تنها یک روز دیگر باقی است تا جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر و خانواده» به ایستگاه بیستم برسد. این جشنواره از 24 تا 30 مهرماه با دبیری شهرام کرمی در همدان برگزار خواهد شد. این رویداد بین المللی برای رسیدن دوباره و ماندن در همدان ایستگاه به ایستگاه سفر کرده است.

پایگاه خبری تئاتر:  جشنواره تئاتر کودک در سال 1370 با نام جشنواره «امید» در همدان پایه‌گذاری و 9 دوره آن در همدان برگزار شد تا اینکه به دلیل مشکلات و مسائل مختلف از همدان رخت بربست و دوره دهم به میزبانی ارگ جدید بم و دوره یازدهم در زاهدان و دوره دوازدهم در گچساران برگزار شد. رفته رفته جشنواره تئاتر «امید» که به جشنواره تئاتر «کودک» تغییر نام داد با مشکلات بسیاری در مسیر برگزاری سالانه‌اش روبه‌رو شد تا اینکه در سال 1385 از ذهن‌ها پاک و برگزاری‌ آن به فراموشی سپرده شد.
 

درست در همین زمان اصفهان با رایزنی‌های متعدد و برگزاری نشست‌های مختلف تخصصی با اهالی فن دوباره میزبانی این جشنواره را بر عهده گرفت. این جشنواره 4 دوره نیز در اصفهان برگزار شد، سپس با رایزنی‌ها و پیگیری‌های متعدد مسئولان و قابلیت‌های استان همدان، جشنواره تئاتر کودک به زادگاه خود بازگشت.
 

پس از 19 سال بازهم همداني‌ها موفق شدند میزبانی اين جشنواره را در هفدهمین دوره در سال 1389 به دست آورند. جشنواره هفدهم در آن سال از 7 تا 11 مهرماه در همدان برگزار شد. به دنبال آن هجدهمین دوره در سال۱۳۹۰ از 15 تا 20 آبان‌ماه با شعار «بازی، نمایش، اندیشه و بچه‌های ایران» در همدان برگزار شد.
 

سال 91 نیز نوزدهمین دوره از جشنواره به میزبانی همدان از 17 تا 21 مهر‌ماه با شعار «تئاتر و نقش آن در آموزش و تربیت مخاطب» برگزار شد. حال امسال بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر و خانواده» با دبیری شهرام کرمی و مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي 24 تا 30 مهرماه در شهر همدان برای چهارمین سال متوالی برگزار می‌شود.
 

با نگاهی به تاریخ برپایی جشنواره درمی‌یابیم تا به امروز این رویداد مهم بین‌المللی نتوانسته است در تاریخی منسجم و یکسان برگزار شود و چه بسا اگر جشنواره در تاریخی مشخص برگزار می‌شد؛ امروز همه هنرمندان در عرصه ملی و بین‌المللی مي‌توانستند به‌ خوبي برای حضور در این رویداد مهم برنامه‌ريزي كنند و با مجریان جشنواره هماهنگ باشند.
 

به هر ترتیب حضور جشنواره تئاتر در همدان در سال‌های اخیر استان را به پایلوتی برای این هنر شاخص مبدل کرده است همدان ظرفیت بالایی در زمینه تئاتر دارد و هنرمندان استان در سال‌های اخیر با درخشش در جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی این ادعا را به اثبات رسانده‌اند.
 

در حال حاضر 30 گروه نمایشی در همدان  فعالیت دارند که سالانه 90 کار هنری تولید می‌کنند. به گفته خسرو بیات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در سال‌ گذشته هنرمندان بیش از ‌هزار و 200 اجرا در عرصه هنر تئاتر داشته‌اند که در 13 سالن به روی صحنه رفته است.

در این زمینه کارشناس مسئول هنرهای نمایشی نيز از فعالیت 500 هنرمند در عرصه تئاتر در استان خبر داده است. حسین صفی معتقد است: در حال حاضر هنر تئاتر استان همدان یکی از هنرهای پرمخاطب است. او با بیان اینکه طبق آماری که از گروه‌های تئاتر استان موجود است، بیش از 500 نفر در سنین مختلف در عرصه تئاتر فعالیت دارند، عنوان کرد: در بخش بیمه هنرمندان استان می‌توان گفت که بیشترین بیمه نیز مربوط به افراد عرصه تئاتر است.
 

بنا بر اظهار نظر صفی، اگر هر گروه نمایشی 7 اجرای عمومی داشته باشد طبق آیین‌نامه می‌تواند با مراجعه به اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برای تشکیل پرونده اقدام کند.
 

او خاطرنشان کرد: سال گذشته 28 نمایش در استان همدان پروانه دریافت کردند که پس از اجرا از سوی مرکز هنری و نمایشی تهران نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند. حال در این دوره از جشنواره بین‌المللی همدانی‌ها باردیگر قرار است با دستانی پر در این عرصه عرض‌اندام کنند.
 

امید آنکه در زمینه امکانات هنری هم دست همدان برای میزبانی از جشنواره همچنان پر باشد؛ چرا که اين جشنواره پس از 19 دوره برگزاري توقعات و انتظارات بسیاری را در سطوح ملي و بين‌المللي ايجاد كرده است و دستیابی به موفقیت بیشتر در این زمینه در گرو تعامل ارگانها و سازمان ها دراستان خواهد بود