.

سایت خبری اصفهان تئاتر/ مریم مقدم: زادگاهش پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است ، 20سال پیش زیر آسمان این دیار متولد شد تا در کوچه پس کوچه های شهر صدای شادمانی کودکانه‌اش تا سال‌های سال بپیچد.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان 20 ساله شد و بعد از دو دهه، حالا دیگر این جشنواره ریشه در آب و خاک این دیار دوانده است. امروز  20سالگی تئاتر کودک و نوجوان در محلات همدان با حضور کوچک و بزرگ جشن گرفته شد.

امسال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان افتتاحیه خود را با شعار تئاتر و خانواده در 10 منطقه که 9 نقطه آن در محلات همدان و دهمین نقطه در خیابان پرستار و جنب دبیرخانه جشنواره بود، برگزار شد. از ساعت 15 چهارشنبه 24 مهر ماه، 9 نقطه همدان شور و حال جشنواره به خود گرفت و همزمان با روز عید قربان نشاط خاصی را به کودکان و خانواده‌های حاضر در جشن 20 سالگی تئاتر بخشید.

 

شادی جشنواره کوچه به کوچه

در افتتاحیه جنبی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ساز جشنواره تئاتر کودک به همراه سایر محلات در شهرک شهید بهشتی، پارک کود، شاهد، اسلام شهر، کوی جنت، خضر، دیزج و شهرک مدنی در  همدان کوک شد . شهر بازی رنگین کمان نیز از غافله جا نماند و با میزبانی از آیین گشایش این رویداد بین المللی  رنگ و بوی جشنواره به خود گرفت.

برگزاری مسابقات مختلف از جمله شعرخوانی، زمینه مشارکت کودکان و نوجوانان در این مراسم را فراهم کرد، برنامه های طنز عموحمید از دیگر بخش‌های جذاب این مراسم بود.

اجرای برنامه‌های طنز و هنرنمایی گروه های عروسک‌گردان، دقایق خوب و خوشی را برای خانواده ها رقم زد و توانست ساعات مفرحی را برای آنان ایجاد کند.

مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک نوجوان در پارک خضر حال و هوایی کودکانه تر داشت. این مراسم در پارک خضر توسط یکی از گروه‌های نمایشی استان همدان اجرا شد

تیم نمایشی که از شهرستان ملایر برای شاد کردن کودکان و مردم خضر آمده بودند شامل رضا فقیهی، مهران بیات و حامد سرایی بود که موفق شدند کودکان کوی خضر را با خود در اجرای برنامه همراه کنند و لحظات خوبی را برای آنان بیافرینند.

برنامه با صدای ساز و دهل آغاز شد و و هر لحظه که به پیش می رفت به انبوه جمعیت اضافه می شد.  اوج برنامه زمانی بود که انبوه کودکان برای گرفتن کتاب‌های در نظر گرفته شده صف کشیده شدند.

نمایش که آغاز شد کودکان کنار هم بر روی جداول پارک نشستند و با آغاز شدن نمایش "نقالدی" که به کودکان می آموخت چگونه به هم نوعان خود کمک کنند، صدای دست ها و آواز کودکان در همراهی با گروه نمایشی بلند شد.پس از پایان این نمایش کودکان با شور و نشاط سوال های بی شمار خود را از عوامل جشنواره درباره تئاتر می پرسیدند و خود را برای شرکت در جشنواره آماده می کردند

یکی دیگر از مناطق پر شور حال در این مراسم  شهرک شهید مدنی بود که از مدت ها قبل با نصب بنر تبلیغ افتتاحیه این مراسم و برگزاری جشن، به مردم این منطقه اعلام شده بود.

با نواختن ساز و دهل، فضای شادی در بین مردم و کودکان و نوجوانان این منطقه ایجاد شد و با توزیع کتاب در بین آنان به عنوان هدیه، بر شادی آنها افزوده شد.

بعد از پایکوبی، نمایش «اوروج به جشنواره می‌رود» اجرا شد و توانست فضای شاد و مفرحی را برای مخاطبان خود در این شهرک را  فراهم کند.

