سایت خبری تئاتر: بابک چمن آرا در نشست خبری مرکز بتهوون ضمن یادآوری گفت: «اولین مجموعه فیلم تئاتر به واسطه تلاشهای مجید سرسنگی در تماشاخانه ایرانشهر منتشر شد و 5 عنوان کار برای فروش داخلی عرضه شد. در ادامه کار قرار شد تماشاخانه ایرانشهر خود فیلمبرداری آثار را برعهده داشته باشد و توزیع سراسری آن را من عهدهدار باشم.»
52 عنوان فیلمتئاتر
وی ادامه داد: «موسسه فرهنگی بتهوون در طول سه سال فعالیت خود در زمینه تولید فیلمتئاتر 52 عنوان کار منتشر کرده که 23 عنوان برای مجموعه ایرانشهر بوده و بقیه کارها به طور مستقل با تهیهکنندگان و یا کارگردانان اثر قرارداد بسته شده است. در این زمینه بابک برزویه و نیما دهقان تصویربرداری آثار را بر عهده داشتند که کماکان فعالیت شان ادامه دارد.»
وی در ادامه از انتشار 4 دیویدی فیلم تئاتر طی یک یا دو هفته آتی خبر داد و گفت: «در این پک یک مجموعه نمایشنامه خوانی از آثار محمد چرمشیر، فرهاد آییش، حمید امجد و نادر برهانیمرند که تابستان امسال برگزار شده منتشر خواهد شد.»
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره آثاری که قرار است تا پایان سال روانه بازار شود، تشریح کرد: «مجموعهای که اسفند ماه امسال منتشر میشود دیویدی نمایشنامه خوانی، دیویدی فیلم تئاتر «در پروازهای خروجی بود که گم شد ریحانه»، «کلمه، سکوت، کلمه» و «مضحکه شبیه قتل» به علاقهمندان ارائه خواهد شد.»
ارتقای سطح کیفی فیلمتئاترها
چمنآرا درباره کیفیت فیلمهای تئاتر عنوان کرد: «بحث کیفیت فیلمها در اولین تولیدات دارای ایراداتی بود چون اکثر کارها برای آرشیو شخصی و یا ارائه در جشنوارههای خارجی ضبط شده بودند اما رفته رفته با انتشار هر چه بیشتر فیلم تئاترها این توقع در مردم ایجاد شد که کیفیت لازم در دیویدیها رعایت شود.»
وی اظهار کرد: «در آخرین تصویربرداریها آنچه که فکر میکردیم لازم است به مجموعه آثار تولیدی اضافه شد. در طول این مدت صدابرداری آثار اصلاح شده و از نظر تعداد دوربین، زاویه دوربین و نوع تدوین نیز بهبود پیدا کرده است. در این مجموعه ما پشت صحنه، گالری عکس و در صورتی که متن کار در اختیار ما قرار داشته باشد زیرنویس تئاترها را هم خواهیم داشت.»
وی همچنین تأکید کرد: «در آغاز تولید فیلم تئاترها ثبت تاریخی بود اما در ادامه دستاوردهای دیگری چون آموزش را نیز در پی داشت. با انتشار فیلم تئاترها ضبط تصویری آثار خیلی به چشم آمد و شاید دلیلش این باشد که تهیه کننده و یا کارگردان استقبال مردم از این فیلم تئاترها را دیده بودند و همین باعث شده بود تا انتشار فیلم این داستان به عنوان دغدغهای مهم مطرح شود.»
انتشار فیلمتئاتر اشکان خیلنژاد در اردیبهشت سال آینده
چمن آرا یادآور شد: «از محمد حسن معجونی سه عنوان کار، افسانه ماهیان دو عنوان و اشکان خیلنژاد یک عنوان کار منتشر شده است یک عنوان هم قرار است از خیل نژاد اردیبهشت ماه سال جدید منتشر شود.»
