مجموعه تلویزیونی Mr. Robot یکی از بهترین‌های ژانر خود به شمار می‌رود که از شخصیت‌هایی جالب توجه و تاثیرگذار بهره برده است.
چارسو پرس: ۵ سال از پایان مجموعه تلویزیونی درام و روان‌شناختی Mr. Robot (آقای ربات) ساخته سم اسماعیل می‌گذرد. سریالی درگیر کننده که در سال ۲۰۱۵ میلادی با نقش آفرینی بی‌نظیر و تماشایی رامی ملک کار خود را آغاز کرد و موفق شد تا یکی از بهترین آثار درام چند دهه اخیر مدیوم تلویزیون لقب بگیرد که با دست گذاشتن بر روی موضوعات مهمی همچون اختلال افسردگی اساسی و اختلال اضطراب اجتماعی روایتی درگیر کننده و متفاوت را به تصویر کشیده است.

در حالی که Mr. Robot به همراه فیلم Bohemian Rhapsody سکوی پرتاب رامی ملک شناخته شده و شخصیت وی به نمادی از این مجموعه تلویزیونی بدل گشته تا حدی که همگان این اثر را با الیوت آلدرسون می‌شناسند اما شخصیت‌های دیگری نیز در این مجموعه حضور داشته‌اند که نمایشی ماندگار و تاثیرگذار را از خود به ارمغان آورده و لحظاتی خاطره انگیز را به تصویر کشیده‌اند. مسئله‌ای که سبب شده تا در مقاله امروز به سراغشان رفته و مروری بر آن‌ها داشته باشیم.

۹. وایت‌روز

به راحتی و با قاطعیت می‌توان گفت که شخصیت وایت‌روز با نقش آفرینی بی‌دی وانگ نه تنها قدرتمندترین شخصیت دنیای سریال Mr. Robot به شمار می‌رود، بلکه بی‌رحم‌ترین آن‌ها نیز محسوب شده است.
زنی در جایگاه وزیر امنیت دولت چین که لقب وایت‌روز را برای خود برگزیده که از قضا رهبری یک گروه هکر و تروریست سایبری به نام “ارتش تاریکی” را نیز بر عهده داشته و هرج و مرج‌های دیوانه‌واری را به ارمغان آورده است. در مقام دولتی چین نیز حسابی اقتصاد ایالات متحده آمریکا را به چالش کشیده و در ترکیب با حملات سایبری این کشور را تا مرز نابودی پیش می‌برد. تمام سکانس‌های دلهره‌آور و وحشتناکی که به سبب وایت‌روز توانسته تا هر بیننده‌ای را به ترس وا دارد، به لطف قدرت بازیگری بی‌دی وات مهیا شده که یکی از خبیث‌ترین شخصیت‌های مدیوم تلویزیون را پدید آورده است.

۸. جوانا ولک

سیر روایت داستان سریال Mr. Robot به حدی جذاب و غیرقابل پیش بینی جلوه کرده که حضور شخصیتی همچون جوانا ولک با نقش آفرینی استفانی کورنلیوسن می‌تواند تمامی معادلات را بهم بریزد.
همسر تایرل ولک که از مفهوم زیبایی خود برای اعمال نفوذش در ای کورپ بهره گرفته و بدون ذره‌ای عشق و علاقه نسبت به شوهرش تنها تلاش می‌کند تا ثروت و دارایی خود را گسترش بدهد؛ بی‌رحمی و خباثت منحصر به فردی که او را تبدیل به لیدی مکبث دنیای این مجموعه تلویزیونی کرده است. با این حال حتی او نیز یک نقطه ضعف داشته و فرزندش تنها عاملی محسوب می‌شود که جوانا ولک را حاضر کرده تا به هر عمل شوکه‌کننده‌ای دست بزند تا بتواند میراث ارزشمندی را برایش باقی بگذارد. شخصیتی عجیب و غیرقابل پیش بینی که در عین تنفر، نمی‌توان او را دوست نداشت و نسبت به سرنوشتش واکنشی نشان نداد.

