بازگشت به سرزمین میانه و حماسه ارباب حلقه‌ها آن هم با حضور پیتر جکسون می‌تواند به واقعیت پیوستن آرزوی محالی باشد که با ساخت فیلم اختصاصی گالوم به واقعیت پیوسته است.
چارسو پرس: ۳گانه ارباب حلقه‌ها نه تنها به عنوان بهترین اقتباس از داستان‌های جی. آر. آر. تالکین در تمام دوران شناخته می‌شود، بلکه به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثار ژانر فانتزی و حماسی تاریخ سینمای هالیوود نیز در نظر گرفته می‌شود که علی‌رغم گذشت بیش از ۲ دهه ذره‌ای از جذابیت و عظمت ساخته‌های پیتر چکسون افسانه‌ای کاسته نشده است. علی‌رغم این که کمپانی آمازون وعده و وعیدهای جذابی را برای بازگشت به سرزمین میانه با سریال پرهزینه ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت مطرح کرده بود اما محصول نهایی آن چیزی نبود که طرفداران تالکین توقع داشتند.
اساساً بازگشت به سرزمین میانه و یا روایتی از حماسه ارباب حلقه‌ها که بتواند از کیفیتی لازم برخوردار باشد، به آرزوی محالی تبدیل شده که تا هفته گذشته تحقق آن بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسید. با این حال دیوید زاسلاو رئیس کمپانی برادران وارنر خبر از بازگشت به سرزمین میانه با فیلم پیش درآمد The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum داده که از یک سو خشنودی طرفداران را در پی داشته و در سمت دیگر ماجرا این نگرانی را به وجود آورده که صرفاً کمپانی برادران وارنر درصدد سوءاستفاده از محبوبیت این فرنچایز بوده تا اثری سطحی و بی‌کیفیت را روانه سینماها نماید. نگرانی که البته با حضور خود شخص پیتر جکسون به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان تا حدودی می‌تواند رفع شود.
نکته دیگر و مهم سخنان دیوید زاسلاو در این است که ساخت فیلم The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum تازه اول راه بوده و آن‌ها قصد دارند تا پروژه‌های متعددی را حول محور سرزمین میانه و حماسه ارباب حلقه‌ها به تصویر بکشند؛ پروژه‌هایی که چه بسا می‌توانند پیتر چکسون را پس از سال‌ها دوری باری دیگر در جایگاه کارگردان قرار دهند. به همین منظور نیز در مقاله امروز به سراغ ۱۰ ایده جذاب و هیجان انگیز رفته‌ایم که می‌توانند داستانی برای روایت فیلم‌های جدید این فرنچایز باشند.

۱۰. بازپس‌گیری شایر

اگرچه که ۳گانه ارباب حلقه‌ها به عنوان بهترین اقتباس از دنیای تالکین به شمار می‌رود اما حتی ساخته‌های پیتر جکسون نیز متحمل حذفیاتی بوده که یکی از آن‌ها به فصل The Scouring of the Shire از داستان The Lord of the Rings: The Return of the King مربوط شده است.
در فیلم سوم ارباب حلقه‌ها شاهد هستیم که هابیت‌ها پس از پایان ماجراجویی حماسی‌شان به شایر بازگشته و محل زندگی‌شان را دست نخورده از جنگ با سارومان مشاهده می‌کنند. با این حال در کتاب‌ها شهر شایر تمام و کمال توسط جنگ با نیروهای شر تحت تاثیر قرار گرفته و عملاً تفاوتی با یک ویرانه کامل ندارد. سارومان در اوج قدرت خود برای دستیابی به درختان بیشتر، شایر را تا مرز نابودی پیش برد و کشتار و خرابی‌های بسیاری به بار آورد که در ساخته‌های پیتر جکسون به آن اشاره‌ای نشده است. ساخت اسپین‌آفی حول محور نابودی شایر و چالش هابیت‌ها برای بقا و زنده ماندن می‌تواند ایده جذاب و بکری باشد که جلوه متفاوتی از سرزمین میانه را نمایش خواهد داد.