محمد حسن معجونی گفت: «مهمترین دغدغه ما برای این که یک تئاتر خودش را مهمان تصویر کند این است که همیشه فرد دیگری جدا از کارگردان بخش کارگردانی تصویری آثار را برعهده داشته است که متاسفانه هماهنگی هم میان او و کارگردان هنری نمایش صورت نمی گیرد. معمولاً میدانیم که کسانی که کار تئاتر میکنند همیشه ناچار بودند که فردی را عهدهدار بخش تصویر کنند در این بین هماهنگی خوب کمتر پیش میآمد.»
این هنرمند تئاتر افزود: «پخش تئاتر به صورت آنلاین در تلویزیون در دهه 50 از جمله مواردی بود که در نمایش تئاتر بر قاب صحنه اتفاقی مثبت تلقی میشود. اتفاق دیگری که در سال های گذشته در تلویزیون رخ داد، تولید تله تئاتر بود که البته کارگردان هنری و تلویزیونی جداگانه ای داشت. معتقدم تولید فیلم تئاتر در واقع یک کاسه کردن این دو اتفاق به لحاظ زیبایی شناسی است.»
وی یادآور شد: «در حال حاضر نمیشود روی تلهتئاتر حساب باز کرد چون 70 درصد از سیاست تلویزیون در انتخاب آثار نمایشی جهان کنار گذاشته میشود. »
معجونی درباره فیلم نمایشنامهخوانی عنوان کرد: «اینکه نمایشنامهخوانی تبدیل به تصویر شد بد نیست اما از نظر من بهتر است این فیلم صوتی شود چون پدیده نمایشنامهخوانی به نظر من اینگونه قابل فهم نیست بنابراین فکر میکنم اگر تصویری نباشد بهتر است.»
افسانه ماهیان نیز با انتقاد از مرکز هنرهای نمایشی در ثبت و ضبط آثار و نمایشنامهها گفت: «وظیفه اصلی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای ثبت و ضبط پیشقدم شود و تولید فیلم تئاتر را انجام دهد اما بخش خصوصی این امر را برعهده گرفته و انتقاد من این است که این مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید کارها را پیگیری کند و در این امر پیشقدم باشد، اکنون که بخش خصوصی عهدهدار این امر شده نقش تعاملی و کمککننده ندارد.»
ثبت گستردهتر فیلم تئاتر
وی افزود: «ما اول باید ببینیم تصورمان از ویدئویی کردن تئاتر چیست. قصد اول ما این است که تئاتر را در سبد فرهنگی مردم قرار دهیم بنابراین هر اتفاق در این راستا رخ دهد بسیار خوب است. گام اصلی برای جریان فرهنگی کشور تبدیل کردن ویدئو به مرجع تصویری است. فیلم تئاتر باید به عنوان تاریخ تئاتر ثبت گستردهتری داشته باشد تا اگر روزی مرکزی چون بتهوون انتشار فیلم تئاترها را متوقف کرد بدانیم که تکلیف ما چه خواهد بود.»
این هنرمند تئاتر عنوان کرد: «ما در حال حاضر باید به بازگرداندن مرجع تصویری پافشاری کنیم و بخش دولتی باید علاوه بر پاسخگویی، در تعامل با بخش خصوصی همکاری لازم را داشته باشد.»
وی خطاب به چمنآرا تأکید کرد: «شما به فیلمتئاترهای تخصصیتری نیاز دارید افرادی که یک بار کارها را ببینند و فردا دوربین در دست گیرند کفایت نمیکنند بنابراین باید کسانی باشند که در این زمینه آموزش لازم را نیز ببینند تیم تدوین و صداگذاری متخصص باید برای تئاتر وجود داشته باشد تا عملکردش ارتقای کیفی بیشتری را به دنبال داشته باشد.»
