در گزارش پیش رو، فهرست 30 درام و 30 کمدی پرتماشاگر یک دهه اخیر سینمای ایران و برندگان 3 جایزه اصلی جشنواره فیلم فجر طی 10 دوره اخیر بررسی شده که نتایج این بررسی، نشان از حضور جدی فیلمسازان جوان در عرصه سینمای درام دارد؛ هرچند شرایط در سینمای کمدی، به شکلی قابل تأمل، کاملا متفاوت است. توضیح ضروری آنکه در این بررسی، فیلمهای انیمیشن کنار گذاشته شده؛ چراکه انیمیشنها بیش از آنکه تالیف کارگردان خود باشند، تالیف کمپانیهای سازنده به شمار میروند.
مراسم تشییع پیکر زنده یاد یدالله صمدی با خواندن نماز میت آغاز شد و در ادامه پیکر خالق آثاری چون «معجزه خنده»، «اتوبوس»، «شوق پرواز» با سخنرانی هنرمندان و مارش نظامی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.
نزدیک به ۴۰ سال از سالروز آغاز جنگ تحمیلی عراق بر ایران میگذرد و سینمای دفاع مقدس که در دهه ۷۰ روزگاری پررونق و باشکوه را میگذراند، با ورود فیلمسازانی جدید به این عرصه دوران تازهای را تجربه میکند؛ دورانی که در آن دیگر کمتر اثری از فیلمسازان نامدار دفاع مقدس است.
پس از تعطیلی چند روزه سینماها، گیشه سومین فصل سال با اکران پنج فیلم سینمایی از چهارشنبه (۴مهر ماه) تازه خواهد شد.
4 سال از توقیف فیلم عاشورایی «رستاخیز» میگذرد و پرونده این فیلم نه تنها همچنان بینتیجه باز مانده، بلکه اخیرا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم تاکید کرده، توقیف این اثر سینمایی اقدامی نامناسب بوده است.
این روزها کشورهای مختلف و صاحب سبک سینما نمایندگان خود را برای مراسم اسکار معرفی کردهاند. مهمترین خبرهای این مراسم برای سینمادوستان ایرانی اعلام نماینده سه کشور ایران، مکزیک و شیلی بود
آنچه در گزارش رسمی بنیاد سینمایی فارابی درباره فرآیند معرفی فیلم «گبه» به آکادمی اسکار در سال ۷۶ ثبتشده پشت پردهای دارد که پیش از این بهروز افخمی روایتی جالب از آن ارایه کرده بود.
در طول ۲ دهه حضور سینمای ایران در رقابت اسکار، اصغر فرهادی موفق شده ۲ بار این جایزه مهم را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد، مجید مجیدی نیز دیگر فیلمسازی بوده که فیلمش توانسته به فهرست ۵ نامزد نهایی راه پیدا کند.
سعید کنگرانی بازیگر سینما و تلویزیون و ستاره سالهای پیش از انقلاب، دیروز بر اثر سکته قلبی در سن ۶۴ سالگی از دنیا رفت. او قرار بود که در روزهای جاری در مجموعه نمایش خانگی «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه بازی کند که این امر مهیا نشده است.
نشست «ابتذال در سینمای ایران» عصر امروز در خانه هنرمندان برگزار و در آن درباره ریشه های ورود ابتذال به سلیقه مردم بحث شد.
در سال ۲۰۱۷، فروش جهانی محصولات سینمایی ۱/۱ میلیارد دلار افزایش داشت و به رقم 9.39 میلیارد دلار رسید؛ در حالی که در صورت حذف بازار سینمایی چین از این آمار، میزان فروش جهانی آثار سینمایی با رشد منفی همراه میشد. سال ۲۰۱۷ پرفروشترین سال سینمایی جهان تا آن روز شناخته شد و سینما چنین چیزی را مدیون مخاطبان چینی بود.
شهلا ریاحی بازیگر توانمند سینما، تئاتر و تلویزیون ازجمله هنرمندانی است که پس از گذشت چند دهه و در سن 92 سالگی، هنوز خاطرات ماندگار زیادی از او در خاطر علاقهمندان آثار نمایشی باقی مانده است.
بدون در نظر گرفتن ماه شهريور، تقريبا چهار ماه تا مهمترين رويداد سينمايي كشور يعني سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر زمان باقي است؛ جشنوارهاي كه قرار است ويترين سينماي ايران باشد و مهمترين توليدات سينما را در يك سال اخير در دل خود به نمايش درآورد. با اينكه نيمه نخست سال ٩٧ وضعيت اقتصادي حاكم بر كشور مطلوب نبود و به نظر ميرسيد بازار كار براي اهالي سينما و دستاندركاران آن فراهم نباشد اما عكس آن ثابت شد. چه قبل از امسال و چه در سال جاري نام فيلمهاي زيادي را ميشنيديم كه مقابل دوربين رفتند و تعدادي هم در ادامه سال ساخته ميشوند. اين يعني توليد در سينما جريان داشته است.