چرا ساخت ارباب حلقه‌ ها بر پایه شخصیت گالوم ایده بدی است


۹. پادشاهی آراگورن
یکی از شخصیت‌هایی که نقش مهمی در جریان وقایع داستانی The Lord of the Rings: The Hunt for Gollum ایفا می‌کند، آراگورن نام دارد که احتمال بازگشت ویگو مورتنسن را برای ایفای مجدد نقش استرایدر مطرح کرده است.
آراگورن یکی از محبوب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌های سرزمین میانه به شمار می‌رود که تاثیر به سزایی در وقایع ارباب حلقه‌ها داشته و در نهایت نیز به عنوان شاه برحق گاندور تاج‌گذاری می‌کند. او به مدت ۱۲۲ سال به همراه ملکه و معشوقه‌اش ملکه آرون حکومت کرد و تالکین دوره طولانی از زندگی وی را پس از The Lord of the Rings: The Return of the King روایت نموده که در اقتباس پیتر جکسون اشاره‌ای به آن نشده است. با توجه به افزایش سن و سال ویگو مورتنسن و همچنین محبوبیت قابل توجه آراگورن، چه ایده‌ای بهتر از این که دوران میان‌سالی وی را در قامت پادشاه گاندور شاهد باشیم که داستان حول محور فرزندانش، رابطه او با هابیت‌ها و شکار باقی مانده نیروهای شر پرداخته شود.

۸. سم‌وایز گمجی

روایت‌های به تصویر کشیده تاکنون حول محور دنیای تالکین حال و هوایی تیره و تاریک و حماسی داشته و چندان زندگی ساده و آرام هابیت‌ها مورد توجه داستان قرار نگرفته است. مسئله‌ای که می‌تواند ایده ساخت فیلمی اختصاصی حول محور سم‌وایز گمجی را مطرح نماید.
او یکی از مهم‌ترین یاران حلقه به شمار می‌رود که عملاً در نبودش فرودو شانسی برای رسیدن به کوه نابودی و انداختن حلقه درون مواذ مذاب را نداشته است. پس از پیروزی نیروهای خیر بر شر، سم‌وایز گمجی به شایر بازگشت و با معشوقه‌اش به نام رزی کاتون ازدواج کرد، صاحب ۱۳ فرزند دوست داشتنی شد و در نهایت به شهردار شهر شایر بدل گشت. ساخت فیلمی که پس از وقایع Scouring of the Shire جریان داشته باشد، می‌تواند ایده جذابی به شمار رود. زمانی که هابیت‌ها پس از بیرون راندن باقی‌مانده نیروهای سارومان به رهبری سم‌وایز گمجی شروع به بازسازی شایر کرده، با نیروهای گاندور علی الخصوص ملکه آرون در رفت و آمد قرار گرفته و وقایع زیبا و ماندگاری را رقم زدند.

۷. ادامه دوستی و ماجراجویی گیملی و لگولاس

علی‌رغم آن که در نبردهای بسیار مهمی از دوران دوم و سوم سرزمین میانه، نژادهای مختلفی همچون الف و دوآرف دوشادوش یکدیگر به مبارزه بر علیه نیروهای تاریکی پرداخته‌اند اما به صورت کلی رابطه آن‌ها هیچگاه با یکدیگر خوب نبوده است. رابطه شکرآبی که در نهایت به سبب دوستی غیرمنتظره گیملی و لگولاس متحول می‌شود.
گیملی و لگولاس نمایندگانی از نژادشان بودند که ناخواسته به یاران حلقه پیوسته تا فرودو را در ماموریت برای نابودی حلقه همراهی نمایند. ۲ مبارز تسلیم ناپذیر و مرگباری که به مرور حصار بینشان را کنار زده و دوستی برادروارانه جذابی میان آن‌ها شکل گرفت به حدی که وقایع به یاد ماندنی را در کنار یکدیگر رقم زدند. در جریان نبرد خیر و شر آن‌ها عهد بستند که در صورت زنده ماندن، به همراه یکدیگر نقاط مختلفی از سرزمین میانه را کاوش کرده و به سفر و ماجراجویی بپردازند؛ عهدی که پس از شکست سائورون محقق شد و تا سال‌ها به جست و جو و کاوش در جنگل فانگ‌هورن و غارهای درخشان پرداختند. با توجه به محبوبیت این شخصیت‌ها ساخت فیلمی اختصاصی حول محور آن‌ها پس از وقایع فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King ایده جذابی می‌تواند باشد تا بتوانیم نقاط دیده نشده و زیبایی از سرزمین میانه را مشاهده نماییم.

