انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند کف دستمزد سال ۱۴۰۴ را برای مستندسازان اعلام کرد.
مستند «زمزمه های گمشده در دوردست» راهی جشنواره کالر تیپ استرالیا شد.
اردیبهشتماه ۱۴۰۰ مصوبهای در هیأت دولت قبلی تصویب شد که براساس آن دستگاههای اجرایی ملزم به مستندنگاری حرفهای طرحهای بزرگ و پروژهای مهم میشدند. این مصوبه پس از گذشت ۱۷ ماه حتی برای یک بار هم عملیاتی نشده و قرار است در هفتههای آینده پیگیریهای تازهای در ارتباط با اجرا شدن آن در سازمان سینمایی صورت گیرد.
در پاره ای مواقع فیلمهای مستند تاثیری بلند مدت و قابل مشاهده بر جهان به جای گذاشتهاند.
کارگردان مستند «خالدار» از تجربیات ساخت مستندش که حاصل ۲۵ سال تحقیقات دانشگاهی است، می گوید؛ اینکه عباس خالدار، لات معروف کرمانی که شخصیت اصلی این فیلم است، چگونه اعتیاد را ترک کرد و سر به راه شد.
میلاد خالقی منش میگوید مستند «اتاق آبی» از سوژه مافیای زباله به زندگی کودکان زبالهگرد رسید.
مستند «من سعی میکنم فراموش نکنم» نامزد جایزه بهترین مستند کوتاه از جوایز سالانه انجمن بینالمللی مستند( IDA) شد.
فیلم مستند «وتن من» به کارگردانی حسین همایون فر محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح در پنجمین جشنواره فیلمهای ورزشی کنیا اکران میشود.
مستند«دختر کوچ» از تولیدات مرکز ایلام در بخش مسابقه «جشنواره فیلم مردم شناسی اوکو اوکراین» به نمایش درمی آید.
«خانه خاموش» ساخته مشترک فرناز و محمدرضا جورابچیان، به عنوان یکی از ۱۳ فیلم بخش مسابقه بینالملل جشنواره مستند آمستردام (ایدفا) معرفی شد.
روایت من یک روایت توام با درج نکات جذاب است که بیننده در لحظه لحظه فیلم با سوالاتی مواجه خواهد شد و تا سوال بعدی به دنبال جوابهایی خواهد بود. به این ترتیب بیننده را همراه فیلم به جلو خواهیم برد و تا لحظه آخر مشتاق دیدن فیلم خواهد بود. بله صرفا در رسانه فیلم مستند برخلاف کتاب برخی نکات تازهتر را که از نظر تصویری جالب بود، آوردهام
نتفلیکس شیوهی خاصی هم برای ساختن مستندهای خود داشت؛ آن هم تلاش برای هر چه جذابتر ساختن آثار بود. به همین دلیل هم میتوان استراتژیهای روایی و حتی شیوههای پژوهشی مشابهی را در آنها سراغ گرفت. درست مانند سینمای کلاسیک آمریکا در دوران استودیویی که هر فیلمی مانند محصول یک کارخانه از راههای مشابهی گذرانده میشد و به دست مخاطب میرسید در این جا هم چنین بود.
جشنواره مستند ایدفای ۲۰۲۲ با نمایش چندین فیلماز سینماگرانایرانی افتتاح می شود.
مجموعه مستندهای راهیافته به بخش مسابقه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند.
مستند «چرا من کولبرم؟» به تهیهکنندگی و کارگردانی آرتان فتحالهی با به پایان رساندن تولید برای اولین نمایش خود به جشنواره سینماحقیقت میرود.
فیلم «دختران نجار ، دو نوازی برای یک رویا » ساخته آزاده بیزارگیتی که در بخش بهترین فیلم مستند جایزه آسیاپاسفیک در میان ۵ نامزد این بخش قرار گرفته، فیلمی است که به تلاش ها و زندگی لیلا آوخ و صدیقه مومن نیا از نخستین زنان نجار ایران می پردازد.
مستند «آئورا» (سحرگاه) محصول مشترک ایران و افغانستان به جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) دعوت شد.
فیلم مستند «حبیب الله صادقی» برای حضور در شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آماده میشود.
مستند «پرتاس» داستان زندگی پیرزن گالش در جنگل است که سبک زندگی او را به تصویر کشیده است.
«سوسن در سحر میشکفد» به کارگردانی روحالله اکبری قصه زندگی دختر عشایری است که علیه تفکر غلط شوریده است. این مستند شنبه، نهم مهر ماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش میشود.
مستند «اتاق آبی» به کارگردانی میلاد خالقیمنش و با موضوع نوجوانان زبالهگرد افغانستانی آماده نمایش شد.