چارسو پرس: ژولیت بینوش، بازیگر شناختهشده فرانسوی و برنده اسکار، پس از سالها فعالیت در عرصه بازیگری، این بار به دنیای کارگردانی پا گذاشته است. او با مستند «In-I In Motion» تجربهای منحصربهفرد را بازسازی میکند: همکاری خود با اکرام خان، رقصنده و کرئوگرافر بریتانیایی، در پروژه صحنهای «In-I» سال ۲۰۰۸. این مستند نه تنها روند خلاقانه شکلگیری یک اثر ترکیبی از بازیگری و رقص را به تصویر میکشد، بلکه تلاش هنرمندان برای غلبه بر محدودیتها و کشف ابعاد جدید تواناییهای خود را نیز نمایش میدهد. فیلم، با ارائه دسترسی مستقیم به تمرینات و اجرای نهایی، مخاطب را به قلب تجربه هنری و فرآیند خلق یک پروژه چالشبرانگیز دعوت میکند و نشان میدهد که هنر صحنه و سینما چگونه میتوانند در هم آمیخته شوند.
بازنمایی فرایند خلق هنری
«In-I In Motion» کاملاً از تصاویر تمرینات استودیویی و اجرای نهایی صحنه ساخته شده و بدون هیچ نوع روایت، مصاحبه یا صدای پسزمینه، مخاطب را مستقیم وارد فرایند خلاقانه میکند. بینوش و خان در بسیاری لحظات در موقعیتهای تازه و دشوار قرار دارند و تماشاگر میتواند فرایند یادگیری و تلاش آنها را از نزدیک مشاهده کند.
فیلم با ۱۵۶ دقیقه، زمان زیادی را به تمرینات و دشواریهای آن اختصاص داده و نیازمند توجه و تعهد بالای بیننده است. این مستند بیشتر مورد علاقه علاقهمندان به رقص و طرفداران دو هنرمند است، اما میتواند به مخاطبان پروژههای ترکیبی تئاتر-سینما نیز جلب شود.
دو نیمه مستند؛ تمرین و اجرای نهایی
مستند به دو بخش اصلی تقسیم میشود:
تمرینات طولانی و دشوار: در استودیوهای تاریک و ساده، با تمرینات بدنی و روانی برای رسیدن به اجرای صحنهای موفق.
اجرای نهایی ۷۰ دقیقهای: ارائه نمایش کامل با نورپردازی و حرکت دوربین پویا که تلفیق رقص و بازیگری را به نمایش میگذارد.
در بخش تمرینات، مشکلات فنی و چالشهای حرکتی، لحظات دراماتیک و کمدی را ایجاد میکند. به عنوان مثال، طراحی صحنه برای ایجاد افکت «شناور در هوا» برای مونولوگ اوج بینوش، پیچیدگی و استرس خاصی را به تصویر میکشد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم «فرانتز»؛ بیوپیک کافکا از آگنیشکا هالند
تعامل و یادگیری متقابل
«In-I In Motion» داستان یک عشق را روایت میکند که از جذب اولیه تا جدایی کشدار ادامه مییابد. این روایت با فریمهای پراکنده از تمرینات، بحثهای شدید و برخوردهای فیزیکی کنترل شده توسط مربیان معروف، مانند سوزان بتسون و سو-من هسو، ارائه میشود. خستگی و فشار فیزیکی و روحی، گاهی به اثر فوری و جسورانه و گاهی به لحظات بینظم منجر میشود.
لحظات برجسته شامل مونولوگهای خان درباره هویت نژادی و احساس ناامنی، و خندههای بزرگ و صادقانه بینوش است که گاه فضا را سبک میکند و لحظهای انسانیت و واقعی بودن را به اجرا اضافه میکند.
زیبایی بصری و قدرت بازیگری
اجرای نهایی به کمک دوربینی پویا و طراحی صحنه مینیمالیستی توسط آنیش کاپور، تصویری سینمایی و جذاب ارائه میدهد. نزدیک شدن به چهره بینوش، توانایی او در بیان احساسات متناقض را برجسته میکند؛ حتی اگر حرکات رقصش کامل نباشد، تجربه عاطفی و بازیگری او غنی و تاثیرگذار است. این مستند، پس از ۱۷ سال، بازگشتی به تجربه اصلی و یک نوع «خانهآمدن» هنری برای بینوش محسوب میشود.
نتیجهگیری
«In-I In Motion» مستندی منحصر به فرد است که فرایند خلق هنری دو استاد را به تصویر میکشد و بینوش را از زاویهای جدید و بیپرده نشان میدهد. فیلم با تمرکز بر تمرینات و اجرای نهایی، لحظات سختی، موفقیت و خلاقیت را به تصویر میکشد. هرچند این اثر برای همه مخاطبان مناسب نیست و نیازمند صبر و توجه است، اما تجربهای جذاب و الهامبخش برای علاقهمندان به هنرهای نمایشی و سینما محسوب میشود.
منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند