بررسیهای جدید نشان میدهد بسیاری از آمارهای مبتنی بر توفیق نجومی فیلمهای ساخت «بالیوود» جعلی بوده و آثاری در فتح گیشهها و ربودن قلوب مردم «موفق» معرفی شدهاند که در عالم واقعیت جز ناکامی سهمی در زمان اکرانشان نداشتهاند.
چارسو پرس: بالیوود (یا هالیوود هندیها) سالهاست که فیلمهای پولساز رو میکند و در کشورهای متعددی از جمله ایران پرطرفدار است، اما رونق آن طی هفت، هشت سال اخیر چنان کم شده که کمپانیهای تولیدکننده فیلم مجبور شدهاند با جعل آمار و ایجاد یک فضای صوری نشانگر موفقیت برای آثار خویش، از آشکار شدن شرایط بسیار بد حرفهای و آمار نازل فروششان جلوگیری کنند. یک نمونه اخیر مربوط به فیلم «جیگرا» (شجاعت) به کارگردانی کاروان جوهر میشود. این فیلم هندوزبان توسط کمپانی شخصی کاروان جوهر که دارما پروداکشن نامیده میشود و پیشینهای ۴۵ ساله دارد، تهیه شده است. این استودیو بسیاری از آثار محبوب و پرفروش سینمای هند را تولید کرده، اما چند سالی است که کفگیرش به ته دیگ خورده و اوضاع اقتصادیاش اسفناک شده است. به گزارش «ایندیپندنت» راهحل از منظر مدیران این استودیو و کمپانیهای مشابه این بوده که با رشوه دادن به رسانهها و خریدن آرا و نظرات آنها تبلیغات مثبت درباره فیلمهای در آستانه اکرانشان را تشدید کنند و مدعی شوند که سطح کیفی آثارشان بالاست. مطالعات نشان داده که این سیاست همیشه اثربخش بوده و فیلمهایی که طی هفتههای منتهی به اکرانشان مورد تحسین ولو غیرواقعی رسانهها قرار گرفتهاند، گیشههای پرباری داشتهاند. این کاری بود که کاران جوهر نیز برای فیلم «جیگرا» انجام داد و بعضی رسانهها چنان در تمجید از این فیلم اغراق کردند که در روزهای اول صفهای طویل مردم برای خرید بلیت جیگرا تشکیل شد؛ صفهایی که البته دوام چندانی نداشتند و با دیده شدن فیلم توسط گروههای اول استقبالکننده و رو شدن ضعفهای فیلم به آرامی رو به کوچک شدن رفت و دستهای متقلبان رو شد و نیرنگهای بزرگ در بالیوود نمودی آشکارتر از گذشته یافت.
فروش اجباری ملک میراثی
آمار موجود نشان میدهد از سال 2019 به اینسو اکثر آثار تولید شده توسط کمپانی «دارما پروداکشنز» فروش چندانی نداشتهاند و در میان آثار سال 2024 آنها هم فقط یک فیلم قدری پولساز بود و کموبیش «دخل و خرج» کرد و «یربهیر» شد. به این ترتیب بود که سود 3.3 میلیون دلاری این کمپانی در پایان سال مالی 2023 به رقم اندک و حقارتبار 68 هزار دلار در سال 2024 تنزل یافت. به گزارش «واریهتی» اینک افشا شده که دستمزد سازندگان بسیاری از فیلمهای این استودیو ماههاست که پرداخت نشده و کار شکایت آنها به محاکم قضایی کشیده شده است. بهواقع کاران جوهر که 52 سال سن دارد و کمپانیاش پس از مرگ پدر او در سال 2004 به وی ارث رسیده، درصدد فروش 50 درصد از سهام این استودیو است تا بتواند دیون کلان خود را هرچه سریعتر به این و آن بپردازد.
بیشتر بخوانید: اخبار و مطالب سینمای جهان
دیگر باج نمیدهیم!
