مدیر تالار هنر با ارایه توضیحاتی درباره ایمن‌سازی این تالار، درباره برنامه‌های آینده آن نیز سخن گفت.

چارسو پرس: محسن امیری با تشریح روند ایمن‌سازی این تالار، از تدوین شیوه نامه انتخاب آثار در تالار هنر و دعوت از چهره‌های شناخته‌شده تئاتر کودک برای فعالیت در این تالار نمایشی خبر داد.

او ایمن‌سازی تالار هنر را نکته‌ای بسیار مهم دانست و تاکید کرد: در بحث ایمن‌سازی، تجهیز تالار به سیستم اعلام و اطفاء حریق در حال انجام است که اگر اهمیت آن بیشتر از بازسازی نباشد، کمتر نخواهد بود چون تالار هنر به عنوان فضایی که مورد استفاده خانواده‌ها و بویژه کودکان است، باید از نظر ایمنی مجهز باشد. این موضوع از سال گذشته و از جانب مدیر پیشین تالار نیز پیگیری می‌شد تا اینکه بعد از عید و همزمان با شروع سال مالی جدید، ایمن‌سازی تالار در دفتر طرح‌های عمرانی مصوب و مقرر شد این کار بعد از برگزاری جشنواره نمایش عروسکی آغاز شود.

امیری ادامه داد: نیمه دوم تیر ماه تالار هنر تحویل پیمانکار شد که در حال حاضر دو سوم کارها انجام شده و مشغول انجام یک سوم پایانی و دریافت تاییدیه‌های آتش‌نشانی هستیم. به استناد پاسخ‌های شرکت پیمانکار، اگر اتفاق خاصی در روند کارها رخ ندهد، قول داده‌اند که اواخر شهریور به پایان برسد.

او در پاسخ به این پرسش که این ایمن‌سازی در چه حوزه‌ای صورت می‌گیرد، گفت: فعلا فقط در حوزه اعلام و اطفاء حریق است و ما هم فقط ناظریم چون تمام مراحل کار زیر نظر دفتر طرح‌های عمرانی انجام شده و تخصیص و تعیین بودجه و نیز انتخاب پیمانکار خصوصی برای اجرای پروژه، زیر نظر آنان بوده است.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

امیری درباره نمایش‌هایی که قرار است بعد از دوره ایمن‌سازی روی صحنه بروند، توضیح داد: با گروه‌هایی که قبلا مراحل اداری‌شان طی شده بود، مذاکرات‌مان را آغاز کرده‌ایم چون تصمیم داریم بلافاصله بعد از اتمام ایمن‌سازی، اجرای نمایش‌ها را آغاز کنیم تا سالن یک روز هم خالی نماند. البته اغلب دوستان تمایل دارند نیمه دوم مهر ماه اجرایشان را آغاز کنند تا هم سفرهای پایانی تابستان را پشت‌سر گذاشته باشیم و هم برنامه مدارس روی روال افتاده باشد. بنابراین ضمن اینکه تاکید داریم تالار یک روز هم خالی نماند، باید به دغدغه دوستان هم توجه داشتته باشیم.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

او با اشاره به نشست‌های گفتگو که با هنرمندان فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان در تالار هنر در حال برگزاری است، اضافه کرد: با شروع ایمن‌سازی و تعطیلی اجراها، فرصت را غنیمت دانستیم و تاکنون جلسات انفرادی و نشست‌های گروهی با هنرمندان نسل‌های گوناگون برگزار کرده‌ایم تا از دل این جلسات بهتر بتوانیم برای تصمیم‌گیری‌های کلان آینده برنامه‌ریزی کنیم. در این جلسات مباحثی مانند ارتقای اقتصاد هنر، ارتقای سطح کیفی آثار نمایشی و ... با حضور دوستان هنرمند در حال بررسی است؛ دو موضوعی که شعار من در بدو ورودم به تالار هنر بود.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

