلی، جیدن اسمیت، جان کلیز، کتی بیتس، کایل چندلر، آرون داگلاس، بلیر ردفورد
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۰ از ۱۰۰

در این ساخته‌ی اسکات دریکسون، یک موجود فضایی به نام کلاتو (کیانو ریوز) به کره‌ی زمین قدم می‌گذارد تا آن را از نابودی نجات دهد. «روزی که دنیا از حرکت ایستاد» که نسخه‌ی بازسازی فیلمی به همین نام از سال ۱۹۵۱ است، اگرچه برای جلوه‌های ویژه تحسین شد اما بازخوردهای مثبتی دریافت نکرد (البته به فروش قابل‌قبولی در گیشه رسید). ساختار کلی دو اثر شاید نزدیک باشد اما نسخه‌ی کلاسیک از جنبه‌های فرهنگی-سیاسی، اثر مهم‌تری به حساب می‌آید.

در فیلم اصلی (که اقتباسی از داستان کوتاه «وداع با ارباب» نوشته‌ی هری بیتس است)، پس از تولید انبوه بمب‌های اتمی و پیشرفت تکنولوژی‌های نظامی خطرناک، کلاتو به کره‌ی زمین می‌آید تا پیامی را تحویل دهد. آدم‌ها از ورود کلاتو شوکه شده‌اند و ترس وجودشان را فرا گرفته است. و او باید انسان‌ها را قانع کند تا به حرف‌هایش گوش دهند یا کره‌ی زمین به دلیل خطری که برای سیارات دیگر ایجاد می‌کند، نابود خواهد شد. در آن دوران، تهیه‌کننده، جولیان بلاستاین بیش از ۱۰۰ رمان و داستان کوتاه علمی-تخیلی را بررسی کرد تا به بهترین داستان ممکن برای یک اقتباس سینمایی برسد و در نهایت وداع با ارباب را پیدا کرد.

۹- بی خوابی (Insomnia)

۹- بی خوابی (Insomnia)

  • سال انتشار: ۲۰۰۲
  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: آل پاچینو، رابین ویلیامز، هیلاری سوانک، مورا تیرنی، مارتین دونوان، نیکی کت، پال دولی، لورن کاردینال
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰

کریستوفر نولان را با ایده‌های جدید و بلندپروازانه‌اش می‌شناسیم اما او یک فیلم بازسازی هم در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد. بی‌خوابی با بازی درخشان آل پاچینو و رابین ویلیامز، بازسازی یک فیلم نرژوی به همین نام است که سال ۱۹۹۷ به نمایش درآمد. قصه درباره‌ی دو کارآگاه پلیس است که باید یک پرونده‌ی قتل مرموز را در یک شهر کوچک حل کنند اما با هر قدمی که برمی‌دارند، بیشتر در منجلاب فریب، احساس گناه و تردیدهای بی‌پایان فرو می‌روند.

فیلم جنایی-تریلر کریستوفر نولان خوش‌ساخت و پرکشش است و برگ برنده‌ی آن‌ را باید تیم بازیگری و چرخش‌های داستانی غیرقابل‌پیش‌بینی بدانیم، با این حال نسخه‌ی اصلی به کارگردانی اریک شولدبرگ، با بازی درجه‌یک استلان اسکارشگورد، چیزی کم ندارد و حتی می‌توان ادعا کرد که از نسخه‌ی بازسازی نولان پیشی می‌گیرد. بی‌دلیل نیست که منتقد مشهور، راجر ایبرت نسخه‌ی اصلی را با رمان «جنایت و مکافات» فئودور داستایوفسکی مقایسه کرده است.

۸- مردی در آتش (Man on Fire)

۸- مردی در آتش (Man on Fire)

  • سال انتشار: ۲۰۰۴
  • کارگردان: تونی اسکات
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، داکوتا فانینگ، کریستوفر واکن، میکی رورک، مارک آنتونی، جانکارلو جانینی، رادا میشل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۸ از ۱۰۰

این فیلم اکشن-تریلر تونی اسکات فقید، قصه‌ی یک مامور سابق سیا به نام جان کریسی (دنزل واشینگتن) را روایت می‌کند که وظیفه‌ی محافظت از یک دختر نوجوان را برعهده می‌گیرد. هنگامی که دخترک ربوده می‌شود، جان به مسیر انتقام قدم می‌گذارد تا کسانی که باعث‌وبانی این اتفاق بوده‌اند را به سزای اعمای خود برساند.

