چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو با حمایت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از ۳۱ فروردین با حضور پررنگ سینمای ایران در بخش‌های مختلف کار خود را آغاز کرد.

چارسو پرس: چهل و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو با حمایت وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه از ۳۱ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور پررنگ سینمای ایران در بخش‌های مختلف آن، در حال برگزاری است. این رویداد با مشارکت ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور جهان دارای بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی است.


در مراسم افتتاحیه این رویداد که جمعه ۳۱ فروردین برگزار شد، حضار به یاد قربانیان حادثه تروریستی اخیر در تالار شهر مسکو، یک دقیقه سکوت کردند و در ادامه الگا لوبیماوا وزیر فرهنگ روسیه پیام رئیس‌جمهور این کشور را قرایئت کرد و گفت: ما مفتخریم که مهمانان ارجمندی از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره شرکت دارند و برای ما بسیار مهم است که فیلمسازان بزرگ، اثر خود را به جشنواره ما سپرده‌اند.


برنامه‌های این جشنواره شامل بخش‌های رقابتی، غیررقابتی، شات‌ست، گذشته‌نگر و فیلم‌های اعضای بریکس است.

آثار مختلفی از سینمای ایران در بخش‌های رقابتی، غیررقابتی، شات ست، مرور آثار گذشته‌نگر و فیلم‌های مربوط به کشورهای عضو بریکس حضور دارند.


جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان پس از ونیز محسوب می‌شود و اولین بار در سال ۱۹۳۵ برگزار شد. در این جشنواره طی سالیان متمادی آثار شاخص سینمایی از کشورهای مختلف شرکت داشته و فیلمسازان مختلف از سراسر جهان در بخش هیأت داوران آن به قضاوت آثار پرداخته‌اند.


این رویداد که ریاست آن را نیکیتا میخالکوف کارگردان مشهور روس و رئیس اتحادیه سینماگران این کشور بر عهده دارد، طی ۲۰ سال اخیر به ویژه، به یکی از رویدادهای مهم صنعت سینما برای سازماندهی اولین نمایش‌های جهانی معتبر تبدیل شده است.