اگر شما هم از آن دسته هستید که فیلم‌های عادی باعث ترس شما نمی‌شود ولی از اتفاقات ترسناک در دنیای واقعی وحشت دارید، زیر ژانر محبوب «تصاویر پیدا شده» -یا ویدئوی پیدا شده- (Found footage) یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست که تجربه‌ای تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

چارسو پرس: بسیاری از مخاطبان سینما، ادعا دارند که از فیلم‌های ترسناک نمی‌ترسند بخاطر اینکه به واقعی نبودن اتفاقاتی که در طول فیلم در حال رخ دادن است آگاهی دارند. اینکه حضور بازیگران نام‌آشنا و فیلمبرداری حرفه‌ای اثر، باعث می‌شود که بدانند که در نهایت همه‌ی اتفاقات رخ داده، فقط یک فیلم الکی است. اگر شما هم از آن دسته هستید که فیلم‌های عادی باعث ترس شما نمی‌شود ولی از اتفاقات ترسناک در دنیای واقعی وحشت دارید، زیر ژانر محبوب «تصاویر پیدا شده» -یا ویدئوی پیدا شده- (Found footage) یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست که تجربه‌ای تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. فیلم‌های این زیر ژانر، حالتی مانند مستند دارند؛ انگار که تمامی اتفاقات ترسناکی که در حال رخ دادن است، توسط یک نفر که به یک دوربین دسترسی داشته به صورت اتفاقی ثبت شده است و حالا ما پس از پیدا کردن تصاویر ضبط شده توسط او، در حال تماشای اتفاقات رخ داده هستیم. این زیر ژانر یک تکنیک ایده‌آل برای کارگردان‌های ژانر وحشت است؛ چون به آن‌ها این آزادی را می‌دهد که احساس حقیقی بودن اتفاقات را به مخاطب منتقل کند و به بودجه‌ی زیادی برای تولید نیازی نداشته باشند. اما بهترین فیلم‌های ویدئوی پیداشده کدامند؟



اولین فیلم در ژانر تصاویر پیدا شده


اولین فیلمی که از این تکنیک برای انتقال وحشت استفاده کرده، فیلم «هولوکاست آدم‌خوارها» است. این فیلم ترسناک در دهه‌ی هفتاد میلادی مانند یک مستند حقیقی از انسان‌هایی که توسط آدم‌خوارها خورده می‌شوند فیلمبرداری شده است. به دلیل اینکه هیچکس تا آن زمان همچین شکلی از سینما را تجربه نکرده بود، جنجال‌های زیادی برای عوامل فیلم به وجود آمد. بسیاری از مخاطبان تصور می‌کردند که در حال تماشای قتل‌های واقعی هستند. در نهایت عوامل فیلم مجبور شدند که زنده بودن بازیگران و دروغین بودن اتفاقات فیلم را اعلام کنند تا تبعات اثر بیشتر گریبان‌گیر سازنده‌های آن نشود. این فیلم زمان خود در لیست فیلم‌های ممنوعه که نباید ببینید قرار گرفته بود و امروزه نیز بخاطر خشونت حقیقی علیه حیوانات در فیلم همچنان به عنوان یک اثر ممنوعه در کشور‌های زیادی شناخته می‌شود ولی چنین تجربه‌ی جدیدی در سینمای وحشت، اتفاقی نادر در زمان خود بوده است.



