رحمت امینی نمایش ˝جیجک علیشاه˝ را اوایل مردادماه سال جاری در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌برد.

 

سایت خبری تئاتر: رحمت امینی نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: قصد دارد اوایل مردادماه نمایش "جیجک علیشاه" نوشته ذبیح بهروز را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه ببرد.

او با این توضیح که این نمایشنامه هم ویژگی‌های نمایش ایرانی را دارد و هم با نگاهی به سبک و سیاق آثار غربی نوشته شده است، افزود: اصل نمایشنامه "جیجک علیشاه" در حدود صد سال پیش توسط ذبیح بهروز یکی از نمایشنامه‌نویسان در حوزه نمایش‌های ایرانی به نگارش درآمده است و ترکیبی از نمایشنامه به معنای غربی آن و نمایش‌های ایرانی است و ازآنجایی‌که ما باید متن این نمایش را به‌روز می‌کردیم آقای عظیم موسوی دراماتورژی آن را به عهده گرفت.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه این نمایش به مناسبات درون دربار قاجار می‌پردازد، در خصوص داستان نمایش نیز توضیح داد: نمایش "جیجک علیشاه" در حقیقت روایتگر چشم و هم‌چشمی درباریان قاجار است که در رقابت با یکدیگر بیشتر به حماقت‌های خود دامن می‌زنند.
امینی خاطرنشان کرد: بهترین مکان برای اجرای این نمایش به دلیل ویژگی‌هایی که برای نمایش‌های ایرانی دارد تماشاخانه سنگلج است. پیش‌تر هم یک تک اجرا از این نمایش در جشنواره آیینی و سنتی دوره گذشته داشتیم که با استقبال مخاطبان تئاتر مواجه شد.

این مدرس دانشگاه در رابطه با فرم و شیوه اجرای این نمایش توضیح داد: فرم اجرای این نمایش بر مبنای شگردها و فنون نمایش شادی‌آور ایرانی است و در حقیقت همان شکل بداهه سازی و صحنه‌پردازی نمایش‌های ایرانی را دارد به‌علاوه خلاقیت‌هایی که مربوط به تئاتر امروز ما است. ضمن اینکه موسیقی هم در این نمایش نقش مهمی دارد.

امیر کربلایی زاده، مسعود میرطاهری، فرزین محدث، مهدی فریضه ازجمله بازیگرانی هستند که قرار است در این نمایش ایفای نقش کنند.

امینی پیش از این "جیجک علیشاه" را در شانزدهمین جشنواره تئاتر آئینی و سنتی با حضور مسعود میرطاهری، امیر کربلایی‌زاده، بهروز کاظمی، فرزین محدث، محمد الله‌دادی، آرزو افشار، علیرضا مهران، مهدی فریضه، حمید رحیمی، علی فرجام‌فر و ... اجراخوانی کرده بود.

 

اخبار تئاتر:

تخفیف گروهی برای تماشای «نمایش هیچ کس نبود بیدارمان کند»

راه اندازی سیستم سرمایشی پلاتوهای اداره تئاتر

لیلی رشیدی: نمی دانم کارگردان می‌مانم یا نه

توضیح مدیر تماشاخانه باران درباره فشردگی اجراها

«پرده سوم، صحنه چهارم» در سنگاپور روی صحنه رفت

"مدیر امور اجرایی و روابط عمومی" تماشاخانه سنگلج منصوب شد

آخرین تمرین‌های «تخلف ميزانسنيك سهراب»

آغاز پیش‌فروش تخفیف‌دار نمایش «ستوانِ اینیشمور»

تعطیلی جلسات نمایشنامه خوانی در چایخانه اداره تئاتر

رضا مولایی: دیرآمدم اما زود رسیدم

«در بار انداز» آماده اجرا می شود

معجونی در نشست «ستوان آینیشمور» چه گفت؟