۷. فیلیپ پرایس

یکی از شخصیت‌های جالب Mr. Robot به فیلیپ پرایس با نقش آفرینی مایکل کریستوفر مربوط می‌شود. شخصیتی که نشان می‌دهد در جوامع حتی شخصیت‌های ثروتمند و قدرتمند نیز گاهاً می‌توانند بازیچه دست قدرت‌های بسیار بزرگتری باشند.
او به عنوان مدیر عامل ای کورپ شناخته می‌شود که در ابتدا همه چیز را تحت کنترل خود داشت و این قدرت را مدیون مدیریتی بود که تحت هیچ شرایطی از خواسته‌ها و برنامه‌هایشان پا پس نمی‌کشیدند. در حالی که رفتارها و واکنش‌های فیلیپ پرایس باعث شده تا نتوانیم او را دوست داشته باشیم اما نکته حائز اهمیت ماجرا در این است که او به عنوان پدر معشوقه الیوت آلدرسون یعنی آنجلا ماس محسوب می‌شود؛ مسئله‌ای که مسبب رقم خوردن اتفاقات جذاب و هیجان انگیزی شده و یکی از زیباترین سکانس‌های این سریال حول محور سخنرانی این شخصیت با موضوع “من پدرت هستم” شکل گرفته که می‌تواند هر مخاطبی را در بهت و حیرت فرو ببرد.

۶. آقای ربات

اساساً این که صرفاً لقبی همچون آقای ربات را به عنوان یک شخصیت در نظر بگیریم، کمی چالش برانگیز محسوب شده و می‌تواند موجب گمراهی مخاطب شود. زیرا او هیچگاه شخصیتی واقعی نبوده و یکی از هویت‌های چندگانه الیوت آلدرسون محسوب می‌شود که شکل پدری وی یعنی ادوارد را به خود گرفته است.
شخصیتی که هویت واقعی آن تا پایان فصل نخست فاش نشده و سبب گشته تا رویکردی شبیه به فیلم Fight Club در برابر دیدگان مخاطب شکل بگیرد. یک نیروی درونی که موجبات درگیری خیر و شر را در ذهن الیوت تداعی کرده و او را مجاب می‌کند تا به اعمالی دست بزند که می‌تواند پیامدهای دیوانه‌واری در پی داشته باشد. آقای ربات، الیوت را از یک سو مجبور می‌کند تا از مهارت‌های هک خود برای ضربه زدن به کمپانی‌های بزرگ استفاده کرده و در سمت دیگر ماجرا موجبات نجات افراد بی‌گناه بسیاری را فراهم می‌نماید تا بارها و بارها مخاطب را شوکه کرده و نتوان رفتارها و اهداف وی را پیش بینی کرد. در حالی که او را نمی‌توان شر مطلق خطاب کرد اما الیوت را مجبور می‌کند تا با حقایق تلخ و غیرمنتظره‌ای روبرو شود که می‌تواند در شخصیت پردازی‌اش تاثیر به سزایی داشته باشد.

۵. تایرل ولنک

یکی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های سریال Mr. Robot به تایرل ولنک با نقش آفرینی مارتین والستروم مربوط می‌شود که مخاطب را حسابی شوکه کرده است. شخصیتی که امکان ندارد در ابتدا از او متنفر نشده باشید.
با این حال روایت داستان غیرقابل پیش بینی این مجموعه شخصیتی که از ای کورپ برای پر کردن جیب خود بهره می‌گیرد را به قهرمانی تبدیل می‌کند که الیوت آلدرسون را برای رویارویی با ارتش تاریکی و حملات سایبری آن‌ها همراهی می‌کند تا حدی که حتی حاضر می‌شود تا تمام دارایی‌ها و ثروتش را برای پیوستن به fsociety فدا نماید. تایرل ولنک پس از پشت سر گذاشتن یک زندگی لوکس و لاکچری، برای تحقق چیزی که می‌تواند زندگی اطرافیانش را متحول نماید، در مسیر قابل بازگشتی قدم گذاشت که علی‌رغم رقم خوردن یک تراژدی اما رستگاری او را فراهم کرده و در نهایت سبب گشت تا همگان دوستش داشته باشند.

۴. آنجلا ماس

کمتر شخصیتی را در دنیای سریال Mr. Robot می‌توان پیدا کرد که روحیه سفت و سختی همچون آنجلا ماس داشته باشند. مسئله‌ای که نشات گرفته از دوران کودکی بسیار سخت و طاقت‌فرسایی برای او با نقش آفرینی پورشیا دابلدی بوده است.
او در کودکی شاهد مرگ دردناک مادرش به واسطه نشت گاز سمی ای کورپ بوده و شغلش نیز به واسطه حملات سایبری مورد تهدید قرار گرفته است. دختری که سختی و چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته اما همچنان استوار مانده و حتی برای کمک به معشوقه‌اش یعنی الیوت آلدرسون از انجام هیچ کاری دریغ نمی‌کند و بارها همراهی‌اش کرده تا بتواند اختلالات و ترس‌های درونی او را از بین ببرد. آنجلا واسی که اگرچه می‌توانیم او را جبهه خوب داستان قرار دهیم اما قوس شخصیت پردازی او در جریان وقایع فصل سوم و رویارویی با وایت‌روز سبب شد تا هر بیننده‌ای را در شوک فرو برده و اتفاقاتی دیوانه‌وار را رقم بزند.

