دبیر جشنواره تئاتر فجر از قطعی شدن ۱۴ نمایش در بخش بین‌‌الملل خبر داد و گفت: مبنای انتخاب‌های ما بودجه نیست بلکه تعاملات فرهنگی با جهان است.

پایگاه خبری تئاتر: اسماعیل عالیزاد دبیر سی‌‌و‌دومین بین المللی جشنواره تئاتر فجر در  خصوص بخش بین‌الملل اظهار داشت: در بخش بین‌الملل 90 اثر متقاضی فرم حضور در جشنواره تئاتر بودند که طی انتخابی که از سوی کارگروه انتخاب صورت گرفته تا به این لحظه 14 اثر قطعی شده است و منتظر چند اثر دیگر هستیم تا نسخه‌های تکمیلی خود را ارسال کنند که احتمالاً آثار این بخش تا 18 اثر افزایش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: این 14 اثر از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، سوئیس، سوئد، نروژ، مجارستان، لهستان، رومانی، مجارستان، هند، تونس، عراق، کره جنوبی هستند و به احتمال قوی اثری از گرجستان و تاجیکستان در بخش بین‌الملل حضور خواهند داشت.

دبیر جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه مبنای انتخاب ما بودجه نیست، گفت: تلاش ما بر این است که نه برمبنای بودجه بلکه بر مبنای ظرفیت‌های فرهنگی است که می‌توانیم در تعاملات میان فرهنگی با کشورها انجام دهیم وگرنه اگر بخواهیم براساس مقتضیات بودجه اقدامی کنیم به طور حتم به همین عدد قطعی شده هم نمی‌توانیم برسیم ولی با توجه به حوزه ارتباطی که با بخش فرهنگی کشورهای مختلف داریم، به تعاملاتی رسیدیم که توانستیم 14 اثر را قطعی کنیم.

عالیزاد در خصوص آثار مشترک بخش بین‌الملل نیز بیان داشت: آثار مشترک به دلیل اینکه هنوز یک بازه زمانی را برای هنرمندان کشورمان در نظر گرفتیم، فعلا  ‌اعلام نمی‌کنیم. البته در آن بخش هم انتخاب‌هایی به عمل آمده است اما ترجیح می‌دهیم تا پایان‌ انتخاب‌های نمایی دست نگه داریم.

وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل نیم‌نگاهی به کشورهای همسایه‌ همچون عراق نیز داریم، ما به عنوان همسایه باید فضا و مجال برای رشد فرهنگی آنها را فراهم سازیم.

* سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر از کیش آغاز  می‌شود

دبیر جشنواره تئاتر فجر با اشاره به برگزاری افتتاحیه سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در کیش گفت: به دلیل اینکه نگاه ما همچون سال‌های گذشته بر این است که جشنواره را مختص مرکز و پایتخت قلمداد نکنیم، جشنواره در چهار استان برگزار خواهد شد که در حال رایزنی هستیم تا آثار بخش بین‌الملل نیز در شهرستان‌ها اجرا روند. خیلی شایسته است به واسطه این جشنواره بین‌المللی قلمروهای دیگری از کشورمان را پوشش دهیم. تاکنون از 4 مرکز استانی کیش و شیراز قطعی شده است.

* از انتقال کاخ جشنواره تئاتر فجر بی اطلاعم/ شورای سیاست گذاری چنین مصوبه‌‌ای نداشته است

عالیزاد در خصوص انتقال کاخ جشنواره تئاتر فجر به مکانی دیگر از تئاتر شهر نیز در پایان خاطرنشان کرد: من هم مثل دیگران فقط خبر انتقال کاخ جشنواره تئاتر فجر را شنیدم و خواننده این خبر بودم. اگر چنین اتفاقی بیفتد شورای سیاست‌گذاری تئاتر فجر مهم‌ترین مرجع برای تصمیم‌گیری در این امور است و چون شورای سیاست‌گذاری هیچ مصوبه‌‌ای در این باره نداشته است، نمی‌توانم بر مبنای شنیده مسئله‌ای را تأیید یا تکذیب کنم.