انسان همواره تلاش می‌کند از سرمایه‌ها و داشته‌هایش برای زندگی بهتر، استفاده‌ی بهینه داشته باشد. ادبیات کهن و معاصر ما نیز سرمایه‌های ما هستند و باعث تاسف است که برای اقتباس چندان توجهی به آن نداریم.
 
سایت خبری تئاتر: رضا آزاد؛ کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر؛ با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی "اقتباس دراماتیک" که به همت حوزه هنری استان قم برگزار می‌شود گفت: انسان همواره تلاش می‌کند از سرمایه‌ها و داشته‌هایش برای زندگی بهتر، استفاده‌ی بهینه داشته باشد. ادبیات کهن و معاصر ما نیز سرمایه‌های ما هستند و باعث تاسف است که برای اقتباس چندان توجهی به آن نداریم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه برخی از هنرمندان ما فکر می‌کنند اقتباس از یک اثر ادبی یا اقتباس از داستان‌های قرآن کریم، کاری دسته دوم و سطح پایین است. فکر می‌کنند اگر کسی برای اقتباس به سراغ داستان یا رُمانی برود، گویی از خودش خلاقیت نداشته است؛ درصورتی که چنین تصوری اصلا درست نیست.
 
این مدرس تئاتر، به تاثیر فرهنگ و ادبیات ایران، بر ادبیات غرب اشاره کرد و اظهار داشت: اوژن یونسکو؛ نویسنده‌ی بزرگ فرانسوی؛ در مصاحبه‌ای به صراحت گفته در خلق آثارش، تحت تاثیر کتاب "عقل سرخ" سهروردی بوده. شخصی مثل گوته؛ متفکر و شاعر آلمانی؛ نیز به شدت تحت تاثیر اشعار حافظ بوده و آثار او جریان عظیمی در تفکر و ادبیات اروپا ایجاد کرده است. واقعا جالب است که اروپایی‌ها و دیگران توجه خاصی به ادبیات و آثار ایرانی دارند اما ما به این سرمایه‌ی بزرگ ادبی و فرهنگی خود، چندان توجهی نداریم.
 
وی افزود: شاید خیلی از ما آشنایی درستی به علم و تکنیک‌های اقتباس نداریم. شاید هم چون استفاده‌های غلطی از اقتباس شده چندان اقبالی به آن نشان نمی‌دهیم. اما لازم است بیشتر راجع به اقتباس و تکنیک‌ها و ظرفیت‌هایش بحث و گفت‌وگو شود. مخصوصا به نظر می‌رسد تئاتر کشور نیاز ویژه‌ای به اقتباس‌های صحیح و خوب از ادبیات دارد.
 
آزاد ادامه داد: برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی "اقتباس دراماتیک" نیز بر همین اساس شکل گرفته که نشست‌های "اقتباس دراماتیک از قرآن" و "اقتباس دراماتیک از ادبیات کهن" برگزار شده و پنجشنبه‌ی همین هفته- 21 اسفندماه- نشست "اقتباس دراماتیک از ادبیات معاصر" را برپا خواهیم کرد.
 
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: بعد از پایان این سه نشست، کمی وارد جزییات خواهیم شد و بحث‌ها، تخصصی‌تر می‌شود و در نهایت می‌خواهیم به یک کارگاه تولید برسیم که نتیجه‌ی آن تولید آثار اقتباسی باشد. البته در انجام کار، ادعایی نداریم ولی تلاش می‌کنیم در حد وسع خود قدم‌های بلند و مثبتی برداریم و البته می‌خواهیم این تجربه‌ را با دیگر مراکز استانی نیز تقسیم کنیم. تمام این نشست‌ها فیلم‌برداری شده و با کمال میل فیلم‌های این جلسات را به دیگر مراکز استانی حوزه هنری خواهیم داد تا در صورت نیاز، تکثیر و منتشر کنند. ضمن این‌که سعی خواهیم کرد، متن پیاده شده‌ی تمامی نشست‌ها را در قالب یک کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم تا به واقع نتیجه‌ی بیشتر و کامل‌تری از این نشست‌ها بدست‌ آید.
 
رضا آزاد در پایان گفت: برگزاری نشست‌های "اقتباس دراماتیک" بر اساس تفکر جمعی در حوزه هنری استان قم شکل گرفته و امیدوارم خداوند کمک کند تا قدم‌هایی که برداشته‌ایم، ابتر نماند. تا این‌جای کار، از نتایج به دست آمده راضی هستیم و امیدواریم در پایان کار، نتایج مطلوب آن شامل حال کل جامعه‌ی هنرهای دراماتیک و تئاتر کشور شود.


اخبار مرتبط:
 

کاریکاتور هفته / برنامه های تئاتر در تلویزیون و رادیو نابود می شوند

نمایش «گمشده در یانکرز» تا 20 اسفند روی صحنه است

دلایل توقف برنامه «پرانتز باز»

در آخرین روزهای سال 93 چه نمایش هایی بر روی صحنه است؟

نگاهی به نمایش «کابوس شب نیمه آذر» به کارگردانی علی کشوری

اعلام اسامی آثار راه یافته به جشنواره نمایشنامه خوانی تئا‌تر باربد

بررسی جایگاه و تاثیر تئاتر دانشگاهی در بدنه‌ تئاتر کشور

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر سوره ماه

گزارش تصویری نمایش «مضحکه مرگ یزدگرد» کارگردان: رضا بهارلو