حسین نصیری با اشاره به اینکه در ساخت این فیلم تحقیقات بسیاری درباره بدرفتاری با حیوانات داشته، تأکید کرد: در تحقیقاتم متوجه شدم بدرفتاری با حیوانات در همه جای دنیا وجود دارد. «سگ کش» آشتی با طبیعت و رفتار درست با حیوانات را به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهد.

چارسو پرس: حسین نصیری (کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سگ کش») که به تازگی در سینماهای کشور اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد:‌ زمانی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کردم باید برای پایان‌نامه فیلمی می‌ساختم که بنا به اتفاق یک شب زمانی که به خانه برمی‌گشتم شاهد اتفاقی وحشتناک بودم و در راه دیدم یک عده با تیر سگ‌های خیابانی را می‌کشتند و جنازه آن‌ها را با یک نیسان حمل می‌کردند. به نظر من این حرکت غیرانسانی بود و تصمیم گرفتم با استفاده از زبان تصویر به این رفتار انتقاد کنم تا شاید کاری که انجام می‌دهم کمی تأثیرگذار باشد.

نصیری خاطرنشان کرد: کشتن سگ‌ها علاوه بر اینکه اقدامی غیر انسانی و غیر اخلاقی است برای برخی افراد سودآور است. در تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم حتی برخی افراد جنازه سگ‌ها را می‌خرند ولی نتوانستم دلیل آن را صد در صد متوجه شوم اما می‌دانیم که در چند سال گذشته چند خبر درباره استفاده از گوشت سگ در چند رستوران منتشر شده که این افراد دستگیر شده‌اند. در تحقیقاتی که داشتم حتی متوجه شدم افرادی به عنوان شکارچی سگ مشغول کار هستند و از کشتار سگ‌ها و فروش جسد آن‌ها درآمد کسب می‌کنند.

وی افزود: در نظر داشتم با ساخت فیلم «سگ کش» به نوعی در جهت فرهنگ‌سازی برای رفتار بهتر با حیوانات و به طور کل طبیعت قدمی بردارم. بارها شاهد بودیم در استان‌های مختلف تعداد سگ‌های خیابانی به قدری بالا رفته که شورای شهر از شهرداری درخواست کرده که این سگ‌ها جمع‌آوری شوند اما بحث جمع‌آوری با کشتن این سگ‌ها متفاوت است. من سعی کردم در این فیلم نشان دهم که سگ‌ها هم جزوی از طبیعتی هستند و ما باید با آن‌ها مهربان باشیم. در این فیلم همانطور که می‌بینید شخصیت اصلی یک طلبه است که باورهای خاص خود را دارد و برای جلوگیری از اتفاقات تلخ‌تر برای سگ‌ها اقداماتی را پیگیری می‌کند.

این کارگردان در ادامه درباره دلیل انتخاب یک کاراکتر طلبه برای نقش اصلی فیلم گفت: متأسفانه برخی تصور می‌کنند که کشتار سگ‌ها و بدرفتاری با آن‌ها برآمده از اعتقادات دینی است در حالیکه در دین ما هم بر رفتار درست با حیوانات تأکید شده است. در این فیلم در ابتدا شاهد هستیم که شخصیت اصلی همانند برخی پیش‌داوری‌ها فردی است که نگاهی منفی نسبت به کشتار سگ‌ها ندارد اما در ادامه نظرش تغییر می‌کند. یکی دیگر از دلایلی که یک طلبه را برای شخصیت اصلی فیلم انتخاب کردم این بود که به نظرم قرار گرفتن یک طلبه در این موقعیت برای مخاطب جذاب است.

وی افزود: در همه جای دنیا عقیده بر این است افرادی که با حیوانات رفتارهای نادرستی دارند قطعاً دچار مشکلات روحی و روانی هستند. بدرفتاری با حیوانات تنها مربوط به ما ایرانی‌ها نیست و نباید آن را تنها به خودمان نسبت دهیم. در این فیلم هم من قصد نداشتم که این نگرش به وجود بیاید و به هیچ‌وجه نمی‌خواستم سیاه‌نمایی شود و به همین دلیل نگاهم کاملاً جهانی بود و سعی داشتم مخاطبم را به این نتیجه برسانم که کشتار سگ‌ها فکر اشتباهی است و می‌توان از ایده‌های دیگری برای جمع‌آوری آن‌ها استفاده کرد.

نصیری تأکید کرد: برای اینکه به مخاطبم در این فیلم اطلاعات غلط ارائه ندهم در حوزه‌های مختلفی تحقیق و پژوهش داشتم. در حوزه بهداشت هم درباره موضوع زندگی انسان با سگ‌ها تحقیق کردم. انسان از زمانی که متمدن شده با این حیوان هم‌زیستی داشته و سگ همیشه به انسان خدمت کرده است. امروز نیروهای پلیس از این حیوان در مأموریت‌های مختلف استفاده می‌کنند، نیروهای امداد در اتفاقاتی چون زلزله برای کشف افراد زنده در زیر آوار از این حیوان استفاده می‌کنند، سگ همچنان از حیواناتی است که با روستاییان هم‌زیستی نزدیکی دارد و چوپان‌ها از این حیوان برای مراقبت از گله استفاده می‌کنند و حتی در شهرها هم از سگ‌ها به عنوان نگهبان استفاده می‌شود و رفتار نادرست با این حیوان به هیچ‌وجه پسندیده نیست. از منظر دین نیز در این موضوع تحقیق کردم و هیچ جا بد رفتاری با حیوانات مورد تأیید نبوده است و کسانی که به بهانه توجیهات دینی با حیوانات رفتار نادرستی دارند برداشتشان از دین اشتباه است.

وی افزود: در این فیلم جامعه‌ای کوچک را می‌بینیم اما این جامعه را به عنوان نمونه‌ای از کلیت جامعه ایران در نظر نگرفتم بلکه «سگ کش» فیلمی برای همه مردم دنیا است چراکه در تحقیقاتم متوجه شدم بدرفتاری با حیوانات در همه جای دنیا وجود دارد. با وجود اینکه کلیت قصه ساخته و پرداخته ذهن من است با تحقیقات بسیاری ساخته شده و به نوعی می‌توان گفت آن را از واقعیت اقتباس کرده‌ام.

این کارگردان در پایان اظهاراتش درباره اکران فیلم «سگ کش» در گروه هنر و تجربه گفت: «سگ کش» فیلمی کاملاً هنری است و مطمئناً‌ نمی‌توان آن را اثری گیشه‌ای دانست و این فیلم مخاطبان خاص خود را دارد. از اینکه فیلم من در سینماها اکران شده بسیار خوشحالم و امیدوارم مخاطبانی که به سینما و هنر اهمیت می‌دهند این فیلم را ببینند و دیدن آن را به دیگران پیشنهاد دهند. فیلم من آشتی با طبیعت و رفتار درست با حیوانات را به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهد و سعی کردم با این اثر برای این فرهنگ‌سازی قدمی بردارم.


منبع: ایلنا