شیوه اجرای آزمون‌های صدور کارت صلاحیت تدریس آموزشگاه‌های آزاد هنری بازنگری و بروزرسانی شد.

چارسو پرس: محمدحسین اسماعیلی ـ مدیرکل دفتر آموزش ـ با اعلام این خبر گفت: ارتقاء سطح کیفی آموزش هنر در آموزشگاه‌های آزاد هنری از مهمترین دغدغه‌ها و اهداف دفتر آموزش است که در این راستا برنامه‌های متعددی در دست تدوین است.

او افزود: تعیین صلاحیت مربیان و مدرسان آموزشگاه‌های آزاد هنری از اهمیت زیادی در راستای کیفی بخشی آموزشگاه‌ها برخوردار است که در این زمینه با توجه به اهمیت موضوع و به منظور بازنگری و به روزرسانی شیوه برگزاری آزمون‌ها، جلسات فشرده‌ای با اساتید رشته‌های مختلف هنری برگزار شد تا آزمون‌ها را به شکلی نوین و تخصصی برگزار کنیم.

مدیرکل دفتر آموزش ادامه داد: در شیوه جدید، صلاحیت متقاضیان تدریس در آموزشگاه‌ها در زمینه دانش، تخصص و تجربه، مهارت و توانایی و شیوه کلاس داری ارزیابی شده و براساس امتیاز کسب شده، فرد متقاضی صلاحیت درجه یک و دو و سه اخذ می‌شود.

اسماعیلی تأکید کرد: دریافت‌کنندگان هر یک از درجات فوق، مجاز به تدریس در همان سطح (و سطوح پایین‌تر) در آموزشگاه‌های آزاد هنری است؛ یعنی مدرسی که دارای درجه سه است در آموزشگاه‌های درجه سه، مدرسین درجه دو در آموزشگاه‌های درجه دو و سه و مدرسین درجه یک در آموزشگاه‌های درجه یک و دو و سه می‌توانند تدریس کنند.

او خاطرنشان کرد: صلاحیت مدرسین در شوراهای تخصصی آزمون در رشته‌های موسیقی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، خوشنویسی و هنرهای سنتی که متشکل از اساتید و کارشناسان این رشته‌ها هستند تعیین و درجه بندی می‌گردد.

متقاضیان دریافت کارت صلاحیت تدریس می­‌توانند به سامانه aes.farhang.gov.ir مراجعه و پس از مطالعه شیوه­‌نامه کارت صلاحیت تدریس نسبت به ثبت نام در رشته مورد تقاضا اقدام نمایند.

الهیاری نیز در پاسخ به این سوال عنوان کرده بود که «به آموزشگاه‌ها تکلیف شده است مدرسین آنها باید کارت صلاحیت تدریس بگیرند. برای بسیاری از فارغ التحصیلان رشته موسیقی مهمترین بازار کار، آموزشگاه‌های موسیقی است و البته که مردم هم فضای آموزشگاه را محیط قابل اعتمادی می‌دانند و به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند معلم خصوصی به منزل آنها نرود و یا فرزندشان به منزل معلم خصوصی نرود. به همین جهت آموزش صحیح و اصولی هنرجویان در فضای آموزشگاه امر مهمی است.»

به نظر می‌رسد که آزمون کارت صلاحیت تدریس نزدیک به سه سال است که صاحب سامانه شده است؛ به این صورت که مدرسین در آن ثبت نام می‌کنند، طبق نوبت امتحان می‌دهند و سپس برای آنها کارت صلاحیت تدریس که نشان دهنده داشتن صلاحیت لازم برای تدریس است، صادر می‌شود.

به گفته الهیاری اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع کارت صلاحیت تدریس را جدی ادامه دهد، احتمالا چند هزار مدرسی که در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنند، در وهله اول صاحب یک شناسنامه می‌شوند که در بحث‌های مالیاتی خیلی به درد آنها می‌خورد، ثانیا آنهایی که در بحث‌های فنی ضعیف‌ترند خودشان را به سطحی می‌رسانند که بتوانند آزمون را بگذرانند؛ چراکه صرف بلد بودن نحوه نواختن ساز، نمی‌توان گفت که فرد بحث‌های فنی و تئوری موسیقی را به خوبی می‌داند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور کارت صلاحیت تدریس را از آموزشگاه‌های آزاد هنری که مجوزهای آنها را صادر می‌کند، شروع کرده است. کارت صلاحیت تدریس تا سال ۹۰ به تعداد محدود صادر و از سال ۹۰ متوقف ماند؛ تا اینکه سال ۹۷ از سر گرفته شد و از سال ۹۸ به صورت جدی در دفتر آموزش آغاز شد.

اکنون باتوجه به بازنگری در نحوه برگزاری این آزمون‌ها، احتمالا مواردی که قبلا هنرمندانی طی صحبت به ایسنا برای برگزاری این آزمون‌ها به آنها اشاره کرده بودند، تا حدودی عملی می‌شود؛ مواردی مانند توجه به تجربه و توانایی انتقال مفاهیم و آموزش نه صرفا تواناییی نواختن یک ساز.