پرداختن به تئاتر کودک و نوجوان یک رسالت ارزشمند است زیرا پایه و اساس تربیتی در رشد کودکان خواهد داشت

پایگاه خبری تئاتر: پرستو گلستانی که به عنوان یکی از داوران بخش نوجوان در بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می تواند مسیر رو به جلویی داشته باشد، اظهار کرد: فضای رقابتی سازنده این جشنواره باعث می شود، هنرمندانی که در این عرصه کار می کنند با تفکری عمیق، کارهایی در جهت اعتلای هنر ارائه دهند.

وی درباره داوری نمایش‌های بخش نوجوان بیان کرد: این گروه سنی قشر مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند بنابراین باید نگاه جامعی به متن، کارگردانی، بازیگری و مواردی از این دست شود.

این بازیگر عرصه تئاتر و سینما تصریح کرد: در داوری آثار این گروه سنی متن نمایشنامه حرف اول را می‌زند چرا که در متن پرورش فکری و خلاقیت آن‌ها مد نظر قرار می‌گیرد.

وی پرداختن به بخش نوجوانان به عنوان یک بخش مستقل را ضروری دانست و تشریح کرد: کارهای کودک و نوجوان دو رده سنی متفاوت را در بر می‌گیرند و به همین دلیل نگاه و شیوه اجرایی متفاوتی را می‌طلبند.

گلستانی با بیان اینکه نیازهای کودکان و نوجوانان متفاوت است، ادامه داد: پرداختن به تئاتر نوجوان به شکل مستقل و تخصصی در جشنواره‌ای که مرکز فعالیت و رقابت گروه‌های نمایشی است، قدم مثبتی محسوب می‌شود، زیرا نگاه ریشه‌ای به این موضوع را در نظر دارد.

وی با تأکید بر سنجش نیازهای اجتماعی امروز نوجوانان افزود: نوجوان مسائل و دغدغه‌های خاص خود را دارد؛ هنرمندانی که در این حوزه کار می‌کنند باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا زمینه برای رشد و بالندگی مورد نیاز این گروه فراهم شود.

داور بخش نوجوانان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه باید نگاه جهانی به کودکان داشت، اذعان کرد: نیازهای کودکان مشترک است. ممکن است تفاوت‌هایی در مناطق جغرافیایی مختلف باعث ایجاد تفاوت‌هایی در افراد شود، اما کلیت در آن یکی است.

وی ادامه داد: دوری نوجوانان از تالارهای تئاتر و رفتن آن‌ها به سمت تماشای انیمیشن‌های گوناگون ناشی از عدم شناخت نیازهای آن‌ها و نگاه سطح پایین به آن‌هاست. با نمایش‌هایی که کار می‌کنیم م‌ توانیم کودکان را به تالارهای تئاتر برگردانیم، به آن ها کمک کنیم و از آن‌ها کمک بگیریم.

گلستانی نگاه جدی‌تر به تئاتر کودکان و نوجوانان را ضروری دانست و بیان کرد: فعالان این عرصه با مسائل و مشکلات گوناگون رو به رو هستند که امیدوارم شرایطی ایجاد شود که نگاه جدی‌تری از سوی هنرمندان و مسئولان نسبت به این گونه از هنرهای نمایشی شکل بگیرد.

گفتنی است، پرستو گلستانی به همراه قطب‌الدین صادقی و بهرام شاه‌محمدلو از 24 تا 30 مهرماه داوری آثار بخش نوجوانان بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را برعهده خواهند داشت.