یک کارشناس و منتقد فرهنگی میگوید حوزه فرهنگ و هنر در ایران به یک پناهگاه امن برای ورود سرمایههای مشکوک تبدیل شده است.
چارسو پرس: پولشویی از جمله موضوعات نگرانکنندهای است که ظاهرا حتی عرصه هنر نیز بر خلاف طبیعت خود از گزند آن در امان نبوده است. آخرین بار، کمال تبریزی کارگردان مطرح کشورمان بود که در یک برنامه اینترنتی با اشاره به نیمهکاره رها شدن برخی پروژههای سینمایی، از شائبه پولشویی در این حرفه سخن گفت.
کارگردان سریال «سرزمین مادری» در این برنامه با انتقاد از ورود سرمایههای مشکوک و غیرشفاف به صنعت سینما و سریالسازی گفت: «این وضعیتِ غیرطبیعی مشکلات جدی برای تولیدات هنری ایجاد کرده است. بعضی از پروژهها شروع میشوند؛ پیشتولید، قراردادها، پرداختها، بازیگران، صحنهها و ... ولی ناگهان متوقف میشوند و دلیلش هم مشخص نیست!»
همین صحبتها بهانهای شد تا درباره شائبه پولشویی در صنعت سینما و سریالسازی و ورود سرمایههای مشکوک به این حوزه با رضا منتظری، فعال رسانه و منتقد سینما، به گفتگو بنشینیم.
منتظری در این باره بیان کرد: متاسفانه پولشویی و چنین اتفاقاتی را سالهاست که در صنعت سینما، پلتفرمها و… مشاهده کردهایم و بارها و بارها انتقادهای تند و تیزی از سوی تعدادی از اهالی سینما که زخمخورده این جریان بودند یا اهالی رسانه مطرح شده است، اما به شکل جدی هیچوقت به این ماجرا ورود نشد و اساسا به قضیه پولشویی و ورود پولهای کثیف به سینما رسیدگی نشد و اصلا مشخص نیست این پولها بر اساس چه قاعده و ضابطهای در حال پخش شدن هستند.
وی ادامه داد: آن چیزی که خیلی مبرهن و مشخص است این است که صنعت سینما، نمایش خانگی و ... به عنوان یکی از مهمترین حوزهها برای سرمایهگذاری بخش خصوصی برای یک عده جذابیت دارد و تا جایی که اطلاع دارم در خیلی از موارد این افراد معاف از مالیات هستند و این موضوع خود به خود باعث میشود که بخش خصوصی به این سمت برود.
وی افزود: به یاد دارم که چند سال پیش یکی از اهالی سینما گفت: «مورچه چیست که کله پاچه آن چه باشد! سینمای ایران چقدر از نظر مالی خوب است که ما بخواهیم بحث پولشویی را هم مطرح کنیم؟» این صحبت مقایسه سینمای ایران با هالیوود است و هر کسی بر اساس وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود میتواند قیاس داشته باشد.
وی ادامه داد: اخیرا یکی از مهمترین مواردی که بر سینما و تولید تاثیر گذاشته، افزایش شدید و چشمگیر دستمزد تعدادی از بازیگران است. وقتی در شبکههای نمایش خانگی تولید سریالها باب شد و پولهای بادآوردهای آمد و به عنوان مثال دستمزد یک بازیگر برای یک پروژه ناگهان از ۱۰۰ میلیون تومان به ۴ میلیارد تومان تغییر پیدا کرد، باعث شد بخشی از تهیهکنندگان قدیمی و پیشکسوت سینما برای همیشه بیکار شوند و دیگر امکان تولید فیلم و کار کردن برایشان فراهم نشود. دلیل هم این است که این عزیزان پولهای بادآورده نداشتند که با آن، دستمزدهای عجیب و غریب به تعدادی از بازیگران بدهند.
کارگردان سریال «سرزمین مادری» در این برنامه با انتقاد از ورود سرمایههای مشکوک و غیرشفاف به صنعت سینما و سریالسازی گفت: «این وضعیتِ غیرطبیعی مشکلات جدی برای تولیدات هنری ایجاد کرده است. بعضی از پروژهها شروع میشوند؛ پیشتولید، قراردادها، پرداختها، بازیگران، صحنهها و ... ولی ناگهان متوقف میشوند و دلیلش هم مشخص نیست!»
همین صحبتها بهانهای شد تا درباره شائبه پولشویی در صنعت سینما و سریالسازی و ورود سرمایههای مشکوک به این حوزه با رضا منتظری، فعال رسانه و منتقد سینما، به گفتگو بنشینیم.
بیشتر بخوانید: مطالب و اخبار سینمای ایران
منتظری در این باره بیان کرد: متاسفانه پولشویی و چنین اتفاقاتی را سالهاست که در صنعت سینما، پلتفرمها و… مشاهده کردهایم و بارها و بارها انتقادهای تند و تیزی از سوی تعدادی از اهالی سینما که زخمخورده این جریان بودند یا اهالی رسانه مطرح شده است، اما به شکل جدی هیچوقت به این ماجرا ورود نشد و اساسا به قضیه پولشویی و ورود پولهای کثیف به سینما رسیدگی نشد و اصلا مشخص نیست این پولها بر اساس چه قاعده و ضابطهای در حال پخش شدن هستند.
وی ادامه داد: آن چیزی که خیلی مبرهن و مشخص است این است که صنعت سینما، نمایش خانگی و ... به عنوان یکی از مهمترین حوزهها برای سرمایهگذاری بخش خصوصی برای یک عده جذابیت دارد و تا جایی که اطلاع دارم در خیلی از موارد این افراد معاف از مالیات هستند و این موضوع خود به خود باعث میشود که بخش خصوصی به این سمت برود.
وی افزود: به یاد دارم که چند سال پیش یکی از اهالی سینما گفت: «مورچه چیست که کله پاچه آن چه باشد! سینمای ایران چقدر از نظر مالی خوب است که ما بخواهیم بحث پولشویی را هم مطرح کنیم؟» این صحبت مقایسه سینمای ایران با هالیوود است و هر کسی بر اساس وضعیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خود میتواند قیاس داشته باشد.
کسب اعتبار با کالای فرهنگی هنری
رضا منتظری تاکید کرد: نکتهای هست که نباید از آن غافل شویم و آن کسب اعتبار با کالای فرهنگی هنری است. برای هر کس بدون اینکه صرفا هدف اقتصادی داشته باشد، ورود به سینما و تولید کالای فرهنگی هنری یک جذابیتی دارد که میتواند در این راستا یک خودنمایی هم داشته باشد. از این رو یک عده فقط به دنبال عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان هستند ولی اگر ما بخواهیم به فجایع این اتفاقات اشاره کنیم، خیلی گسترده هستند.وی ادامه داد: اخیرا یکی از مهمترین مواردی که بر سینما و تولید تاثیر گذاشته، افزایش شدید و چشمگیر دستمزد تعدادی از بازیگران است. وقتی در شبکههای نمایش خانگی تولید سریالها باب شد و پولهای بادآوردهای آمد و به عنوان مثال دستمزد یک بازیگر برای یک پروژه ناگهان از ۱۰۰ میلیون تومان به ۴ میلیارد تومان تغییر پیدا کرد، باعث شد بخشی از تهیهکنندگان قدیمی و پیشکسوت سینما برای همیشه بیکار شوند و دیگر امکان تولید فیلم و کار کردن برایشان فراهم نشود. دلیل هم این است که این عزیزان پولهای بادآورده نداشتند که با آن، دستمزدهای عجیب و غریب به تعدادی از بازیگران بدهند.
https://teater.ir/news/66415