ژانر تصاویر پیدا شده در دوران مدرن


این اقدام مبتکرانه سازنده‌های فیلم، بعد از چند دهه باعث تولد «ژانر تصاویر پیدا شده» شد. زیر ژانری که جهان فیلم را تا حد ممکن به جهان حقیقی نزدیک می‌کرد. از دهه هفتاد تا اواخر دهه نود میلادی، چندین فیلم در جاهای مختلف جهان تولید شد با این هدف که اتفاقات ترسناک فیلم تا جای ممکن حالتی مستند‌گونه داشته باشد تا مخاطبان خود را فریب بدهد که در حال تماشای اتفاقاتی واقعی هستند و حتی چند مورد موفق نیز تولید شده است. در اواخر دهه نود میلادی، این سبک از فیلم‌سازی با ساخت فیلم «پروژه‌ی جادوگر بلر» بازگشتی جدی به پرده‌های سینما داشت. سازنده‌های «پروژه‌ی جادوگر بلر» با استفاده از تکنیک‌های تبلیغاتی مانند پخش کردن عکس بازیگران فیلم به عنوان گمشده و پنهان کردن هرگونه اطلاعات از سازنده‌های فیلم، مانند «هولوکاست آدم‌خوار‌ها» دوباره به مخاطبان کلک زدند و این زیر ژانر تولد دوباره‌ی خود را در دوران مدرن سینما تجربه کرد. امروزه آثار زیادی در زیر ژانر «تصاویر پیدا شده» تولید می‌شوند که بخاطر بودجه‌ی محدود و راهکار برای خلاقیت بالا، مخاطبان خود را جذب کرده‌اند. ۱۵ فیلم پیش‌رو، از بهترین نمونه‌های این زیر ژانر وحشت هستند که در سبک فیلمسازی خود با استفاده از امکانات این زیر ژانر، بسیار موفق عمل کرده‌اند و برای مخاطبانی که از رخدادهای وحشت در جهان واقعی می‌ترسند، یک گزینه‌ی عالی برای تجربه‌ای متفاوت می‌باشند.

۱۵- پروژه جادوگر بلر (Blair Witch Project)


  • محصول سال: ۱۹۹۹
  • کارگردان: دانیل مایریک و ادواردو سانچز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۶ از ۱۰۰

«پروژه‌ی جادوگر بلر» یک شاهکار واقعی و یکی از بهترین فیلم‌های ویدئوی پیداشده است که هیچکس نمی‌تواند منکر تأثیر آن نه تنها در تولد دوباره‌ی این زیر ژانر، بلکه ابداع مسیری جدید برای سینمای وحشت مدرن بشود. در صفحه‎‌ی وبسایت این فیلم، گزارش‌های پلیسی مفقود شدن بازیگران دیده می‌شد و بازیگران در هیچ برنامه‌ی تبلیغاتی شرکت نکردند و مانند یک مستند حقیقی با فیلم رفتار شد و حتی مادر یکی از بازیگران، نامه‌های همدردی دریافت می‌کرد. این فیلم ژانر تصاویر پیدا شده، با نوشته‌هایی شروع می‌شود که توضیح می‌دهد که سه دانشجو در حین تهیه‌ی مستندی در مورد یک افسانه‌ی قدیمی در مورد جادوگری به نام بلر ناپدید شده‌اند. سپس تصاویر پیدا شده‌ی دانشجو‌ها را در حال مصاحبه با محلی‌ها می‌بینیم که در مورد افسانه صحبت می‌کنند و کم کم دانشجوها با نشانه‌های ترسناکی از حضور این جادوگر در جنگل مواجه می‌شوند. کارگردان‌های فیلم با پنهان‌کاری بخش‌هایی از فیلمنامه، توانستند احساس ترس واقعی را در بازیگران به وجود بیاورند و نتیجه هنوز شبیه یک مستند واقعی به نظر می‌رسد.


۱۴- نوروی: نفرین (Noroi: the Curse)


  • محصول سال: ۲۰۰۵
  • کارگردان: کوجی شیرایشی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰

پس از موفقیت «پروژه جادوگر بلر»، کارگردان‌های ترسناک تلاش‌های متعددی کردند تا زیر ژانر تصاویر پیدا شده را تکمیل کنند. تا سال ۲۰۰۵، فیلم‌هایی که در این زیر ژانر ساخته شده بود خیلی آثار چشم‌گیر و موفقی نبودند؛ ولی فیلم‌ساز ژاپنی کوجی شیرایشی با فیلم «نوروی: نفرین» این زیر ژانر را وارد مرحله‌ی بعدی پیشرفت آن کرد. این شاهکار که یکی از برترین فیلم‌های سینمای ژاپن است، با الهام از افسانه‌های ژاپنی، داستان موجودی بدخواه به نام کاگوتابا را روایت می‌کند که یک محقق ماوراءالطبیعه‌ی مشهور به نام کوبایاشی نشانه‌های حضور او را در سرتاسر ژاپن مورد بررسی قرار می‌دهد. برخلاف فیلم‌های معمول ژانر ترسناک که معمولا در یک محیط رخ می‌دهد، «نوروی: نفرین» ترکیبی است از انواع و اقسام حقه‌ها برای افزایش حس حقیقی بودن داستان؛ برای مثال شبیه‌سازی برنامه‌های ضبط شده‌ی تلویزیون برای به تصویر کشیدن حضور موجود خبیث یا تصاویر ضبط شده‌ی یواشکی با دوربین که فیلم را کاملا شبیه به یک مستند حقیقی می‌کند. این فیلم از لحاظ بصری بسیار حرفه‌ای‌تر عمل کرده و به عنوان یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های سینمای ژاپن شناخته می‌شود.


