چهارشنبه , ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 20
اختلافی میان «اوج» و «روایت فتح» نیست/با «سینماحقیقت» زاویه داریم سه شنبه 25 آبان 1400 14:12

اختلافی میان «اوج» و «روایت فتح» نیست/با «سینماحقیقت» زاویه داریم

داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» با انتقاد از مغفول ماندن مستندسازی آرشیوی تأکید کرد که در طول ۴۰ سال گذشته برخی فیلمسازان اجازه فعالیت به آن ها را نداده اند.

گفت وگو با احمد بهرامی کارگردان فیلم «دشت خاموش»/ با استثمار آدم ها مساله دارم یکشنبه 23 آبان 1400 22:39

گفت وگو با احمد بهرامی کارگردان فیلم «دشت خاموش»/ با استثمار آدم ها مساله دارم

واقعا برای من دراین کار اولویت این بود که فیلم باورپذیر به نظر برسد. وقتی از بازیگران چهره استفاده می کنیم به خصوص آنهایی که به قول خودمان ستاره هستند بلافاصله بیننده از آن آدم در ذهنش فاصله می گیرد و آن آدم را خیلی سخت در آن شخصیت می پذیرد؛ در حقیقت مخاطب چهره شناخته شده ای را می بیند که نقشی را بازی می کند. من دوست نداشتم این شکل اتفاق بیفتد.

كارگردان ها گاهی خلاقیت كشی می كنند شنبه 8 آبان 1400 22:10
گفت‌وگو با بهمن عباسپور، طراح و اجراگر پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر»

كارگردان ها گاهی خلاقیت كشی می كنند

ما در این اجرا با چهار فضا مواجه هستیم. یعنی مخاطب ابتدا با جهان‌بینی خودش در گالری‌های خانه هنرمندان قدم می‌زد. در مرحله دوم با ویدیو آرت روی دیوار ورودی گالری پاییز مواجه می‌شود، تصاویر فردی را می‌بیند كه با عروسك اسكلت در فضای خاصی حضور دارد و او برای درك بهتر آنچه جریان دارد، لازم است پرده ورود به گالری را كنار بزند و سپس با كل وضعیت مواجه شود.

با آربی اوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی، چهارسو را ساختیم شنبه 1 آبان 1400 23:26

با آربی اوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی، چهارسو را ساختیم

صدرالدین زاهد می گوید از وقتی به ایران برگشته است، نه آن فضای پیشین و نه آدم های آن دوران که با هم کار می کردند هیچ کدام نیستند و او احساس تنهایی می کند. زاهد معتقد است انسان اصلا برای تنهایی ساخته نشده است هرچند به گفته خودش اکنون از همه نظر تنهاست؛ هم در زندگی خصوصی اش و هم در زندگی هنری اش.

اسیر سیزده ساله جنگ روی صحنه تئاتر سه شنبه 27 مهر 1400 10:53

اسیر سیزده ساله جنگ روی صحنه تئاتر

نمایش های حوزه دفاع مقدس را معمولا با المان هایی مانند فضای جبهه، لباس های رزم، اسامی فرماندهان و ... می شناسیم. دیدن نمایشی که در آن رزمنده ها کت و شلوار پوشیده و به شکلی هماهنگ به روایت قصه ای از آن دوران بپردازند، اتفاقی جدید است. این اتفاق را «علیرضا معروفی» در نمایش «تن ها» رقم زده و با فرمی جدید به معرفی اسیر سیزده سال جنگ، «مهدی طحانیان»، پرداخته است.

تئاترنوشت و نمایشنامه پژوهی در تاریخ تئاتر ایران گم شده است سه شنبه 20 مهر 1400 19:38

تئاترنوشت و نمایشنامه پژوهی در تاریخ تئاتر ایران گم شده است

محمد عارف هدف اصلی نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران را، پژوهش در نمایشنامه، آسیب شناسی ادبیات نمایشی در ایران، ایران شناسی تئاتر، خاستگاه شناسی تئاترنوشت و تاریخ ادبیات نمایشی عنوان کرد که به گفته او، یافته های آن به زودی در کتاب چکیده مقالات کنفرانس با معرفی هشتاد و یک چکیده برگزیده رونمایی می شود.

حرف های صریح تهیه کننده «آژانس شیشه ای»: هر سال دریغ از پارسال سه شنبه 6 مهر 1400 17:07

حرف های صریح تهیه کننده «آژانس شیشه ای»: هر سال دریغ از پارسال

تهیه‌کننده «آژانس شیشه ای» با بیان اینکه «الان دوره‌ کاسبی کردن به اسم سینماست نه دوره‌ اندیشه‌­ورزی و فرهنگ ­سازی در سینما» می گوید:‌ متاسفانه دخالت ها، مدیریت‌ها و لابی گری های پنهان، اجازه جولان و هدف‌گذاری را به مدیران نمی دهند و این تجربه ی اشتباهی ا­ست که به بهانه‌ مبارزه با فساد یا ایجاد تحول، مجدد به سمت مدیریت گلخانه ای برویم.

