کارگردان نمایش «قصه ها» گفت: جشنواره های تئاتر به دکان نانوایی تبدیل شده و فقط بستر نان قرض دادن به عده ای را فراهم می کنند.

 

سایت خبری تئاتر: امیر حسین شفیعی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تئاتر گفت: نمایش «قصه‌ها» روایتگر داستان چهار دلقک است که تصمیم دارند نقشه صلح کره زمین را به صورت پازل بپچنند.

وی افزود: دلقک های نمایش قصه ها بارها برای چیدن پازل تلاش می کنند اما سعی آن ها بی نتیجه می ماند.

این کارگردان تئاتر خیابانی بیان کرد: درادامه نمایش ناگهان یکی از دلقک ها متوجه می شود که در پشت دوستانش تصویریک انسان هک شده و سرانجام وقتی دلقک در کنار هم قرار می گیرند تصویر پازل کامل می شود.

شفیعی ابراز داشت: این نمایش بی کلام و به صورت پانتومیم اجرا می شود واز طریق حرکت توجه مخاطب را به خود جلب می کند.

وی در ادامه از ضرورت توجه به تئاتر خیابانی سخن به میان آورد و گفت: امروز هنرجهانی به سمت هنرهای بیرونی گام برداشته و تئاتر خیابانی نمود بارزهنری است که متعلق به مردم است، از بطن جامعه برخواسته و مستقیم به سراغ مردم می رود و آن ها را با نمایش آشتی می دهد.

کارگردان نمایش قصه ها ابراز داشت: در جامعه ای که امکانات زیرساختی تئاتر ندارد ، مخاطبانش تنبل هستند و حضور کم رنگی در سالن های نمایش دارند تئاتر خیابانی وظیفه سنگین تری برعهده دارد.

این کارگردان تئاتر خیابانی تصریح کرد: متاسفانه در ایران برای تئاتر خیابانی ارزش چندانی قایل نمی شوند و اجازه تجربه کردن و بروز خلاقیت را به گروه های تئاتر خیابانی نمی دهند.

وی در ادامه ازوجود کارشناسان و داوران متعدد این حوزه انتقاد کرد وگفت: متاسفانه در ایران کارشناسان و داوران تئاتر خیابانی بیشتر از هنرمندان این حوزه هستند، داوران تاتر خیابانی آنقدر زیاد هستند که می توانیم آن ها را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

شفیعی اضافه کرد: داستان وقتی دردناک تر می شود که می بینیم اکثر این کارشناسان حتی یکبار هم تجریه کار تئاتر خیابانی را نداشته اند و صرف داشتن تجربه کار تلویزیونی یا کار در حوزه های دیگر تئاتر به یک کارشناس تمام عیار تئاتر خیابانی تبدیل شده اند.

کارگردان نمایش قصه ها بیان کرد: متاسفانه تئاتر خیابانی به پاشنه آشیل  تئاترکشور تبدیل شده است و هرکس از راه می رسد به یک داور و کارشناس تئاتر خیابانی تبدیل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جشنواره های تئاتر خیابانی اشاره کرد و گفت: برگزاری این جشنواره ها بیشترین ضربه را به تئاتر خیابانی زده است، جشنواره هایی که حتی به تعهدات خود عمل نمی کنند.

این کارگردان تئاتر خیابانی تاکید کرد: رشد قارچ گونه این جشنواره ها بستر نان قرض دادن به عده ای را فراهم کرده است که سواد تئاتر خیابانی  ندارند و حتی نمی توانند یک صفحه در مورد تئاتر خیابانی بنویسند.

شفیعی در پایان گفت: برای نجات تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی باید جلوی جشنواره های غیرتخصصی تئاتر خیابانی را بگیرد، نگاه های دم دستی به تئاتر خیابانی باید تغییر کند، در این حوزه تحقیق و پژوهش صورت بگیرد، اجازه خلاقیت به گروه ها داده شود و جلوی نظرات کارشناسانه غیر تخصصی گرفته شود، باید با دید وسیع تری به این حوزه نگاه شود و برای ارتقای کیفی آن هدفگذاری شود.

 

اخبار مرتبط:

تماشاچیانی که پشت در ماندند / کودکی که اشک ریخت

آغاز پیش فروش بلیت نمایش «یک فیلم مستند داستانی»

نمایش «یک از 175» با موضوع شهدای غواص به صحنه می‌رود

اعتراض مهرجویی به بدقولی‌های تبلیغ نمایش «غرب واقعی»

پای بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌لنگد

بودجه یک سال تئاتر ایران در جیبِ بازسازی ناتمام

نمایش جدیدی از نغمه ثمینی اجرا می‌شود

نمایشنامه‌هایی برای «نفت» برگزیده شدند

نمایشنامه جدید حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اجرای نمایشی از بهرام بیضایی توسط بازیگران آذربایجانی

«مجلس انتقام جویی هملت» دو اجرایی می‌شود / بازدید اعضای چهار سفارت‌خانه

سیلوی پروتاگون: ترس در دنیای گرد جایی ندارد

«کدو زری» به ایرج طهماسب تقدیم شد

دستور ویژه‌ی وزیر ارشاد برای تئاتر

بازیگر «کالیگولا» تغییر کرد

برگزاری كارگاه «شكسپير» زير نظر مسعود دلخواه

"برایان فری‌یل" نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی درگذشت