۱۳- نمایش آ (Exhibit A)


  • محصول سال: ۲۰۰۷
  • کارگردان: دام روترو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۵۸ از ۱۰۰

فیلم «نمایش آ» یک فیلم بریتانیایی روان‌شناختی در زیر ژانر تصاویر پیدا شده است که رازهای پنهان پشت در‌های بسته‌ی یک خانواده را آرام آرام برملا می‌کند. جودیت یک نوجوان مشکل‌آفرین است که از دوربین فیلمبرداری خود به عنوان راهی برای کنار آمدن با اضطراب‌های خود استفاده می‌کند. معمولا شخصیت‌پردازی عمیق در این شکل از فیلم‌ها اتفاق نمی‌افتد، اما در این فیلم، ما به صورت ترویجی با شخصیت جودیت بخاطر استفاده‌ی او از دوربینش بیشتر آشنا می‌شویم؛ به شکلی که انگار که از طریق دوربین او، وارد ذهن جودیت می‌شویم. پیش از این‌که نشانه‌های ناپایداری پدر جودیت آشکار بشود، فیلم مانند یک ویدئوی خانگی عادی به نظر می‌رسد و ریتم آهسته‌ی فیلم، واقع‌گرایی اثر را به قانع‌ کننده‌ترین مقدار ممکن می‌رساند و وقتی اتفاقات بد شروع به رخ دادن می‌کند، تأثیر بسیار بیشتری دارند. هیچ عنصر ماوراءالطبیعه‌ای نیز در فیلم وجود ندارد و و در نهایت تماشای انسان‌های خطرناک که نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت، از هر موجود دیگری ترسناک‌تر اس



۱۲- فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity)


  • محصول سال: ۲۰۰۷
  • کارگردان: اورن پلی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۸۳ از ۱۰۰

فیلم «فعالیت فراطبیعی» یکی از سودآورترین فیلم‌های تاریخ است که بخاطر موفقیت آن، هفت دنباله‌ از آن ساخته شده است. نسخه‌ی اولیه آن هنوز به عنوان بهترین نسخه‌ی فیلم شناخته می‌شود و یک دهه پس از «پروژه‌ی جادوگر بلر»، دوباره زیر ژانر وحشت تصاویر پیدا شده را به محبوبیتی جدید رساند. این فیلم مجموعه‌ی مستندی از تصاویر خانه‌ی یک زوج جوان است که احساس می‌کنند که خانه‌ی جدید آن‌ها تسخیر شده است. این زوج تلاش می‌کنند که اتفاقات ترسناک خانه‌ی خود را با دوربین خود ثبت کنند تا شاید بتوانند از آن سر دربیاورند. ساده بودن این فیلم باعث ترسناک‌تر شدن آن می‌شود و بازیگران با دیالوگ‌های بداهه، احساس واقعی بودن فیلم را افزایش می‌دهند. کارگردان با سکوت‌های پرتنش و نشانه‌های ریز از حضور نیروهای ماوراءالطبیعه، وحشت فیلم را به حداکثر خود می‌رساند.



