۳۳ سال پس از تبدیل شدن تی-۸۰۰ از شرور به قهرمان، به نظر میرسد که این فرنچایز به همان فرمول قبلی بازگشته است. کافی است به اولین پوستر انیمه «ترمیناتور» نگاه بیندازید که نشان میدهد داستان و مضامین آن احتمالا چیزی شبیه به «نابودگر ۲: روز داوری» است، فیلمی که نه تنها بهترین قسمت مجموعه در نظر گرفته میشود، بلکه یکی از بهترین فیلمهای اکشن تاریخ هم به حساب میآید.
چارسو پرس: حالا همه شخصیت تی-۸۰۰ آرنولد شوارتزنگر را به عنوان یک سایبورگ قهرمان به یاد میآوردند اما در حقیقت، او در قسمت اول مجموعه که سال ۱۹۸۴ روی پرده رفت، نقش شرور فیلم را ایفا میکرد. بنابراین وقتی که «نابودگر ۲: روز داوری» از راه رسید و آنجا ترمیناتور در قامت یک قهرمان ظاهر شد، برای اکثر تماشاگران غافلگیرکننده بود. اینبار، به جای اینکه ترمیناتور سعی کند جان کانر را بکشد، وظیفه محافظت از جان جوان را برعهده داشت. این مجموعهی محبوب پس از آن به حاشیه رفت و هرگز نتوانست به نقطهی اوج برگردد اما شاید انیمه «ترمیناتور» -یا همان «نابودگر صفر»- (Terminator Zero) بتواند این کار را انجام دهد.
۳۳ سال پس از تبدیل شدن تی-۸۰۰ از شرور به قهرمان، به نظر میرسد که این فرنچایز به همان فرمول قبلی بازگشته است. کافی است به اولین پوستر انیمه «ترمیناتور» نگاه بیندازید که نشان میدهد داستان و مضامین آن احتمالا چیزی شبیه به «نابودگر ۲: روز داوری» است، فیلمی که نه تنها بهترین قسمت مجموعه در نظر گرفته میشود، بلکه یکی از بهترین فیلمهای اکشن تاریخ هم به حساب میآید. این تصویر به وضوح به «روز داوری» اشاره دارد (در تریلری که اخیرا منتشر شد هم از واژهی «روز داوری» استفاده شده است.)، پس داستان تنها دربارهی نابودی ترمیناتورها نخواهد بود.
در این پوستر، دست رباتیک تی-۸۰۰ را میبینیم که دست یک کودک را گرفته است. مفهوم یک ربات بزرگ و تهدیدآمیز که از یک کودک بیگناه محافظت میکند، پیش از «نابودگر ۲» هم وجود داشته است، اما فیلم ۱۹۹۱ تاثیر عمدهای بر فرمولهای این ژانر گذاشت. در آن برهه، دیدگاهها به رباتها اغلب منفی بود و آنها معمولا به عنوان دشمنان انسانها به تصویر کشیده میشدند، کسانی که به آگاهی میرسند و حالا میخواهند خالقان خود را از بین ببرند تا بر جهان حکومت کنند؛ اینکه در «روز داوری» یک ربات به حامی اصلی انسانها تبدیل میشود و در مقابل همنوعان خود قرار میگیرد، اتفاق هیجانانگیزی بود.
یکی از بزرگترین چالشهای فرنچایز «ترمیناتور»، همواره این بوده است که مفاهیم آشنا را به شکلی عرضه کنند که تازه به نظر برسند و تکراری نباشند. البته قسمت دوم به دلیل تغییر کامل داستان، نوآورانهترین بود. تبدیل شخصیت قاتل آرنولد شوارتزنگر به یک قهرمان نه تنها به سبکتر شدن لحن فیلم کمک کرد و از آن فضای نسبتا ترسناک قسمت اول فاصله گرفت، بلکه این مجموعه سینمایی را بازتعریف کرد و آن را به مسیر متفاوتی برسد. هیچ دنبالهای به خوبی «روز داوری» نبوده است، بیشتر به این دلیل که هیچکدام نتوانستهاند آن معجون خاصی که جیمز کامرون خلق کرد را بهدرستی و با همان ظرافت بازآفرینی کنند.
