جشن ٤٤ سالگى گروه تئاتر كوچه شهر بروجرد و بزرگداشت مصطفى عبدالهى به عنوان مؤسس گروه، شامگاه جمعه ٨ اسفندماه در استوديوى تازه تأسيس «كوچه» برگزار شد.

 

سایت خبری تئاتر/مهر: در ابتدای این مراسم علت استفاده از نام «کوچه» برای این استودیوی تازه تاسیس «کوچه» حضور هنرمندان تئاتر و همچنین اعضای گروه تئاتر «کوچه» در فعالیت های این استودیو عنوان شد. 

در ادامه شکرخدا گودرزی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که از دوران جوانی سابقه دوستی و همکاری با مصطفی عبدالهی را دارد، یادآور شد: مصطفی عبدالهی پسر محبوب و محجوب تئاتر بروجرد است. در زمان جوانی و تحصیل کارهای تئاتری او را دنبال می کردم. 

وی با بیان اینکه ایمان او به تئاتر و زندگی مثال زدنی است، تاکید کرد: عبدالهی با بیماری خود و همچنین برای تئاتر مردانه مبارزه کرده است. او همیشه در تئاتر دغدغه این را داشته که هم حرف خوب بزند و هم خوب حرف بزند. مسئولیت و عشق ۲ بال مصطفی عبدالهی هستند که او را در تئاتر به پرواز در می آورند.

گودرزی با اشاره به وضعیت هنرمندان تئاتر بروجرد به عنوان دغدغه همیشگی عبدالهی، افزود: عبدالهی حالا دغدغه همه هنرمندان را دارد. حجب و حیای عبدالهی مثال زدنی است و نظم، اخلاق و بزرگی از ویژگی های او است. 

این هنرمند عرصه تئاتر از اینکه با مصطفی عبدالهی در یک شهر به دنیا آمده ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که از هوایی تنفس کرده ام که عبدالهی تنفس کرده است و همیشه به ایمان او غبطه می خورم. 

کارگردان نمایش «بهرام چوبینه» مصطفی عبدالهی را شخصیتی دانست که دارای جان خردمندی است که با ایمان زندگی می کند و همچنان به مبارزه با بیماری ادامه می دهد. گودرزی با بیان اینکه من این حس به زندگی در عبدالهی را ستایش می کنم، سخنان خود را به پایان رساند.

سپس در قالب تصاویری از فعالیت ها و آثاری که عبدالهی در آنها به ایفای نقش پرداخته نظیر نمایش های «گوریل پشمالو»، «یادگار زریران» و «از پشت شیشه ها»، تاریخچه شکل گیری گروه تئاتر «کوچه» بروجرد ارائه شد. 

بعد از این بخش، مصطفی عبدالهی یادآور شد: ما با خواندن کتاب «فن تئاتر» نوشته مرحوم غلامحسین نوشین متوجه شدیم که تئاتر چیست زیرا تا قبل از آن در شهر بروجرد تنها تئاتر به شکل آتراکسیون و یا اجرا در مجالس وجود داشت.

در قهوه‌خانه روخوانی نمایشنامه می‌کردیم

وی با بیان اینکه در پاییز سال ۴۹ و بعد از خواندن کتاب نوشین گروه تئاتر «کوچه» را به همراه چند تن از دوستان خود در بروجرد تاسیس کردند، یادآور شد: به دلیل نداشتن مکان تمرین، روخوانی متن و تحلیل کردن را در قهوه خانه انجام می دادیم و تمرین ها هم در فضای باز و در دل دشت انجام می شدند. این شکل تمرین باعث می شد که کشاورزان منطقه به چشم افراد دیوانه به ما نگاه کنند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه عاشق این بوده که همیشه در بروجرد به فعالیت در عرصه تئاتر بپردازد، گفت: اما چون در شهرستان ها دخالت های زیادی در تولید یک اثر نمایشی می شد به تهران آمدم. نکته جالب این است که گروه «کوچه» ۴۵ سال است که به فعالیت خود ادامه داده و حالا با حضور نسل های جوان تر و راه اندازی این استودیو به فعالیت خود ادامه می دهد.

عبدالهی تاکید کرد: مهم این است که گروه تئاتر «کوچه» کارهای شایسته ای انجام دهد و وقتی گذشته خود را مرور می کند، شرمنده نشود. مهم این است که هنرمند از کار خود احساس شرم نکند.