۱۱- ضبط (REC)


  • محصول سال: ۲۰۰۷
  • کارگردان: پاکو پلازا و ژاوما بالاغارو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۰ از ۱۰۰

«ضبط» یک فیلم ترسناک اسپانیایی است که نه تنها یکی از بهترین آثار در زیرژانر تصاویر پیدا شده است، بلکه یکی از برترین فیلم‌های ترسناک غیرهالیوودی در تاریخ است. داستان در مورد یک گزارشگر تلویزیونی و گروه فیلمبرداری او است که شیوع یک عفونت مرموز در میان ساکنان در یک ساختمان قرنطینه را گزارش می‌کنند. شروع فیلم یکی از دل‌خراش‌ترین تصاویر در ژانر وحشت را به تصویر می‌کشد. این فیلم نسبتا کوتاه ریتمی بسیار سریع دارد و تمام مدت شما را بر روی صندلی خود میخکوب می‌کند. کارگردان‌های فیلم احساس وحشت را در حالی که گزارشگر‌ها در ساختمان با موجوداتی ناشناخته گیر می‌افتند به بهترین شکل منتقل می‌کند. زمانی که در پرده‌ی آخر فیلم، دوربین دید در شب فعال می‌شود، کابوس‌های غیر قابل تصوری به نمایش درمی‌آیند که تا مدت‌ها با تماشاگران می‌مانند. این فیلم علاوه بر سه دنباله، یک نسخه‌ی بازسازی شده به زبان انگلیسی با عنوان «قرنطینه» از آن ساخته شده است که هیچ‌کدام از کیفیت بالایی مانند نسخه‌ی اولیه‌ی آن برخوردار نبودند.




۱۰- نوار‌های پوکیپسی (The Poughkeepsie Tapes)


  • محصول سال: ۲۰۰۹
  • کارگردان: جان اریک دوئدل
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰

مستندسازان، پلیس را در حالی که به خانه‌ای در پوکیپسی یورش می‌برند تعقیب می‌کنند. در آن‌جا ۸۰۰ نوار ویدئویی متعلق به قاتلی زنجیره‌ای به نام ادوارد کارور را پیدا می‌کنند. نوارهای فیلم، تصاویر پیدا شده‌ای هستند که اقدامات قاتل را از انتخاب کردن مقتولین خود تا لحظه‌ای که آن‌ها را به کام مرگ می‌فرستد به تصویر می‌کشد. ما هیچ‌وقت چهره‌ی او را نمی‌بینیم و هربار که تصویری از او می‌بینیم، در لباس مبدل است. جنایاتی مانند آدم‌ربایی، کودک‌آزاری و قتل یک دختر هشت ساله و حتی بریدن سر یک مرد و قرار دادن آن روی همسر او نشان داده می‌شود. تغییر دائمی شیوه‌های خود باعث می‌شود که قانون نتواند او را گیر بیندازد و در نهایت اشاره می‌شود که احتمالا خود قاتل نیز به تماشای این مستند تهیه شده خواهد نشست. این فیلم ترسناک خود را به عنوان یک اثر حقیقی معرفی می‌کند ولی میزان خشونت به نمایش آمده و تصویرسازی‌های اثر، باعث می‌شود که حقیقی بودن اثر زیر سؤال برود ولی تعدادی در زمان اکران، اتفاقات فیلم را باور کردند و زمانی که پخش شدن فیلم ممنوع شد، بعضی از مخاطبان به حقیقی بودن اثر بیشتر مشکوک شدند ولی امروزه که این اثر به راحتی در دسترس است، به عنوان یک اثر جذاب در ژانر تصاویر پیدا شده از آن یاد می‌شود.



۹- دریاچه مونگو (Lake Mungo)


  • محصول سال: ۲۰۰۸
  • کارگردان: جوئل اندرسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۶ از ۱۰۰

فیلم ترسناک «دریاچه مونگو» یک فیلم وحشت در زیر ژانر تصاویر پیدا شده است که بیشتر روی مباحث روان‌شناختی وحشت تمرکز می‌کند. این فیلم با آرشیوی از مصاحبه‌ها، تصاویر ثبت شده و گزارش‌های کامل، مانند یک مستند حقیقی، مرگ غم‌انگیز آلیس پالمر را ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد که او به طور تصادفی غرق شده است ولی انگار نشانه‌هایی وجود دارد که مرگ او پیچیده‌تر از این بوده است. این فیلم از ایجاد ترس‌های دم دستی دوری می‌کند و با دیالوگ‌های خود، به داستان عمق بسیاری می‌دهد. هنگامی که حقایق دردناک خانواده‌ی پالمر‌ها آشکار می‌شود، احساس غمی حقیقی برای مخاطب ایجاد می‌شود که خود را با وحشت ترکیب می‌کند. «دریاچه مونگو» در مورد غم از دست دادن یک عزیز و اینکه یک خانواده چگونه آن را نهی می‌کند است که باعث تأثیر بسیاری در مخاطب خود می‌شود و این ترکیب از موضوعات عمیق روان‌شناختی و ارواح ترسناک علارغم جذابیت بالای آن، به عنوان آخرین اثر بلند کارگردان تا به امروز مانده است.



