نمایش «پنج ثانیه برف» که به سرنوشت گره‌خورده‌ی پنج زن و یک مرد در تهران می‌پردازد، آخرین کار مرتضی میرمنتظمی است که در تالار «حافظ» به صحنه رفته و با استقبال تماشاگران مدت اجرای آن نیز تا ۲۸ آبان تمدید شده است.

 

پایگاه خبری تئاتر از ایسنا: مرتضی میرمنتظمی کارگردان نمایش «پنج ثانیه برف» با بیان اینکه ابتدا قرار بود این اثر، یک نمایش مونولوگ با حضور یک مرد باشد گفت: در ایده‌ی اولیه زن‌ها در کار نبودند اما در روند اتودهایی که عباس جمالی هنگام نوشتن متن می‌زد، شخصیت‌ها تبدیل به یک مرد و پنج زن شد. 

این کارگردان تئاتر درخصوص شیوه‌ی اجرایی و فرم کارش نیز توضیح داد: انتخاب‌های زیادی داشتم و در شکل کارگاهی تمرین می‌کردیم و تست می‌زدیم و شکل اجرایی فعلی پنجمین یا ششمین ایده‌ای بود که بر روی آن ایستادیم. ایده‌های مختلف صحنه‌ای و اجرایی را تست زدیم که ببینیم کدامش به این متن می‌خورد و همان را اجرایی کردیم، متن هم بار دیگر براساس ایده‌ی اجرایی فعلی بازنویسی شد و در نهایت اجرا شکل گرفت.

زن‌ها در این نمایش کشته نمی‌شوند

میرمنتظمی درخصوص ایده‌ی اجرایی این اثر نیز توضیح داد: ایده‌ای که در ابتدا عباس جمالی مطرح کرد، این بود که مردی چند زن را به شکل خاصی به قتل می‌رساند، طرح اجرایی اولی اصلاً شبیه کار فعلی نبود. عباس بر اساس آن طرح ایده‌ی «مرد ژله‌ای» را مطرح کرد اما در نمایش فعلی می‌بینیم که زن‌ها کشته نمی‌شوند بلکه مورد تجاوز قرار می‌گیرند. در کار نهایی هم بیشتر تجاوز به معنای استعاری آن مطرح است؛ تجاوزی که از طرف اجتماع اتفاق می‌افتد. تجاوز به آدم‌هایی که تلاش می‌کنند در جامعه به زندگی نسبتاً ایده‌آلی برسند. ما روی این ایده تمرکز کردیم و به همین دلیل از ایده‌ی «مرد ژله‌ای» فاصله گرفتیم.

او که در این کار با بازیگرانی چون رویا تیموریان، فرشته صدرعرفایی، آزاده صمدی و... همکاری کرده است، در این باره نیز گفت: با آزاده صمدی، فرشته صدرعرفایی، عباس جمالی و دیگر دوستان همکاری داشتیم اما با رویا تیموریان هیچ همکاری‌ای نداشتیم و ایشان هم اصلاً کارهای مرا ندیده بود و ما را نمی‌شناختند. زمانی که با ایشان تماس گرفتم گفتند اول متن را می‌خوانند و بعد هم باید فیلم کارهای قبلی را ببینند. زمانی که آمدند از همه نظر با گروه همراه بودند و خیلی خوشحالیم که با ایشان همکاری کردیم.

تماشاگر امروز خیلی آگاه است

کارگردان نمایش‌های «پی‌۲» و «مالی سویینی» درباره‌ی واکنش تماشاگران نیز گفت: استقبال از نظر کمی خیلی خوب بوده است. از روز اول تا همین اجرای آخری که داشتیم سالن پُر بوده است. تماشاگر امروز خیلی آگاه است و با پرس‌وجو درباره‌ی کار به سالن می‌آید. الان هم تعداد نمایش‌ها خیلی زیاد شده، تماشاگر هم براساس کیفیت کار را انتخاب می‌کند نه بر اساس حواشی و چیزهای دیگر. بازخوردهایی هم که از تماشاگران و منتقدان دریافت کردیم اغلب مثبت بوده است.

