نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان 30 مهر ماه طی مراسمی رسماً آغاز به کار کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان 30 مهر ماه طی مراسمی رسماً آغاز به کار کرد. به گفته رئیس ستاد برگزاری نهمین جشنواره سراسری تئاتر تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره 369 اثر بوده و تعداد آثار واجد شرایط برای شرکت در جشنواره120 اثر عنوان شدند.

مهدی نادعلی در مراسم افتتاح این برنامه، اظهار داشت: پس از بازبینی مجدد آثار راه یافته به نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان 28 گروه نمایشی موفق به حضور در این جشنواره شدند. از میان آثار راه‌یافته به جشنواره 10 نمایش در بخش مسابقه (صحنه‌ای)، چهار نمایش در بخش جنبی، هفت نمایش خیابانی و هفت نمایش نیز در بخش نمایشنامه‌خوانی در قالب 56 اجرا به روی صحنه می‌روند.

مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان، شهرهای عجب‌شیر، اصفهان، کرمانشاه، ساری، کازرون، اراک، آذربایجان شرقی، لاهیجان، بروجرد، همدان و کاشان را از جمله شهرهای شرکت‌کننده در این جشنواره عنوان و تصریح کرد: تبادل نظر و تجربیات بین هنرمندان و ارتقای هنر تئاتر کاشان و آموزش صحیح فرهنگ شهروندی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با اشاره به ظرفیت و تأثیرگذاری هنر در جامعه از هنر تئاتر به عنوان یکی از ابزارهای جلوگیری و رفع معضلات و ناهنجاری های اجتماعی نام برد. نهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان با حضور نخستین کاروان اهالی تئاتر و نمایش کشور در محل برگزاری این جشنواره و با رقابت دو گروه نمایش از کاشان و اصفهان فعالیت خود را به مدت 6 روز ادامه می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی متنی آغاز به کار این جشنواره را گرامی داشت. در بخشی از این متن آمده: «تئا‌تر و نمایش خاستگاهی واقع‌نگر دارد و به طور مستقیم با مخاطب بی‌هیچ واسطه‌ای و بدون تشریف و آداب و تکلفی ارتباط برقرار می‌کند».


علی جنتی نوشته است: «هنرمندان تئا‌تر با زبان اندیشه و در لوای حرکات نمایشی در تصویرسازی و تجسم عینی حقیقت زندگی انسان‌ها، ایفای نقش می‌کنند، چه بسا روایت‌ها و حکایت‌ها با بازنگری هنرمندان فرهنگساز شدند و چه بسا بازی‌ها و بازیگری‌ها که روایت و حکایت عام و خاص شده است».

او افزود: «از دیرباز ایران و ایرانیان با روح حماسی و پهلوانی تماشاخانه‌ای از انواع نقش‌ها و بازی‌ها را فراهم ساخته‌اند که مردمی‌ترین آن را می‌توان در نمایش‌های حوضخانه‌یی، قهوه‌خانه‌یی، تعزیه‌گردانی و شبیه‌خوانی در سده‌های اخیر سراغ گرفت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آن‌چه در عقیده و سرشت انسان‌ها ریشه می‌دواند جاودانه‌تر خواهد بود و هنر تئاتر چنین خاصیتی دارد».

در بخش دیگری از این پیام آمده: «کاشان در رده شهرهایی است که به واسطه تدین و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در همه هنر‌ها سرآمد است، در نقاشی کمال الملک درکمال است. در شعر محتشم پرچمدار شعر شیعی و سهراب سپهری میدان‌دار شعر نوست، در هنر قالی‌بافی و صنایع دستی مردان و زنان بزرگ در این خطه کیمیاگری می‌کنند».

همچنین آمده: «در عرصه نمایش نیز نسخه‌های میرعزای کاشانی دریچه‌ای دیگر در هنرهای نمایشی گشوده است، تعزیه خوانان این دیار صاحب سبک بوده و هستند و از پس محافل و مجالس گروه‌های هنری تئا‌تر جان گرفته‌اند و امروز در گوشه‌های رسمی‌تر از این هنر، هنرمندانی خاک صحنه می‌خورند و آفرینش‌گری می‌کنند».

و در پایان نامه وزیر ارشاد به این جشنواره ذکر شده: «برپایی نهمین جشنواره تئا‌تر مهر کاشان و حضور گسترده گروه‌های تئا‌تر از سراسر کشور در این رویداد فرهنگی و هنری نشانه‌ موفقیت بانیان و دست‌اندرکاران و گویای امانت‌داری هنرمندان نجیب و عزیز این سامان در میراث بانی و صیانت از مردمی‌ترین هنر سرزمین بزرگ ایران است. تلاشتان مأجور و نگاه‌تان سرشار از مهر و مهربانی باد.»

 

به گزارس سایت خبری اصفهان تئاتر در سه رویز ابتدایی این جشنواره دو نمایش (دلم یه خواب می‌خواد و زندگی با طعم سس تند) از اصفهان در سه نوبت اجرا شده‌اند و نمایش هزارتوی قصه، سومین نماینده اصفهان در این جشنواره فردا در دو نوبت به روی صحنه خواهد رفت.