۸- کلاورفیلد (Cloverfield)


  • محصول سال: ۲۰۰۸
  • کارگردان: مت ریووس
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۶۸ از ۱۰۰

روش‌های تبلیغاتی استفاده شده برای فیلم سینمایی «کلاورفیلد» یکی از هوشمندانه‌ترین تکنیک‌های بازاریابی در تاریخ هالیوود است؛ کمپینی که با یک تیزر در سال ۲۰۰۷ آغاز شد. تیزری بدون اسم، بدون توضیح؛ فقط چند تصویر عادی از یک مهمانی در حالی که کم کم مهمانان متوجه اتفاقاتی عجیب در خارج از خانه می‌شود. وقتی فیلمبردار و مهمانان به بیرون می‌روند تا اوضاع را بررسی کنند، می‌بینند که سر مجسمه‌ی آزادی در حال پرتاب شدن به سمت خانه‌ی آن‌ها است؛ سپس یک تاریخ انتشار نشان داده شده و هیچ اطلاعات دیگری گفته نمی‌شد. بسیاری تصور می‌کردند که این فیلم قرار است قسمت جدیدی از فیلم «گودزیلا» باشد و بسیاری از طرفداران پروپاقرص تا روز اکران به دنبال راهی برای فهمیدن داستان پشت این تیزر رفتند. فیلم از مهمانی شروع می‌شود؛ مهمانی که برای پسری به نام راب که به زودی به ژاپن می‌رود گرفته شده است. وقتی سر مجسمه آزادی در خیابان غلت می‌زند، اعضای مهمانی شروع به تحقیق در مورد اتفاقات می‌کنند و در نهایت سعی می‌کنند از یورش بی امان خطری که توسط هیولای بزرگی که در حال نابود کردن نیویورک است زنده بیرون بیایند. «کلاورفیلد» به صورت فریبنده‌ای ساده ولی بسیار مؤثر است و بی‌دلیل نیست که از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ویدئوی پیداشده نام برده می‌شود.



۷- آخرین جن‌گیری (The Last Exorcism)


  • محصول سال: ۲۰۱۰
  • کارگردان: دنیل استم
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۳۵ از ۱۰۰

دو فیلم‌ساز در حال ساخت مستندی با هدف افشای جن‌گیر به عنوان یک کلاه‌برداری هستند. آن‌ها با یک کشیش مصاحبه می‌کنند که خانواده‌ش نسل به نسل به جن‌گیری پرداخته‌اند. او جن‌گیری‌های ساختگی انجام می‌دهد و از این راه پول دریافت می‌کند. او موافقت می‌کند تا از یکی از جن‌گیری‌های خود مستندی تهیه بشود. کشیش و دو فیلمبردار به خانه‌ی سویتزر می‌روند و کشیش بلند‌گو‌ها و وسایل مخفی مخصوص کار خود را در اطراف خانه پنهان می‌کند تا خانواده را فریب بدهد که انگار در حال بیرون راندن شیطان است. او رو به دوربین ادعا می‌کند که نشانه‌های سوژه‌های او بیشتر بخاطر نداشتن ثبات روانی است تا جن گیری؛ تا زمانی که نشانه‌های ماوراءالطبیعی حقیقی شروع به رخ دادن می‌کند. «آخرین جن‌گیری» با استفاده از قوانین روایی ژانر وحشت، بازیگران ماهر و کارگردانی درست، تبدیل به اثری دیدنی شده است که تا آخرین لحظه مخاطب را بر لبه‌ی صندلی نگه می‌دارد.




