داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» با انتقاد از مغفول ماندن مستندسازی آرشیوی تأکید کرد که در طول ۴۰ سال گذشته برخی فیلمسازان اجازه فعالیت به آن ها را نداده اند.
واقعا برای من دراین کار اولویت این بود که فیلم باورپذیر به نظر برسد. وقتی از بازیگران چهره استفاده می کنیم به خصوص آنهایی که به قول خودمان ستاره هستند بلافاصله بیننده از آن آدم در ذهنش فاصله می گیرد و آن آدم را خیلی سخت در آن شخصیت می پذیرد؛ در حقیقت مخاطب چهره شناخته شده ای را می بیند که نقشی را بازی می کند. من دوست نداشتم این شکل اتفاق بیفتد.
ما در این اجرا با چهار فضا مواجه هستیم. یعنی مخاطب ابتدا با جهانبینی خودش در گالریهای خانه هنرمندان قدم میزد. در مرحله دوم با ویدیو آرت روی دیوار ورودی گالری پاییز مواجه میشود، تصاویر فردی را میبیند كه با عروسك اسكلت در فضای خاصی حضور دارد و او برای درك بهتر آنچه جریان دارد، لازم است پرده ورود به گالری را كنار بزند و سپس با كل وضعیت مواجه شود.
صدرالدین زاهد می گوید از وقتی به ایران برگشته است، نه آن فضای پیشین و نه آدم های آن دوران که با هم کار می کردند هیچ کدام نیستند و او احساس تنهایی می کند. زاهد معتقد است انسان اصلا برای تنهایی ساخته نشده است هرچند به گفته خودش اکنون از همه نظر تنهاست؛ هم در زندگی خصوصی اش و هم در زندگی هنری اش.
نمایش های حوزه دفاع مقدس را معمولا با المان هایی مانند فضای جبهه، لباس های رزم، اسامی فرماندهان و ... می شناسیم. دیدن نمایشی که در آن رزمنده ها کت و شلوار پوشیده و به شکلی هماهنگ به روایت قصه ای از آن دوران بپردازند، اتفاقی جدید است. این اتفاق را «علیرضا معروفی» در نمایش «تن ها» رقم زده و با فرمی جدید به معرفی اسیر سیزده سال جنگ، «مهدی طحانیان»، پرداخته است.
محمد عارف هدف اصلی نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران را، پژوهش در نمایشنامه، آسیب شناسی ادبیات نمایشی در ایران، ایران شناسی تئاتر، خاستگاه شناسی تئاترنوشت و تاریخ ادبیات نمایشی عنوان کرد که به گفته او، یافته های آن به زودی در کتاب چکیده مقالات کنفرانس با معرفی هشتاد و یک چکیده برگزیده رونمایی می شود.
تهیهکننده «آژانس شیشه ای» با بیان اینکه «الان دوره کاسبی کردن به اسم سینماست نه دوره اندیشهورزی و فرهنگ سازی در سینما» می گوید: متاسفانه دخالت ها، مدیریتها و لابی گری های پنهان، اجازه جولان و هدفگذاری را به مدیران نمی دهند و این تجربه ی اشتباهی است که به بهانه مبارزه با فساد یا ایجاد تحول، مجدد به سمت مدیریت گلخانه ای برویم.
مسعود نجفی کارگردان مستند «قیصر، ۴۰ سال بعد» که همزمان با روز ملی سینما وارد شبکه نمایش خانگی شده از آن روزها و ساخت این مستند با حضور عواملش گفت.
همه نمایش در یک چهارراه میگذرد و حتّی چایخانه اَجَقْ همان وسط بازی میشود. ولی این یگانگی مَکان با گُریز به درمانگاه و خانه و جاده نزدیک مرز در داستانِ پرستار و سر زدن به خانه راننده و زنش و باجه تلفن در طرابوزان در داستان راننده و عبور از اتاق نامهْرسانی و دفتر رئیس و خیابان در داستانِ نامهْبَر میشکند؛ و همچنین با گُذر ِسارنگِسَهِش از محلّهای که دیگر نیست و گُذر نهال فرّخی از محلّه چنانکه هست!