سال ۲۰۱۶، فیلم «نابودگر: جنسیس» سعی کرد با بردن داستان به یک خط زمانی متفاوت، داستان تازهای را روایت کند؛ در این خط زمانی، سارا کانر باز هم یک تی-۸۰۰ را به عنوان محافظ در کنار خود داشت. ایدههای آن فیلم تا حدودی جواب داد و فروش به فروش نسبتا مناسبی هم رسید. انیمه «ترمیناتور» اما اهداف دیگری را دنبال میکند، اینجا به کلی خبری از خانوادهی کانر نیست و ربات آدمکش قصه به گذشته فرستاده شده است تا مالکوم لی، دانشمندی که در حال توسعهی یک هوش مصنوعی برای رقابت با اسکاینت است را به قتل برساند. با این حال، به نظر میرسد که این ربات در ادامه به رستگاری میرسد و بار دیگر به عنوان یک منجی، در کانون توجه قرار میگیرد.
این حرکت هوشمندانهای بود و به این انیمه که با توجه به تریلر، به شدت سیاه و جدی هم هست، عمق بیشتری میبخشد. هیچکس نمیخواهد یک بازسازی مستقیم از «روز داوری» را ببیند، اما چالش اصلی فرنچایز «ترمیناتور» این است که چگونه در دنیای بیرحم و تاریکی که خلق کرده، بتواند انسانیت را به نمایش بگذارد. جهانِ «ترمیناتور» ناامیدکننده و آخرالزمانی است، و به همین دلیل بود که «روز داوری» متمایز به نظر میرسید، زیرا امید و انسانیت را به این جهان تزریق کرد؛ کاری که نسخههای بعدی از پس انجام آن برنیامدند.
جیمز کامرون خیلی زود متوجه شد که این مجموعه به چه چیزی نیاز دارد، اما فیلمهایی بعدی، مانند «نابودگر ۳: خیزش ماشینها» (۲۰۰۳)، «رستگاری نابودگر» (۲۰۰۹) و بهویژه «نابودگر: سرنوشت تاریک» (۲۰۱۹) نتوانستند این عناصر انسانی را درست به کار بگیرند. اگر انیمه «ترمیناتور» در این زمینه موفق شود، احتمالا به این دلیل خواهد بود که به یاد میآورد این فرنچایز تنها در مورد هوش مصنوعی قاتل نیست، بلکه در مورد انسانهای زجرکشیده و شکنندهای است که برای بقا به کمک یک ترمیناتور نیاز دارند.
هشت قسمت فصل اول انیمه «ترمیناتور زیرو» در تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۲۴ (۸ شهریور ۱۴۰۳) از سرویس نتفلیکس منتشر میشود.
ببینید: اولین تریلر از انیمهی Terminator: Zero منتشر شد
۳۳ سال پس از تبدیل شدن تی-۸۰۰ از شرور به قهرمان، به نظر میرسد که این فرنچایز به همان فرمول قبلی بازگشته است. کافی است به اولین پوستر انیمه «ترمیناتور» نگاه بیندازید که نشان میدهد داستان و مضامین آن احتمالا چیزی شبیه به «نابودگر ۲: روز داوری» است، فیلمی که نه تنها بهترین قسمت مجموعه در نظر گرفته میشود، بلکه یکی از بهترین فیلمهای اکشن تاریخ هم به حساب میآید. این تصویر به وضوح به «روز داوری» اشاره دارد (در تریلری که اخیرا منتشر شد هم از واژهی «روز داوری» استفاده شده است.)، پس داستان تنها دربارهی نابودی ترمیناتورها نخواهد بود.
در این پوستر، دست رباتیک تی-۸۰۰ را میبینیم که دست یک کودک را گرفته است. مفهوم یک ربات بزرگ و تهدیدآمیز که از یک کودک بیگناه محافظت میکند، پیش از «نابودگر ۲» هم وجود داشته است، اما فیلم ۱۹۹۱ تاثیر عمدهای بر فرمولهای این ژانر گذاشت. در آن برهه، دیدگاهها به رباتها اغلب منفی بود و آنها معمولا به عنوان دشمنان انسانها به تصویر کشیده میشدند، کسانی که به آگاهی میرسند و حالا میخواهند خالقان خود را از بین ببرند تا بر جهان حکومت کنند؛ اینکه در «روز داوری» یک ربات به حامی اصلی انسانها تبدیل میشود و در مقابل همنوعان خود قرار میگیرد، اتفاق هیجانانگیزی بود.