۶- برخورد با قبر (Grave Encounters)


  • محصول سال: ۲۰۱۱
  • کارگردان: کالین مینیهان، استوارت اورتیز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۴۹ از ۱۰۰

زیر ژانر تصاویر پیدا شده و برنامه‌های تلویزیونی شکار ارواح مدام از یکدیگر الهام گرفته‌اند، ولی «برخورد با قبر» شاید بهترین ترکیب از برنامه‌های تلویزیونی شکار ارواح و ژانر تصاویر پیدا شده باشد. یکی از اولین‌ها در ژانر خودش که اقدامات جدیدی را در این ژانر ابداع کرد. ترس‌های «برخورد با قبر» تهاجمی و در عین حال ظریف هستند. شیاطین و ارواح از تاریکی‌ها بیرون می‌آیند و خود را در معرض دید کامل دوربین قرار می‌دهند و نتیجه این حملات یک فیلم سرگرم کننده و در عین حال بسیار ترسناک است. شان راجرسون به عنوان یک مجری مغرور در برنامه‌ی سریالی شکار روح خود، به یک تیمارستان روانی می‌رود و وقتی در همان تیمارستان محبوس می‌شود، ترس‌ها شدیدتر و حقیقی‌تر می‌شوند. دنباله‌های زیادی برای این فیلم ساخته شدند ولی هیچ‌کدام موفقیت اولین نسخه خود را تکرار نکردند.




۵- جلاد (Hangman)


  • محصول سال: ۲۰۱۵
  • کارگردان: آدام میسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۴.۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۳۶ از ۱۰۰

اگر یک انسان بی‌رحم که بدون اجازه‌، در نیمه شب وارد خانه‌ی شما شده و مقصود نامشخصی دارد برای شما ترسناک است، «جلاد» یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌ها برای شما خواهد بود. میلر‌ها، دوربین‌های مخفی در اطراف خانه‌ی خود نصب می‌کنند و ناخواسته توسط یک قاتل سریالی دیوانه تماشا می‌شوند. این فیلم روندی تدریجی دارد ولی وقتی خانواده متوجه می‌شوند که تنها نیستند، اتفاقات هراس‌انگیز بسیاری رخ می‌دهد. تصویر یک چهره‌ی نامشخص که شب هنگام خواب در خانه سرگردان است که در نهایت به نتیجه‌ای وحشتناک می‌رسد که تا مدت‌ها با مخاطب خود می‌ماند.




۴- خانه جهنمی (Hell House LLC)


  • محصول سال: ۲۰۱۵
  • کارگردان: استفن کاگنتی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰

دقیقا زمانی که همه از کهنه شدن کلیشه‌های زیر ژانر تصاویر پیدا شده می‌نالیدند، «خانه جهنمی» با کلی حقه‌های جدید در آستین خود دوباره طرفداران وحشت را به سینما‌ها کشاند. پس از یک تصادف غیر عادی در یک خانه‌ی خالی از سکنه، یک گروه مستند‌ساز به دنبال دلیل این حادثه می‌روند و به کشفیات تکان دهنده‌ای می‌رسند. سکوت‌های تنش‌زای فیلم، شما را برای بهترین لحظه برای ترسیدن آماده می‌کند. «خانه جهنمی» مملو از عروسک‌های عجیب و غریب، وسایل مربوط به دلقک‌های ترسناک و کلی خون است که به شما احساس گرفتار شدن در تله‌ای اجتناپ ناپذیر را منتقل می‌کند. نه تنها فضاسازی فیلم برای مخاطبان ترسناک است، بلکه بازیگران نیز از فضاسازی ایجاد شده در زمان فیلمبرداری می‌ترسیدند. این فیلم بخاطر موفقیت خود تبدیل به یک سه‌گانه شد تا کسانی که از جاهای متروکه و عروسک‌های غیر عادی وحشت دارند را با ترس‌هایشان روبرو کند.




