بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
فهرست نامزدهای هشتاد و سومین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب ۲۰۲۶ اعلام شد. در بخش سینمایی، فیلم «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون با کسب ۹ نامزدی پیشتاز شد و در بخش تلویزیونی، سریال «نیلوفر سفید» (The White Lotus) با ۶ نامزدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داد. فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی، موفق به کسب چهار نامزدی مهم در شاخههای بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم بینالمللی و بهترین فیلمنامه شد.
در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، تحلیلها از یک بحران ساختاری به نام «ادغام عمودی ناکارآمد» در این رویداد ملی حکایت دارد. بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد آثار منتخب و جوایز جشنواره، تولید مستقیم یا غیرمستقیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. این انحصار که ناشی از تعارض منافع نهادی (یگانگی نقش سرمایهگذار، تولیدکننده و برگزارکننده در یک مدیریت واحد) است، عملاً رقابت عادلانه را مخدوش و بخش خصوصی مستقل را حذف میکند.
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵، نشریه معتبر «کایهدوسینما» و «مجله تایم»، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را منتشر کردند. در فهرست کایهدوسینما، فیلم «بعدازظهرهای تنهایی» ساخته آلبرت سرا، در صدر قرار گرفت و پس از آن «یک نبرد پس از دیگری» (پل توماس اندرسن) دوم شد. در مقابل، مجله تایم فیلم «موج نو» از ریچارد لینکلیتر را در رتبه نخست قرار داد، که لینکلیتر با «ماه آبی» نیز در این فهرست رتبه سوم را کسب کرده است. این دو فهرست مجموعهای متنوع از آثار جشنوارهای و فیلمهای جریان اصلی را در بر میگیرد و برتری خود را در میان برترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ اعلام کردند.
سیوپنجمین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام (نیویورک) با اعطای جایزه بهترین فیلم بلند به «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن به پایان رسید. در شبی پر از رقابت میان آثار مستقل و استودیویی، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی یک موفقیت بزرگ کسب کرد و در هر سه رشته نامزدی خود شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی برنده شد.
بازداشت گروهی از هنرمندان و بازیگران سرشناس در یک میهمانی خصوصی شبانه، فضای رسانهای کشور را تحتالشعاع قرار داده است. درحالیکه خبرگزاریها ماجرا را گزارش مردمی اعلام کرده بودند، شنیدههای «هممیهن» حاکی از آن است که این عملیات با گزارش «ک.د»، کارگردان سینما، به دلیل اختلافات مالی میلیاردی با میزبان (ع.ش) صورت گرفته است.
روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فهرست ۲۵ مستند کوتاه ایرانی راهیافته به بخش مسابقه ملی نوزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را اعلام کرد.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیهای، جزئیات تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری تهران را به دنبال مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد. به منظور حفظ سلامت شهروندان، تمامی سینماها، سالنهای نمایش و کنسرت، گالریها و موزه هنرهای معاصر تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۹ و ۱۰ آذر ماه تعطیل خواهند بود.
کوروش سلیمانی در نشست خبری خود اعلام کرد که مدیریت جدید مجموعه تئاتر شهر، تغییرات بنیادینی را در سیاستگذاری و نحوه فعالیت سالنها آغاز کرده است؛ از جمله حذف فراخوان عمومی و تبدیل سالنهای تئاتر شهر به «تکاجرایی». او همچنین از مخاطبان و رسانهها خواست در موضوع «حریم تئاتر شهر» صبور باشند.
هادی مرزبان، هنرمند برجسته و کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران، صبح امروز (ساعت ۷ صبح) در پی بیماری لوزالمعده در بیمارستان درگذشت.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، فهرست کامل آثار واجد شرایط برای رقابت در نود و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۰۲۶ را منتشر کرد. در این فهرست اولیه، در مجموع ۲۰۱ مستند بلند، ۸۶ فیلم بینالمللی و ۳۵ انیمیشن بلند برای رقابت واجد شرایط شناخته شدهاند. فیلمسازان ایرانی نیز حضور پررنگی دارند؛ از جمله جعفر پناهی («یک تصادف ساده» از فرانسه)، علیرضا خاتمی («چیزهایی که میکُشی» از کانادا) و علی زرنگار («علت مرگ: نامعلوم» از ایران) در بخش بینالمللی. همچنین سپیده فارسی و سارا خاکی در بخش مستند بلند، جزو این فهرست هستند.
