رقابت برای کسب جایزه بهترین کارگردان در اسکار ۲۰۲۶ به یکی از جذابترین نبردهای سال تبدیل شده است. در یک سو، کلویی ژائو و کاترین بیگلو، دو زن برنده پیشین اسکار، برای دومین بار به دنبال این جایزه هستند. در سوی دیگر، نامهای بزرگی چون پل توماس اندرسن که تاکنون بینصیب از اسکار بوده، و رایان کوگلر که میتواند تاریخساز شود، حضور دارند.
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران در واکنش به حواشی اخیر پیرامون معرفی فیلم ایران به اسکار، اطلاعیهای صادر کرد و ضمن ابراز تأسف از بیانیه کمیته اسکار، از تصمیم خانه سینما برای کنارهگیری از فرآیند انتخاب فیلم قویاً دفاع کرد. این انجمن تأکید کرده که حذف سه چهره برجسته سینمایی از فهرست کمیته انتخاب توسط بنیاد سینمایی فارابی، نقض آشکار توافق و دلیلی بر تصمیم شجاعانه و مسئولانه خانه سینما برای حفظ استقلال و اعتبار خود بوده است.
فیلم معمایی «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به کارگردانی شهرام مکری، به عنوان نماینده رسمی تاجیکستان در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی شد. این فیلم که محصول مشترک ایران، تاجیکستان و امارات است، چهارمین فیلم بلند مکری و چهارمین اثری است که از سوی تاجیکستان به آکادمی معرفی میشود.
رقابت امسال اسکار در بخش بهترین فیلم بهشدت نفسگیر شده است. تازهترین ساخته پل توماس اندرسون با نام «نبردی پس از دیگری» به فهرست مدعیان پیوسته و برادران وارنر امید زیادی دارد این اثر را تا پایان فصل جوایز زنده نگه دارد.
با نزدیک شدن به فصل جوایز، نگاهها به رقابت جذاب بهترین بازیگر مرد اسکار ۲۰۲۶ دوخته شده است؛ جایی که نامهای بزرگی چون لئوناردو دیکاپریو، وگنر مورا، دواین جانسون و تیموتی شالامه در صف مدعیان قرار دارند. آیا دیکاپریو میتواند پس از سالها انتظار، بار دیگر روی صحنه اسکار بدرخشد؟
لبنان فیلم عاشقانه «دنیای غمگین و زیبا» به کارگردانی سیریل آریس را برای بخش رقابتی بینالمللی اسکار نود و هشتم انتخاب کرد. این فیلم که اولین اثر بلند داستانی آریس است، داستانی عاشقانه از ۳ دهه زندگی در بیروت را در پسزمینه تاریخ پرآشوب این کشور تصویر میکند.
با نزدیک شدن به مهلت نهایی ارسال آثار در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵، استودیوهای هالیوودی درگیر یک «بازی استراتژیک» پرهزینه هستند تا بهترین دستهبندی (اصلی/فرعی، کمدی/درام) را برای فیلمها و بازیگران خود در جوایز اسکار و گلدن گلوب انتخاب کنند. فیلمهایی مانند «یک نبرد پس از دیگری» پل توماس اندرسون و «سلاحها» زاک کرگر از جمله آثاری هستند که تصمیمگیری درباره دستهبندی نقش بازیگران زن یا ژانرشان، میتواند شانس پیروزیشان را تعیین کند.
با نزدیک شدن به مهلت مقرر توسط آکادمی، تاکنون ۷۴ کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار (۲۰۲۶) معرفی کردهاند. امسال کشورهایی چون پاپوآ گینه نو و گرینلند پس از سالها، برای اولین بار فیلم ارسال کردهاند.
فیلم ملودرام تاریک و روانشناختی «Familia» به کارگردانی «فرانچسکو کوستابیل» به عنوان نماینده ایتالیا در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ انتخاب شد. این انتخاب پس از نمایش موفق فیلم در جشنواره ونیز ۲۰۲۴ و دریافت جایزه بهترین بازیگر برای «فرانچسکو گهگی» انجام شد.
جعفر پناهی که در جشنواره فیلم بوسان جایزه «فیلمساز سال آسیا» را دریافت کرد، در سخنانی بیسابقه، از قوانین آکادمی اسکار برای انتخاب فیلمهای بینالمللی انتقاد کرد. او تأکید کرد که وابستگی فیلمسازان به مجوزهای دولتی، مانعی بزرگ برای سینمای مستقل است و از آکادمی خواست تا راهی برای حضور فیلمهای مستقل بدون دخالت دولتها پیدا کند.