۳- گونجیام: تیمارستان تسخیر شده (Gonjiam: Haunted Asylum)


  • محصول سال: ۲۰۱۸
  • کارگردان: جونگ بوم شیک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۱ از ۱۰۰

اولین فیلم ترسناک در زیر ژانر تصاویر پیدا شده ساخته‌ی کره جنوبی که مانند دیگر آثار این کشور، اثری خیره کننده است. یک گروه فیلمسازی که محتوای ترسناک برای اینترنت تولید می‌کنند، برای یکی از قسمت‌های جدید برنامه اینترنتی خود به صورت زنده شروع به فیلمبرداری از تیمارستان گونجیام می‌کنند. هرکدام از اعضای گروه وارد یکی از اتاق‌های مختلف تیمارستان می‌شوند و آن را کاوش می‌کنند و این احساس که آن‌ها تنها نیستند مدام بیشتر می‌شود. از خصوصیات خوب این فیلم، دوست داشتنی بودن شخصیت‌های اصلی است؛ چیزی که معمولا در فیلم‌های این زیر ژانر نمی‌بینیم. نیمه‌ی دوم فیلم، تماشاگران را در احساس وحشت غوطه‌ور می‌کند. این فیلم تحسین شده‌ترین اثر در زیر ژانر تصاویر پیدا شده در سال‌های اخیر بوده و به یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک کره جنوبی نیز تبدیل شده است.


۲- میزبان (Host)

  • محصول سال: ۲۰۲۰
  • کارگردان: راب ساویج
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰

فیلم‌های زیر ژانر تصاویر پیدا شده به تازگی به قدری گسترده شده‌اند که حتی زیر ژانر‌هایی برای این زیرژانر به وجود آمده است. یکی از زیر ژانر‌های تصاویر پیدا شده، فیلم‌های نمایشگر رایانه است؛ یعنی فیلم‌هایی که اتفاقات آن را در صفحه‌ی نمایشگر رایانه مشاهده می‌کنیم. این نوع از فیلم بخاطر فاصله‌ی زیادی که از داستان‌گویی عادی سینما دارد معمولا با مخالفت روبرو شده است ولی «میزبان» یکی از بهترین نمونه‌های این زیر ژانر سینمایی است که به قدری موفق عمل می‌کند که می‌تواند نظر سرسخت‌ترین مخالفان این زیر ژانر را نیز برگرداند. فیلم در مورد چند دوست است که از طریق برنامه‌ی تماس ویدئویی زوم، در طول کرونا در حال صحبت کردن هستند. بخاطر خسته کننده بودن شرایط، گروه تصمیم می‌گیرد که یک جلسه‌ی احضار روح انجام بدهند. با اینکه در ابتدا همه‌چی کاملا مانند یک شوخی است، کم کم مرگ شروع به گرفتن جان افراد حاضر در این تماس می‌کند. این فیلم از تمام امکانات دنیای دیجیتال برای ایجاد حس وحشت در مخاطبان استفاده می‌کند و تبدیل به بهترین اثر وحشت با موضوع اینترنت می‌شود.



۱- وحشت در صحرای مرتفع (Horror in High Desert)

  • محصول سال: ۲۰۲۱
  • کارگردان: داچ ماریچ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۴ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰

اگه از حالت آهسته و کاملا مستند مانند فیلم «دریاچه مونگو» خوشتان آمده پس حتما از «وحشت در صحرای مرتفع» نیز لذت خواهید برد زیرا یکی از بهترین فیلم‌های ویدئوی پیداشده است. این فیلم که به تازگی منتشر شده، داستان یک کوهنورد به نام گری هینگ را روایت می‌کند که در صحرایی بزرگ ناپدید شده است. این فیلم مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها با خواهر گری، هم اتاقی، محقق خصوصی و دیگر افراد مربوط به گری است. همه‌ی آن‌ها دیدگاه خود را در مورد ناپدید شدن گری و حقیقت وحشتناکی که احتمال زیاد در پس آن نهفته است بیان می‌کنند. کلیپ‌هایی که خود گری فیلمبرداری کرده را نیز می‌بینیم که از سفر‌های خود به صحرا تهیه کرده است و ترفند‌هایی را به علاقه‌مندان به کوهنوردی آموزش می‌دهد. هرچه داستان جلوتر می‌رود، متوجه می‌شویم که ناپدید شدن گری یک اتفاق نادر بخاطر سهل‌انگاری نیست. وقتی کامیون گری با ردپای پای برهنه‌ی او پیدا می‌شود، متوجه می‌شویم که اتفاق شوم‌تری برای او رخ داده است و هضم اتفاق رخ داده احتمالا کار آسانی نخواهد بود.

 
منبع: دیجی‌مگ