عباس بهارلو که معتقد است اگر سینمای صامت ایران در نطفه خفه نشده بود، بیشک زبان سینمای ما بیش از امروز گسترش یافته بود، میگوید در حوزه پژوهشِ سینما موضوعهایی هستند که در محدوده خط قرمز قرار دارند و نمیتوان از آنها نوشت، وگرنه کار دچار ممیزی و سانسور میشود.
مژده شمسایی که در سه دهه اخیر ایفاگر نقش زنان اصلی تمام آثار سینمایی و تئاتری اجرا شده بهرام بیضایی بوده است، در نمایش «چهارراه» نقش نهال فرخی را ایفا می کند. زنی که اجازه پیدا نکرده به علاقه اصلیاش بازیگری برسد و حالا معلمی است بیمار با یک فرزند که ناگهان عشق قدیمی ناپدید شدهاش را مییابد.
ساختار اداری ما پاسخگوی نیاز امروز نیست و وزارت ارشاد مبتنی بر وضعیت سی سال قبل عمل میكند. بنابراین در صورت ادامه روند فعلی نمیتوان مشكلات تئاتر را برطرف کرد.
مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد(ص)» ضمن مرور مصائب و مشکلات فیلمسازی مذهبی میگوید آنقدر از هجمههای داخلی علیه این فیلم خسته شده است که دیگر نمیخواهد دربارهاش صحبت کند.
تقی علیقلیزاده تهیهکننده فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش بیان کرد که وعدههایی که برای نمایش این فیلم میشد وعدههایی ناراست بود و حاضر نشده است «رستاخیز» را آتش بزند.
مهسا احمدی تنها بدلکار و کارگردان اکشن ایرانی حاضر در هالیوود که از شاگردان ارشا اقدسی بوده در مورد جزئیات حادثه این بدلکار متوفی و نحوه پیگیری امور حقوقی آن توضیحاتی ارائه کرد.
حمید پورآذری با تاکید بر این که حمایت از اهالی فرهنگوهنر و به شکل مشخص اهالی تئاتر وظیفه بیچونوچرای کسانی است که در راس قدرت قرار دارند، معتقد است نمیتوان به علت عدم تحقق چنین اتفاقی دست روی دست گذاشت یا از این حوزه خداحافظی کرد. او میگوید اهالی تئاتر اگر به نیت عمل به مسئولیت اجتماعیشان تئاتری شدهاند، باید بدانند که انتظار قَدردان بودن از سوی آنها که قدرت را به دست دارند خیالی خام بیش نیست.
روزانه بیش از ۳۰ فیلم کوتاه در سطح کشور ساخته میشود، زیرا دیگر دغدغه امکانات نداریم، بلکه دغدغه مسئله، پرداخت، فیلمنامه و قصه داریم که امکانات آمده و آنها را لاپوشانی کرده است. از طرفی سوءتفاهم فستیوالها و بازیهای رسانهای باعث میشود که ما از مسیر اصلی دور شده و درگیر حواشی شویم.
کاوه مظاهری میگوید من به طور کلی با پیشزمینه ساختن، مشکل فلسفی دارم چراکه فکر میکنم این جنس از فیلمهای محافظهکار با این نوع قصهپردازی، مخاطب و تجربه زیسته مخاطب را خیلی خیلی دستکم میگیرند و به اعتقاد من تاریخ مصرف این نوع فیلمها در سینما تمام شده است.
اشکان رهگذر گفت: توسعه ایده «ژولیت و شاه» از سال 95 شروع شد. از همان سال ایده این انیمیشن چه ازنظر داستانی و چه بصری توسعه پیدا کرد. تا اینکه از سال 97 وارد پیشتولید شدیم و در حال حاضر هم در دست تولید قرار دارد. امیدواریم در اواخر سال 1401 آماده نمایش شود.
در مورد قسمت آخر باید بیان کنم 100 راه نداشتیم که قسمت آخر چگونه باید شود. کاراکترها را به سمتوسویی برده بودیم و همچنین قصه که بسیار مهم بود که چند راه برای پایان داشتیم. هم کاشتهایی برای کاراکترها گذاشته بودیم که دستوبال ما را بسته بود و این را نه بهعنوان اینکه آنها را دوست نداشتیم، بلکه دوست داشتیم اما به یک سمتی باید میرفتند که کاشتها را پاسخ دهیم.