سینمای مکزیک در حالی امسال با فیلم «روما» ساخته «آلفونسو کوارون» برای اولین بار موفق به کسب جایزه اول جشنواره ونیز شد که سینماگران فرانسوی همچنان با ۱۴ جایزه رکورددار برندگان شیر طلایی قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان هستند.
نیمه دوم هرسال، آغازی است برای اکثر پروژههای سینمای ایران که در جشنواره فیلم فجر همان سال، رونمایی میشوند. در سالهای اخیر و با کم شدن مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید آثار سینمایی، شاهد رویه جدیدی در تولید سینمایی و سرمایهگذاریهای بخش شبهخصوصی در سینمای ایران بودیم. واضح است که امسال به دلیل مسائل اقتصادی که اهالی سینما هم دچار آن شدند، تعداد آثار تولیدی کاهش داشته باشد و حتی فیلمهایی هم که مجوز ساخت گرفتهاند بعد از چند ماه، هنوز خبری از پیشتولید فیلمهایشان هم ندادهاند. گزارش پیش رو در مورد کارگردانهایی است که فیلمهای جدیدشان در حال ساخت است و احتمالا به جشنواره فجر امسال میرسد. برای اینکه بدانیم این فیلمها در چه مرحلهای هستند از صفحههای شبکه اجتماعی اینستاگرام، بازیگران و کارگردانان استفاده کردیم تا خبرهای جدیدی داشته باشیم. صفحههایی که این روزها از رسانههای مرسوم خبری هم جلوتر عمل میکنند.
فیلم «قهرمانان» به کارگردانی «خاویر فِسر» نماینده اسپانیا شد و فیلم «همه میدانند» اصغر فرهادی با حضور ستارههایی مانند «خاویر باردم» و «پنهلوپه کروز» از راهیابی به نود و یکمین مراسم اسکار بازماند.
یکی از غمبارترین اتفاقاتی که برای سینمای ایران در حدود ۲۰ سال اخیر رخ داد، رو به افول گذاشتن سینمای کودک بود. سینمای کودک از ابتدا مورد علاقه جریانهای نو اندیش و نخبهگرای فیلمسازی در ایران بود و لزوم سخن گفتن به زبان ساده برای کودکان، این جریانها را به سمتی هدایت میکرد که بهرغم سطحی نبودن مضامینشان، با ادبیات عامه مردم هم ارتباط برقرار کنند. از علی حاتمی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، کیومرث پوراحمد، محمدرضا اصلانی و تعداد زیادی از نسل اول فیلمسازان روشنفکر ایران گرفته تا نسل دوم آنها که افرادی از قبیل مجید مجیدی، کیانوش عیاری، تهمینه میلانی، مسعود جعفریجوزانی، محمدرضا هنرمند و... را شامل میشد، همه با سینمای کودک پا به عرصه فیلمسازی گذاشتند. اما سینمای ایران امروز به وضعیتی رسیده که در ۱۰ سال گذشته، فیلمهایی که در حوزه کودک ساخته شده و رضایت کامل را جلب کرده باشند، کمتر از تعداد انگشتان دو دست هستند.
«همه میدانند» طبق آخرین آماری که از فروش آن منتشر شد، از لحاظ تجاری یک فیلم زیانده بود. نزدیک به ۱۲ میلیون دلار هزینه تولید این فیلم شده است و آخرین آمار فروش آن نزدیک به هفت میلیون دلار بود.
«براساس بررسیهای معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی میزان افزایش فروش فیلمها در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶، 43درصد و تعداد تماشاگران نیز در پنج ماهه ابتدایی امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته 35درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان سینمایی روز گذشته مدعی شد از دادن اطلاعات سینمایی که حاشیه ایجاد کند، پرهیز میکنند
سینمای ایران اگر طبق برخی ادعاها صددرصد هم دولتی نباشد، قطعا بخش عمده تولیدات خود را با حمایتهای بالادستی جلوی دوربین میفرستد. جشنواره فیلم فجر ویترین سالانه چنین سینمایی است و به عبارتی این رویداد، ترمینالی بهحساب میآید که آثار سینمای ایران در یک خط یک ساله، در آن رفت و آمد میکنند. برگزارکنندگان فجر هر چقدر به سالهای اخیر نزدیکتر شدهایم، بیشتر نشان دادهاند که معیارهای فنی و هنری میتوانند کمترین تاثیر را در نظر آنها برای داوری و انتخاب آثار داشته باشند.