چارسو پرس: ژاپن تاریخچهای غنی و پرشور در سینما دارد و برخی از تأثیرگذارترین فیلمهای تاریخ از این کشور آمدهاند. «آکیرا کوروساوا» بهعنوان یکی از بزرگترین کارگردانان تمام دوران شناخته میشود و فیلمهای او به پیشرفت بلاکباسترهای مدرن هالیوود کمک کردهاند. آثار شاخص او مانند «هفت سامورایی» و «یوجیمبو» نقش مهمی در شکلدهی به وسترنهای هالیوود و بالعکس داشتهاند. در واقع، «جورج لوکاس» هنگام ساخت «جنگ ستارگان» به شدت تحت تأثیر فیلمهای کوروساوا قرار گرفت، به ویژه «قلعه مخفی»، زیرا شباهتهای زیادی بین آنها وجود دارد.
تاریخ سینمای ژاپن به شدت متنوع است و برخی از بزرگترین فیلمها در ژانرهای مختلف جای میگیرند، از داستانهای سامورایی گرفته تا درامهای خانوادگی و ترسناک. در کنار کارگردانان افسانهای، این فیلمها شامل برخی از بهترین اجراهای بازیگری نیز هستند و برخی از بهترین بازیگران جهان را در خود جای دادهاند. بازیگرانی مانند «هیرویوکی سانادا»، «ستسکو هارا» و «توشیرو میفونه» نقشهای مهمی در صنعت سینمای ژاپن ایفا کردهاند و در کنار دیگران، جزو بهترین بازیگران ژاپنی تمام دوران محسوب میشوند.
۱۰. «کن واتانابه» – "The Last Samurai" (2003), "Letters From Iwo Jima" (2006), "Inception" (2010)
ویژگی منحصر به فرد «کن واتانابه» این است که تعداد کمی از بازیگران ژاپنی توانستهاند همانند او به موفقیت در هالیوود دست یابند و به طور منظم در فیلمهای بزرگ خارج از ژاپن ظاهر شوند. اما همیشه این گونه نبوده و واتانابه حرفه خود را در اوایل دهه ۸۰ آغاز کرد، عمدتاً با بازی در نقش سامورایی در فیلمها و سریالهای تلویزیونی مختلف. نقطه عطف او در هالیوود، فیلم ۲۰۰۳ «The Last Samurai» بود.
«واتانابه» برای بازی در نقش «کاتسوموتو» در «The Last Samurai» نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جوایز اسکار شد و پس از آن نقشهای بیشتری در هالیوود دریافت کرد. از جمله این آثار میتوان به «Memoirs of a Geisha» (2005)، «Letter From Iwo Jima» (2006)، «Inception» (2010) و «Godzilla» (2014) اشاره کرد. «واتانابه» قرار است در فیلم ژاپنی «National Treasure» در سال ۲۰۲۵ حضور داشته باشد که هیچ ارتباطی با مجموعه نیکولاس کیج ندارد.
۹. «تاکشی کیتانو» – "Fireworks" (1997), "Kikujiro" (1999), "Battle Royale" (2000)
«تاکشی کیتانو» منحصر به فرد است، زیرا نه تنها یکی از بهترین بازیگران ژاپن است، بلکه یکی از بهترین کارگردانان این کشور نیز محسوب میشود و به طور منظم در پروژههای کارگردانی خود نقشآفرینی میکند. قبل از اینکه حرفه بازیگری او واقعاً آغاز شود، «کیتانو» بخشی از یک دوئت کمدی موفق به نام «Two Beat» بود و در دهه ۸۰ میلادی در نقشهای کوچک فیلم و تلویزیون ظاهر شد. تا اینکه در سال ۱۹۸۹ در فیلم «Violent Cop» نقش اصلی را برعهده گرفت و به تدریج به شهرت رسید.
