کیوان نخعی، نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی «پسماندگان» با اشاره به اهمیت مسائل زیست محیطی گفت: محیط زیست دارد جان همه را می‌گیرد و کسی اهمیتی به آن نمی‌دهد؛ معتقدم کارهایی مانند اجراهای خیابانی می‌تواند آموزش‌دهنده باشد.

 

پایگاه خبری تئاتر از ایلنا:  کیوان نخعی که با نمایش عروسکی «پسماندگان» با موضوع زباله‌ها و آلودگی محیط زیست توسط کاغذ و پلاستیک در بخش فضای باز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا یادآور شد: کار من برای مخاطب بزرگسال بود، ولی با وجود عروسک‌ها و زبان خاصش توانست با کودکان هم ارتباط برقرار کند به طوری که وقتی در انتهای نمایش بازیگر نمایش، از بچه‌ها سوالی پرسید همه متوجه موضوع پسماند و جدا کردن زباله‌ها شده بودند.

نخعی با بیان اینکه عروسک‌ها خیلی مهم هستند چون فراتر از واقعیت هستند و ‌آدم را همه‌جا می‌برند، گفت: دست نویسنده و کارگردان در تئاتر عروسکی خیلی باز است چون کار عروسکی تخیل را تا خیلی جاها می‌برد و خیلی کارها می‌توان کرد.

او با اشاره به استفاده از بطری آب معدنی غول‌پیکر و زباله کاغذی به عنوان بازیگران اصلی نمایش «پسماندگان» گفت: استفاده از بطری غول‌پیکر درواقع یک نوع گروتسک است؛ در عین اینکه کمدی است وحشت هم دارد. می‌خواستیم به تماشاگر نشان دهیم این بطری‌هایی که می‌ریزیم بیرون با این آشغال‌هایی که به آن می‌چسبد فردا می‌تواند اندازه برج میلاد شود. در واقع می‌خواستیم تماشاگر احساس کند خطری دارد تهدیدش می‌کند.

نویسنده و کارگردان نمایش «پسماندگان» با تاکید بر اینکه نمایش خیابانی باید در قالب یک داستان خیلی ساده بیان شود، گفت: ما اجرایی در درجه هوای زیر صفر و بالای چهل درجه داشتم. در این شرایط باید جوری کار کنید که بتوانید تماشاگری را که در این شرایط ایستاده راضی نگه دارید.

نخعی با بیان اینکه تماشاگر تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه‌ای متفاوت است، گفت: ممکن است تماشاگر تئاتر خیابانی کسی باشد که هیچ وقت تئاتر ندیده است بنابراین باید اجرا طوری باشد که اگر تماشاگر از وسط یا انتها آمد متوجه شود که قضیه چیست؛ این در تئاتر حیابانی خیلی مهم است. متاسفانه بعضی از کارگردانان در تئاتر خیابانی تکه‌ای از یک نمایش صحنه‌ای را در خیابان اجرا می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: در تئاتر خیابانی بازیگر دائم باید با تماشاگر ارتباط برقرار کرده و او را تهییج کند. تئاتر خیابانی خیلی کپسولی است و در آن نباید زیاد دنبال حاشیه رفت باید حرف را خیلی ساده و لطیف بیان کرد.

نخعی که پسماندگان را سه شب در طول جشنواره اجرا می‌کند، گفت: بعد از اولین اجرا، بازیگران را جمع کردم و گفتم یکسری چیزها را نباید بگویید چون ریتم را می‌اندازد. پیتر بروک می‌گوید: «لوح تدریس همیشه در تئاتر تازه است.»؛ یعنی هرشب می‌توانی ایرادها را پاک کنی و چیزهایی به آن اضافه کنی. این بزرگترین اختلاف سینما وتئاتر است.

این نویسنده و کارگردان یادآور شد: فکر می‌کنم خیلی خوب است که بازیگران و کارگردان‌ها بتوانند دست‌کم یک‌بار تجربه کار خیابانی را داشته باشد، چون در کار خیابانی خیلی چیزها مثل ریتم و برقراری ارتباط دقیق‌تر با تماشاگر را می‌توان متوجه شد.

نمایش «پسماندگان» امروز (شنبه) ساعت 19 در محوطه خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری مرضیه برومند از یکم آغاز شده و تا هفتم شهریور ادامه خواهد داشت.


 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater



اخبار تئاتر

آغاز دور جدید «دوشنبه‌های نقد تئاتر» با نمایش «خروس می‌خواند»

عروسک‌های روباتیک در شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی

همکاری مجدد مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در ˝فرانکشتاین˝

تخفیف تئاتر «امشب فقط برای تو» برای دانشجویان

«خسرو حکیم رابط» در بیمارستان بستری شد

دیدار سید حسن خمینی با عزت‌ الله انتظامی

جدول اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک

برگزاری کارگاه منطقه‌ای نمایشنامه نویسی

حمیدرضا آذرنگ مقابل دوربین کیمیایی رفت

سکوت در تماشاخانه سه نقطه

اجرای نمایش «کروماکی» تمدید شد

مدیر بخش عکس جشنواره تئاتر فجر معرفی شد

نگار فروزنده و بازی در تئاتر « زنانی كه به بزها خیره شدند»

نمایش "هنر"در کنش معاصر روی صحنه می‌رود

همایون غنی‌زاده با «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» در تالار وحدت

«جای خالی» در تماشاخانه همای سعادت

«صبح ب خیر» به صحنه می‌رود

معرفی طرح‌های منتخب دو بخش مسابقه تئاتر خردسال و تئاتر خیابانی

قطب‌الدین صادقی: تئاتر حرفه‌ای فرصت ماجراجویی ندارد

سمانه زندی‌نژاد «نسبیت خاص» را به زوریخ می‌برد

ایده‌های اجرایی بخش اجراهای محیطی تئاتر فجر ارزیابی شدند

انتقاد سیما تیرانداز از تماشاخانه‌های خصوصی