کارگردان «کلاس بازیگری» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، عنوان کرد این اثر نمایشی به بررسی مشکلات آموزش تئاتر و کلاس‌های بازیگری و همچنین شرایط هنرجویان بازیگری می‌پردازد.
چارسو پرس: محمدرضا حیدری که نمایش «کلاس بازیگری» را از ۱۸ مهر در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه برده است، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: شکل‌گیری نمایش «کلاس بازیگری» از یک کارگاه «ایده تا اجرا» شروع شد. حدود یک ماه این کارگاه آموزشی برگزار و پس از آن حدود ۳ ماه نیز نمایش تمرین شد تا به اجرا رسید. هنرجویان بازیگری در آموزشگاه‌های مختلف در این کارگاه شرکت کردند و همه بازیگرانی بودند که قرار بود برای اولین بار روی صحنه بروند. به این ایده رسیدم که نمایش «کلاس بازیگری» را بر اساس دغدغه‌های این هنرجویان و مشکلاتی که در کلاس‌های بازیگری تئاتر و نحوه آموزش در این زمینه دارند، شکل دهیم.

وی درباره شکل اجرای این اثر نمایشی، یادآور شد: یک اجرای آموزشی با اجرای حرفه‌ای متفاوت است. اجرای آموزشی باید فرصت تجربه در لحظه را برای بچه‌ها ایجاد کند و روی صحنه دامنه توانمندی‌های خود را به چالش بکشند. فکر می‌کنم هنرجویانی که برای بار اول روی صحنه می‌روند هم باید توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند و هم مواجهه با مخاطب را تجربه کنند. در گذشته به ما گفته می‌شد بین بازیگر و تماشاگر دیوار چهارمی وجود دارد و من تلاش کردم دیوار چهارم را بردارم و جرأت مواجهه با مخاطب را به هنرجویان بدهم.

بیشتر بخوانید: مطالب مربوط به تئاتر ایران


حیدری با اشاره به بازخورد مناسبی که مخاطبان و اهالی تئاتر نسبت به اجرای «کلاس بازیگری» داشتند، درباره چالش‌های اقتصادی برای تولید این اثر نمایشی تأکید کرد: چالش اقتصادی زیادی داشتیم. به صورت شخصی مبلغی به هزینه‌ای که از بچه‌ها برای کارگاه «از ایده تا اجرا» گرفته بودم اضافه کردم تا کار به اجرا برسد و خلف وعده برای هنرجویان شرکت‌کننده در کارگاه نشود. با فروش گیشه حتی هزینه سالن را هم نمی‌توانیم تسویه کنیم. شرایط اقتصادی سخت است و سالن‌های خصوصی هم قراردادهای سنگینی دارند.

کارگردان نمایش «کلاس بازیگری» در پایان درباره احتمال تداوم اجرای این اثر، گفت: قصد داریم «کلاس بازیگری» را در فضاهای دیگر اجرا کنیم و همچنین اثر را به جشنواره تئاتر فجر ارائه دهیم.

ندا ملاحان‌صادقی، محمد شادپور، پروین نارویی، امیر ضابط پوریان، نیکی خالقی، محمدرضا حیدری، در نمایش «کلاس بازیگری» به ایفای نقش پرداختند.
منبع: خبرگزاری مهر