در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
بنابر جدول منتشر شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی، طی ۱۵ ماه گذشته، سه فیملساز بهصورت ویژه با دستور رییس وقت سازمان سینمایی، تسهیلات دریافت کردهاند.
در سالهای نخست شروع به کار جشنواره فیلم فجر، هر سال شاخ و برگی بر پیکره این نهال میرویید؛ افزوده شدن بخش فیلمهای اول به جشنواره نیز حاصل این روند رو به رشد بود.
فصل پاییز سینمای ایران نیز به پایان رسید و گیشه سینمای ایران با اکران ۲۳ فیلم سینمایی از ابتدای مهرماه تا پایان آذرماه توانست حدود ۴۹ میلیارد تومان عایدی به همراه داشته باشد.
«از نوجوانی عاشق سینما بودم، به محض این که در مطبوعات خبری منتشر میشد که فلان سینما به دلیل استقبال نشدن مردم، تعطیل میشود، راهی همان سینما میشدم تا در آنجا فیلم ببینم و حداقل یک بار آن سالن سینما را ببینم، حالا که عکاسی میکنم، آن سینماها برایم نوستالژی شدهاند.»
هزینههای فیلمسازی در ایران طی سالیان اخیر، همواره به یکی از بحثهای داغ میان فعالان و رسانههای این جریان تبدیل شده است. از زمانی که هزینههای فیلمسازی در اوایل دهه 90 به 300 میلیون تومان برای یک درام آپارتمانی افزایش پیدا کرد و خیلی زود در عرض دو سال، این رقم، حرفوحدیثهای میلیاردی را پشتسر خود شنید تا امروز که شنیده میشود با بالا رفتن هزینههای دلار و البته شخصی شدن میزان دستمزدها، علیالخصوص از جانب بازیگران، هزینه تولید یک فیلم معمولی بدون پروداکشن سنگین، به چند میلیارد میرسد، این سوژه همواره مورد علاقه رسانهها و حتی مخاطبان سینمایی و مردم عادی بوده است. بلبشویی که طی ماههای اخیر، شایعاتی مبنیبر درخواست برخی بازیگران برای دریافت دستمزد خود به دلار یا دو برابر شدن میزان دستمزد آنان به گوش میرسد اما این صحبتها هیچگاه با آمار و مستند ارائه نشد و تنها روی کاغذ، تعجب بسیاری را برانگیخت.
هرچند سینما به عنوان صنعتی پولساز شناخته شده و عدهای در این رشته دستمزدهای بسیار بالایی دریافت میکنند اما آنها که پشت دوربین میایستند و هنروران فقط عاشق هستند. عاشق پرده سفید بلند که برای آنها هیج نانی سر سفره نمیبرد.
اعضای هیات انتخاب سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی معرفی شد که به نظر میرسد همچنان رویکرد نظارتی بر وجه هنری غالب است.
بنابر نتایج این پژوهش ۷۵.۴ درصد مجرمان نقش اول فیلمها مرد و ۵۷.۹ درصد قربانیان نقش اول فیلمها زن بودند. همچنین بیش از ۷۵ درصد آسیب دیدگان نقش اول فیلمها زن هستند.
سایت «سینماتیکت» نام فیلم «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی آیدین سیارسریع و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی و بازیگری حامد بهداد، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، رضا ناجی، مانی حقیقی و محمد بحرانی را در لیست فروش بلیت قرار داده است. البته روزهای اکران این فیلم خالی است. به نظر میرسد این فیلم برای اکران خود دنبال حاشیهسازی مازاد است تا نگاهها را به خود جلب کند ولی نگران نباشید! تا وقتی که کمال تبریزی کارگردان یک فیلم است تمام مشکلهایش هم حل خواهد شد و این خودش هنری است.
