طبق شایعات منتشر شده، بودجه فیلم «فرمول یک» برد پیت به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.
چارسو پرس: این فیلم که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، هنوز عنوان رسمی ندارد و توسط «جوزف کوشینسکی» ساخته می‌شود که او را با «تاپ گان: ماوریک» می‌شناسید. داستان پیرامون یک راننده‌ی خیالی فرمول یک اتفاق می‌افتد که از بازنشستگی بیرون می‌آید تا به یک راننده‌ی جوان‌تر اصول رانندگی حرفه‌ای را آموزش دهد و در نهایت این دو هم‌تیمی می‌شوند. علاوه بر پیت، لوئیس همیلتون، توبیاس منزیس و خاویر باردم هم در فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

طبق شایعات منتشر شده، بودجه فیلم «فرمول یک» برد پیت به بیش از ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است. در صورت صحت این خبر، این فیلم به یکی از پرهزینه‌ترین آثار تاریخ تبدیل می‌شود، در نتیجه با موانع زیادی برای اکران روبه‌رو خواهد بود. البته فیلم برای سرویس اپل تی‌وی پلاس ساخته می‌شود اما آن‌ها برخلاف رقبای خود مثل نتفلیکس، آثارشان را در سینماها نیز به شکل گسترده اکران می‌کنند و اگر این فیلم واقعا با چنین بودجه‌ای ساخته شود، آن‌ها برای جبران هزینه‌ها، حتما باید آن را راهی سینماها کنند.

چرا فیلم «فرمول یک» برد پیت تا این اندازه پرهزینه‌ شده است؟



دلایل این بودجه‌ی نجومی تا حدودی مشخص است. تولید این فیلم در ژوئیه ۲۰۲۳، تنها چند روز قبل از شروع اعتصاب ۱۱۸ روزه انجمن بازیگران سینما (سگ-افترا) آغاز شد تا تیم سازنده همان ابتدای کار با مشکلات بزرگی دست‌وپنجه نرم کند. مشابه فیلم‌هایی که به خاطر همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتادند، مانند «فست اکس» (با بودجه ۳۷۹ میلیون دلاری) و «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» (با بودجه ۳۲۶ میلیون دلاری)، این تأخیرها می‌تواند باعث افزایش شدید هزینه‌ها شود.

دلیل دیگری که فیلم «فرمول یک» پرخرج خواهد بود این است که شبیه به «تاپ گان: ماوریک»، بازیگران واقعی را در خودروهای مسابقه‌ای ‌واقعی قرار می‌دهد. این شامل برد پیت می‌شود که در جریان مسابقات «جایزه بزرگ بریتانیا» با دو خودروی تقویت‌شده‌ی فرمول‌دو در پیست تمرین کرد؛ او البته در مسابقات رسمی حضور نداشت. قرار دادن بازیگران در خودروهای واقعی نیازمند آموزش گسترده و پروتکل‌های ایمنی پیشرفته است که برای حفظ سلامت همه‌ی افراد دخیل در پروژه، ضروری به نظر می‌رسند، اما طبیعتاً هزینه‌ها را هم افزایش می‌دهند.

اگر بودجه‌ی فیلم ۳۰۰ میلیون دلار باشد، آن را در کنار «دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان» (۲۰۰۷)، «لیگ عدالت» (۲۰۱۷) و «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (۲۰۱۷) در رتبه یازدهم پرهزینه‌ترین فیلم‌ها قرار می‌دهد. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که برخلاف آن آثار، «فرمول یک» بخشی از یک فرنچایز بزرگ سینمایی نیست، به همین دلیل شرایط پیچیده‌تری را در گیشه تجربه خواهد کرد. ناگفته نماند که براساس آمارهای رسمی، فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (۲۰۱۵) با بودجه ۴۴۷ میلیون دلاری، در حال حاضر پرهزینه‌ترین فیلم‌ هالیوودی است.

فیلم «فرمول یک» برای اینکه به سوددهی برسد چه قدر باید بفروشد؟



برای اینکه یک فیلم هزینه‌های ساخت خود را جبران کند، باید ۲ الی ۲.۵ برابر بیشتر از بودجه‌اش بفروشد. اما یک فیلم اگر واقعا می‌خواهد به سوددهی برسد، حداقل باید ۳ برابر بودجه‌اش فروش داشته باشد. با بودجه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری، فیلم «فرمول یک» برای سودآور شدن مسیر دشواری را پیش رو دارد. این فیلم برای جبران بودجه، باید حداقل ۶۰۰ میلیون دلار بفروشد و برای اینکه سودآور باشد، باید چیزی بین ۷۵۰ الی ۹۰۰ میلیون دلار بفروشد.

بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان


عبور از مرز ۱ میلیارد دلار شاید دور از انتظار باشد چون با یک مجموعه‌ی محبوب روبه‌رو نیستیم؛ ضمن اینکه تا به امروز تنها ۵۴ فیلم موفق شده‌اند از این مرز عبور کنند. نکته‌ی قابل توجه‌تر این است که تنها ۷۱ فیلم توانسته‌اند به فروش حدودا ۹۰۰ میلیون دلاری برسند. بر اساس این اعداد و ارقام، فیلم جدید برد پیت برای جبران بودجه‌اش نه تنها به موفقیتی عظیم در گیشه نیاز دارد، بلکه باید در میان ۷۵ فیلم پرفروش تاریخ قرار بگیرد تا بتوانیم آن را از جنبه‌ی تجاری اثر موفقی بدانیم.

آیا این فیلم شانسی برای موفقیت دارد؟



«موفقیت» در سینما تعاریف گوناگونی دارد. بودجه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری فیلم نشان‌دهنده‌ی اعتماد بالای سازندگان به برد پیت است. او قطعا سرشناس‌ترین بازیگر این پروژه به حساب می‌آید و به احتمال زیاد عوامل فیلم روی جذابیت فوق‌العاده‌ی او برای فروش فیلم حساب باز کرده‌اند. اما همانطور که گفته شد، فیلم «فرمول یک» بخشی از یک فرنچایز بزرگ نیست، بنابراین برخلاف فیلم‌هایی مانند «انتقام‌جویان: پایان بازی» یا «جنگ ستارگان: آخرین جدای»، کسی برای تماشای آن لحظه‌شماری نمی‌کند و تبلیغات هم به تنهایی کافی نیستند. در نتیجه، جذابیت مسابقات اتومبیل‌رانی و صحنه‌های اکشن هم نقشی کلیدی در موفقیت فیلم دارند، البته شکست تجاری فیلم «فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه» نشان داد که حتی یک فیلم خوش‌ساخت با سکانس‌های اکشن درجه‌یک هم کافی نیست تا مخاطبان به سالن‌های سینما قدم بگذارند.

یک مشکل دیگر هم وجود دارد: برد پیت اگرچه یک ستاره است، اما آمار نشان می‌دهند که او به تنهایی نمی‌تواند فیلمی را به موفقیتی برساند که چنین بودجه‌ی سنگینی می‌طلبد. پرفروش‌ترین اثر سینمایی پیت، «جنگ جهانی زد» (۲۰۱۳) است که در رتبه‌ی ۲۱۸ پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ قرار دارد و تنها ۵۴۰.۵ میلیون دلار فروخته است. این میزان فروش کافی بود تا بودجه‌ی ۱۹۰ میلیون دلاری «جنگ جهانی زد» جبران شود اما «فرمول یک» شرایط کاملا متفاوتی دارد و فروش ۵۴۰ میلیون دلاری هم به آن کمک زیادی نخواهد کرد؛ به عبارت دیگر، این فیلم برای موفقیت باید به پرفروش‌ترین فیلم دوران حرفه‌ای برد پیت تبدیل شود.

از نظر اکران سینمایی، تنها نجات‌دهنده‌ی احتمالی فیلم «فرمول یک» می‌تواند کارگردان آن باشد. جوزف کوشینسکی «تاپ گان: ماوریک» را با رویکرد مشابهی ساخت، یعنی استفاده از هواپیماهای واقعی و همین مسئله باعث محبوب آن فیلم شد. «ماوریک» که از مزیت «دنباله بودن» و همچنین از ستاره‌ی پولسازی همچون تام کروز بهره می‌برد، توانست با فروش جهانی ۱.۴ میلیارد دلاری، دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما لقب بگیرد. شاید جوزف کوشینسکی بتواند با خوش‌شانسی، موفقیت‌های «تاپ گان: ماوریک» را تکرار کند تا این فیلم را از یک فاجعه‌ی مالی نجات دهد.

اما شاید اصلا نیازی به این کار نباشد. همان‌طور که بالاتر اشاره شد، فیلم در اصل برای سرویس اپل تی‌وی پلاس ساخته می‌شود، بنابراین اپل قطعا با آگاهی چنین بودجه‌ی سنگینی را برای فیلم در نظر گرفته است و اولویت اصلی‌شان این خواهد بود که فیلم، توجهات را به سمت سرویس پخش آنلاین آن‌ها جلب کند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، فیلم «فرمول یک» در تاریخ ۲۷ ژوئن ۲۰۲۵ (۶ تیر ۱۴۰۴) روی پرده می‌رود و باید دید تا چه اندازه موفق خواهد بود.