این قصه‌ی تاثیر‌گذار از انتقام، حسرت و تاوان، همانند روزی که دنیا از حرکت ایستاد منتقدان را راضی نکرد اما از جهانی، فیلم بهتری از نسخه‌ی اصلی سال ۱۹۸۷ است (که خود آن اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته‌ی ای.جی. کوئینل است). فیلم اصلی که از بازیگرانی همچون اسکات گلن، جو پشی و جاناتان پرایس بهره می‌برد، برای برداشتی که از خشونت ارائه داد تحسین شد اما تونی اسکات سعی کرده است تا به قصه عمق بیشتری ببخشد و امضاهای خودش را هم به فیلم آورده است.

۷- آناستازیا (Anastasia)

۷- آناستازیا (Anastasia)

  • سال انتشار: ۱۹۹۷
  • کارگردان: دان بلات، گری گولدمن
  • صداپیشگان: مگ رایان، جان کیوسک، کلسی گرمر، کریستوفر لوید، هانک آزاریا، برنادت پیترز، آنجلا لنسبوری
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰

«آناستازیا» یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی است که خارج از حوزه‌ی حکمرانی دیزنی ساخته شد. قصه درباره‌ی دخترک ثروتمندی است که والدینش در جریان انقلاب روسیه کشته می‌شوند. دخترک اگرچه زنده می‌ماند اما به فراموشی دچار می‌شود و دوران کودکی خود را در یتیم‌خانه سپری می‌کند. سال‌ها بعد، همچنان شایعاتی درباره‌ی زنده ماندن دوشیزه آناستازیا رومانوف شنیده می‌شود اما خبری از او نیست. سپس با دختر جوانی به نام آنیا آشنا می‌شویم که خاطرات زیادی از گذشته‌اش ندارد اما در حقیقت همان آناستازیا است.

و بعد با دیمیتری ملاقات می‌کنیم، یک کلاهبردار که قصد دارد ثروت مادربزرگ پیر آناستازیا را به چنگ بیاورد. او می‌خواهد دختری شبیه به آناستازیا پیدا کند و او را با دروغ نزد مادربزرگ بفرستد. پسرک پس از آشنایی با آنیا متوجه می‌شود که او همان فرد موردنظرش است. در نتیجه دخترک اغفال می‌شود تا ادعا کند که آناستازیا است، به سراغ مادربزرگ برود و ثروت او را به تصاحب کند. با اینکه آناستازیا چهره‌ی تاریخی مشهوری محسوب می‌شود اما این انیمیشن یک بازسازی بوده و بر اساس فیلم لایو-اکشنی به همین نام از سال ۱۹۵۶ ساخته شده است که در آن بازیگرانی همچون اینگرید برگمن و یول برینر به ایفای نقش می‌پرداختند.

۶- یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven)

۶- یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven)

  • سال انتشار: ۲۰۰۱
  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • بازیگران: جرج کلونی، برد پیت، مت دیمون، اندی گارسیا، جولیا رابرتز، دان چیدل، کیسی افلک، کارل راینر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰

با اینکه بیش از دو دهه از اکران یازده یار اوشن گذشته است اما هنوز هم بسیاری نمی‌دانند که نسخه‌ی بازسازی شده فیلمی به همین نام از سال ۱۹۶۰ است. ساخته‌ی استیون سودربرگ برای ایده‌های هوشمندانه و تیم بازیگری پرستاره‌اش در کانون توجه قرار گرفت و ما با یک سارق نابغه به نام دنی اوشن (جرج کلونی) همراه می‌شویم که یک تیم حرفه‌ای و باتجربه را گردهم می‌آورد تا یک سرقت غیرممکن انجام دهد. سودربرگ تغییرات زیادی در شخصیت‌ها و قصه ایجاد کرده است اما فیلم را می‌توانیم یک بازسازی راضی‌کننده در نظر بگیریم که موفقیت‌هایش باعث شد تا دو دنباله و یک نسخه‌ی زنانه هم برای آن ساخته شود.

در نسخه‌ی اصلی، پنج عضو «رَت پک» (گروهی از بازیگران و خوانندگان مشهور که دوستی نزدیکی داشتند) به ایفای نقش می‌پردازند: فرانک سیناترا، سامی دیویس جونیور، پیتر لافورد، جوئی بیشاپ و دین مارتین. قصه درباره‌ی گروهی از سربازان سابق جنگ جهانی دوم است که تصمیم می‌گیرند از کازینوهای لاس‌وگاس دزدی کنند. فیلم اگرچه موفق بود اما نسخه‌ی سال ۲۰۰۱، این مجموعه را به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل کرد که البته حضور هم‌زمان جرج کلونی، برد پیت و مت دیمون در این زمینه بی‌تاثیر نبود.