این جشن های حاشیه ای که هریک نیم ساعتی به طول انجامید توانست گوشه ای از شادی و نشاط جشنواره تئاتر را به مناطق حاشیه شهر بکشاند و آنها را علاوه بر ایجاد فضایی شاد، با هنر تئاتر آشنا سازد.

 

جشنواره  در آیین گشایش مردمی

آئین اصلی افتتاح بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در خیابان جنبی مجتمع شهید آوینی ساعاتی پس از نماز مغرب و عشا در شامگاه 23 مهر ماه  برگزار شد

در این آئین در کنار کودکان و نوجوانان همدانی و میهمانان جشنواره بیستم شهر دار و جمعی دیگر از مسئولان استانی نیز حضور داشتند

امیررضا یوسفیان، شهردار همدان با بیان اینکه از راه دور، دست همه کودکان را می‌بوسم، گفت: امیدوارم بتوانیم فضاهای شادی را در این شهر تاریخی برای مردم فرهنگ‌دوست همدان رقم بزنیم.

امیررضا یوسفیان در آئین افتتاحیه بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ضمن تبریک این ایام به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم، اظهار کرد: همدان شهر تاریخی و کهن ایران‌زمین و بلکه جهان است و شایسته این شهر ایجاد نشاط و شادابی برای مردم فرهنگ‌دوست است.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره و برنامه‌های فرهنگی در این استان برازنده مردم فرهنگ‌دوست این شهر است و امیدواریم از این برنامه‌ها همواره برخوردار شوند. شهردار همدان یادآور شد: شهرداری همدان امیدوار است برنامه‌های مختلف و شاد و متنوعی را برای بچه‌ها تدارک ببیند. یوسفیان در پایان اذعان داشت: شهرداری همدان به دنبال ایجاد فضای شاد و با نشاط برای مردم همدان است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود.

 

جشنواره تئاتر کودک روحیه نشاط را به جامعه تزریق می‌کند

مدیر اجرایی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان روحیه نشاط و شادابی را به جامعه تزریق می‌کند.

 خسرو بیات در این مراسم با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام‌آور شادی و نشاط به جامعه است، اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در سال 71 در همدان زاده شد و پس از چند سالی از این شهر عزیمت کرده و چهار سال است که دوباره به همدان بازگشته است.

وی با اشاره به هنردوستی مردم همدان، گفت: مردم فرهنگ‌دوست همدان از این جشنواره در دوره‌های قبلی استقبال خوبی داشتند. مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، 49 نمایش در بخش‌های مختلف کودک، نوجوان، خردسال، بخش ویژه همدان، نمایش خیابانی و کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید مجرب برگزار می‌شود.

خسرو بیات، مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز با اعلام اینکه همدان زادگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است، اضافه کرد: از اینکه پس از سال‌ها دوری جشنواره به همدان بازگشت، خوشحالیم.

کوتوله‌های ایرانی با حضور بر روی سن، بخش هایی از این برنامه را بر عهده داشتند که با اجرای شاد و مسابقه برای پدران حاضر در مراسم لحظات بانشاطی را برای این شب رقم زدند.

در این برنامه خاله رویا ،عمو حمید و گروه ویژه وی که از شبکه همدان برای کودکان همدانی برنامه اجرا می‌کنند نیز در جمع حضور یافتند و چند برنامه مجزا را اجرا کردند.

ململ با روبان بنفش جشنواره را افتتاح کرد

اما بخش ویژه‌ای که بچه‌ها ساعاتی منتظر آن بودند، حضور عروسک دوست‌داشتنی «مل‌مل» بود که در شبکه جام جم برنامه اجرا می‌کند، با حضور وی به همراه علی رمضانی به عنوان مجری، بچه‌ها لحظات شادی را تجربه کردند.

«مل‌مل» با در دست داشتن یک روبان بنفش در این مراسم حضور یافت و از مجری خواست که روبان بنفش را به جمع بچه‌ها وارد کند و از آنها خواست تا این روبان را تا انتهای مراسم ببرند تا این جشنواره افتتاح شود. در همین حین روبان به جمع بچه‌ها راه یافت و یکی از کودکان همدانی با حضور در روی سن به کمک «مل‌مل» و مجری این برنامه، روبان بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را بریدند و رسماً این جشنواره افتتاح شد.