او ادامه داد: برای تحقق این شعارها، به رصد وضعیت موجود و بررسی گذشته پرداختیم و بنا را بر این گذاشتیم که وضعیت مطلوب چیست و چگونه به سمت آن برویم اما نخواستیم پشت درهای بسته و به تنهایی تصمیم بگیریم یا جلسات اداری تشکیل بدهیم. از سوی دیگر معتقدیم اعتبار یک فضای هنری به تعداد هنرمندانی است که موفق به جذب آنان شده است. به همین دلیل با اینکه برای خودمان یکسری برآورد داشتیم ولی تصمیم‌گیری را به مشورت با اهالی تئاتر کودک و عروسکی منوط دانستیم و این چنین است که با هنرمندان شاخه‌های گوناگون جلسات گفتگو برگزار کرده‌ایم.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

امیری با اشاره به دیگر مباحث مطرح شده در این جلسات افزود: در این جلسات بررسی کردیم که ما به عنوان تالار هنر چه کنیم و دوستان هنرمند چه کنند تا بتوانیم به ارتقای اقتصاد تئاتر کودک در گیشه و فروش متناسب با این رشد برسیم. از سوی دیگر به این پرداختیم که چه هنرمندانی باید در تالار هنر فعالیت کنند و چه آثاری در این تالار روی صحنه بروند. ضمن اینکه بررسی کردیم که به جز تمرین و اجرای نمایش، چه کار خلاقانه دیگری می‌توانیم انجام دهیم. البته این نشست‌ها و گفتگو با هنرمندان همچنان ادمه دارد.

او از نگارش پیش‌نویس شیوه نامه انتخاب آثار در تالار هنر خبر داد و گفت: در نهایت ماحصل همه این جلسات، نگارش شیوه نامه‌ای برای انتخاب آثار در تالار هنر خواهد بود که این شیوه‌نامه با مشارکت هنرمندان تدوین می‌شود. فعلا پیش‌نویس آن آماده شده ولی چون هنوز برگزاری نشست‌ها ادامه دارد، همچنان از مشورت هنرمندان بهره‌مند می‌شویم. بعد از تدوین شیوه‌نامه، برای چکش‌کاری تکمیلی ، آن را به مرکز هنرهای نمایشی ارایه خواهیم کرد تا به متن نهایی برسیم.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

او یاداوری کرد: تالار هنر در این مدت هیچ شیوه‌نامه‌ای برای انتخاب آثار نداشته است و ممکن بود نگاه‌های سلیقه‌ای در انتخاب آثار دخیل بوده باشد. ضمن اینکه با تغییر هر مدیری، تغییراتی زیادی صورت بگیرد. ما ‌خواستیم نقشه راه و چشم‌انداز داشته باشیم تا تکلیف هنرمندان معلوم شود که چه کسانی با چه نوع کارهایی و بر اساس چه اولویت‌هایی می‌توانند در تالار هنر کار کنند، سهم کار اولی‌ها در این تالار چیست، به جز دوستان تئاتر کودک و عروسکی چه ژانرهای دیگری در این تالار می‌توانند فعالیت کنند و ...

مدیر تالار هنر در ادامه خبر داد که بعد از تدوین شیوه‌نامه تالار، شواری هنری متشکل از هنرمندان تئاتر کودک در تالار هنر فعال خواهد شد.

او گفت: مدیریت فردی یک شیوه مدیریتی است ولی بهتر دانستیم که رای‌مان را به اشتراک بگذاریم و صاحبان تئاتر کودک به عنوان اعضای شورای هنری، در انتخاب اثر که مهم‌ترین کار یک مدیر است، مشارکت داشته باشند.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

امیری درباره ترکیب اعضای شورای مشورتی و نیز کناره‌گیری علی پاکدست از سمت مشاوره این تالار توضیح داد: آقای پاکدست در دوره مدیریت قبلی حضور داشتند و برای دوره جدید به ترکیبی از دوستان جوان و با تجربه رسیده‌ایم و یکسری از هنرمندان را به اداره کل هنرهای نمایشی معرفی کرده‌ایم و در نهایت باید به ترکیبی برسیم که متخصصان شاخه‌های گوناگون در آن حضور داشته باشند.

