«قلب رقه» یک سرمایه‌سوزی آشکار است که توان مقابله با تفکرات مخاطبان امروزی سینما را ندارد. یک قصه کلیشه‌ای لاغر که استراتژی مشخصی نداشته و انگار که فقط برای رفع تکلیف ساخته شده است.

چارسو پرس: یک واژه‌ای در سال‌های اخیر در سینمای ایران باب شده است که به نوعی مجوزی برای به دست گرفتن سرمایه‌های هنگفت و تحویل دادن آثاری بی‌خاصیت در سینماست. سینمای استراتژیک! عنوانی که برخی هم به آن پر و بال می‌دهند و در حال تثبیت آن به عنوان یک اقدام فرهنگی – سیاسی و عقیدتی هستند، اما چیزی که تا به امروز حاصل شده، جز تلف کردن بیت‌المال نبوده است.

جشنواره چهل و دوم هم از این قاعده مستثنی نیست. «قلب رقه» یک سرمایه‌سوزی آشکار است که توان مقابله با تفکرات مخاطبان امروزی سینما را ندارد. یک قصه کلیشه‌ای لاغر که استراتژی مشخصی نداشته و انگار که فقط برای رفع تکلیف ساخته شده است.

اگر قرار است یک اکشن – ملودرام تماشا کنیم، این بستر تاریخی و زمانی و گروهک احمق و کودن داعش در فیلم چه می‌گوید؟ چرا هنوز از این مسیر اشتباهی که در فیلم‌های مرتبط با جنگ ایران و عراق هم مدام پا در آن گذاشته‌ایم خارج نمی‌شویم؟ همانطور که در فیلم‌های متاثر از جنگ، دشمنان بعثی را عده‌ای تن‌پرور نادان و عیاش نشان دادیم، حالا نوبت به داعش رسیده است.

«قلب رقه» هم داعشی را ترسیم می‌کند که کمترین بهره هوشی را دارند و سیستم امنیتی آنها را به نحوی بی‌در و پیکر نشان می‌دهد که ماموران ما در هر جای آن تشکیلات هستند و جالب اینکه برای این نفوذها هم زمینه‌چینی وجود ندارد. همه چیز کلیشه و قابل پیش‌بینی است و انگیزه‌های شخصیت اصلی فیلم، اجازه نمی‌دهد که شما به چیز دیگری غیر از همان حدس اکثریت مخاطبان در ذهن داشته باشید.

یک ملودرام ضعیف و سطحی هم به ساختمان فیلمنامه اکشن و جاسوسی «قلب رقه» اضافه شده که کمکی به ارتقا کیفی اثر نکرده است. اصلا الصاق داعش به این قصه هیچ کاربردی ندارد و اتفاقا اگر آن را حذف می‌کرد، می‌توانست به یک اکشن تلویزیونی خوش‌ریتم تبدیل شود و مخاطب جذب کند، اما اینکه داعش را بهانه‌ای برای ساخت این اثر ضعیف قرار داده، اقدامی است که انتظارات را به سمت و سویی دیگر برده و البته که برآورده هم نمی‌کند.

«قلب رقه» فیلم کم‌ارزشی به لحاظ سینمایی است و در دل ساختار اثر، راهبردی عمیق و مشخص را دنبال نمی‌کند و فقط با بازنمایی یک‌سری کلیشه‌های مدیرپسند، در تلاش است تکلیف ارگانی خود را انجام دهد که به نظر می‌رسد با روالی که در سینمای ایران شاهد آن هستیم، این برچسب‌های تقلبی مشتری دارد و هنوز برای مدیران کار می‌کند و هنوز هم کسی به اثرگذاری نمی‌اندیشد.

عوامل و بازیگران «قلب رقه»

شهرام حقیقت دوست، شادی مختاری، عبدالرضا نصاری، فرهاد قائمیان، هدایت هاشمی، محمدرضا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، عامر علی و مهدی شیخ عیسی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

عوامل فیلم سینمایی قلب رقه عبارتند از؛ تهیه کننده: سعید پروینی، نویسنده و کارگردان: خیرالله تقیانی پور، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری امام روح الله، مدیر فیلمبرداری: داوود محمدی، تدوین: مهدی سعدی، موسیقی: کارن همایونفر، طراح صحنه: بهنام جعفری طادی، جلوه‌های بصری: حسن ایزدی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، طراحی و ترکیب صدا: امین شریفی، مدیر تولید: وحید مرادی، طراح چهره‌پردازی: احسان رناسی، طراحان لباس: امیر ملک پور و محمود بیاتی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امید همتی فراز، منشی صحنه: هدیه عباسی و عکاس: مهدی جودی. این فیلم سینمایی محصول بنیاد رسانه‌ای بیان و بنیاد سینمایی فارابی است.


منبع: سینما اعتماد
نویسنده: میثم محمدی