کارگردان فیلم کوتاه «جشن هنر» با انتقاد از داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: فیلم کوتاه وابسته به جشنواره است، ۵ نفر در یک اتاق مینشینند و برای فیلم تصمیمگیری میکنند، اگر کیلویی هم میخواستند قضاوت کنند، باید منصفتر میبودند، دیگر فیلم کوتاه نمیسازم؛ سینمای بلند مخاطب دارد و میفروشد.
چارسو پرس: علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «جشن هنر» که جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از جشنواره فیلم کوتاه تهران دریافت کرد، گفت: همیشه دنبال رویدادهایی بودم که کسی به سراغ آنها نرفته و تازه باشد، یکی از آن رویدادها جشن هنر شیراز بود که پیش از انقلاب برگزار میشد.
وی افزود: یکی از موضوعات دیگر نیز حضور ایران در جنگ ویتنام است که سعی کردیم قصه ای برای آن بسازیم و تلاش کردیم قصه را طوری بنویسیم که اگر کسی اطلاعی درباره تاریخ ایران ندارد هم متوجه آن بشود.
توکلی درباره ژانر کمدی «جشن هنر» توضیح داد: کمدی یک ژانر بسیار مهم در سینمای جهان است. ما فیلمسازان بزرگی در جهان داریم که در سینمای کمدی مطرح هستند؛ از آن سو نگاه به کمدی در کشور ما این است که ژانر کمدی، ژانر کوچکی است در صورتی که کمدی ژانر مهمی است و مانند هر ژانر دیگری ممکن است فیلم های سطحی نیر در آن ساخته شود.
کارگردان «جشن هنر» درباره مناسبات جشنواره فیلم کوتاه در زمینه پذیرش ژانرهای متنوع توضیح داد: جشنواره شعار تنوع ژانر میدهد و میگوید که از ژانر حمایت میکنیم اما فیلم کمدی به کل نادیده گرفته میشود، جشنواره سیاستگذاری ندارد و داوری ها مطابق با سلیقه، رها شده است.
وی با بیان اینکه حمایت از ژانر در جشنواره باید واقعبینانهتر صورت گیرد، گفت: این سیاستگذاری وجود ندارد که اگر قصد حمایت از ژانر داریم، در داوری هم این نگاه را داشته باشیم نه فقط در پذیرش آثار. اگر قرار است فیلمی به دلیل کمدی بودن، در جشنواره فیلم کوتاه کنار گذاشته شود که اصلا چرا شعار حمایت از ژانر میدهیم؟ میگفتند این فیلم شبیه فیلمهای سینمای بدنه است؛ مگر قرار نیست فیلمسازان کوتاه به جریان اصلی فیلمسازی ورود کنند؟ کجای این معادله اشتباه است؟
توکلی درباره سبک کمدی فیلم توضیح داد: «جشن هنر» پروژه سنگینی بود و چهار کامیون اکسسوار صحنه وارد لوکیشن شد. خود انجمن باور نمیکرد که ظرف یک ماه که کار تصویب شد، این فیلم به جشنواره برسد. من تلاش داشتم در این کار با اضافه کردن سبکپردازی، بازیگوشانه بودن دوربین، دیالوگ ها و جنس بازیها، کمدی سبک پردازانه بسازم که مناسب حال و هوای فیلم کوتاه هم باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از فیلمهای کمدی در سینمای ایران، فیلمهای رئالیستی هستند؛ جنس بازیها و فیلمبرداری رئالیستی است، نوع دیالوگها و اکت بازیگران است که کمدی میسازد اما در این کار، نه جنس دیالوگها و نه بازیها رئالیسیتی نیست. حرکت دوربین و سرضرب جوابدادنها رئالیستی نیست.
کارگردان «جشن هنر» با بیان اینکه داوری ها باید منصفانهتر انجام میشد، افزود: این فیلم ۵۰ پلان ریل دارد؛ اگر کیلویی هم میخواستند قضاوت کنند، باید منصفتر میبودند. هر ۱۰ فیلم جشنواره اندازه این فیلم پلان ندارند، این فیلم نزدیک به ۲۸۰ پلان دارد که ۵۰ پلان آن حرکتی است. کسی که قرار بود اصلاح رنگ و نور اثر را انجام بدهد، عزا گرفته بود که چطور کار را اصلاح رنگ کند.
وی درباره هزینه ساخت فیلم کوتاه گفت: قرار نیست فیلمهای کوتاه با هزینه کم ساخته شوند، فیلم خوب، فیلم خوب است، هر میزانی که برای آن هزینه شده باشد هم خوب است؛ اینکه فیلم کوتاه را گران کنیم غلط است؛ بیدلیل گرانکردن فیلم کوتاه با حضور سلبریتیها یا بازیگر معروف غلط است. اما برای «جشن هنر» خیلی کمتر از آنچه فکر میکردیم هزینه شد.
توکلی در مقایسه مدیوم سینمای کوتاه و بلند توضیح داد: دیگر فیلم کوتاه نمیسازم؛ سینمای بلند مخاطب دارد و میفروشد. فیلم من به عنوان یک فیلمساز کوتاه در سالن کار کرد، مهم این است که مردم فیلم را ببینند؛ جشنوارهها هر سلیقهای داشته باشند، مهم نیست. فیلم کوتاه وابسته به جشنواره است، ۵ نفر در یک اتاق مینشینند و برای فیلم تصمیمگیری میکنند اما امیدوارم همه کسانی که استعداد دارند، از این مرحله فرار کنند.
