باغ کیانوش» توانست به مدد یک طراحی درست، به روند داستانی مهیجی برسد که جذابیت‌های بسیاری را برای طیف‌های مختلف مخاطب دارد.

چارسو پرس: باغ کیانوش، فیلم طراحی است. مسیر خوبی را برای روایت انتخاب می‌کند؛ قبل از اینکه به جزئیات داستان برسد، به مسیری می‌رسد که از درام و استوری‌برد می‌گذرد. به این ترتیب، علاوه بر اینکه ساختار حرفه‌ای را ارتقا می‌بخشد بلکه فضای مهیجی بر کلیت اثر می‌آفریند و فهم بهتری را نصیب مخاطب می‌کند. هرچند که ساختار بصری فلاش‌بک نیز نمی‌توانست در این فیلم، هیچ‌گاه به‌اندازه استوری‌برد، تاثیرگذار و پیش‌برنده باشد.

عنصری که در این فیلم بالغ به نظر می‌رسد، تاثیرگذاری روایی نوجوانان داستان است. نوجوانانی که ویترینی نیستند و اکت دارند و متناسب با اکت‌های خود، روایت را پیش برده و گاهی تا اندازه مغز متفکر بالا کشیده می‌شوند. به همین دلیل باغ کیانوش، اثری برای نوجوانان و درباره آنهاست که به‌خوبی می‌تواند علاوه بر جذب مخاطبان هدف، برای طیف بزرگسال نیز جذابیت‌هایی داشته باشد.

از دیگر نکاتی که می‌توان راجع به اثر گفت، پاس‌کاری‌های ژنریک درستی است که در فضای روایی انجام می‌شود. فیلم دائما در گونه‌های کمدی، نوجوان، سینمای مقاومت و ارزشی، تخیلی و حتی گونه وحشت در تردد است و همین فضاسازی‌ها، زمینه‌ انشعاب خرده‌داستان‌ها را فراهم می‌کند. این سیاست، ریتم را بالا نگه‌داشته و فضای پرچالشی را در سراسر اثر در پیشگاه مخاطب قرار می‌دهد.

در لابه‌لای تمامی این جریان‌ها، فیلم سعی در انتقال پیام دارد که این مهم، چندان گل‌درشت مطرح نمی‌شود و خاصیت شعاری نمی‌یابد.

مشخص است که برای فیلمی چون باغ کیانوش، خوب فکر شده. طراحی‌های درستی در زمینه شیوه روایت و لابیرنت‌های داستانی صورت گرفته. نوع فیلمبرداری کار، هیجانی و پرنفس است و ابتکارهای خوبی را در راستای خلق تعلیقی خزنده در خود می‌بیند. به تم تخیل پایبند است. موسیقی نیز متناسب با فضاهای مختلف روایت، تنوع خوبی را می‌بیند. ضمن اینکه تلاش شده تا در تمام این مقولات، مخاطب نوجوان به‌مثابه یک مخاطب هوشمند در نظر گرفته شود؛ به همین دلیل اسلوب ساختاری این فیلم، تفاوت‌های بسیاری با عمده آثار مشابه از این دست دارد.

باغ کیانوش می‌تواند با یک اکران درست و هدفمند در زمانی مناسب، اتفاق‌های خوبی را در گیشه رقم بزند. گرچه همین حضور جشنواره‌ای فیلم نیز می‌تواند به‌مثابه یک شروع خوب برای اثر به حساب آید تا آن اتفاقی که فیلم لیاقت واقعی آن را دارد، در زمان اکران‌ رقم بخورد.


منبع: ایرنا