اسپانیا، فیلم «سیرات» به کارگردانی الیور لاکس را بهعنوان نماینده رسمی خود در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد. این فیلم که یک سفر پرتلاطم در دل صحرا را روایت میکند، در جشنواره کن با استقبال گسترده روبرو شد و با این انتخاب، اکنون چهار فیلم شاخص کمپانی Neon برای رقابت در اسکار در یک گروه قرار میگیرند.
فیلم تازه جعفر پناهی با عنوان «یک تصادف ساده» (It Was Just an Accident) که امسال نخل طلای جشنواره کن را به دست آورد، بهعنوان نماینده رسمی فرانسه در بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۶ معرفی شد. این نخستین حضور پناهی در رقابت اسکار است.
«ایمی پولر»، بازیگر و کمدین سرشناس هالیوود، در پادکست «Good Hang» با انتقاد از بیتوجهی همیشگی جوایز اسکار به فیلمهای کمدی گفت: «هر سال همه کمدینها نادیده گرفته میشوند و فقط آدمهای جدی جایزه میگیرند. این واقعاً مزخرف است!»
در تصمیمی غیرمنتظره، کمیته انتخاب نماینده سینمای ایران، فیلم «علت مرگ نامعلوم» را به عنوان گزینه نهایی برای رقابت در اسکار معرفی کرد. این انتخاب در حالی صورت گرفت که فیلمهای «پیر پسر» و «زن و بچه» از شانسهای اصلی این رقابت بودند. به دنبال این اتفاق، اکتای براهنی، کارگردان «پیر پسر»، با انتشار استوریهای پرخاشگرانه و استفاده از یک شعر حافظ، اعتراض تندی را به کمیته انتخاب نشان داد.
فیلم «علت مرگ: نامعلوم» ساخته علی زرنگار که پیش از این با حواشی توقیف روبرو بود، به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار انتخاب شد. این انتخاب، برخلاف پیشبینیهای کارشناسان بود که رقبای جدیتری را برای این جایگاه در نظر داشتند.
آکادمی فیلم برزیل اعلام کرد فیلم «مامور مخفی» ساخته کلبر مندونسا فیلیو با بازی واگنر مورا، بهعنوان نماینده رسمی این کشور در بخش بهترین فیلم بینالمللی نود و هشتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شده است. این تصمیم پس از بحثهای داغ رسانهای و رقابتی تنگاتنگ با فیلم «ماناس» گرفته شد؛ اثری که با حمایت شان پن و نهادهای بزرگ برزیلی کمپین پررنگی را به راه انداخته بود.
کمیته انتخاب اسکار لهستان فیلم «فرانتس» به کارگردانی آگنیشکا هولند را به عنوان نماینده این کشور در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی نودوهشتمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد. این فیلم بیوگرافی روایتی تازه از زندگی فرانتس کافکا ارائه میدهد و تاکنون در جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو مورد توجه قرار گرفته است.
اوکراین فیلم مستند «۲۰۰۰ متر تا آندرییفکا» به کارگردانی مستیسلاو چرنوو، برنده اسکار و روزنامهنگار شناختهشده، را بهعنوان نماینده رسمی خود در شاخه بهترین فیلم بلند بینالمللی در نود و هشتمین دوره جوایز اسکار معرفی کرد. این اثر با استفاده از تصاویر پهپادی، دوربینهای روی کلاه و فیلمبرداری میدانی، روایتگر تلاش یک گروه سرباز اوکراینی برای آزادسازی روستای اشغالشده آندرییفکا است.
بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار، یکی از غیرقابل پیشبینیترین رقابتهاست. در حال حاضر هیچ نامزد قطعی برای پیروزی وجود ندارد و چندین بازیگر شناختهشده و چهرههای جدید شانس کسب این جایزه را دارند.
مجارستان فیلم «یتیم» ساخته لاسلو نمش را به عنوان نماینده رسمی خود برای رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی جوایز اسکار معرفی کرده است. با این انتخاب، شمار کشورهایی که تاکنون نماینده خود را برگزیدهاند به ۴۸ رسیده است. «یتیم» سومین فیلم بلند نمش است که داستان پسری یهودی را در بوداپست سال ۱۹۵۷ روایت میکند و در جشنواره ونیز امسال نیز به رقابت پرداخته بود.