در سیوهشتین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایدفا در آمستردام، مستندسازان ایرانی موفق به کسب جوایز بهترین فیلم در دو بخش اصلی رقابتی شدند. در بخش مسابقه بینالملل، جایزه بهترین فیلم به «روباه و ماه صورتی» به کارگردانی مشترک مهرداد اسکویی و ثریا خلاقی اهدا شد. همچنین در بخش «انویژن» (Envision)، مستند «گذشته آینده استمراری» ساخته مرتضی احمدوند و فیروزه خسروانی این جایزه را کسب کرد.
نمایش «زمین بازی»، تازهترین اثر گروه تئاتر «مکعب» به نویسندگی دامون نوروزی و کارگردانی ندا تمیمی، اجرای هفتگی خود را در پلتفرم کاخ هنر ادامه میدهد.
مرتضی ادیبزاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با تکذیب شایعه تخریب حوض تئاتر شهر، اعلام کرد که آنچه در محوطه تخریب شده، "سکوی نمایش" بدون اصالت و افزوده شده در سالهای اخیر بوده که در نقشه اصلی سردار افخمی موجود نیست. با این وجود، وی تأکید کرد که تخریب این سازه در عرصه اثر ثبت ملی، بدون اطلاع و استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است.
حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضعگیری شورایعالی تهیهکنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیهکننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.
انتشار ویدیویی از مراسم جشن فارغالتحصیلی بازیگر شناختهشده، بهنوش طباطبایی، در دانشگاه آزاد بابل، به دلیل حضور بادیگاردها و میزانسن نمایشی مراسم، واکنشهای گستردهای در شبکههای اجتماعی بهدنبال داشت. این اتفاق پرسشهایی جدی را درباره کالا شدن علم، پیوند شهرت و منزلت اجتماعی و نقش دانشگاه در اجازه دادن به چنین صحنهآراییهایی مطرح میکند.
در حالی که تنها دو ماه به برگزاری چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده، تعدادی از اعضای سرشناس شورای سیاستگذاری این رویداد از حضور در آن کنارهگیری کردند. پس از انتصاب سید وحید فخر موسوی به عنوان دبیر، ابتدا اکبر زنجانپور و شهرام گیلآبادی انصراف دادند و اکنون نیز چهرههایی چون نسیم ادبی، مریم رحیمی، بهزاد آقاجمالی، ماهان عبداللهی و افرا افروز (به نمایندگی از نسل نو) کنارهگیری خود را تأیید کردهاند
در پی شکایت پلتفرم «آپرا»، فیلم سینمایی «آنتیک» به دلیل کپیبرداری غیرمجاز از فیلمنامه ثبتشده «پستفطرتهای محترم» نوشته پژمان تیمورتاش، توقیف شد. پس از طرح شکایت و انجام سه مرحله کارشناسی رسمی، نهایتاً هیأت پنجنفره کارشناسان رسمی دادگستری وقوع سرقت ادبی را تأیید کردند.
با وجود قاچاق گسترده فیلم «پیرپسر» در تاریخ ۴ آبان (پس از ثبت رکورد پرفروشترین فیلم اجتماعی تاریخ سینما با نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان)، اکران آنلاین این اثر در ۶ روز ابتدایی با استقبال بیسابقهای روبرو شد. طی این مدت، ۶۰ هزار کاربر به تماشای قانونی فیلم نشستند و ۱۱ میلیارد تومان فروش ثبت شد که رکوردی در اکران آنلاین محسوب میشود.
انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران بیانیهای تند و انتقادی با عنوان «ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم» منتشر کرد.
بررسی آمار فروش سینمای ایران در یک دهه اخیر (از سال ۱۳۹۴ تا آبان ۱۴۰۴) نشان میدهد که توزیعکنندگان نقش تعیینکنندهای در موفقیت یک فیلم دارند و حدود ۳۵ درصد از ۱۱۰ فیلم پرفروش این دوره، متعلق به یک شرکت پخش است.