۶. گندالف و ایستاری‌ها

یکی از قدرتمندترین، مرموزترین و جذاب‌ترین موجودات خلق شده توسط تالکین ایستاری‌ها نام دارند. مایارهایی که به همراه والار در سرزمین مقدس زندگی کرده و پس از قدرت گرفتن نیروهای تاریکی و سائورون، تصمیم گرفته شد تا ۵ تن از برترین آن‌ها یعنی آلاتار، پالاندو، گندالف، سارومان و راداگاست به سرزمین میانه فرستاده شده و کمکی برای نیروهای روشنایی باشند.
شاید که ایده جاه‌طلبانه‌ای به شمار رفته و صرفاً ۱ فیلم توان نمایش آن را نداشته باشد اما به صورت کلی نمایش موجودیت ایستاری‌ها و چگونگی حضور آن‌ها در سرزمین میانه و کمکشان به انسان‌ها، الف‌ها، دوارف‌ها و هابیت‌ها می‌تواند به نمایش جذاب و هیج انگیزی تبدیل شود تا بتوانیم سرگذشت شخصیت محبوبی همچون گندالف را شاهد باشیم. البته که کمپانی آمازون با به تصویر کشیدن شخصیتی مرموز در فصل نخست The Lord of the Rings: The Rings of Power در این مسیر قدم گذاشته و شاید برادران وارنر تصمیم بگیرد به سمت ایده دست نخورده دیگری برود.

۸ شخصیت مهم و کلیدی در دنیای «ارباب حلقه‌ها» که در سه گانه پیتر جکسون حذف شدند


۵. حماسه عاشقانه برن و لوثین
در شاهکار بودن دنیای خلق شده توسط تالکین تنها می‌توان همین را گفت که با وجود تمرکز روایت حول محور رویارویی خیر و شر، با یکی از تاثیرگذارترین عاشقانه‌های ژانر فانتزی حول محور شخصیت‌های برن و لوثین طرف هستیم که احساسات هر مخاطبی را به چالش می‌کشد.
یکی از جنبه‌های روایت داستان سیلماریون که پس از مرگ تالکین در دسترس مخاطبین قرار گرفته است. عاشق و معشوقی که احساس بین آن‌ها و سرگذشتشان به نمادی در سرزمین میانه تبدیل شده تا حدی که حتی یکبار آراگورن شعری را درباره آن‌ها بر زبان آورده است. ماجرا از این قرار است که احساسی ممنوعه بین موجودی فانی به نام برن و الفی نامیرا به نام لوثین در گرفته و پدر لوثین که عشق آن‌‌ها را نمی‌پذیرد، ماموریت غیرممکنی را حول محور تصاحب سیلماریل از چنگ مورگوث تعیین می‌کند که در صورت موفقیت اجازه ازدواج آن‌ها را صادر می‌کند. ماجراجویی عاشقانه این زوج و در نهایت تراژدی دردناکی که به وقوع می‌پیوندد، می‌تواند ایده نابی برای ساخت یک فیلم سینمایی متفاوت از سرزمین میانه باشد که کمپانی برادران وارنر در صورت نمایش صحیح آن هر مخاطبی را شیفته خود خواهد کرد.

۴. تام بامبادیل

یکی از مرموزترین شخصیت‌های سرزمین میانه تام بامبادیل نام داشته که از قضا یکی از قدرتمندترین موجودات دنیای تالکین نیز خطاب شده است. موجودی که از فیلم نخست ارباب حلقه‌ها حذف شده است.
در جریان وقایع داستانی Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring هابیت‌ها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که تام بامبادیل بارها و بارها به کمک آن‌ها شتافته و از خرد و دانش خود برای همیاری‌شان بهره می‌گیرد. ساخت فیلمی اختصاصی حول محور این شخصیت بر روی کاغذ می‌تواند دیوانه‌وار به شمار رود که در واقعیت موانع بسیاری بر سر راه کمپانی برادران وارنر وجود خواهد داشت. تالکین شخصاً اطلاعات قابل توجهی از تام بامبادیل ننوشته و سرگذشت، قدرت‌ها و اهداف وی در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و بدون وجود منبعی قابل اطمینان، نمی‌توان محصول ارزشمند و در خور نامی را تولید کرد. تنها راه چاره ساخت اقتباسی آزاد از این شخصیت بوده تا تیم نویسندگان با ایده‌های خلاقانه خود، تام بامادیل را به تصویر بکشند؛ رویکردی که با توجه به وضعیت حال حاضر هالیوود می‌تواند به نتیجه فاجعه‌باری ختم شود.