«قیصر» به دلیل تفاوت با جریان رایج فیلم‌های آن زمان محبوب بود شنبه 3 مهر 1400 23:03

«قیصر» به دلیل تفاوت با جریان رایج فیلم‌های آن زمان محبوب بود

مسعود نجفی کارگردان مستند «قیصر، ۴۰ سال بعد» که همزمان با روز ملی سینما وارد شبکه نمایش خانگی شده از آن روزها و ساخت این مستند با حضور عواملش گفت.

ظاهراً زندگی معاصر چیزی کم دارد! یکشنبه 21 شهریور 1400 20:58
گفت‌وگو با بهرام بیضایی به مناسبت اجرای «چهارراه» در دانشگاه استنفورد

ظاهراً زندگی معاصر چیزی کم دارد!

همه نمایش در یک چهارراه می‌گذرد و حتّی چایخانه اَجَقْ همان وسط بازی می‌شود. ولی این یگانگی مَکان با گُریز به درمانگاه و خانه و جاده نزدیک مرز در داستانِ پرستار و سر زدن به خانه راننده و زنش و باجه تلفن در طرابوزان در داستان راننده و عبور از اتاق نامه‌ْرسانی و دفتر رئیس و خیابان در داستانِ نامه‌ْبَر می‌شکند؛ و همچنین با گُذر ِسارنگِ‌سَهِش از محلّه‌ای که دیگر نیست و گُذر نهال فرّخی از محلّه چنان‌که هست!

خط قرمزهایی که تاریخ سینما را سانسور می‌کند یکشنبه 21 شهریور 1400 16:58

خط قرمزهایی که تاریخ سینما را سانسور می‌کند

عباس بهارلو که معتقد است اگر سینمای صامت ایران در نطفه خفه نشده بود، بی‌شک زبان سینمای ما بیش از امروز گسترش یافته بود، می‌گوید در حوزه پژوهشِ سینما موضوع‌هایی هستند که در محدوده خط قرمز قرار دارند و نمی‌توان از آن‌ها نوشت، وگرنه کار دچار ممیزی و سانسور می‌شود.

تصویر یک زوال اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی یکشنبه 14 شهریور 1400 13:52
گفت‌وگو با مژده شمسایی درباره نمایش «چهارراه» بیضایی

تصویر یک زوال اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی

مژده شمسایی که در سه دهه اخیر ایفاگر نقش زنان اصلی تمام آثار سینمایی و تئاتری اجرا شده بهرام بیضایی بوده است، در نمایش «چهارراه» نقش نهال فرخی را ایفا می کند. زنی که اجازه پیدا نکرده به علاقه اصلی‌اش بازیگری برسد و حالا معلمی است بیمار با یک فرزند که ناگهان عشق قدیمی ناپدید شده‌اش را می‌یابد.

گفت‌وگو با قادر آشنا، آخرین مدیر كل هنرهای نمایشی دولت دوازدهم/ چالش‌ها بیش از انتظار بود چهارشنبه 3 شهریور 1400 23:44

گفت‌وگو با قادر آشنا، آخرین مدیر كل هنرهای نمایشی دولت دوازدهم/ چالش‌ها بیش از انتظار بود

ساختار اداری ما پاسخگوی نیاز امروز نیست و وزارت ارشاد مبتنی بر وضعیت سی‌ سال قبل عمل می‌كند. بنابراین در صورت ادامه روند فعلی نمی‌توان مشكلات تئاتر را برطرف کرد.

روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شده‌ام! سه شنبه 26 مرداد 1400 19:31

روایت مجید مجیدی از مصائب فیلمسازی مذهبی/ دیگر خسته شده‌ام!

مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد(ص)» ضمن مرور مصائب و مشکلات فیلم‌سازی مذهبی می‌گوید آنقدر از هجمه‌های داخلی علیه این فیلم خسته شده است که دیگر نمی‌خواهد درباره‌اش صحبت کند.

«رستاخیز» را آتش نزدیم/ کارشکنی دولت در اکران/ رییسی فیلم را دید یکشنبه 24 مرداد 1400 20:18

«رستاخیز» را آتش نزدیم/ کارشکنی دولت در اکران/ رییسی فیلم را دید

تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش بیان کرد که وعده‌هایی که برای نمایش این فیلم می‌شد وعده‌هایی ناراست بود و حاضر نشده است «رستاخیز» را آتش بزند.