فیلم نتفلیکس ۲۰۲۱ «Asakusa Kid» از خاطرات «کیتانو» اقتباس شده است. «کیتانو» در دهه ۹۰ در سینمای ژاپن بسیار فعال بود، هم با بازی فوقالعاده و هم با کارگردانی آثار برجسته. بازیهای او در فیلمهایی مانند «Fireworks (Hana-bi)»، «Kikujiro»، «Battle Royale» و «Zatoichi»، او را به یکی از بهترین بازیگران زمان خود و تاریخ ژاپن تبدیل کرد. «کیتانو» برای فیلم «Fireworks» جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز ۱۹۹۷ را دریافت کرد، فیلمی که هم کارگردانی کرده و هم در آن بازی کرده بود.
۸. «کوجی یاکوشو» – "Tampopo" (1985), "Cure" (1997), "Perfect Days" (2023)
فعالیت «کوجی یاکوشو» از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و او همچنان اجراهای خارقالعادهای ارائه میدهد، نشاندهنده تأثیر عمیق او بر صنعت سینمای ژاپن. اولین موفقیت بزرگ او با سریال تلویزیونی ۱۹۸۳ «Tokugawa Ieyasu» رقم خورد و شهرت داخلی او را تضمین کرد. او در دهه ۸۰ نیز به ویژه با نقش خود در فیلم ۱۹۸۶ «Tampopo» ادامه داد.
در اواخر دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، «یاکوشو» در تعدادی از فیلمهای کارگردان افسانهای ژانر وحشت «کیوشی کوروساوا» بازی کرد. از جمله مهمترین نقشهای او میتوان به نقش «Kenichi Takabe» در فیلم ترسناک «Cure» (1997) اشاره کرد، فیلمی که به عنوان یکی از بهترین فیلمهای ترسناک ژاپنی شناخته میشود. باوجود طولانی بودن حرفه هنری او، «یاکوشو» هنوز هم فعال است و اخیراً برای بازی در فیلم «Perfect Days» (2023) جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن را دریافت کرده است.
۷. «آیاکو واکاو» – "Street Of Shame" (1956), "The Blue Sky Maiden" (1957), "Floating Weeds" (1959)
«آیاکو واکاو» حرفه خود را اوایل دهه ۵۰ آغاز کرد و یکی از محبوبترین بازیگران ژاپن در دهه ۵۰ و ۶۰ بود. نکته برجسته در مورد او همکاری مداوم با کارگردان افسانهای «یاسوکو ماسومورا» بود که طی ۲۰ فیلم با هم همکاری داشتند، از جمله «The Blue Sky Maiden»، «Irezumi» و «Red Angel». کارگردان «کن ایچیکاوا» نیز او را تحسین میکرد و واکاو در هفت فیلم او بازی کرده بود.
قدرت واکاو در بازیگری در توانایی او در خلق شخصیتهای پیچیده زنانه نهفته بود و اجرای خیرهکننده او در برخی از بهترین فیلمهای ژاپن مشاهده میشود. نقش او به عنوان یک کارگر خانه فساد در فیلم «Street Of Shame» بسیار برجسته است و شخصیت «Yasumi» را با عمق شگفتانگیزی ارائه میدهد و به طور حساسانه موضوع دشوار زمان خود در ژاپن را نشان میدهد. او همچنین در فیلم نمادین «Floating Weeds» به کارگردانی یکی از بزرگترین کارگردانان ژاپن، «یاسوجیرو اوزو» نقشآفرینی کرده است.
۶. «تاکاشی شیمورا» – "Drunken Angel" (1948), "Ikiru" (1952), "Godzilla" (1954)
چشمانداز سینمای ژاپن بدون حضور «تاکاشی شیمورا» بسیار متفاوت بود. او در طول حرفه پربار خود در بیش از ۲۰۰ فیلم ظاهر شد. اولین حضور او در سینما با فیلم صامت ۱۹۳۴ «Number One, Love Street» رقم خورد و تا اوایل دهه ۸۰ ادامه داشت. او در برخی از مهمترین فیلمهای ژاپن نقشآفرینی کرده است، از جمله «Seven Samurai»، «Rashomon»، «Drunken Angel» و «Godzilla».
شاید برجستهترین سهم او در صنعت سینمای ژاپن، اجرای بینظیرش در فیلم «Ikiru» باشد، یکی از بهترین آثار «آکیرا کوروساوا»، که به طور گسترده به عنوان بزرگترین کارگردان ژاپنی شناخته میشود. «Ikiru» درباره مردی است که به بیماری لاعلاج مبتلا شده و تلاش میکند با مرگ خود کنار بیاید. اجرای «شیمورا» در این فیلم یکی از بهترین بازیهای تاریخ سینما به شمار میآید و نگاهی انتقادی به بوروکراسی ژاپن ارائه میدهد.
