«شکار حلزون» فیلم کم‌رمقی است که نه قصه‌اش پیش می‌رود و نه اتمسفر لازم برای رسیدن به یک اثر سینمایی را در خود دارد.

چارسو پرس: «شکار حلزون» روایت زن جوانی است که جهت تامین مخارج زندگی و درمان فرزند خود به صیغه یک قاضی بازنشسته در می آید و در این مسیر با چالش‌هایی روبه‌روست. به طور کلی فیلم کم رمقی است که نه قصه اش پیش می‌رود و نه اتمسفر لازم برای رسیدن به یک اثر سینمایی را در خود دارد .

مهمترین مشکل فیلم را قطعا باید در فیلم‌نامه اثر جست‌وجو کرد؛ فیلم‌نامه‌ای که به شدت از هم گسیخته است، نه درامش شکل می‌گیرد، نه شخصیت هاییش باورپذیر می‌شوند، نه چالش هایش جدی می شوند و نه شعارهایش حتی مخاطب خود را ذره ای قلقلک می دهند.

در شکار حلزون همه چیز در یک روایت سطحی و نامطمئن شکل می‌گیرد و اساسا بن‌مایه اصلی اثر چیزی نیست که بتوان از آن انتظار معجزه ای در خلق یک اثر سینمایی داشت، حتی کارگردان فیلم نتوانسته خلاهای جدی فیلم‌نامه را به مدد ریتم، رنگ، نور، زبان تصویر و زوایای دوربین تا اندازه ای جبران کند و فیلم در کارگردانی هم انگار خونی در رگ‌هایش جاری نیست.

بازی‌های خام و نپخته بازیگران در کنار قاب بندی‌های مرده و بی‌جان اثر، آن چیزی نیست که بتواند «شکار حلزون» را از ورطه نابودی نجات دهد و انگار همه چیز دست به دست هم داده است تا شاهد یک فیلم بد باشیم؛ اگرچه کارگردان اثر با رنگ و نور خنثی و طراحی‌های طیف خاکستری قصد داشته است بر عمق فاجعه ای که بر شخصیت اصلی داستان گذشته است بیافزاید اما متاسفانه این رویکرد در فیلم به شدت نتیجه معکوس داده است .

در شکار حلزون با اثری مواجه هستیم که هیچ رمقی برای زنده ماندن ندارد حتی در نور و تصویر؛ جهان فیلم ، جهان به شدت کوچکی است و در یک لوکیشن محدود فقط شاهد رفت و آمدهای بی دلیل و آزار دهنده شخصیت اصلی فیلم هستیم، شخصیتی که نه انگیزه‌های آمدنش و نه دلایل رفتن‌های مکررش هیچ‌گاه باور پذیر نمی‌شود و بحران هایش هم در این آمد و رفت های پر تکرار شوخی از آب در می آید، البته دیگر شخصیت‌های محوری اثر نیز هیچگاه برای مخاطب جدی نمی‌شوند و در حد پدر و پسری با مانیفست‌های تکراری و شعارزده باقی می مانند که حتی دعواهایشان هم حسی از ترحم ایجاد نمی کند.

شکار حلزون یکی از فیلم اولی‌های این دوره از جشنواره است که محسن جسور آن را کارگردانی کرده و آخرین نقش‌آفرینی زنده‌یاد حسام محمودی در سینما در این فیلم نقش بسته است. این فیلم روایتگر قصه مینو، زن جوان سرپرست خانواده‌ای است که برای تامین معاش در یک شرکت خدماتی و نظافتی مشغول به کار است‌. او با پیشنهاد شغل پرستاری از پدرِ یک جوان مواجه می‌شود که شرط پذیرفتن این شغل با حقوق مناسب، جاری شدن صیغه محرمیت میان آنهاست.

حسین پاکدل، فرناز زوفا، محمد رسول صفری، مسعودرضا عجمی، رابعه مدنی، یاسمن ترابی، علی‌اکبر قاضی نظام، امیرعلی سخایی، میثم محمدی در شکار حلزون ایفای نقش کرده اند.


منبع: ایرنا
نویسنده: حمیدرضا کاظمی پور