۳. پادشاه جادوگر آنگمار و نزگول‌ها

جاه‌طلبی و عطش برای قدرت، موجبات سقوط شخصیت‌های بسیاری را در دام تاریکی فراهم کرده است و اکثریت آن‌ها از نژاد انسان‌ها بوده‌اند که در نهایت به پادشاه جادوگر آنگمار و نزگول‌ها تبدیل شده و تحت سلطه سائورون خدمت کرده‌اند.
در بحبوحه اوج قدرت سائورون، او به سراغ ۹ مرد فانی رفت و حلقه‌های قدرتی را به آن‌ها تقدیم کرد؛ حلقه‌هایی که شرایط نابودی و شرارتشان را فراهم کرده است. روایتی به شدت تیره و تاریک که تاکنون چندان در دنیای سینما و تلویزیون مورد توجه قرار نگرفته و تنها اشاراتی به آن‌ها شده است. افرادی فانی که تصور می‌شود از مردمان نومنور بوده‌اند. ساخت فیلمی حول محور ۹ فرد فانی که از قضا جزو پادشاهان سرزمین میانه بوده و حرص و طمع شرایط نابودی آن‌ها به دست سائورون را فراهم می‌کند، می‌تواند ایده نوینی به شمار رود که زمینه را برای ساخت بیش از ۱ فیلم مهیا نماید. ایده‌ای که باری دیگر پای کمپانی آمازون را به داستان باز می‌کند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند آن را در فصل‌های پیش رو مجموعه تلویزیونی ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرتبه تصویر کشیده و کمپانی برادران وارنر را از سرمایه گذاری بر روی این ایده منصرف نمایند.

انیماتور ژاپنی: از هالیوود و «ارباب حلقه‌ها» متنفرم


۲. سقوط خازاد دوم 
تاکنون سرزمین میانه متحمل نابودی و خسارات شدیدی به سبب رویارویی با نیروهای تاریکی بوده است که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به تراژدی‌هایی نظیر خازاد دوم و نومنور اشاره کرد که هر یک ضربات جبران ناپذیری به دوآرف‌ها و انسان‌ها وارد کرده است.
اگر وقایع فیلم نخست ارباب حلقه‌هارا به یاد داشته باشید، می‌دانید که معدن موریا یا همان خازاد دوم میزبان رقم خوردن کشتار بسیار بزرگ و بی‌رحمانه‌ای بوده است. جایی که به حدی توسط دوآرف‌ها عمیق کنده شد که هیولای بالروگ را از خوابی طولانی بیدار کرد و پادشاهی دورین ششم و مردمش توسط این موجود اهریمنی به خاک سیاه نشست. خازاد دوم به عنوان امپراتوری این جنگنده‌های خستگی ناپذیر در دوره اول تاسیس شد و در دوره‌های دوم و سوم متحمل تراژدی‌های بسیاری گشت تا در نهایت در دوره چهارم توسط مردمانش باز پس گرفته شود. یکی از المان‌های مورد علاقه مردم، تماشای بالروگ با جلوه‌های آتشین مرگبارش بوده که می‌تواند بهانه‌ای برای ساخت فیلم اختصاصی نابودی خازاد دوم به دست او باشد. البته که باری دیگر باید اعلام کنیم کمپانی آمازون برنامه‌های متفاوتی نسبت به کتاب برای این موضوع داشته و به نظر می‌رسد که آن‌ها قصد دارند تا این نابودی را به شیوه متفاوتی در دوره دوم به تصویر بکشند.

۱. تراژدی بالین برای بازپس‌گیری خازاد دوم

در نهایت نوبت به خواستنی‌ترین ایده برای ساخت فیلمی از ارباب حلقه‌ها می‌رسد که اساساً به لحاظ حال و هوا می‌تواند متفاوت‌ترین اقتباس از داستان‌های تالکین لقب گیرد که هر بیننده‌ای را در بهت و حیرت فرو خواهد برد.
در فاصله بین وقایع داستانی هابیت و ارباب حلقه‌ها، خویشاوند گیملی به نام بالین رهبری گروهی از دوآرف‌ها را بر عهده گرفته تا به خازاد دوم یا همان معدن موریا لشکرکشی کرده و امپراتوری‌شان را بازپس بگیرند. ماموریتی خطیر که به یکباره ارتباطشان با دنیای بیرون قطع شده و در جریان وقایع فیلم The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring با سرنوشت شوم تک تک آن‌ها روبرو شدیم که تنها بخش بسیار مختصری از آن توسط گندالف تعریف شد. ماجراجویی تراژیک، غم انگیز و شوم بالین و یارانش برای بازپس‌گیری خازاد دوم می‌تواند به یک فیلم با المان‌های وحشت و بقا تبدیل شود که نه تنها جنبه‌های ترسناکی از سرزمین میانه را به معرض نمایش می‌گذارد، بلکه باری دیگر قدرت ویرانگر نیروهای تاریکی را برای دوست داران این حماسه یادآور می‌شود که مجموعه تلویزیونی کمپانی آمازون در القای چنین حسی تا به الان ناموفق ظاهر شده است.


منبع: گیمفا