بیشتر بخوانید: 20 فیلم برتر تاریخ سینمای ژاپن

۵. «چیشو ریو» – "Late Spring" (1949), "Tokyo Story" (1953), "Late Autumn" (1960)
مانند «تاکاشی شیمورا»، «چیشو ریو» نقش بسیار مهمی در شکلدهی به صنعت سینمای ژاپن ایفا کرده است و بیش از ۲۳۰ عنوان بازیگری در طول ۶۵ سال فعالیت حرفهای خود دارد. «ریو» حرفه خود را در سال ۱۹۲۸ آغاز کرد و در فیلم «Dreams of Youth» به کارگردانی «یاسوجیرو اوزو» بازی کرد. با این حال، اولین نقش بزرگ او در سال ۱۹۳۶ در فیلم «College is a Nice Place»، که باز هم توسط اوزو کارگردانی شده بود، رقم خورد. نقطه عطف اصلی او در فیلم ۱۹۳۶ «The Only Son» بود که مسیر حرفهای او را باز کرد.
اگرچه بسیاری از بزرگترین بازیگران ژاپن اغلب با کارگردانان خاصی همکاری میکردند، همکاری مداوم «ریو» با «اوزو» بسیار چشمگیر است. در واقع، «ریو» در طول حرفه خود در ۵۲ فیلم از ۵۴ فیلم اوزو حضور داشت. برخی از مهمترین فیلمهای اوزو با بازی «ریو» شامل «Late Spring»، «Tokyo Story»، «Late Autumn»، «Tokyo Twilight» و «Floating Weeds» هستند.
۴. «هیرویوکی سانادا» – "Ringu" (1998), "Round About Midnight" (1999), "Shogun" (2024)
«هیرویوکی سانادا» بدون شک یکی از بهترین بازیگران مدرن ژاپن است و در طول حرفه خود در فیلمهای مهمی ظاهر شده است. مانند «کن واتانابه»، سانادا توانست از ژاپن فراتر رود و در برخی تولیدات معتبر هالیوود موفق شود، از جمله سریال ۲۰۲۴ «Shōgun» که جایزه Primetime Emmy بهترین بازیگر را برای او به ارمغان آورد. این یکی از بهترین اجراهای او است که نشان میدهد او چقدر در بازیگری ماهر است.
پیش از دوران بینالمللی، سانادا حرفه خود را از اواسط دهه ۶۰ و در سن ۵ سالگی آغاز کرد. فعالیت او در دهه ۸۰ او را به یک ستاره اکشن تبدیل کرد، در حالی که اجرای او در فیلم ۱۹۸۸ «Kaitō Ruby» نگاهی سرگرمکننده به بازی او در نقشی متفاوت ارائه داد. نقطه عطف بینالمللی او بازی در فیلم «Ringu» بود، یکی از تأثیرگذارترین فیلمهای ترسناک ژاپن در اواخر دهه ۹۰ که مسیر ترسناک ژاپنی را در سراسر جهان هموار کرد.
۳. «تاتسویا ناکادای» – "Harakiri" (1962), "Kwaidan" (1964), "Kagemusha" (1980)
«تاتسویا ناکادای» حرفه خود را در سال ۱۹۵۲ آغاز کرد و چند سالی را در نقشهای بسیار کوچک گذراند، از جمله یک حضور بدون اعتبار در «Seven Samurai». اولین نقش بزرگ او در سال ۱۹۵۷ در فیلم «Black River» رقم خورد و پس از آن حرفه او به سرعت پیشرفت کرد. او به یکی از همکاران مکرر کارگردان «ماساکی کوبایاشی» تبدیل شد که منجر به خلق برخی از بزرگترین فیلمهای ژاپن شد.
