حسن ایزدی مدیر جلوه‌های ویژه سینمایی که همکاری‌ زیادی با سازندگان فیلم‌های کوتاه هم داشته است، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره حضور خود در این عرصه گفت: این یک واقعیت است که همدلی در میان بچه‌های فعال در سینمای کوتاه خیلی بیشتر است.

چارسو پرس: حسن ایزدی مدیر جلوه‌های ویژه سینمایی که همکاری‌ زیادی با سازندگان فیلم‌های کوتاه هم داشته است، در آستانه برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره حضور خود در این عرصه گفت: این یک واقعیت است که همدلی در میان بچه‌های فعال در سینمای کوتاه خیلی بیشتر است و البته این طبیعی است چرا که آن‌ها هنوز به فضای خشک و خشن حاکم بر سینمای تجاری نزدیک نشده‌اند. احتمالا اگر به آن فضا نزدیک شوند، شرایط آن‌ها هم تغییر خواهد کرد کمااینکه اساسا فیلمسازی امروز با فیلمسازی ۲۰ سال پیش متفاوت شده است.

وی اضافه کرد: در هر صورت به دلیل وجود همین فضای همدلی، کار کردن با بچه‌های فیلم‌کوتاه لذت‌بخش است. آن‌ها خیلی صادقانه کار می‌کنند و دنبال اهداف دیگری غیر از فیلم ساختن نیستند و این ویژگی واقعا برایم ارزشمند است. این بچه‌ها هیچ ادعایی ندارند و آنچه واقعا به آن فکر می‌کنند و دغدغه‌اش را دارند، می‌سازند. در عین حال هنوز به جریان صنعتی سینما وارد نشده‌اند. سینما در اصل یک هنر-صنعت است و این بچه‌ها به‌صورت دلی دارند کار هنری‌شان را پیش می‌برند.

ایزدی درباره استعدادهای موجود در جریان سینمای کوتاه هم گفت: در هر حرفه‌ای علاقه‌مندانی وجود دارند که از میان تعداد بالای آن‌ها یک نفر شاید تبدیل به چهره‌ای تأثیرگذار شود. در سینما هم همین شرایط است و شاید از میان ۲۰۰ هنرجوی علاقه‌مند شرکت‌کننده در یک دوره، فقط یکی تبدیل به یک کارگردان به نام و حرفه‌ای شود. در سینما این اتفاق بسیار وجود دارد. معمولا تعداد علاقه‌مندان چندصدبرابر آن‌هایی است که واقعا در این حوزه استعداد دارند و به جایی هم می‌رسند. در همه حرفه‌ها همین شرایط وجود دارد.

لذت مواجهه با «خلوص» در سینمای کوتاه

وی ادامه داد: در سینمای کوتاه هم بسیاری تلاش خود را می‌کنند تا به ایده‌آل‌شان برسند. بالاخره سینما هم همیشه کارگردان درجه یک داشته است و هم فیلمسازان درجه دو و حتی سه؛ به هر حال هر فرد با توجه به تلاش و استعداد فردی به درجه‌ای که لایق آن است می‌رسد. برخی هم خسته می‌شوند و از جایی به‌بعد متوجه علاقه‌مندی کاذب خود می‌شوند و میدان را رها می‌کنند.

این مدیر جلوه‌های ویژه درباره تعامل با فیلمسازان جوان هم گفت: اولین چیزی که به بچه‌های سینمای کوتاه می‌گویم این است که شما دارید فیلمسازی را تجربه می‌کنید. برخی از آن‌ها برای جذاب‌تر شدن فیلم‌شان سراغ جلوه‌های ویژه روز سینما می‌آیند و می‌خواهند با منگنه آن را به فیلم خود الصاق کنند! در حالی که بچه‌های فیلم کوتاه ابتدا باید فرم فیلمسازی و رسیدن به ساختار استاندارد را تجربه کنند. بعد از آن و در مراحل نهایی می‌توانند به جلوه‌های ویژه هم برسند. برخی از دوستان سینمای کوتاه به این نکته توجه نمی‌کنن و بهتر است در فیلم‌های اولیه خود، تمرکزشان را روی فرم بگذارند، نه پیچیدگی‌های تکنیکی.

ایزدی در پایان مطرح کرد: در طول دوران نزدیک به ۱۶ سالی که در حوزه جلوه‌های ویژه کار می‌کنم، ۴ یا ۵ فیلم کوتاه کار کرده باشم و تلاش کردم این نکته را به دوستان فیلم کوتاه متذکر شوم. این چند کار هم مربوط به کارهای سوم و چهارم فیلمسازان بوده است. با تمام این مواردی که به آن‌ها اشاره کردم، کار کردن با بچه‌های فیلم‌کوتاه که هنوز در ابتدای مسیر خود هستند، همواره برایم لذت‌بخش‌تر بوده است، چرا که خلوص بیشتری در کار خود دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.


منبع: خبرآنلاین