«تمساح خونی» در فیلمنامه از ایده تا اتفاقات و رویدادهای فرعی تفاوت خود را نشان می‌دهد و در شکل بصری و کارگردانی هم قاعده‌مند است و با کمترین تلاشی برای لوده‌بازی موقعیت‌هایی جذابی را ایجاد می‌کند.

چارسو پرس:  همه منتظر بودند‌ تا روز دوم چهل و دومین جشنواره فیلم فجر را با اولین اثر جواد عزتی با نام «تمساح خونی» در مقام کارگردان آغاز کنند که البته او در کنار عباس جمشیدی‌فر و سعید آقاخانی، الناز حبیبی و بهزاد خلج در فهرست بازیگران فیلم هم قرار می‌گیرد.‌

طبیعتاً آنها که سینما را تخصصی دنبال می‌کنند، آنچنان که باید، ژانر کمدی را در جشنواره‌ها جدی نمی‌گیرند و این جریان در داخل ایران شدت بیشتری دارد، اما «تمساح خونی» این قاعده را بر هم می‌زند و با سوژه‌ای نو و سر و شکلی متفاوت به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی، اثری خوب را در ذهن مخاطب بر جا می‌گذارد.

فیلمنامه از ایده تا اتفاقات و رویدادهای فرعی تفاوت خود را نشان می‌دهد و در شکل بصری و کارگردانی هم قاعده‌مند است و با کمترین تلاشی برای لوده‌بازی موقعیت‌هایی جذابی را ایجاد می‌کند.

جواد عزتی در کارگردانی این اثر هم دست خالی نیست و در سکانس‌های دشوار تعقیب و گریز نشان می‌دهد که استانداردهای ژانر اکشن را خوب می‌شناسد. البته که به نظر می‌رسد «تمساح خونی» در یک‌سوم پایانی می‌تواند با اصلاحاتی در تدوین و بالانس کردن ریتم اثر کشش بیشتری داشته باشد و بی‌دلیل در یک رفت و آمدِ تکراری از منظر بحران کاراکترها اسیر نشود. عاملی که به شکلی محسوس این بخش از فیلم را با افت مواجه می‌کند و بیشتر به مدد بازی‌ها و روابط کمیک میان دو کاراکتر اصلی و البته حضور سعید آقاخانی است که آنچنان حس نمی‌شود.

جواد عزتی که پس از مدت‌ها دوری از فضای کمدی، به نوعی چنین ریسکی را پذیرفته بود، نشان داد که تحت تاثیر سابقه طولانی خود‌ در این ژانر که ریشه در تئاتر و سپس در آثار تلویزیونی دارد، تسلط خوبی بر ژانر کمدی داشته و با بهره‌گیری از یک فیلمنامه خوب و ایده‌ای که کمتر تکرار شده، اثری غافلگیرکننده را ساخته است.

بی‌تردید «تمساح خونی» که از معدود کمدی‌های سالم و در چارچوب ژانر در سالهای اخیر سینمای ایران است و این مزیت را ابتدا از فیلمنامه خود دارد که به قلم پدرام افشار به نگارش درآمده است. اولین فیلم جواد عزتی می‌تواند از موفق‌ترین و مهم‌ترین فیلم‌های اکران سال آینده باشد و چه بسا عزتی و اولین فیلمش در صورت قرار گرفتن در یک موقعیت مناسب برای اکران، اکثر رکوردهای فروش و مخاطب را در سینمای ایران جابجا کند.


منبع: سینما اعتماد
نویسنده: میثم محمدی