چرا پیکر ارشا اقدسی تا کنون به ایران نرسیده است؟/ جزئیات حادثه‌ از زبان مهسا احمدی چهارشنبه 20 مرداد 1400 14:46

چرا پیکر ارشا اقدسی تا کنون به ایران نرسیده است؟/ جزئیات حادثه‌ از زبان مهسا احمدی

مهسا احمدی تنها بدلکار و کارگردان اکشن ایرانی حاضر در هالیوود که از شاگردان ارشا اقدسی بوده در مورد جزئیات حادثه این بدلکار متوفی و نحوه پیگیری امور حقوقی آن توضیحاتی ارائه کرد.

حمید پورآذری: مصائب‌مان را در حد یک قران، دو زار پایین نیاوریم چهارشنبه 20 مرداد 1400 12:05
گفت‌وگو با کارگردانی که با طیف‌های مختلف جامعه و در نقاط مختلف شهر، تئاتر اجرا کرده است

حمید پورآذری: مصائب‌مان را در حد یک قران، دو زار پایین نیاوریم

حمید پورآذری با تاکید بر این که حمایت از اهالی فرهنگ‌وهنر و به شکل مشخص اهالی تئاتر وظیفه بی‌چون‌وچرای کسانی است که در راس قدرت قرار دارند، معتقد است نمی‌توان به علت عدم تحقق چنین اتفاقی دست روی دست گذاشت یا از این حوزه خداحافظی کرد. او می‌گوید اهالی تئاتر اگر به نیت عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان تئاتری شده‌اند، باید بدانند که انتظار قَدردان بودن از سوی آن‌ها که قدرت را به دست دارند خیالی خام بیش نیست.

فیلم کوتاه مدتی درگیر سینمای فرهادی شد، مدتی درگیر سینمای مکری و مدتی درگیر سینمای سیدی جمعه 15 مرداد 1400 14:43
حاشیه‌ها ماهیت اصلی فیلم کوتاه را از بین برده است

فیلم کوتاه مدتی درگیر سینمای فرهادی شد، مدتی درگیر سینمای مکری و مدتی درگیر سینمای سیدی

روزانه بیش از ۳۰ فیلم کوتاه در سطح کشور ساخته می‌شود، زیرا دیگر دغدغه امکانات نداریم، بلکه دغدغه مسئله، پرداخت، فیلمنامه و قصه داریم که امکانات آمده و آن‌ها را لاپوشانی کرده است. از طرفی سوء‌تفاهم فستیوال‌ها و بازی‌های رسانه‌ای باعث می‌شود که ما از مسیر اصلی دور شده و درگیر حواشی شویم.

تاریخ مصرف فیلم‌های محافظه‌کار در سینما تمام شده است سه شنبه 12 مرداد 1400 18:43
کاوه مظاهری:

تاریخ مصرف فیلم‌های محافظه‌کار در سینما تمام شده است

کاوه مظاهری می‌گوید من به طور کلی با پیش‌زمینه ساختن، مشکل فلسفی دارم چراکه فکر می‌کنم این جنس از فیلم‌های محافظه‌کار با این نوع قصه‌پردازی، مخاطب و تجربه زیسته مخاطب را خیلی خیلی دستکم می‌گیرند و به اعتقاد من تاریخ مصرف این نوع فیلم‌ها در سینما تمام شده است.

حکایت تولید انیمیشن «ژولیت و شاه» و یک داوری شنبه 2 مرداد 1400 22:20

حکایت تولید انیمیشن «ژولیت و شاه» و یک داوری

اشکان رهگذر گفت: توسعه ایده «ژولیت و شاه» از سال 95 شروع شد. از همان سال ایده این انیمیشن چه ازنظر داستانی و چه بصری توسعه پیدا کرد. تا اینکه از سال 97 وارد پیش‌تولید شدیم و در حال حاضر هم در دست تولید قرار دارد. امیدواریم در اواخر سال 1401 آماده نمایش شود.

نمی‌خواستم بیانیه بخوانم پنجشنبه 31 تیر 1400 09:42
گفتگو با شهرام شاه‌حسینی، کارگردان سریال «می‌خواهم زنده بمانم»

نمی‌خواستم بیانیه بخوانم

در مورد قسمت آخر باید بیان کنم 100 راه نداشتیم که قسمت آخر چگونه باید شود. کاراکترها را به سمت‌وسویی برده بودیم و همچنین قصه که بسیار مهم بود که چند راه برای پایان داشتیم. هم کاشت‌هایی برای کاراکترها گذاشته بودیم که دست‌وبال ما را بسته بود و این را نه به‌عنوان اینکه آنها را دوست نداشتیم، بلکه دوست داشتیم اما به یک سمتی باید می‌رفتند که کاشت‌ها را پاسخ دهیم.