«ناکادای» در طول حرفه خود در فیلمهای عظیمی نقشآفرینی کرد که به شکلگیری تاریخ سینمای ژاپن کمک کرد. از مهمترین نقشهای او میتوان به سهگانه «The Human Condition»، «Kwaidan»، «Ran» و «Kagemusha» اشاره کرد. شاید مهمترین اثر او فیلم ۱۹۶۲ «Harakiri» باشد که به طور گسترده بهعنوان یکی از بزرگترین فیلمهای جهان حتی خارج از ژاپن شناخته میشود و اجرای «ناکادای» در آن یکی از بهترین اجراهای تاریخ سینما در ژاپن است.
۲. «ستسکو هارا» – "Late Spring" (1949), "Early Summer" (1951), "Tokyo Story" (1953)
«ستسکو هارا» بدون شک یکی از بزرگترین بازیگران ژاپن در تمام دوران است و همزمان یکی از مرموزترین آنها نیز محسوب میشود. حرفه او از سال ۱۹۳۵ و با فیلم «Do Not Hesitate Young Folks!» در سن ۱۵ سالگی آغاز شد و اولین نقطه عطف او در فیلم ۱۹۳۷ «The Daughter of the Samurai» رقم خورد. او تقریباً ۳۰ سال حرفهای فعال داشت و اجراهای مهمی در چندین فیلم اوزو ارائه داد، زیرا یکی دیگر از همکاران مکرر او بود.
از مهمترین آثار او میتوان به «Late Spring»، «Early Summer» و «Tokyo Story» اشاره کرد. او همچنین در فیلم «No Regrets for Our Youth» به کارگردانی «آکیرا کوروساوا» بازی کرده است. پس از مرگ اوزو در سال ۱۹۶۳، «هارا» همان سال بازنشسته شد و بیشتر عمر خود را در «کاماکورا» در انزوا گذراند، جایی که از گرفتن عکس و مصاحبه خودداری میکرد. هارا در نهایت بیان کرد که هرگز از بازیگری لذت نبرده و تنها دلیل ادامه آن حمایت از خانوادهاش بوده است. فیلم انیمیشن ۲۰۰۱ «Millennium Actress» به طور غیرمستقیم بر اساس زندگی او در سینما ساخته شد.
۱. «توشیرو میفونه» – "Rashomon" (1950), "Seven Samurai" (1954), "High and Low" (1963)
آیا بازیگر بزرگتری از «توشیرو میفونه» در ژاپن وجود دارد؟ فیلمشناسی خارقالعاده او به شهرت بینالمللی صنعت سینمای ژاپن کمک کرد و همکاری مکرر او با «آکیرا کوروساوا» بخش اصلی این موفقیت است. فیلمهای او نه تنها بر صنعت سرگرمی ژاپن تأثیر گذاشتند، بلکه در سراسر جهان نیز بسیار تأثیرگذار بودند. توانایی او در کنترل صفحه نمایش در اجراهایش تقریباً بینظیر است.
«میفونه» حرفه خود را در سال ۱۹۴۷ آغاز کرد و بیش از ۱۸۰ عنوان بازیگری دارد و در ۱۶ فیلم «کوروساوا» ظاهر شده است. از مهمترین آثار او میتوان به «Seven Samurai»، «The Hidden Fortress»، «Rashomon»، «High and Low» و «Yojimbo» اشاره کرد. «میفونه» در طول حرفه خود جوایز متعددی برای بهترین بازیگر از جشنواره ونیز دریافت کرده و به طور کلی یکی از بهترین بازیگران تمام دوران محسوب میشود.
به گزارش چارسو پرس: ژاپن با داشتن بازیگران افسانهای، نه تنها داستانهای خود را روایت کرده بلکه هنر بازیگری را در سطح جهانی ارتقا داده است. از «توشیرو میفونه» که با اجرای بینظیرش در فیلمهای «کوروساوا» تاریخ سینما را متحول کرد، تا «هیرویوکی سانادا» که موفق به کسب جوایز بینالمللی شده است، این بازیگران ثابت کردهاند که استعداد و تعهد میتواند مرزهای جغرافیایی را پشت سر بگذارد. آثار آنها همچنان الهامبخش سینماگران و علاقهمندان به سینما در سراسر جهان است.
منبع: screenrant
نویسنده: نسرین پورمند