فیلم «جیگرا» که یک کار «تریلر» (دلهرهآور) و اثری از ژانر جنایی است و وقایع آن در کشور تایلند روی میدهد، با بودجهای 900 میلیون روپیهای (10 میلیون دلاری) ساخته شده و از امتیاز حضور «آلیابات»، یکی از پرطرفدارترین هنرپیشههای زن بالیوود برخوردار است و این هنرمند حتی بخشی از بودجه تولید فیلم را هم از جیب خودش پرداخت کرده است. با این حال وقتی زمزمه درافتاد که این فیلم کیفیت لازم را ندارد و به تبع آن نمیفروشد، کاران جوهر و همکارانش دست به کار شدند تا با انجام وسیعترین تبلیغات این ذهنیت را جا بیندازند جیگرا آنقدر خوب است که لاجرم فروش بالایی خواهد داشت. در همین راستا از سه، چهار هفته مانده به زمان اکران فیلم، بمباران تبلیغاتی مردم توسط رسانههای مرتبط با کمپانی دارما شروع شد و تیزرهای کوتاه این فیلم به روی شبکههای مجازی رفت و پوسترهای آن در جایجای شهرهای بزرگ نصب شد. در یک سایت خبری ادعا شد که تیزر کوتاه فیلم طی 24 ساعت اولیه 40 میلیون بازدیدکننده داشته است. چهار روز مانده به اکران فیلم نیز دارما اعلام کرد برخلاف روال مرسوم برای آثار جدید سینمایی، «جیگرا» طی زمان باقیمانده تا پخش فیلم برای ارباب جراید به نمایش درنخواهد آمد.
این اقدام هم ضربهای به دنبالکنندگان یوتیوب و اینفلوئنسرها بود که عادت داشته و دارند که قبل از شروع اکران فیلمها نقد آن را از دیدگاه رسانهها بخوانند و هم نوعی پیامرسانی به وسایل ارتباط جمعی مبنی بر اینکه شاید از این به بعد و در دوران بعد از «جیگرا» هیچ رشوه و باجی به آنها برای تمجیدنویسی پرداخت نشود و استودیوها خودشان میدانند که در این راستا چه باید انجام بدهند.
بسیار دور از ایام طلایی
حداقل 30 مفسر برجسته آثار بالیوودی که مورد پرسوجوی خبرنگاران اروپایی قرار گرفتهاند، اذعان دارند که رشوه دادن به رسانههای بزرگ با این هدف که آنها از فیلمهای جدید در آستانه اکران تعریف و «بهبه» و «چهچه» کنند امری مرسوم در این جامعه سینمایی است و این فرآیند دستکم در چهار دهه اخیر رشدی فزاینده داشته است. به گزارش رویترز آنها میگویند تمجید رسانهها میتواند در هفته اول اکران فیلمها حدود 15درصد بر عایدی آنها بیفزاید اما از هفته دوم به بعد حقیقت آشکار و کیفیت ضعیف این آثار مشخص خواهد شد و به تبع آن، شکوه کاذب آنها رنگ خواهد باخت و فروششان سیر نزولی چشمگیری خواهد یافت. این فرآیند سرشار از تقلب در حالی در بالیوود ریشه دوانده که هنوز امثال شاهرخ خان، امیرخان، هری تیک روشن، عرفان خان و سلمان خان بر بالیوود حکم میرانند و حضور صرفشان در هر فیلمی تضمینی بر فروش بالای 200 و حتی 300 میلیون دلاری آن آثار هنری است و آمیتا باچان افسانهای که لقب پدرخوانده سینمای هند را یدک میکشد، حتی در 83 سالگی نیز نقش «جوان اول» فیلمهای بالیوود را ایفا میکند! میزان فساد و شائبههای مرتبط با ستارگان بالیوود به حدی است که گفته میشود آنها با مافیا همدستاند و از طریق آنها تقویت میشوند و در نتیجه نمونهها و الگوهای بدی برای نوجوانان و جوانان در کشوری هستند که پس از چین پرنفوسترین مملکت دنیاست. با این اوصاف مشخص میشود که سینمای هند از ایام طلایی و بالنسبه سالمتر خود و زمانی که امثال «سنگام» و «شعله» میلیون میلیون میفروختند و هزاران هزار نفر را به سینماها میکشاندند، چه فاصله عظیمی پیدا کرده و ریا و ظاهرسازی جای نمایش صادقانه را گرفته است.
https://teater.ir/news/69806