بزرگداشت مسعود کیمیایی که در آن اعلام شد فیلم جدید او به زودی ساخته میشود، با ابراز دلتنگی این فیلمساز برای بازیگر قدیمیاش و نیز تاکید او بر اینکه هنوز کاری در مقابل مردم انجام نداده، همراه شد.
فیلم اگر به دست سینماگر باتجربه و صاحب جهانبینی و جسوری نوشته و ساخته شده بود، از شرح وقایع گذر کرده و ریشههای پیوند میان لمپنها را واکاوی میکرد. میتوانست به حضور مداوم اوباش از منظر اجتماعی بنگرد و حتی کنش شخصیت مرکزی را به بنبستی بزرگتر از خردهحسابهای شخصی بکشاند.
جنوب شهری که پدران و مادران ما در آن بزرگ شدند، شکل و شمایل دیگری داشت. جوانهای امروزی آن فضا را خیلی نمیشناسند و شاید همین عدم شناخت کافی از فضای جنوب شهر باعث میشود برخی فیلمسازان جوان در پرداخت فضا و روابط آدمها خیلی موفق نباشند و همهچیز مصنوعی جلوه کند».
سلیقهسازیای که ایرج کریمی و منتقدان دیگر سینمای ایران در دهههای 60 و 70 با کمک شرایط بهوجود آمده در سینمای ایران بنا کردند، حاصل فضای بستهای بود که امکان بیان نظرات دیگر و تماشای فیلمهایی از جنس متفاوت سینمایی مورد علاقه این نسل از منتقدان را نمیداد.
قطب الدین صادقی بازیگر، کارگردان، استاد دانشگاه و مدیر تماشاخانه «شانو» میگوید اگر وضعیت اقتصادی به این صورت ادامه پیدا کند ورشکسته خواهد شد و ممکن است این تماشاخانه را تعطیل کند.
زنده یاد خسرو شکیبایی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در بیست و هشتم تیر ماه 87 دار فانی را وداع گفت، در حالیکه هنوز نمایش ها، فیلم و سریال های به جا مانده از او در خاطره ها با قوت باقی است.
فهرست فیلمهای بخش کلاسیک هفتاد و سومین جشنواره بینالمللی فیلم کن اعلام شد.
گرچه درست نیست به این صراحت بگویم اما بگذارید، بگویم این روزها ناصر تقوایی حال خوشی ندارد چون حال خوش از خلق کردن و کار کردن ناشی میشود. ناصر تقوایی الان هیچ کاری نمیکند مگر این که اطرافیانش مدعی باشند او مینویسد. بله او سالهاست که مینویسد اما برای کشوی میز و نوشتههایش را انبار میکند.
مدیر پردیس تئاتر «شهرزاد» با اشاره به اینکه هنوز وضعیت اجرای این مجموعه تئاتری مشخص نیست تأکید کرد که گروههای تئاتری تمایلی به اجرا ندارند.
ساختمان مجموعه تئاتر شهر از روز سه شنبه بیست و پنجم تیرماه با هدف ترغیب شهروندان برای استفاده از ماسک در روزهای کرونایی به پویش ملی «من ماسک می زنم» پیوست.
روحالله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و اردیبهشت ۹۹ بر اساس متنی از نغمه ثمینی در تالار حافظ اجرا کند، از تعویق این اجرا تا عادی شدن شرایط خبر داد و از اعمال نظر سلیقهای شورای ارزشیابی و نظارت بر کوچکترین جزء از ارکان شکلدهنده یک تئاتر همچون «پوستر» گفت.
حسین مسافر آستانه هر چند بهتازگی اجرای نمایشش را به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا متوقف کرده است، میگوید: نباید اجازه بدهیم کرونا بر ما چیره شود.
بهنظر قرار نیست سالنی تعطیل باشد و گروههای نمایشی تا اطلاع ثانوی باید با این نوع اجرا کنار بیایند. هر چند سالندارها و گروههای نمایشی با رعایت تمام موارد بهداشتی چراغ برخی از سالنهای نمایشی را روشن نگه داشتهاند، اما این تلاشها گاهی بینتیجه است و تماشاگران کمتری در سالنها حضور دارند.
مضمونهايي چون «يأس فلسفي»، «گمگشتگي»، «سادگي»، «هراس از مرگ»، «خودشيفتگي»، «انسانگرايي ليبرال» و... در كارهاي فرمانآرا موج ميزند كه با انديشههاي ماركسيستي و انتقادي كارگرداناني چون مسعود كيميايي، امير نادري، فريدون گله و سهراب شهيدثالث متفاوت است.
سليقه اعضاي شورا و مديريت شورا در تصميمگيري موثر است. اين سليقه و مديريت هم متاثر از فضاي سياسي و اجتماعي است. متر اين فضاي سياسي و اجتماعي را هم بايد در برخورد سايتها و روزنامههاي مخالف دولت و ارشاد ديد. اين سايتها و روزنامهها ميدانند با انتقاد تندشان روي عملكردها تاثير بگذارند. البته اين انتقادهاي تند هم ريشه در حال و هواي همان فضاي سياسي و اجتماعي دارد كه امكان اين تندروي را ايجاد كرده است.
با اوج گیری مجدد ویروس کرونا در شهرهای مختلف کشور، احتمال تعطیلی مجدد سالن های نمایشی و سینمایی دو مرتبه مطرح می شود، کمااینکه در حال حاضر نیز در برخی شهرها چنین محدودیت هایی اعمال شده است.
کسانی که شکوه را در اجراهای کارگاه نمایش دیده بودند، در همه کارها او را موفق میدانند. فرق نمیکند گلدونه خانم باشد یا سندلی کنار پنجره بگذاریم... با نثر و نگاهی یکسر متفاوت، یا باغ آلبالو و طلبکارها. اثری از چخوف و پیتر هاندکه باشد یا برشت و استریندبرگ. کارگردان آربی اُوانسیان باشد یا اسماعیل خلج یا بیژن مفید. شکوه در همه نقشها تمامقد میدرخشید.
شیوه سهلوممتنع روایت در آثار جارموش کشاندن کاراکترها به موقعیتهای سرپُل و متصلکردن حلقه ایدههای متنافر از طریق گردآوری خلاقههای بصری و در نهایت تدوین و ساختاردادن به آنهاست؛ چراکه او در مسیر شناور و سیال ذهن خلاقش، بدون چنبره پیرنگ و بدون تکلف ایدههایش را پیاده میکند و در نزد او شرط لازم و کافی برای بهکاربستن ایدهها همین خواهد بود که مانند پرندهای که روی اسنایپر گوست داگ نشست، او را به وجد آورد.
قریب به دو دهه محبوبترین مجری صداوسیما بود؛ اما حالا قریب به دو سال است که فقط «محبوب» است و دیگر پسوند «صداوسیما» را ندارد.
انتشار نامههای عباس کیارستمی و همسرش، حاشیههایی را با خود به همراه داشت که موجب شد، دادگاه فرهنگ، مساله را حل کند.
شاید برخی از ما با نام این هنرمند بزرگ ایتالیایی آشنا نبوده باشیم ولی با انتشار خبر درگذشتش که از رفتن یکی از بزرگترینهای موسیقی جهان سخن میگفت، متوجه شدیم که او که بود. هر کدام از ما حتما بی آن که بدانیم او کیست، آثارش را بارها از تلویزیون یا رادیو شنیدهایم؛ مردی که سازنده موسیقی فیلمهای ماندگار و معروفی همچون «مالنا»، «یک مشت دلار»، «خوب بد زشت»، «روزی روزگاری در غرب» و «سینما پارادیزو» بود.