ماهیان اظهار کرد: «الان بعد از سه سال باید آزمون و خطاها سپری شده باشد و امکاناتی فراهم باشد تا در نوع تصویربرداری، انتخاب لنز، تعداد دوربین و... کاملا حرفه ای عمل کنیم تا جایی که مخاطب احساس کند در سالن تئاتر حضور دارد.»
فروش 150 هزار عدد دیویدی فیلمتئاتر
چمنآرا در تکمیل این صحبتها گفت: «ما سعی کردیم در تیممان از تصویربرداران و تدوینگرانی استفاده کنیم که از اهالی تئاتر و یا تحصیلکردگان آن باشند. همیشه سعی کردیم به دور از حمایتهای دولت عمل کنیم چون دغدغههای فرهنگی داشتیم و در این راه از میان 50 فیلم تئاتر منتشر شده 150 هزار عدد دیویدی فروخته شده که یک دانه آن از سوی سازمان، دانشگاه، شهرداری، فرهنگسراها خریداری نشده است بلکه به واسطه بازوهای توزیعی است که با ما همکاری دارند.»
اشکان خیلنژاد در این نشست خبری گفت: «من اعتقاد دارم ۴ گونه تصویربرداری از تئاتر داریم. اولین گونه گزارشی است که در دهه ۵۰ پخش می شد، نوع دوم گونهای است که تئاتر روی صحنه با حضور مخاطبان در سالن ضبط شود، گونه سوم تلهتئاتر است که با حضور کارگردان تلویزیونی و هنری تولید میشود و در نهایت هم صاحب اثر مشخص نیست، گونه چهارم نیز گونهای است که در آن قرار نیست از نمایشی که روی صحنه است تصویربرداری شود بلکه از کارگردانی خواسته میشود به صورت تله، نمایشی را برای پخش تلویزیونی تولید و آماده کند.»
وی سپس تصریح کرد: «مرکز موسیقی بتهوون میتواند آثاری را که روی صحنه تئاتر نمیتوانند اتفاق بیفتند اشاعه و پخش کند. نکته مثبت تولید فیلم تئاترها این است که مثلا اگر ۵۰ سال بعد کسی خواست درباره تئاتر ایران در دهه ۸۰ و ۹۰ پژوهش کند مثل امروز با فقدان آرشیو روبرو نیست.»
ناراحت نیستم که بخش دولتی سیدیهای ما را خریداری نکردند
بابک چمنآرا در سخنانش گفت: «ناراحت نیستم که بخش دولتی سیدیهای ما را خریداری نکردند چون مردم با میل خود آنها را خریداری کردند. من چند فیلم تئاتر به معاونت هنری و مجید سرسنگی به شهرداری ارائه کرده بود اما هیچ تمایلی برای دریافت یا خریداری این آثار از ارگانها مشاهده نشد. ما نیاز داریم تیم حرفهای تربیت کنیم که بیش از یک روز در سالن حضور داشته باشند و با کارگردان به نتیجه رسند که قرار است که فیلم تئاتری ضبط شود.»
وی اظهار کرد: «با اینکه تلاش های ما به چشم نیامده اما در زمینه ارائه آثار به شهرستان ها موفق بودیم. به واسطه 5 بخش موسیقی فعال و دو توزیعکننده کتاب در حال توزیع فیلمتئاترها هستیم و در صورتی که کسی از شهرستان تماس بگیرد و از یک تا 50 فیلم تئاتر را بخواهد ارسال پستی به استانها خواهیم داشت ما در حال حاضر با دو وبسایت در داخل کشور فیلمنت و فیلیمون و یک اپلیکشن I am BOX به صورت اینترنتی با مخاطبان در تماس هستیم یکی از برنامههای سال آینده نمایش فیلمتئاترها به صورت هفته فیلمتئاتر در جاهای مختلف است ما در این زمینه در شهرستانها توانستهایم با یک یا دو مکان به تعامل برسیم و اگر کسی پیشنهاد دهد از پیشنهاد آنها استقبال خواهیم کرد.»