۳. دومنیک دی‌پیرو

در جنگ میان کمپانی‌های ثروتمند و رویارویی‌های سایبری، نمی‌توان پای نیروهای FBI را به داستان باز نکرد. دومینیک دی‌پیرو یکی از ماموران این سازمان به شمار می‌رود که فاسد نبوده و در جهت خیر و نیکی قدم برداشته است.
برخی از جذاب‌ترین وقایع این سریال به دست این شخصیت با نقش آفرینی گریس گامر رقم خورده است. پس از آن که متوجه می‌شود بسیاری از ماموران FBI و همکارانش در اصل نوچه‌های وایت‌روز و ارتش سایبری وی هستند، او خود را در گوشه رینگ پیدا می‌کند که هر لحظه امکان ناک‌اوت شدنش وجود دارد. با این حال تسلیم نشده و برای رویارویی با خائنین به الیوت و دوستانش می‌پیوندد تا برخلاف میل باطنی در جنگی شرکت نماید که در ابتدا هیچ باوری به آن نداشته است. زنی تسلیم ناپذیر که در نهایت برملا شدن حقایق موجب شد تا زندگی‌اش تمام و کمال زیر و رو شده و حسابی به چالش کشیده شود.

۲. دارلین آلدرسون

یکی از شوکه‌کننده‌ترین پیچش‌های سریال Mr. Robot که عمق روایت داستان را بیش از پیش افزایش داد، به شخصیت دارلین آلدرسون با نقش آفرینی کارلی چایکین مربوط می‌شود که برملا شدن هویت واقعی‌اش در قبال الیوت آلدرسون سکانسی زیبا و به یاد ماندنی را پدید آورده است.
یک هکر بسیار ماهر و استاد درست کردن بدافزارهای مخرب که به سبب خلق و خوی شدیداً تندش کمتر کسی توانسته تا به او نزدیک شود. با این حال پشت ظاهر بداخلاقش شاهد دختر دلسوزی هستیم که عمیقاً به الیوت اهمیت داده و تمام سعی خود را به کار گرفته تا بتواند به او کمک نماید. رابطه دارلین و الیوت یکی از به یاد ماندنی‌ترین ویژگی‌های این سریال به شمار می‌رود که می‌تواند مخاطبین را تحت تاثیر قرار داده و در شرایطی که عالم و آدم به جان یکدیگر افتاده‌اند، حضور آن‌ها در کنار یکدیگر به مانند قرص آرام بخشی محسوب می‌شود که می‌تواند زندگی را برای هر یک از آن‌ها قابل تحمل جلوه دهد.

۱. الیوت آلدرسون

در نهایت نوبت به شخصیت الیوت اندرسون می‌رسد که به شکلی استادانه توسط رامی ملک نقش آفرینی شده تا شاهد یکی از منحصر به فردترین قهرمانان مدیوم تلویزیون بوده باشیم.
اساساً باید گفت که روایت داستان Mr. Robot علی‌رغم تمام مرگ‌های شوکه‌کننده و پیچش‌های داستانی دیوانه‌کننده تنها و تنها به سبب حضور Mr. Robot نتیجه مثبت و خاطره انگیزی در پی داشته است. پسری ضربه خورده از جامعه که هم می‌توان او را دوست داشت و هم از وی الهام گرفت؛ زیرا با وجود دست و پنجه نرم کردن با افسردگی، اضطراب و اختلالات شدید اما همچنان موفق می‌شود تا قدرت درونی خود را کشف کرده و از آن برای رویارویی با ارتش تاریکی بهره بگیرد. در حالی که بسیاری از دوست داران رامی ملک بهترین نقش آفرینی او را در فیلم Bohemian Rhapsody می‌پندارند که جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره اسکار برایش به همراه داشته اما هنرنمایی او در مجموعه تلویزیونی Mr. Robot در سطح کاملاً متفاوتی به سر می‌برد که هر قسمت و هر فصل می‌تواند به شکلی جنون آمیز شما را شیفته‌اش نماید.


منبع: گیمفا