کتاب «داستان‌گویی در فیلم‌ کوتاه» از آثار منتشرشده از سوی انجمن سینمای جوانان است که در قالب درستگفتار به معیارهای فیلم‌نا‌مه‌نویسی برای فیلم‌کوتاه می‌پردازد.
چارسو پرس: به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، همزمان با برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب «داستان‌گویی در فیلم‌کوتاه» به قلم سعید عقیقی از سوی انجمن سینمای جوانان ایران، در این رویداد عرضه شده است.
یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در مسیر تولید یک فیلم‌کوتاه، بی‌شک تکیه بر یک متن درست و به‌قاعده است. فیلم‌نامه‌نویسی هر چند در سینمای بلند هم مسئله‌ای کلیدی محسوب می‌شود اما تأثیر یک فیلم‌نامه درست بر توفیق یک فیلم‌کوتاه را می‌تواند چندبرابر بیشتر از فیلم بلند دانست.
سعید عقیقی به عنوان یکی از مهم‌ترین منتقدان و مدرسان سینما و فیلم‌نامه‌نویسی در سینمای ایران، در ابتدای کتاب «داستان‌گویی در فیلم کوتاه؛ معیارها و درس گفتارها» که به همت انجمن سینمای جوانان ایران به نشر رسیده است، به اصول و معیارهای فیلم‌نامه‌نویسی مدنظر خود پرداخته است.
سه فصل «ایده‌پردازی»، «کنش و کشمکش» و «صحنه‌نویسی» در بخش اول کتاب، با توجه به تجربه شخصی عقیقی در تدریس، نوشتن فیلم‌نامه و برگزاری کارگاه‌های متعدد، مخاطب را به بهترین نحو با مراحل شکل‌گیری یک فیلم‌نامه از آغاز تا پایان آشنا می‌کند.
بخش دوم کتاب به درس‌گفتارهای فیلم‌نامه‌نویسی این مدرس سینما اختصاص دارد و با تکرار بخشی از مطالب بخش اول در قالب متن پیاده‌شده از کارگاه، مخاطب و هنرجو را در جریان شکل‌گیری یک فیلم‌نامه از ایده اولیه تا اجرا قرار می‌دهد.
اهمیت بخش دوم علاوه‌بر همه مباحث مهم مطرح شده در آن، گوشزد کردن بخش بزرگی از اشتباهات و خطاهای عمومیت‌یافته نزد علاقه‌مندان به فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی است که ضربات جبران‌ناپذیری به آثار آن‌ها می‌زند، از همین رو مرور چندباره این بخش برای هر هنرجوی فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی، درس‌های بسیار بزرگی خواهد داشت. همان طور که نویسنده در ابتدای کتاب «داستان‌گویی در فیلم کوتاه؛ معیارها و درس گفتارها» نوشته است، این کتاب تکرار هیچ کدام از کتاب‌های آموزش فیلم‌نامه‌نویسی که تاکنون خوانده‌ایم نیست، بلکه است در مسیر تولید فکر و دانش‌افزایی در این حوزه مهم و کمتر جدی گرفته شده نزد سینماگران پیر و جوان ما.
علاقه‌مندان به مطالعه این کتاب می‌توانند ضمن بازدید از غرفه سازمان سینمایی در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اطلاع از دیگر آثار ارائه شده از سوی انجمن سینمای جوانان ایران در ایران رویداد، نسبت به تهیه این آثار اقدام کنند.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.