گروهی از محققان در ایتالیا با بررسی بیش از ۴۷ هزار فیلم، اقدام به معرفی تاثیرگذارترین و الهامبخشترین فیلمها، کارگردانان و بازیگران تاریخ سینمای جهان کردند.
بیایید یک بار هم که شده برای بررسی مسالهمان، آن را با موارد مشابه خارجیاش مقایسه نکنیم و با مراجعه به عقل و استفاده از استدلال، بیآنکه ملاک را نمونههای اصطلاحا مترقی آن طرف آبی بگیریم، ببینیم که یک کار درست است یا غلط؟ دلایل پدید آمدنش چیست؟ نتایج آن چه چیزهایی میتواند باشد و اگر غلط است، راه اصلاح آن به چه شکل خواهد بود؟ بسیاری از هنرمندان و چهرههای مشهور سینمای ایران یا در کشورهای غربی ساکن هستند و فقط سالی یکی دو بار برای کار کردن به ایران میآیند، یا اخیرا بینشان مد شده که حتی فرزندانشان را در خارج از کشور به دنیا بیاورند تا این کودکان بتوانند تابعیت آن کشورها را داشته باشند.
آگاهی از سرنوشت افرادی که در نخستین فیلم ایرانی جلوی دوربین رفتند جالب توجه است. اکثر علاقهمندان سینما میدانند «دختر لر» نخستین فیلم سینمای ایران است اما بیشترشان از سرنوشت بازیگران آن اطلاعی ندارند. سایت فرادید در گزارشی به این موضوع پرداخته است.
سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با برگزاری آیین اختتامیه در برج میلاد به کار خود پایان میدهد.
سینمای ایران همیشه در شش ماه دوم سال و با نزدیک شدن به جشنواره فیلم فجر با دغدغههایی روبرو است از جمله اینکه برخی معتقدند، «همه فیلمها که نباید اکران شوند» یا انتقاد دارند که « چرا نظارتی بر تعداد فیلمهایی که هرسال تولید میشود وجود ندارد؟» و یا میگویند «تناسبی بین میزان تولید و ظرفیت اکران در سینماها وجود ندارد.» و اینها فقط بخشی از مشکلات اکران در این ایام است.
بازیگرانی چون حمید فرخنژاد، رضا عطاران، امین حیایی، سام درخشانی، بهاره رهنما، پرویز پرستویی، ماهایا پطروسیان، علی مصفا، هانیه توسلی و نگار جواهریان را در فصل جدیدی از اکران روی پرده سینما ببینید.
اجرای نمایش «فاندو و لیز» به کارگردانی هوشمند هنرکار در تماشاخانه مهرگان متوقف شد.
معرفی آثار راهیافته به سیوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران و حذف برخی فیلمها از سوی شورای نظارت سازمان سینمایی با واکنش صنفی فعالان سینمای کوتاه مواجه شده است.
از فیلمی درباره مهاجرت و فرار از وطن تا روایت دختری که برای پیدا کردن خانواده اش به ایران میآید و ماجرای ازدواج دو نوجوان و ستاره شدن افراد در فضای مجازی را روی پرده «هنر و تجربه» ببینید.
تا به حال چندین بار در سینما و تلویزیون اتفاق افتاده که اختلاف بازیگران با کارگردان باعث شده بازیگر در میانه راه، فیلم یا سریال را تنها بگذارد و ادامه نقش خود را به امان خدا بسپارد. معمولاً هم سرنوشت نقشی که بازیگرش قهر میکند، مرگ است.
فیلم اصغر فرهادی با هزینهای بیش از ۱۲ میلیون دلار ساخته شده و برای بازگرداندن سرمایه اولیهاش حداقل باید ۲۴ میلیون دلار بفروشد. اما کل آمار و فروش آن در فرانسه 6میلیونو 500 هزار و 931 دلار بود و فروش اسپانیایی آن هم در یک ماه گذشته از رقم دو میلیون و 604 هزار و 556 دلار تجاوز نکرده است.