بازیگر نمایش «باغ شب نمای ما یا قبله عالم» به کارگردانی هادی مرزبان در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به تاثیر مرزبان برای حضور و اجرا در خارج از شهر بروجرد، یادآور شد: در آن زمان وقتی در بروجرد نمایش مان را اجرا کردیم، روزنامه اطلاعات نوشت که تئاتری های بروجرد به خرم آباد پناهنده شده اند.

وی در پایان خطاب به حاضران در مراسم گفت: این حضور شما باعث شد که احساس کنم هستم.

در ادامه این مراسم هادی مرزبان با اشاره به نحوه آشنایی خود با عبدالهی گفت: در آن سال هایی که از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم و برای آموزش تئاتر به خرم آباد اعزام شده بودم، از خرم آباد با هزینه شخصی به بروجرد سفر می کردم تا تمرین‌ها و اجرای عبدالهی و گروهش را ببینم. 

این کارگردان با سابقه تئاتر علت ماندگاری مصطفی عبدالهی در تئاتر را آگاهی وی از اینکه قرار است در تئاتر چه کاری انجام دهد، دانست و تاکید کرد: عبدالهی هیچوقت بیخودی و از برای خوش‌خدمتی، کار نکرد. او همیشه در پشت کارهایش یک حرف و دغدغه داشته است. عبدالهی از تئاتر عقیم که حرف و دغدغه ای ندارد، متنفر است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش آمده برای اجرای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» و بستری شدن خود در بیمارستان، یادآور شد: وقتی در خانه بستری شدم، خبرنگاری به ملاقاتم آمد و از من سوال کرد که نظرم درباره مرگ چیست و من در پاسخ به او گفتم که باید می پرسید نظرم درباره زندگی چیست زیرا بعد از آن اتفاقات نگاهم به زندگی تغییر کرد.

من و عبدالهی 100 سال زنده می‌مانیم

مرزبان خطاب به عبدالهی و بیان اینکه حالا حالاها قرار است تئاتر کار کنی، با لحنی طنز گفت که من و عبدالهی ۱۰۰ سال زنده خواهیم بود.

کارگردان نمایشنامه های زنده یاد اکبر رادی با اشاره به مشاوره برخی هنرمندان سینما درباره تئاتر امروز ایران، تصریح کرد: جالب این است که یکی از این هنرمندان گفته بود که ۲۰ سال است که از تئاتر دور بوده ولی درباره تئاتر امروز نظر می دهد. من می گویم تو بی‌جا می کنی که درباره تئاتر امروز ایران نظر می دهی.  مشکل تئاتر ما این است که بازیگر نمایش کرایه ماشین هر روز از کرج به تهران آمدن و برگشتن را ندارد.

وی تاکید کرد: مدیران باید نظر هنرمندانی را درباره تئاتر امروز ایران بپرسند که زیر بمب و موشک دوران جنگ پای تئاتر ایستادند و فعالیت کردند.

در پایان جشن ۴۴ سالگی گروه تئاتر «کوچه» و بزرگداشت مصطفی عبدالهی موسس این گروه، پریسا سیمین مهر از اعضای جدید گروه به اجرای نقالی پرداخت و بعد از آن کیک این جشن با حضور عبدالهی بریده شد.

حمید مظفری، اصغر همت، حسین کیانی، بیوک میرزایی، کوروش سلیمانی و تعدادی از هنرمندان نمایش های رادیویی از حاضران در این جشن بودند.

اخبار مرتبط:

کاریکاتور هفته/ مرگ

گزارش تصویری نمایش «دربسته» کارگردان: مریم امینی

رحمت امینی: وضعیت تئاتر در کل خوب نیست

اظهارات معتمدآریا و فردوسی‌پور در یک نشست فوتبالی

چه نمایش هایی در تهران روی صحنه است؟

جشن ٥٠ سالگى دانشكده سينما تئاتر برگزار شد.

بهرام ریحانی آرام گرفت

تئاتر «آنسفالیت» در تماشاخانه استاد انتظامی آغاز شد

ایرج راد: قطع بیمه طلایی روند درمان هنرمندان تئاتر را متوقف کرده است