سریال زیر پل (Under the Bridge) مجموعه جنایی و درام جدیدی با بازی لیلی گلداستون از شبکه هولو است که ماجرای یک اتفاق واقعی و بسیار غم‌انگیز را روایت می‌کند.
چارسو پرس: نویسنده‌ای به نام ربکا گادفری در سال ۲۰۰۵، دومین کتاب خود را با نام Under the Bridge منتشر کرد. این کتاب درباره پرونده‌ی قتل و ضرب و شتمِ دختری به نام رینا ورک بود؛ کتابی که یک سال بعد جایزه هم برنده شد. بعد از گذشت ۱۷ سال، شبکه هولو به این داستان علاقه‌مند شد و ساخت یک مجموعه ۸ قسمتی براساس این پرونده‌ی دلخراش را در دستور کار قرار داد؛ سریالی که Under the Bridge (زیر پل) نام گرفت و کوئین شپرد وظیفه‌ی تولید آن را برعهده داشت. ربکا گادفری در سال ۲۰۱۷، یک کتاب دنباله هم برای قسمت اول نوشت تا آپدیتی از وضعیت پرونده‌ی قاتلان اصلی رینا منتشر کند.
زیر پل یک داستان واقعا غم‌انگیز براساس کتابی را روایت می‌کند که خودش هم براساس وقایع واقعی که در سال ۱۹۹۷ در غرب کانادا اتفاق افتاده بود، نوشته شده است. در این سریال (و البته در زندگی واقعی) رینا ورک ۱۴ ساله پس از قلدری، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و غرق شد. این سریال معمایی را دنبال می‌کند تا به این نتیجه برسد که چه کسی رینا را به قتل رسانده است؛ آن هم از نگاه نویسنده ربکا گادفری که کتاب زیر پل را براساس آن نوشته است. در پایان هشت قسمتِ سریال متوجه می‌شوید که چه مسائل عمیق و واقعی‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.
سریال Under the Bridge کار بزرگی برای زنده نگه داشتن رمز و راز در سرتاسر سریال انجام داده است، زیرا تا آخرین اپیزود متوجه نمی‌شوید که واقعاً چه اتفاقی افتاده است. با وجود یک داستان واقعی، حذف تمام جزئیات در قسمت اول بسیار آسان است و ارتباط با شخصیت‌ها یا اهمیت دادن به اتفاقات بعدی را بسیار سخت می‌کند. اما در این مورد فرق می‌کند؛ زیرا شما ترغیب می‌شوید که قسمت‌های بعد را هم تماشا کنید. چیزی که سریال زیر پل را حسابی جذاب می‌کند، توانایی آن در کشف یک منطقه خاکستری در مورد عدالت و اخلاق است؛ نه فقط در بحث پیدا کردنِ پلیس متقلب یا قاتل، بلکه نگاه انداختن به کل نظام قضایی.

لیلی گلداستون در نقش کم بنتلند، وریتیکا گوپتا در نقش رینا ورک، کلویی گوییدری در نقش جوزفین بل، رایلی کیو در نقش ربکا گادفری و غیره، از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند. منتقدانی که سریال زیر پل را تماشا کردند، شدیدا آن را دوست داشتند و ۴۳ تن از منتقدان سایت راتن تومیتوز، رضایت ۸۴ درصدی خود را ثبت کردند. آن‌ها معتقد بودند که سریال زیر پل، با اینکه راز وحشیانه‌ای را با رویکرد و پرداختِ حساسی کشف می‌کند، گاهی اوقات جالب‌ترین عناصر خود را پنهان می‌کند؛ اما باز هم به خاطر نحوه‌ی بررسی شرارت و ظلم، برتری می‌یابد. ۲۷ مورد از منتقدان سایت متاکریتیک هم میانگین امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ را به این سریال دادند.
البته علاوه‌بر منتقدان، بیننده‌ها هم حسابی از سریال Under the Bridge استقبال کردند. به‌عنوان مثال، امتیازاتی که در سایت IMDB ثبت شده، میانگین ۷.۳ را برای این مجموعه به ارمغان آورده است. براساس آماری که وبسایت TV Time ارائه کرده، سریال Under the Bridge در هفته‌ی اول پخش خود در رتبه‌ی نهم و در هفته‌ی دوم در رتبه‌ی هفتمِ سریال‌هایی بود که بیشترین پخش را در تمام پلتفرم‌های ایالات متحده داشتند. Under the Bridge همچنین نژادپرستی و طبقه‌گرایی را در معرض انفجار قرار می‌دهد. واکنش مردم نسبت به خبر قتل رینا، با اظهارنظر در مورد ظاهر او به‌جای مرگش یا اینکه او چه کسی بود، مورد انتقاد قرار گرفت.
مادر رینا، سومان، ادعا می‌کند که اگر رینا سفید پوست بود، چنین اتفاقاتی هرگز رخ نمی‌داد. زیر پل با قرار دادن عمدی رینا در مرکز خود، داستانش را به‌خوبی روایت می‌کند. او یک بدن بی‌نام یا ابزار یادگیری برای دیگران نیست. او دختری نقص‌دار است که سعی می‌کند انتظارات والدینش از شاهدان یهوه و تمایلات خود را برای شورش و تطبیق با جامعه‌ی اطرافش برآورده کند. او با اینکه انتخاب‌های بد زیادی دارد، اما فقط یک کار وحشتناک انجام می‌دهد. اما او همچنین ارتباط‌پذیر و دلسوز است؛ دختری که هرگز از آن احساس نوجوانی گم‌شدگی خارج نمی‌شود. این سریال به اعماق مسئله قلدری در نوجوانان می‌رود؛ نه اینکه بخواهد چیزی عجیب و غریب یا داستانی غم‌انگیز را نشان دهد، بلکه فقط جنبه‌ی دیگری از این تراژدی را می‌کاود.