یکی از بزرگترین چالشهای فرنچایز «ترمیناتور»، همواره این بوده است که مفاهیم آشنا را به شکلی عرضه کنند که تازه به نظر برسند و تکراری نباشند. البته قسمت دوم به دلیل تغییر کامل داستان، نوآورانهترین بود. تبدیل شخصیت قاتل آرنولد شوارتزنگر به یک قهرمان نه تنها به سبکتر شدن لحن فیلم کمک کرد و از آن فضای نسبتا ترسناک قسمت اول فاصله گرفت، بلکه این مجموعه سینمایی را بازتعریف کرد و آن را به مسیر متفاوتی برسد. هیچ دنبالهای به خوبی «روز داوری» نبوده است، بیشتر به این دلیل که هیچکدام نتوانستهاند آن معجون خاصی که جیمز کامرون خلق کرد را بهدرستی و با همان ظرافت بازآفرینی کنند.
بیشتر بخوانید: ۱۵ فیلم برتر آرنولد شوارتزنگر/ مرد اکشنهای نوستالژیک
سال ۲۰۱۶، فیلم «نابودگر: جنسیس» سعی کرد با بردن داستان به یک خط زمانی متفاوت، داستان تازهای را روایت کند؛ در این خط زمانی، سارا کانر باز هم یک تی-۸۰۰ را به عنوان محافظ در کنار خود داشت. ایدههای آن فیلم تا حدودی جواب داد و فروش به فروش نسبتا مناسبی هم رسید. انیمه «ترمیناتور» اما اهداف دیگری را دنبال میکند، اینجا به کلی خبری از خانوادهی کانر نیست و ربات آدمکش قصه به گذشته فرستاده شده است تا مالکوم لی، دانشمندی که در حال توسعهی یک هوش مصنوعی برای رقابت با اسکاینت است را به قتل برساند. با این حال، به نظر میرسد که این ربات در ادامه به رستگاری میرسد و بار دیگر به عنوان یک منجی، در کانون توجه قرار میگیرد.
این حرکت هوشمندانهای بود و به این انیمه که با توجه به تریلر، به شدت سیاه و جدی هم هست، عمق بیشتری میبخشد. هیچکس نمیخواهد یک بازسازی مستقیم از «روز داوری» را ببیند، اما چالش اصلی فرنچایز «ترمیناتور» این است که چگونه در دنیای بیرحم و تاریکی که خلق کرده، بتواند انسانیت را به نمایش بگذارد. جهانِ «ترمیناتور» ناامیدکننده و آخرالزمانی است، و به همین دلیل بود که «روز داوری» متمایز به نظر میرسید، زیرا امید و انسانیت را به این جهان تزریق کرد؛ کاری که نسخههای بعدی از پس انجام آن برنیامدند.
جیمز کامرون خیلی زود متوجه شد که این مجموعه به چه چیزی نیاز دارد، اما فیلمهایی بعدی، مانند «نابودگر ۳: خیزش ماشینها» (۲۰۰۳)، «رستگاری نابودگر» (۲۰۰۹) و بهویژه «نابودگر: سرنوشت تاریک» (۲۰۱۹) نتوانستند این عناصر انسانی را درست به کار بگیرند. اگر انیمه «ترمیناتور» در این زمینه موفق شود، احتمالا به این دلیل خواهد بود که به یاد میآورد این فرنچایز تنها در مورد هوش مصنوعی قاتل نیست، بلکه در مورد انسانهای زجرکشیده و شکنندهای است که برای بقا به کمک یک ترمیناتور نیاز دارند.
هشت قسمت فصل اول انیمه «ترمیناتور زیرو» در تاریخ ۲۹ اوت ۲۰۲۴ (۸ شهریور ۱۴۰۳) از سرویس نتفلیکس منتشر میشود.
https://teater.ir/news/63372