۵- کودا (CODA)

۵- کودا (CODA)

  • سال انتشار: ۲۰۲۱
  • کارگردان: شان هیدر
  • بازیگران: امیلیا جونز، اوخنیو دربس، تروی کاتسر، فردیا والش-پیلو، دنیل دورانت، مارلی متلین، کوین چاپمن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

«کودا» قصه‌ی احساسی فرزند یک خانواده‌ی ناشنوا را روایت می‌کند و موفق شد تا جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم را هم به خانه ببرد. همانند دیگر عناوین این فهرست، کودا نیز یک فیلم بازسازی محسوب می‌شود و بر اساس یک فیلم فرانسوی به نام «خانواده‌ی بلیر» (۲۰۱۴) ساخته شده است. در نسخه‌ی اصلی، خانواده‌ی قهرمان قصه کشاورز هستند و در نسخه‌ی انگلیسی، شغل آن‌ها به ماهی‌گیری تغییر پیدا کرده اما فارغ از این، شخصیت‌ها و کلیت قصه یکسان است.

خانواده‌ی بلیر که در سال اکران به یک فیلم موفق و پرفروش تبدیل شد، خود با الهام از یک فیلم هندی به نام «سکوت: موزیکال» (۱۹۹۶) ساخته شده است. این فیلم البته از سوی ناشنوایان مورد انتقاد قرار گرفت زیرا هیچ‌کدام از بازیگران آن ناشنوا نیستند، مشکلی که در نسخه‌ی بازسازی وجود ندارد. تروی کاتسر (پدر خانواده در کودا) به اولین ناشنوای تاریخ تبدیل شد که جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خانه می‌برد.

۴- پدر عروس (Father of the Bride)

۴- پدر عروس (Father of the Bride)

  • سال انتشار: ۱۹۹۱
  • کارگردان: چارلز شایر
  • بازیگران: استیو مارتین، دایان کیتون، کیمبرلی ویلیامز-پیزلی، مارتین شورت، کیرن کالکین، جورج نیوبرن
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۰ از ۱۰۰

با اینکه در نسخه‌ی اصلی «پدر عروس» (۱۹۵۰)، ستارگانی همچون اسپنسر تریسی، جوآن بنت و الیزابت تیلور به ایفای نقش می‌پردازند و با یک اثر خوش‌ساخت روبه‌رو هستیم اما فیلم آن‌طور که باید دیده نشد و سینمادوستان، پدر عروس را با نسخه‌ی بازسازی شده سال ۱۹۹۱ به یاد می‌آورند که با تشکر از بازی خوب استیون مارتین و دایان کیتون به یکی از کمدی‌های ماندگار دهه‌ی ۹۰ میلادی تبدیل شد. قصه‌ پیرامون جرج بنکس (استیون مارتین) اتفاق می‌افتد که باید مراسم عروسی دخترش اَنی (کیمبرلی ویلیامز) با برایان (جورج نیوبرن) را مدیریت کند. جرج اگرچه از ازدواج دخترش خوشحال است اما احساس می‌کند که در آستانه‌ی دور شدن از فرزندش قرار دارد و رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد.

نسخه‌ی اصلی که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته‌ی ادوارد استریتر است هم ساختار مشابهی دارد و از لحظات بامزه‌ای بهره می‌برد اما نسخه‌ی بازسازی دهه‌ی ۹۰ میلادی از آن فیلم‌های نوستالژیکی است که شما را به‌وفور می‌خنداند و می‌توان با شخصیت‌های آن ارتباط برقرار کرد. اخیرا سرویس استریم اچ‌بی‌او مکس یک اقتباس جدید از پدر عروس عرضه کرده است که در آن اندی گارسیا، گلوریا استفان و آدریا آرجونا به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم در مجموع قابل‌قبول است اما جذابیت‌ دو نسخه‌ی پیشین را ندارد.

۳- صورت زخمی (Scarface)

۳- صورت زخمی (Scarface)

  • سال انتشار: ۱۹۸۳
  • کارگردان: برایان دی پالما
  • بازیگران: آل پاچینو، میشل فایفر، استیون باوئر، ماری الیزابت ماسترانتینایو، رابرت لوجا، اف. مورای آبراهام
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۹ از ۱۰۰

این شاهکار به‌یادماندنی برایان دی پالما با گذشت چندین دهه، هنوز هم از آن فیلم‌‌هایی است که می‌توانید سکانس‌هایش را مرور و دیالوگ‌هایش را تکرار کنید و لبخند بزنید. فیلم قصه‌ی یک پناهنده‌ی کوبایی به نام تونی مونتانا (آل پاچینو) را روایت می‌کند که پس از ورود به میامی آمریکا، از یک خلافکار خرده‌پا به یکی از قاچاقچیان اصلی مواد مخدر تبدیل می‌شود. آل پاچینو با نقش‌آفرینی اغراق‌آمیزش، همه‌ی نگاه‌ها را مجذوب خود می‌کند اما از کارگردانی برایان دی پالما نباید عبور کرد که برداشت متفاوت او از میامی، تاثیر غیرقابل‌انکاری روی فرهنگ عامه گذاشت و در چند دهه‌ی بعدی، آثار جنایی، بازی‌های ویدیویی و حتی موسیقی‌های هیپ‌-هاپ متعددی با الهام از این فیلم ساخته شد. با این همه، «صورت‌زخمی» بازسازی فیلمی به همین نام از سال ۱۹۳۲ است.

