فستیوال بینالمللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) فهرست کامل رقابتهای اصلی ۳۸مین دوره خود را اعلام کرد. این دوره که از ۱۳ تا ۲۳ نوامبر در آمستردام برگزار میشود، شامل نزدیک به ۲۵۰ فیلم از ۷۶ کشور است و با یک برنامه کوتاهها افتتاح خواهد شد تا خلاقیت و تنوع آثار کوتاه مستند به نمایش گذاشته شود.
اسامی 10 فیلم حاضر در بخش «خارج از مسابقه» شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد.
طبق مصوبه هیات دولت، دستگاههای اجرایی ملزم به مستندنگاری حرفهای طرحهای عمرانی پروژهای بزرگ شدند.
حامد قاسمی کارگردان مستند «پیرطاهر» که در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این اثر و حضور در جشنواره امسال توضیح داد.
دبیرخانه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند، اسامی نامزدهای نهایی بخشهای «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» این جشنواره را اعلام کرد.
سازمان رسانهای «اوج» در تازهترین محصول خود در عرصه مستندسازی تاریخی، سراغ بازخوانی پرونده اولین فیلم توقیفی سینمای ایران در سالهای پس از انقلاب رفته است؛ «برزخیها».
کارگردان فیلم سینمایی «خصوصی» در حاشیه تماشای مستند «برزخی ها» درباره اولین فیلم توقیفی سینمای بعد از انقلاب بخشی از وضعیت نامطلوب سینمای ایران را ناشی از سیاستهای غلطی دانست که مدیران فرهنگی دهه شصت اتخاذ کرده و بنیان گذاشتند.
نخستین جلسه مشترک مستندسازان و نمایندگان وزارتخانهها برای عملی شدن مصوبه مستندنگاری دولت در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار میشود.
کارگردان مستندهای «چیه این فوتبال» و «آن ده ثانیه» گفت: با وجود سابقهای که در ساخت آثار ورزشی دارم هیچگاه نتوانستم با تیمهای ملی همراه شوم و مستند بسازم؛ همیشه بنا به دلایلی این موقعیتها نصیب افراد دیگری میشود.
محسن اسلامزاده با اشاره به اینکه در مستند «هیچکس منتظرت نیست» راهکارهای تازهای برای رفع معضل اعتیاد و کارتنخوابی مطرح میشود، تأکید کرد: باید اجازه دهیم، معتادان ترککرده به جامعه برگردند.
فیلم سینمایی «برزخیها» را ایرج قادری براساس فیلمنامهای از سعید مطلبی و با حضور جمعی از بازیگران شاخص سینمای قبل از انقلاب، در سال 58 یعنی کمتر از یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کلید زد و به سرانجام رساند. فیلم از این منظر که میتوانست زمینهساز ادامه فعالیت بخشی از بدنه سینمای ایران در سالهای پس از انقلاب باشد، از همان ابتدا حائز اهمیتی فرامتنی بود اما جریان اکران و اعتراضات سازماندهی شده علیه آن، سمت و سویی متفاوت به اتفاقات داد.
شاید همه نداند که اولین مستند فوتبالی در چه زمانی ساخته شد اما مهر ۱۳۴۷ سینماهای کریستال و مهتاب، مستند «جام آسیا» را اکران کردند. این مستند، نخستین مستند فوتبالی سینمای ایران است که امکان نمایش عمومی هم یافت.
یک مستندساز گفت: سینمای مستند به خصوص در سالهای اخیر در گونه فیلمهای اجتماعی اتفاقات مهمی را رقم زده است؛ چنانچه فیلمهای مستندی توانستهاند حکم سند را داشته باشند یا قانونی را در مجلس تغییر دهند.
مستند کوتاه «بانوی مهر» به تهیهکنندگی مجتبی حیدری به عنوان جدیدترین محصول مرکز مستند سوره، متقاضی حضور در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شد.
هیات داوران بخش مستندنگاری جشنواره تلویزیونی مستند، ۱۰ اثر راه یافته به بخش مسابقه این رویداد را انتخاب کردند.
هفت مسترکلاس انتقال تجربه در شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به صورت آنلاین و حضوری برگزار میشود.
مستند کوتاه «روزهای بیخبری» به سه جشنواره بینالمللی فیلم در مکزیک، بولیوی و هند راه یافت.
مسعود میر مستندساز و روزنامهنگار معتقد است: در ساخت آثار تاریخی، مستندسازها نباید به منابع آرشیوی اکتفا کنند و خودشان هم باید به کشف منابع تازه و جستجوهای مترقی بیاندیشند.
مستند «زری» و مستند «فرزندان خونیار» به کارگردانی آرمان قلیپور دشتکی از دو جشنواره خارجی جایزه گرفتند.
از ۸ آذر ۱۳۷۶ و بازی تاریخساز ایران و استرالیا تا ۸ آذر ۱۴۰۱ که مصادف با رقابت حساس ایران و آمریکا شده، ربع قرن گذشته است. سالهایی طولانی که در میانهاش ما ۴ بار دیگر به جام جهانی رفتهایم، بیآنکه مستند سینمایی شاخصی درباره این رخداد ساخته شود.
احمد شفیعی، کارگردان مستند «داستان یک جدایی» اینگونه اظهار می کند که پخش مستندش در این شرایط زمانی کشور می تواند مفید و تاثیرگذار باشد. این مستندساز می گوید: وقتی صداوسیما تصمیم بر پخش این کار در این شرایط زمانی گرفت اول فکر کردم غیرمنطقی باشد اما آن را به فال نیک گرفتم؛ چراکه می تواند تلنگری برای توجه به حفظ تمامیت ارضی باشد.