مجموعه چهارسو از اردیبهشت ماه نمایش فیلمتئاتر را آغاز میکند
وی اعلام کرد: «برای اولین بار نمایش فیلمتئاتر در خارج از کشور در حال انجام است و مجموعه چهارسو از اردیبهشت ماه نمایش فیلمتئاتر را آغاز میکند. فیلم تئاتر نمایش مضحکه شبیه قتل همزمان با اجرایی که در تماشاخانه باران دارد طی اسفند و فروردین منتشر خواهد شد.»
وی درباره قرارداد با گروهها تشریح کرد: «معمولا قراردادها با تهیه کننده یا کارگردان و یا نماینده گروه منعقد شده در اولین نوبت از انتشار هر اثر یک درصد به گروه تعلق میگیرد که در مواردی که خود تصویربرداری آن را انجام میدهیم حق مؤلف از چاپ اول بابت هزینه فیلمبرداری پرداخت نمیشود.»
وی ادامه داد: «برای پرداختها سعی کردهایم که خوش قول باشیم اگر چه در شرایط اقتصادی دو سال گذشته گاه پولها با تأخیر واریز شد.»
افزایش قیمت دیویدیهای فیلم تئاتر
وی درباره قیمت دیویدیها اعلام کرد: «قیمتها از یک ماه گذشته تغییر کرده و یک دیویدی از 10 هزار تومان به 15 هزار تومان و دو دیویدی از 15 هزار تومان به 20 هزار تومان تغییر قیمت داشته است.»
چمنآرا در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا درباره انتشار فیلم تئاتر «چجوری ممکن است من یک پرنده باشم» و «تماشاچی محکوم به اعدام»، گفت: «سعی کردهایم تناسبی برای انتشار آثار ایجاد کنیم از آنجا که چندی پیش یک فیلم تئاتر از روحالله جعفری منتشر شده بود تصمیم گرفتیم فاصله زمانی دو تا چهار ماه برای آثاری که از یک هنرمند ارائه میشود در نظر گیریم. دو اثر دیگر روحالله جعفری آماده است که با فاصله زمانی که اعلام شد منتشر میشود.»
در این نشست خبری یادآوری شد که 30 تا 40 درصد از آثار ثبت شده و آرشیو شده دهه 60 به دلیل نشت لوله آب از بین رفته است و این واقعه تلخی است که امروزه در ثبت تاریخ هنری اتفاق میافتد.
جشن کانون کارگردانان در هفته تئاتر برگزار میشود
«رقص مرگ،بی لالا» پنج شب تمدید شد
پرفورمنس «مخاطب خاص» در تماشاخانه باران
علی سرابی و نوید محمد زاده هم بازی شدند
تور تئاتر «سال ثانیه» در سال 95
دلیل انصراف «خشم اژدها» از ادامه اجراهای خود
انتشار اولین «پاراگراف» برای هنرهای نمایشی
نادر برهانی مرند: بهجز تخفیف دانشجویی با هر تخفیفی در تئاتر مخالفم
نمایشهای نوروزی تماشاخانه سنگلج مشخص شد
زمان اجرای عمومی "اودیسه" مشخص شد
یک تئاتر دیگر از کوهستانی به آلمان دعوت شد
حسن معجونی به خانه عروسک میرود
چرا تلویزیون، تئاتر دوست ندارد؟
فراخوان چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان
رضا حداد به تعطیلی سالن اجرای تئاترش اعتراض کرد
بازگشت فرهاد اصلانی به تئاتر پس از 9 سال
محمد مساوات «یافتآباد» را در ایرانشهر اجرا میکند
اجرای «اکتبر ۱۹۴۲، پاریس» با فرهاد قائمیان در تئاتر شهر
اجرای یک تئاتر بر روی دریا
«دوازده مرد خشمگین» در تئاتر مولوی
جزئیات سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر
همکاری فستیوال زوریخ با جشنواره تئاتر دانشگاهی