تفکیک بخش کودک و نوجوان از یکدیگر و به دنبال آن نفکیک بخش خردسال در جشنواره بین المللی تئاتر کودک این روزنه امید را در دل دوستداران هنر روشن کرد که این رویداد بین المللی می تواند زمینه ساز معرفی بخش های متنوع و تفکیک شده در جشنواره های آتی باشد.

پایگاه خبری تئاتر: مریم مقدم: برگزاري جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نه تنها فضای شادی و نشاط را در جامعه مهیا می‌کند؛ بلکه مي‌تواند مكمل امور حوزه فرهنگ باشد و آموزه‌هاي تربيتي و ديني را در ميان كودكان و نوجوانان نهادينه کند.

بايد گفت همين ویژگی‌هاي جشنواره بود که موجب برنامه‌ریزی‌های متعدد برای تفکیک بخش خردسال از کودک و نوجوان شد. پس این مهم بیانگر آن است که امکان تفکیک بخشی با عنوان تئاتر مدرسه هم برای سال‌هاي آينده وجود دارد.بخشی که عده بسیاری از کارشناسان تئاتر جای آن را خالی می بینند. برای به اجرا رسیدن تئاتری در مدرسه از کارگردان و نویسنده تا بازیگر و تماشاچی همه و همه را گروه سني کودک و نوجوان تشکیل می‌دهند و اين خود زيبايي كار را دوچندان مي‌كند.

 

 تاکنون به تئاتر مدرسه‌ای نرسیده‌ایم

يك کارگردان‌ و هنرپیشه تئاتر و تلویزیون در جشنواره هجدهم تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرده بود: متأسفانه تاکنون به تئاتر مدرسه‌ای نرسیده‌ایم که در اینجا منظور این نیست که به کودکان آموزش بازیگری یا کارگردانی بدهیم، بلکه هدف آمادگی این قشر از جنبه‌های مختلف ذهني، تخیلي، ارتباطي، دانشي و... است.

بهرام شاه‌محمدلو با بیان اینکه در راستای تهیه و تولید تئاتر ارزشی در ایران زمینه‌های زیادی وجود دارد، به لزوم حمایت از این هنر اشاره کرده و افزوده بود: در این زمینه در حال حاضر، ما هنوز در مراحل ابتدایی هستیم و این در حالی است که تئاتر مدرسه‌ای می‌تواند بخش تفکیک شده جشنواره باشد.

او با اشاره به اینکه در راستای تولید تئاتر کودک و نوجوان در کشور مقوله آموزش این هنر بسیار مهم است، اضافه کرده بود: اگر در خصوص تئاتر کودک و نوجوان حرکتی عظيم رخ دهد بسیار ارزشمند و نتیجه‌بخش خواهد بود. به نظرم از طریق کلاس‌های تئاتر در مدارس و کارگاه‌ها،‌ تجربه‌های مفید حاصل می‌شود و کودکان خود را بیشتر کشف می‌کنند.

شاه‌محمدلو بیان کرد: در واقع بستر اصلی انتقال آموزش‌ها برای کودکان ما از طریق آموزش و پرورش وجود دارد که بر این مبنا حتی اگر برای یک کلاس هر 2 هفته یک جلسه هم برگزار شود، مفهومی ماندگار خواهد شد.

 

ضرورت زنگ تئاتر در مدارس

از سویی، حسین چراغی که نمایش «امیر ارسلان نامدار» را در بخش نوجوان بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا خواهد کرد،‌ معتقد است: باید در مدارس زنگ تئاتر داشته باشیم.

حسین چراغی درباره‌ی وضعیت تئاتر در مدارس گفت: ما چیزی به عنوان تئاتر در مدارس نداریم، چرا که ساز و کار آن هنوز وجود ندارد. زیرساخت‌های تئاتر در مدارس ما مشکلات زیادی دارد. به عقیده من آموزش و پرورش می‌تواند کارگروهی را برای تئاتر مدارس تشکیل دهد‌، کارگروهی که بودجه مشخص داشته باشد. او اضافه کرد: ما همین طور که زنگ‌های مختلفی در مدارس داریم باید زنگ تئاتر هم در مدارس داشته باشیم.

 

 محل تولد تئاتر در مدارس است‌

مجید کیمیایی‌پور که نمایش «عروسک‌های دوست داشتنی من» را در بخش خردسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا خواهد کرد‌، نیز در این زمینه گفت: باید از ساده‌ترین ابزار و شیوه برای انتقال مفاهیم در تئاتر خردسال استفاده کنیم.

کیمیایی‌پور افزود: ما باید برای انتقال مفاهیم به خردسالان از ساده‌ترین ابزار و شیوه استفاده کنیم،‌ به عقیده من پیچیدگی بزرگترین آسیب برای تئاتر خردسال است. برای اینکه تئاتر کودک را نجات دهیم‌، باید این گونه تئاتر را از مدارس شروع کنیم. امروز بسیاری از جشنواره‌های دانش‌آموزی بدون هدف و کاملا سلیقه‌ای برگزار می‌شود. واقعا این ضرورت وجود دارد که تئاتر به عنوان واحد درسی در مدارس تعریف شود.

این نمایش‌نامه نویس اضافه کرد: محل تولد تئاتر در مدارس است‌ اگر به تئاتر در مدارس به طور جدی نگاه شود، می‌توان به آینده تئاتر کودک و نوجوان امیدوار بود.

 

 تئاتر مدرسه‌ای توسط آموزش و پرورش مدیریت شود

در این زمینه یک کارشناس رفتارهای اجتماعی پیشنهاد داد كه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بخش ویژه‌ای برای تئاتر مدرسه‌ای در نظر گرفته شود.

محمد روشناس اظهار داشت: در تئاتر مدرسه‌ای و تئاتر کودک نوجوان ایران بخش عظیمی باید توسط آموزش و پرورش مدیریت شود، اما شواهد حاکی از این است  که در این نهاد به فعالیت‌های نمایشی چندان بهایی داده نمی‌شود.

روشناس با بیان اینکه باید از ظرفیت آموزش و پرورش در راستای رشد و خلاقیت تئاتر کودک استفاده کرد، افزود: با وجود اینکه از وضعیت تئاتر در آموزش و پرورش راضی و قانع نیستیم، باید بر فعال بودن و ماندن این زمینه هنری امیدوار بود و این در حالی محقق می‌شود که بخشی به نام تئاتر مدرسه به جشنواره بین‌المللی تئاتر افزوده شود. این کارشناس، موفقیت این بخش را در گرو حمایت مدون آموزش و پرورش از تئاتر کودک می‌داند.

در این زمینه البته زمانی که جشنواره تئاتر 18 ساله بود، مدير كل آموزش و پرورش استان همدان هم پیشنهاد داده بود: در دوره‌های بعدی برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، بخش نمایش‌های مدرسه‌ای به جشنواره اضافه شود.

عباس حسني‌محتشم تأکید کرده بود در صورت تأمين اعتبار، آموزش و پرورش استان مي‌تواند با همفكري مربيان پرورشي زمينه ايجاد نمايش‌هاي مدرسه‌اي و تقويت هنر تئاتر از طريق مدرسه را فراهم كند.

حال با توجه به از راه رسیدن جشنواره بیستم، تنها می‌توان امیدوار بود تئاتر مدرسه‌ای هم به بخش‌های تفکیک شده این جشنواره افزوده شود.