عباس جمالی نیز درخصوص شکل‌گیری متن این نمایشنامه اظهار کرد: ما در گروه تئاتر «مشق» معمولاً بطور کارگاهی متن را شکل می‌دهیم، در این اثر هم اینطور کار را شروع کردیم که براساس یک ایده‌ی صحنه‌ای از مرتضی میرمنتظمی شروع به نوشتن متن کردیم. البته در طول کار آن ایده تغییر کرد ولی  اصولاً کار ما بشکل کارگاهی و به موازات کارهای دیگر نمایش جلو می‌رود و همه چیز باهم شکل می‌گیرد.

انتشار خبری از «مرد ژله‌ای» باعث شد که ...

او با اشاره به اینکه موضوع این اثر اجتماعی است و بعد از بارها نوشتن و تصحیح کردن به مرحله‌ی اجرا رسیده است درباره‌ی سوژه مرکزی داستان نیز گفت: خبری با عنوان «مرد ژله‌ای» منتشر شد که در شیراز اتفاق افتاده بود. من این خبر را با مرتضی درمیان گذاشتم و قرار شد یک نمایش مونولوگ ساخته شود که حتی متن آن هم نوشته شد؛ بعد در گفت‌وگوهایی که داشتیم آن قصه بسط پیدا کرد و از آن ماجرا فاصله گرفت. در قصه‌ی فعلی ماجرای پنج زن در تهران را می‌بینیم و خود تهران هم تبدیل به قصه می‌شود اما یک مرد هم در حاشیه‌ی قصه وجود دارد که در پایان قصه هم عملی را انجام می‌دهد.

جمالی که علاوه بر نویسندگی این اثر در آن ایفای نقش هم می‌کند درخصوص عدم طرح سربسته‌ی موضوع تجاوز در این نمایش و اینکه آیا محدودیتی برای بیان این مسئله داشته‌اند، توضیح داد: حتی اگر برای چنین صحنه‌هایی ممنوعیتی هم نداشتیم -که طبیعتاً در ایران وجود دارد- بازهم به همین ایجاز معتقد بودیم؛ چون وقتی همه‌چیز عریان مطرح شود ممکن است در لحظه‌ی اول اثرگذار باشد اما در طول زمان اثرش از بین می‌رود. اما اگر همان صحنه را با ایجاز بیان کنید تأثیر آن برای مخاطب بیشتر است. خشونت اگر از یک مرز عبور کند دیگر بحران بودنش را از دست می‌دهد. در همین اجرا هم با وجود اینکه خیلی از مسائل را با ایجاز مطرح می‌کنیم اما خیلی از تماشاگران با حال بد از سالن بیرون می‌روند. 

این عضو گروه تئاتر «‌مشق» در پایان درخصوص کار بعدی این گروه نیز گفت: کار بعدی گروه با نویسندگی و کارگردانی من و همراهی آقای میرمنتظمی خواهد بود که محصول یک ورک‌شاپ است. این کار اثری محیطی به نام «مرده‌ماهی‌ها» است که در کاشان اجرا خواهد شد.

او یادآور شد: فروردین ماه از گروه ما دعوت کردند که در کاشان یک ورکشاپ برگزار کنیم و با درخواست خانه‌ی تئاتر کاشان نتیجه‌ی آن ورکشاپ را اجرا خواهیم کرد. این اثر اقتباسی دور از هملت است که در بافتی سنتی با چهل بازیگر محلی اجرا خواهد شد و سعی کرده‌ایم همه‌چیز منحصر به فرد باشد.

 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater

اخبار تئاتر:



«هاروی» در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود

اعلام برنامه بخش نمایشنامه خوانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منصوب شد

برنامه اجراهای مجموعه تئاتر شهر اعلام شد

«سه خواهر» با «فاستوس» به تالار مولوی می آیند

رونمایی از پوستر «خرسی که می خواست خرس باقی بماند»

معرفی هیات انتخاب بخش نمایش‌های محیطی، تعاملی و شورایی

«جمجمه ای در کانه مارا » خود را برای اجرا آماده می کند

اجرای مشترک سه کشور در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«راهبان معبد وانگ» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند

اجرای اثر برتر جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن سایه

تمدید زمان ارسال آثار به جشنواره تئاتر بهرام بیضایی

۲ نمایش جدید در تماشاخانه انتظامی ببینید