منبع: ایرنا
وی افزود: یکی از موضوعات دیگر نیز حضور ایران در جنگ ویتنام است که سعی کردیم قصه ای برای آن بسازیم و تلاش کردیم قصه را طوری بنویسیم که اگر کسی اطلاعی درباره تاریخ ایران ندارد هم متوجه آن بشود.
توکلی درباره ژانر کمدی «جشن هنر» توضیح داد: کمدی یک ژانر بسیار مهم در سینمای جهان است. ما فیلمسازان بزرگی در جهان داریم که در سینمای کمدی مطرح هستند؛ از آن سو نگاه به کمدی در کشور ما این است که ژانر کمدی، ژانر کوچکی است در صورتی که کمدی ژانر مهمی است و مانند هر ژانر دیگری ممکن است فیلم های سطحی نیر در آن ساخته شود.
کارگردان «جشن هنر» درباره مناسبات جشنواره فیلم کوتاه در زمینه پذیرش ژانرهای متنوع توضیح داد: جشنواره شعار تنوع ژانر میدهد و میگوید که از ژانر حمایت میکنیم اما فیلم کمدی به کل نادیده گرفته میشود، جشنواره سیاستگذاری ندارد و داوری ها مطابق با سلیقه، رها شده است.
وی با بیان اینکه حمایت از ژانر در جشنواره باید واقعبینانهتر صورت گیرد، گفت: این سیاستگذاری وجود ندارد که اگر قصد حمایت از ژانر داریم، در داوری هم این نگاه را داشته باشیم نه فقط در پذیرش آثار. اگر قرار است فیلمی به دلیل کمدی بودن، در جشنواره فیلم کوتاه کنار گذاشته شود که اصلا چرا شعار حمایت از ژانر میدهیم؟ میگفتند این فیلم شبیه فیلمهای سینمای بدنه است؛ مگر قرار نیست فیلمسازان کوتاه به جریان اصلی فیلمسازی ورود کنند؟ کجای این معادله اشتباه است؟
توکلی درباره سبک کمدی فیلم توضیح داد: «جشن هنر» پروژه سنگینی بود و چهار کامیون اکسسوار صحنه وارد لوکیشن شد. خود انجمن باور نمیکرد که ظرف یک ماه که کار تصویب شد، این فیلم به جشنواره برسد. من تلاش داشتم در این کار با اضافه کردن سبکپردازی، بازیگوشانه بودن دوربین، دیالوگ ها و جنس بازیها، کمدی سبک پردازانه بسازم که مناسب حال و هوای فیلم کوتاه هم باشد.
اگر اخبار فیلم کوتاه را دنبال میکنید
در اینجا مطالب مربوط به فیلمهای کوتاه را بخوانید
وی ادامه داد: بسیاری از فیلمهای کمدی در سینمای ایران، فیلمهای رئالیستی هستند؛ جنس بازیها و فیلمبرداری رئالیستی است، نوع دیالوگها و اکت بازیگران است که کمدی میسازد اما در این کار، نه جنس دیالوگها و نه بازیها رئالیسیتی نیست. حرکت دوربین و سرضرب جوابدادنها رئالیستی نیست.
کارگردان «جشن هنر» با بیان اینکه داوری ها باید منصفانهتر انجام میشد، افزود: این فیلم ۵۰ پلان ریل دارد؛ اگر کیلویی هم میخواستند قضاوت کنند، باید منصفتر میبودند. هر ۱۰ فیلم جشنواره اندازه این فیلم پلان ندارند، این فیلم نزدیک به ۲۸۰ پلان دارد که ۵۰ پلان آن حرکتی است. کسی که قرار بود اصلاح رنگ و نور اثر را انجام بدهد، عزا گرفته بود که چطور کار را اصلاح رنگ کند.
وی درباره هزینه ساخت فیلم کوتاه گفت: قرار نیست فیلمهای کوتاه با هزینه کم ساخته شوند، فیلم خوب، فیلم خوب است، هر میزانی که برای آن هزینه شده باشد هم خوب است؛ اینکه فیلم کوتاه را گران کنیم غلط است؛ بیدلیل گرانکردن فیلم کوتاه با حضور سلبریتیها یا بازیگر معروف غلط است. اما برای «جشن هنر» خیلی کمتر از آنچه فکر میکردیم هزینه شد.
توکلی در مقایسه مدیوم سینمای کوتاه و بلند توضیح داد: دیگر فیلم کوتاه نمیسازم؛ سینمای بلند مخاطب دارد و میفروشد. فیلم من به عنوان یک فیلمساز کوتاه در سالن کار کرد، مهم این است که مردم فیلم را ببینند؛ جشنوارهها هر سلیقهای داشته باشند، مهم نیست. فیلم کوتاه وابسته به جشنواره است، ۵ نفر در یک اتاق مینشینند و برای فیلم تصمیمگیری میکنند اما امیدوارم همه کسانی که استعداد دارند، از این مرحله فرار کنند.
منبع: ایرنا
https://teater.ir/news/65768