رویدادهای نسخه‌ی اصلی به جای میامی، در شیکاگو رخ می‌دهد و قهرمان قصه، تونی (با بازی پل مونی)، یک مهاجر ایتالیایی است که در جهان خلافکاری، پله‌پله پیشرفت می‌کند و به رئیس خلافکاران تبدیل می‌شود. بر خلاف نسخه‌ی اصلی، فیلم بازسازی شده برایان دی پالما در دوره‌ی اکران با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد (به دلیل خشونت افراطی و به تصویر کشیدن مصرف مواد مخدر) و حتی مهاجران کوبایی نسبت به آن اعتراض داشتند اما حالا از این فیلم به‌عنوان یکی از آثار شاخص گانگستری یاد می‌شود.

۲- معجزه در خیابان سی و چهارم (Miracle On 34th Street)

۲- معجزه در خیابان سی و چهارم (Miracle On 34th Street)

  • سال انتشار: ۱۹۹۴
  • کارگردان: له مایفیلد
  • بازیگران: ریچارد اتنبرا، مارا ویلسون، الیزابت پرکینز، دیلان مک‌درموت، جی تی والش، جاس آکلند، جیمز رمار
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۰ از ۱۰۰

«معجزه در خیابان سی و چهارم» از آثار سینمایی کریسمسی پرطرفدار دهه‌ی ۹۰ میلادی است که در گذر زمان به یک فیلم کالت تبدیل شد و معمولا نام آن را در فهرست بهترین فیلم‌های پیرامون کریسمس پیدا می‌کنید. با این حال، ساخته‌ی له مایفیلد فیلم اورجینالی نیست و بازسازی شده نسخه‌ی ۱۹۴۷ به حساب می‌آید که در آن بازیگرانی همچون مورین اوهارا، ترزا هریس و ادموند گون نقش‌آفرینی می‌کردند.

قصه‌ی هر دو فیلم تقریبا یکسان است، پیرمردی به نام کریس کرینگل مجبور می‌شود تا لباس بابانوئل را بر تن کند و به‌صورت موقت جایگزین بابانوئل قبلی یک فروشگاه بزرگ شود. حضور او موفقیت‌آمیز است و همه‌ی کودکان عاشق وی می‌شوند، تا حدی که بعضی‌ها شک‌ می‌کنند که شاید کریس واقعا بابانوئل باشد. شرایط زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پای کریس به دادگاه کشیده می‌شود تا ثابت کند که بابانوئل است! نسخه‌ی دهه‌ی ۹۰ میلادی، فیلم ملایم‌تر و کودکانه‌تری است اما نسخه‌ی کلاسیک هم حس‌وحال ویژه‌ی خود را دارد.

۱- رفتگان (The Departed)

۱- رفتگان (The Departed)

  • سال انتشار: ۲۰۰۶
  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ، مارتین شین، ویرا فارمیگا، ری وینستون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰

«رفتگان» (یا همان «جدامانده»)، فیلم اسکاری مارتین اسکورسیزی، قصه‌ی دو پلیس جوان را روایت می‌کند که یکی از آن‌ها به‌صورت مخفیانه وارد یک گروه خلافکاری شده است و دیگری جاسوس همان گروه خلافکاری در اداره‌ی پلیس است. این اثر موفق و پرفروش، بازسازی فیلم هنگ کنگی «اعمال شیطانی» است که سال ۲۰۰۲ با بازی اندی لاو و تونی لیانگ روی پرده رفت.

تقریبا همه‌ی منتقدان توافق‌نظر دارد که نسخه‌ی بازسازی شده فیلم بهتری است و یک تیم بازیگری کم‌نظیر، پیچش‌های داستانی غیرمنتظره و کارگردانی استادانه‌ی اسکورسیزی، آن را متمایز می‌کند. رفتگان که جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی را به‌دست آورد، اغلب یکی از بهترین فیلم‌های جنایی قرن بیست‌ویکم در نظر گرفته می‌شود و برداشت پرجزئیات و پیچیده‌ای از جهان خلافکاری ارائه می‌دهد.

منبع: CBR


منبع: دیجی‌مگ