کوئین شپرد و نویسندگان سریال مراقب هستند که خشونت را از نظر بصری مورد توجه قرار ندهند. در عوض، کارهای وحشیانه‌ای که با رینا انجام شده است، از دیدگاه نوجوانانی که در آخرین لحظات او حضور داشتند بازگو می‌شود. علاوه‌بر‌این، همان‌طور که ربکا در فرایند نوشتن کتاب خود (که اکنون به رینا و نوجوانان درگیر در مرگ او اختصاص داده شده است)، متوجه می‌شود داستانی که در جستجوی آن است وجود ندارد. در عوض، در مواجهه با حقیقت در مورد کسانی که باعث مرگ رینا شده‌اند، مجبور می‌شود با اشتباهات گذشته خود و نحوه‌ی تاثیر آن‌ها روی زمان حال مقابله کند.
سریال زیر پل، سریالی تند و ویرانگر، یک بررسی جذاب از ظلم است؛ اینکه چرا برخی از مردم نسبت به دیگران همدلی می‌کنند و چگونه تعصبات خودمان می‌تواند ما را از تشخیص حقیقت باز دارد. این سریال یادآور رنج طرد شدن برای نوجوانان، به‌ویژه دختران است؛ اینکه چگونه می‌تواند به چیزی عجیب و غریب تبدیل شود. بدون راهنمایی مناسب یا گوش شنوا، عذابی که آن‌ها بر یکدیگر تحمیل می‌کنند، از بسیاری جهات اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. سریال‌های جنایت واقعی، چه داستانی و چه مستند، تقریبا همیشه افسرده‌کننده هستند. اما دیدنِ دستگیری مجرمان و مجازات شدنِ آن‌ها، تحمل این تجربه را راحت‌تر می‌کند. اما خب... در رابطه با پرونده‌ی زیر پل، عدالت خودش یک تراژدی دیگر است.

سریال های شبیه سریال زیر پل


سریال Mare of Easttown
سریال میر اهل ایست‌تاون
  • بازیگران: کیت وینسلت، جولیان نیکولسن و ژان اسمارت
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • تعداد قسمت‌ها: ۷
«تمام حقایق مشخص می‌شوند.» زن جوانی در یک شهر کوچک در پنسیلوانیا به قتل می‌رسد. کاراگاه گروهبان میر شیهان مسئول اصلی این پرونده است؛ یک بازرس جنایی بسیار ماهر. او از بچگی در ایست‌تاون زندگی می‌کرده است و تمام مردم این شهر کوچک را می‌شناسد. اما از آنجایی که اخیرا پسر خود را از دست داده، زندگی‌اش تاریک و پردردسر شده است. المان‌های مختلف زیادی در این سریال وجود داشت (از جمله داستان، شخصیت‌ها، بازیگری و نحوه نمایش زنان) که حسابی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت


سریال The Undoing
سریال فروپاشی
  • بازیگران: نیکول کیدمن، هیو گرنت و ادگار رمیرز
  • سال پخش: ۲۰۲۰
  • تعداد قسمت‌ها: ۶
«هیچ چیز پنهان باقی نمی‌ماند.» گریس فریزر دقیقا همان زندگی‌ای را زندگی می‌کند که همیشه برای خودش آرزو داشت. او یک درمانگر موفق است، یک شوهر فداکار دارد و یک پسر جوان که در یکی از بهترین مدرسه‌های خصوصی نخبگان در شهر نیویورک تحصیل می‌کند. در عرض یک شب، یک شکاف بزرگ در زندگی او ایجاد می‌شود؛ یک مرگ وحشیانه، یک شوهر گم شده و به‌جای مردی که گریس فکر می‌کرد او را می‌شناسد، زنجیره‌ای از اتفاقات و آشکاری‌های وحشتناک رخ می‌دهد. در پی این اتفاقات، گریس در فاجعه‌ی روز افزونی گیر میفتد که بسیار عمومی شده است و طوری او را به وحشت می‌اندازد که دیگر نمی‌تواند به توصیه‌های خودش هم عمل کند؛ او حالا باید زندگی قبلی خود را از بین ببرد و یک زندگی دیگر برای خودش و فرزندش درست کند.


سریال Sharp Objects
سریال چیزهای تیز
  • بازیگران: ایمی آدامز، پاتریشا کلارکسون و کریس مسینا
  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد قسمت‌ها: ۸
«به خانه خوش آمدید.» کامیل پریکر، خبرنگاری که به‌تازگی از یک اقامت کوتاه مدت در یک بیمارستان روانی مرخص شده است، با یک مأموریت دردسرساز برخورد می‌کند: او باید به زادگاه کوچک خود بازگردد تا قتل دو دختر زیر ۱۳ سال را پوشش دهد. چندین سال است که کامیل به سختی با مادر عصبی و افسرده خود یا خواهر ناتنی‌اش که به سختی او را می‌شناسد، صحبت کرده است؛ خواهر ناتنی‌اش یک دختر ۱۳ ساله‌ی زیبا است که تاثیر عجیبی روی کل شهر دارد. حالا کامیل به عمارت ویکتوریایی خانوادگی‌اش بازگشته است و در اتاق قدیمی خودش ساکن می‌شود؛ در همین حین، متوجه می‌شود که کمی بیشتر از حد معمول با قربانیان نوجوان همذات‌پنداری می‌کند. او که درگیری زیادی با شیاطین درونی خودش دارد، باید این معمای روانشناختی از گذشته‌ی خود را کشف کند؛ البته اگر می‌خواهد این داستان را به‌دست بیاورد و از ماجراجوییِ بازگشت به خانه جان سالم به در ببرد.