نمایش «افلیا» به کارگردانی مسعود طیبی در ادامه تور جهانی خود به سه جشنواره در کشور‌های تونس، سریلانکا و هند دعوت شد.
چارسو پرس: نمایش «افلیا» به نویسندگی و کارگردانی مسعود طیبی، یک اقتباس مدرن از آثار شاخص شکسپیر، با رویکردی تازه و نوین به دنیای معاصر، پس از حضور در جشنواره شکسپیر ارمنستان و جشنواره مدرن ایتالیا، آماده‌ی حضور در ۳ جشنواره تئاتری در ۳کشور مختلف می‌شود.
 
«افلیا» به ترتیب در تاریخ ۸ تا ۱۰ تیر ۱۴۰۳(28to30June 2024)عازم شهر الکاف در کشور تونس می‌شود و در دوازدهمین دوره جشنواره "24hour Theatre Non Sto" شرکت می‌کند.
 
پس از آن از تاریخ ۳ تا ۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ سال جاری(24to30August 2024)، در جشنواره مونولوگ در شهر کلمبو کشور سریلانکا COLOMBO INTERNATIONAL THEATRE FESTIVAL شرکت می‌کند و در سومین سفر خود از ۱۳ تا ۱۷ شهریور (3to7September 2024) به جشنواره BHULLUNG-BHUTHUR INTERNATIONAL THEATRE FESTIVAL در شهر آسام کشور هند می‌رود.
 
کارگردان «افلیا»، این نمایش با بازیگری رژین پناهی را، برداشتی متفاوت از شخصیت «افلیا» در نمایشنامه «هملت» شکسپیر توصیف کرد که با نگاهی به دیدگاه‌های یان‌کات نوشته است. طیبی با اشاره به دیدگاه یان‌کات به «شکسپیر معاصر ما» می‌گوید: با ورود به دنیای شکسپیر، می‌توانیم شاهد نگاهی تازه و پویا به مسائل روانی در جامعه باشیم.
 
در این نمایش با تکیه بر دیدگاه‌های اِمایونگ درباره مشکلات روانی و رفتاری زنان، به نقد و بررسی عمیقی از جنسیت، جامعه، گروه خاموشی که همواره شرایط مردانه جامعه می‌کوشد تا حضور و نیز رنج روانی تحمیلی به زنان را به حاشیه براند، می‌پردازد.
 
طیبی که به تازگی نمایش «طلوع خونین» اقتباس مدرنی از «تیتوس آندرونیکوس» از شکسپیر را در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برده بود، گفت این نمایش تلفیق کلاسیک و مدرن از شخصیت افلیا در نمایشنامه هملت شکسپیر است و یک تجریه تئاتر متفاوت به مخاطبان تئاتر و نیز علاقمندان به نمایشنامه‌های شکسپیر و اجراهای مدرن ارائه دهد تا تماشاگران را به دنیایی از عشق، درد و جنگ دعوت کند.
 
این کارگردان تئاتر، با بیان این که این اثر با تأکید بر عمق شخصیت‌ افلیا و پیچیدگی‌های روانی او، بازخوانی متفاوتی از «هملت» کلاسیک را به نمایش می‌گذارد، گفت: اقتباس‌های مدرن از آثار نمایشی کلاسیک، بازنمایی و بازتعریفی نو از احساسات و اندیشه‌های انسانی را برای تماشاگران معاصر امروز به ارمغان می‌آورد.
 
وی در ادامه گفت: در دنیا تئاترهای اقتباسی مدرن، که طرفداران دوآتشه‌ و بازار داغ اندیشه ورزانه‌ای دارد و کارگردانان جوانی هچون «لیزی گومولا»، «جیا پارک»، «جیمز ای جیمز» و ... اقتباس‌های مدرن و برداشت‌های متفاوتی از نمایش‌های مختلف شکسپیر از جمله مکبث، رومئو و ژولیت و رویای نیمه شب تابستان و... را به روی صحنه برده‌اند.
 
این کارگردان که تا کنون سه اثر اقتباسی او از شکسپیر به نام‌های؛ «اُفلیا»، «سندرم هملت» و «نفرین رزالین» در آرشیو جهانی شکسپیر به ثبت رسیده است، گفت: تیم نمایش ما در آکادمی هنرهای نمایشی «میزانسن» با حضور نمایش «اُفلیا» در جشنواره‌های تئاتر در کشورهای تونس، هند و جشنواره مونولوگ در سریلانکا، آماده‌ی ارائه‌ی یک تجربه‌ی هنری بی‌نظیر به جهانیان علاقه‌مند به تئاتر مدرن و متفاوت است.
 
مسعود طیبی با اشاره به این که آکادمی هنرهای نمایشی میزانسن، متولی هماهنگی حضور نمایش «اُفلیا» در جشنواره‌های بین‌المللی است، گفت: حضور یک کارگردان ایرانی با اقتباس مدرن از شکسپیر، نشان‌دهنده‌ تلاش بی‌وقفه‌ی هنرمندان ایرانی در جهت ایجاد ارتباطات میان فرهنگی جهانی و ورود به گفتمان جامعه جهانی از طریق هنر نمایش است.
 
شایان ذکر است، همه نمایشنامه‌های اقتباسی مسعود طیبی از آثار شکسپیر را انتشارات «ایده نو» منتشر کرده است.