در فیلم «دو روز دیرتر» کلیشه‌هایی مانند مهاجرت، فرزندآوری و رباخواری به چشم می‌خورد. البته به هیچ‌کدام به صورت کامل نپرداخته، همین پرداخت نصفه و نیمه باعث سرگردانی مخاطب هم شده است.

چارسو پرس: سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت در سر دارند، به رغم توصیه‌های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می‌کنند، تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد مبلغی را که از خواهرش به ارث برده، بین نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند، اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آنها را برهم می‌زند.

اصغر نعیمی منتقد سابق و فیلم‌ساز کنونی سینمای ایران در ششمین ساخته خود به سراغ نسل جوان و مشکلات آنها رفته است؛ اما این حرکت و توجه به دلیل عدم تمرکز بر روی یک موضوع و پرداختن به موضوعات و مضامین مختلف تبدیل به فیلمنامه چندپاره ای شده که اتفاقا فیلم بیشترین ضربه را نیز از همین بخش دریافت کرده است.

اگر فیلم را دیده باشید و یا یادداشت‌های منتقدان را درباره اثر مطالعه کرده باشید موضوعاتی مثل مهاجرت، فرزند آوری، رباخواری و ... از جمله مواردی است که درباره دوروز دیرتر به چشم می خورد. در واقع فیلم در خصوص همه اینها است و درباره هیچکدام هم نیست. به این دلیل که صرفا تک مضراب‌هایی در بخش‌هایی از قصه به موارد مذکور زده شده و هیچکدام نیز به صورت کامل پرداخت نشده اند و این پرداخت نصفه و نیمه باعث سرگردانی مخاطب هم شده است به گونه‌ای که نمی داند تمرکز فیلم بر روی کدامیک از موضوعات فوق است.

از طرف دیگر وقوع پی در پی عنصر اتفاق نیز ضربه مهلک دیگری بر فیلمنامه زده است، اتفاقاتی چون فوت غلامحسین، نزول کردن پول و طلبکارها و استرس زندان بی آنکه هیچ پیش زمینه و پس زمینه‌ای به لحاظ دراماتیک برای آنها مهیا شده باشد. به همه اینها اضافه کنیم شخصیت پردازی ناقص و بی توجهی به روابط علت و معلولی شخصیت و منطق دراماتیک که همگی سبب می شوند با فیلمنامه‌ای بی جان مواجه شویم.

ساختار فیلم نیز مطلوبیت آنچنانی برای جذاب مخاطب ندارد. استفاده از سینا مهراد که گفته می‌شود طرفداران زیادی بین نسل جوان دارد، استفاده از موسیقی‌ها و تکیه کلام‌های رایج این روزهای جوانان و مواردی از این دست که با هدف جلب جوانان برای گیشه فیلم در اثر جایگذاری شد نمی تواند آنچنان که باید موثر واقع شود.

بازی بسیار دور از شخصیت سینا مهراد و پردیس احمدیه، بازی کلیشه ای فرهاد آییش که نقش مش ماشاالله خود در فیلم پوپک و مش ماشاالله فرزاد موتمن را تکرار کرده و سایر بازی‌های نچسب و کلیشه ای بازیگران، فیلم را در بخش بازیگری به یکی از قسمت های آسیب رسان اثر تبدیل کرده است. گویی اکثر قریب به اتفاق بازیگران فیلم با نوعی شکم سیری در مقابل دوربین مرتضی هدایی مدیر فیلمبرداری دوروز دیرتر ظاهر شده اند و کارگردان کمترین تلاش و کوشش را برای بازی گرفتن متفاوت از بازیگران به خرج داده است.

در مجموع به نظر می رسد دو روز دیرتر نمی تواند باعث رضایت منتقدان و داوران جشنواره شود و از طرف دیگربه احتمال قریب به یقین، فیلم نمی تواند در گیشه نیز موفقیت نسبی داشته باشد.

 فیلم سینمایی دو روز دیرتر با موضوع فرزندآوری و ازدیاد جمعیت، با رویکرد طنز اجتماعی ساخته شده که اصغر نعیمی آن را کارگردانی کرده و در بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است. سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، کمند امیرسلیمانی، سیدجواد یحیوی، سیاوش چراغی پور، محمد فیلی و علیرضا داوودنژاد بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم دو روز دیرتر آمده است: «پدر مریم عاشق نوه است و برای نوه‌دار شدن آنها را تحت فشار قرار می‌دهد؛ «آقا جون می‌خوای ریش گرو بذاری، بذار، می‌خوای از اون دنیا امداد غیبی بفرستی، بفرست… من دیگه رد دادم»

چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه چهارشنبه -۱۱ بهمن- رسما افتتاح و از روز پنجشنبه اکران فیلم‌ها در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) و سینماهای مردمی آغاز شد؛ ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۲ فیلم در بخش نگاه نو و ۴ فیلم در بخش انیمیشن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت برگزیدگان بخش‌های مختلف در مراسم اختتامیه -۲۲ بهمن- معرفی خواهند شد.


منبع: ایرنا
نویسنده: ندا الماسیان طهرانی