امیری ادامه داد: در حوزه ارتقای فروش آثار، به عنوان اولین گام، باشگاه مشتریان را فعال کردیم چراکه اطلاعات مخاطبان ما متعلق به سال‌های گذشته بود و لازم بود به روز شود. در حال حاضر شماره ۳۰ هزار مادری که دارای کودک هستند، گرداوری شده و این روند افزایشی ادامه دارد. از دیگر اقدامات‌مان رایزینی با دستگاه‌ها و نهادهایی مانند شرکت نفت، بانک‌ها، وزارتخانه‌ها و ... است تا برای پرسنل خود بلیت کارهای ما را تهیه کنند. در گام سوم تلاش می‌کنیم برخی برندهای پوشاک را که می‌توانند به عنوان اسپانسر در کنار هنرمندان باشند، شناسایی کنیم . در حال حاضر اطلاعات بسیاری از تولیدکننده‌های داخلی به دست آمده و مهدهای کودک، خانه‌های بازی، انتشاراتی‌های فعال در حوزه کودک و ... شناسایی شده و مشغول گفتگو با آنان هستیم.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

او درباره دعوت از هنرمندان حرفه‌ای کودک برای کار در تالار هنر توضیح داد: افتخار ما بود که چندی پیش در خدمت آقای علی فروتن بودیم و دعوت از گروه عموهای فیتیله‌ای، یکی از نخستین تماس‌هایی بود که برقرار کردم . فعلا گفتگوهای ضمنی را انجام داده‌ایم و هنوز قرار قطعی نگذاشته‌ایم.

امیری درباره تامین مالی هنرمندان حرفه‌ای برای فعالیت در تالار هنر گفت: این موضوع به شورای حمایت و بودجه مرکز هنرهای نمایشی برمی‌گردد. معتقدم همچنان دولت باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشد و حتما از آن حمایت کند ولی نگاهم تنها معطوف به دولت نیست چون بودجه دولتی، سقف مشخصی دارد و در تلاش هستم تا بخش خصوصی و مردم را هم پای کار بیاورم. گفته می‌شود ۷ میلیون دانش‌آموز در تهران داریم که می‌توانند مخاطبان ما باشند بنابراین پر کردن سالنی با ۲۴۰ صندلی چندان دشوار نیست.

مدیر تالار هنر با تاکید بر اینکه از پیشنهاد هنرمندان برای ارتقای سطح کیفی آثار و تبلیغات و سوژه و ... استقبال می‌کند، ادامه داد: در کنار هم می‌توانیم رضایت تماشاگران را جلب کنیم و در کنار همه این فعالیت‌ها، جلساتی با تلویزیون و مراکز استان‌ها برای اجراهای چرخشی هم گذاشته‌ایم چراکه ساماندهی  و بالندگی اقتصاد هنر، آرزوی من است.

ایمن‌سازی تالار هنر و تدوین شیوه‌نامه

امیری درباره راه‌اندازی اجراهای صبح در فصل مدارس نیز گفت: احیای شیفت صبح‌ها برنامه دیگر ماست ولی فراموش نکنیم  که این ساختمان سال ۱۳۴۰ ساخته شده است و باید شرایط تاسیسات، سیستم سرمایش و گرمایش و ... آن را در نظر بگیریم. باید ببینیم آیا زیرساخت این ساختمان، کشش آرزوها و تحمل برنامه‌های ما را دارد یا نه.    

مدیر تالار هنر در پایان درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این تالار نیز توضیح داد: موظفم به استناد اساسنامه تالار حرکت کنم چون شرح وظیفه‌ای دارد که نمی‌توانم خیلی دورتر از آن عمل کنم اما چون مساله آموزش کودکان و نوجوانان و نیز بدنه فعال هنرمندان مطرح است، می‌توان به این موضوع هم توجه داشت. برای نمایشنامه‌خوانی و نقد آثار تا جایی که قانون اجازه می‌دهد انعطاف خواهیم داشت. البته این امور را به صنف خواهیم سپرد چون جزو وظایف ذاتی آن است. همچنانکه در اساسنامه تالار هم آمده که انجام این گونه موارد بر عهده صنف باشد. ما تمام امکانات را فراهم و از صنف درخواست می‌کنیم تا کنار ما قرار بگیرند چون مهم انجام کار است نه اینکه به نام چه کسی تمام شود.

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا