جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 20
فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است سه شنبه 17 فروردین 1400 17:49

فراز و فرود ساختمان ۶۰ ساله تئاتری که در آستانه تعطیلی است

قاسم مصیبی که حدود چهار دهه است مدیریت سینما تئاتر گلریز را به عهده دارد، از خطر قریب‌الوقع این مجموعه به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی می‌گوید و یادآوری می‌کند در سال‌هایی که هنوز خبری از تماشاخانه‌های خصوصی نبود و تئاتر هنری و سالن‌هایش از سوی دولت با بودجه‌های خوبی حمایت می‌شد، «انشعابِ» تئاتر آزاد باید روی پای خودش می‌ایستاد و خرج خودش را درمی‌آورد.

صلح‌جو: نمی‌توانیم از هنر یک معنا و مفهوم مطلق بسازیم سه شنبه 17 فروردین 1400 00:00

صلح‌جو: نمی‌توانیم از هنر یک معنا و مفهوم مطلق بسازیم

از بین فیلم‌سازانی که آثارشان با پسند نخبه‌ها و فستیوال‌های خارجی سازگار بود و عامه مردم هم با آن ارتباط برقرار کردند، ‌خاص‌ترین چهره این عرصه به نظرم اصغر فرهادی است؛ فیلم‌های او همواره در عرصه‌های جهانی جایگاه رفیعی دارد و معتبرترین جوایز سینمایی را کسب کرده و از طرفی فیلم‌هایش مورد‌پسند مردم است».

تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت دوشنبه 16 فروردین 1400 12:06
گفت‌وگوی دكتر زهره حسین‌زادگان و مهسا دهقانی‌پور درباره كتاب تاریخ «تئاتر یونان و روم»

تئاتر یونان، ایران و اساطیری كه باید شناخت

طبق كتاب «تاریخ بخارا» و دیوارنگاره‌ها حداقل در قرن سوم قبل از میلاد مراسم آیینی به نام سوگ سیاوش در ایران وجود داشته. این آیین نمایشی همراه با حركت و موسیقی بوده و به صورت كارناوال در سراسر شهر اجرا می‌شده. یك آیین نمایشی مثل آیین دیونوسوس چرا در یونان تبدیل به تئاتر می‌شود اما در ایران رشدی نمی‌كند؟

96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است یکشنبه 15 فروردین 1400 10:47

96 سالگی «پیتر بروک» در سال شیوع كرونا / این برای من مرگ یك نمایش است

«آن زمان به رغم بمباران‌های متعدد، هیچ‌كس قصد بستن سالن‌های تئاتر را نداشت. اما اگر ابتدای شروع نمایش صدای آژیر به گوش می‌رسید، نمی‌توانستیم تا قبل از 7 صبح روز بعد از سالن خارج شویم. تماشاچیان تمام شب را روی صندلی‌های‌شان بی‌حركت می‌نشستند.

سازمان اوج به انسداد رسیده/ هرگز اصلاح‌طلب نبوده‌ام یکشنبه 15 فروردین 1400 10:41

سازمان اوج به انسداد رسیده/ هرگز اصلاح‌طلب نبوده‌ام

بهروز افخمی می‌گوید: سازمان سینمایی اوج به انسداد رسیده است تا جایی که در دو سه سال اخیر، مورد درخوری از این سازمان دیده نشده است. او همچنین معتقد است: فیلمسازی که بخواهد به صورت تعمدی جریان‌سازی کند، هیچگاه موفق نخواهد شد. به گفته افخمی؛ حاتمی‌کیا فیلمسازی است که دغدغه‌های شخصی خود را دنبال می‌کند و نباید عنوان جریان‌ساز به این فیلمساز نسبت داد.

روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد یکشنبه 8 فروردین 1400 00:00

روایت پیام دهکردی از تجربه تحول و هجرت/ «تئاتر» خون تازه می‌خواهد

پیام دهکردی در گفتگویی که به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر شکل گرفت، بر این عقیده خود تأکید کرد که «تئاتر» نیازمند خون تازه، روح تازه و انسان تازه است.

پرداخت حداقل ۲ میلیارد تومان برای ۲ نوبت پخش «یدو» از تلویزیون سه شنبه 3 فروردین 1400 17:55

پرداخت حداقل ۲ میلیارد تومان برای ۲ نوبت پخش «یدو» از تلویزیون

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» در آستانه پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون آن هم پیش از ورود به چرخه اکران عمومی، جزییاتی تازه از توافق خود با صداوسیما را تشریح کرد.

جشنواره جهانی باید برگزار شود! پنجشنبه 21 اسفند 1399 14:52
گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور درباره موضوعی مناقشه‌برانگیز

جشنواره جهانی باید برگزار شود!

اگر جشنواره به صورت مجازی برگزار شود با یك پلتفرم معتبر خارجی و بین‌المللی كه جشنواره كن هم استفاده كرد وارد مذاكره شدیم كه در حال بستن قرارداد هستیم آن وقت خیلی از فیلمسازان احتمالا مایل هستند كه روی این پلتفرم فیلم‌شان را ارایه كنند.

امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم چهارشنبه 13 اسفند 1399 12:40

امیر دژاکام: برای یک سریال، به اندازه ۲۰ سال کار در تئاتر، دستمزد گرفتم

امیر دژاکام کارگردان نمایش «ایوب‌خان» می‌گوید: «تئاتر شغل ماست و شغل بسیار مهمی هم هست. تئاتر، هنری استراتژیک است، همان‌طور که گندم کالایی استراتژیک است و من آماده اثبات این نکته به هر سیاست‌گذاری هستم.»

تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود سه شنبه 12 اسفند 1399 00:00
پاسخ رئیس مجموعه تئاترشهر شائبه‌های پیرامون تعیین حریم آن:

تعیین حریم تئاترشهر به معنای محصور کردنش نیست/ هیچ محدودیتی برای ورود شهروندان ایجاد نمی‌شود

با اینکه بحث تعیین حریم بنای ثبتی تئاتر شهر، مدت‌هاست که مطرح شده اما به تازگی این موضوع با مساله «حصارکشی» گره خورده که شائبه‌هایی برای برخی ایجاد کرده مبنی بر اینکه قرار است این مجموعه تنها در اختیار هنرمندان و تماشاگران تئاتر باشد و از دسترس شهروندان خارج شود؛ ابراهیم گله‌دارزاده، در پاسخ به ابهامات و پرسش‌های پیرامون طرح تعیین حریم این مجموعه، شائبه حصارکشی و راه ندادن مردم عادی به حریم محوطه را به کلی تکذیب کرد.

پاسخ‌های دبیر جشنواره فیلم فجر به استاندار تهران و چند حاشیه چهارشنبه 29 بهمن 1399 15:23

پاسخ‌های دبیر جشنواره فیلم فجر به استاندار تهران و چند حاشیه

دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر با تاکید براینکه برای برگزاری جشنواره مجوز رسمی داشته و هیچ "دستوری" برای تعطیلی آن نگرفته است، درباره چرایی برگزاری جشنواره در سه سطح، انتقاد مستندسازان و فیلم کوتاهی‌ها، حاشیه‌های سیمرغ مردمی جشنواره و برخی انتقادهای دیگر توضیحاتی را ارائه کرد.

دوربین سینما بسیار بی‌رحم است جمعه 24 بهمن 1399 21:02
امیر نوروزی از بازی در دو فیلم «مصلحت» و «مامان» می‌گوید

دوربین سینما بسیار بی‌رحم است

امیر نوروزی می‌گوید بازیگران تئاتر بازیشان با بازی بازیگران سینما فاصله ندارد و خیلی زود خود را به‌روز می‌کنند.

روایت مجیدی از استفاده کودکان کار در «خورشید» | پای دو بازیگر کودک ما سه بار شکست! جمعه 24 بهمن 1399 20:47

روایت مجیدی از استفاده کودکان کار در «خورشید» | پای دو بازیگر کودک ما سه بار شکست!

مجید مجیدی که پیش‌تر یک‌بار با «بچه‌های آسمان» تا یک قدمی بردن اسکار پیش رفته، امسال می‌تواند دومین نامزدی خود را با «خورشید» تجربه کند؛ فیلمی عمیق و تکان‌دهنده درباره کودکان کار.

دوران فریب مخاطب با بازیگران چهره گذشته است/ پول‌های اضافه هویت را از سینما می‌گیرد سه شنبه 21 بهمن 1399 15:23

دوران فریب مخاطب با بازیگران چهره گذشته است/ پول‌های اضافه هویت را از سینما می‌گیرد

علیرضا امینی معتقد است سرمایه‌های بدون پشتوانه باعث شده سینمای ایران از مسیر اصلی خود خارج شود.

حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد دوشنبه 20 بهمن 1399 00:00

حتی نام «هنر بدن و حرکت» هم لرزه به اندام خیلی‌ها می‌اندازد

یاسر خاسب می‌گوید: مدیران و مسئولان دل‌شان نمی‌خواهد تئاتر فیزیکال قوت بگیرد و برای خودش جایگاهی داشته باشد که مانند نهالی آرام آرام رشد کند تا به درختی تنومند تبدیل شود؛ برای همین پول و سرمایه و بودجه سراغ کارهای آسان و راحتی می‌رود که اسمش را گذاشته‌ام «تئاتر نشسته».

«خط فرضی» در امتداد فیلم‌های کوتاهم است/ داستانی درباره «دروغ» یکشنبه 19 بهمن 1399 15:46

«خط فرضی» در امتداد فیلم‌های کوتاهم است/ داستانی درباره «دروغ»

کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» معتقد است این اثر سینمایی بلند، تجربه‌ای در امتداد فیلم های کوتاهی است که تا امروز جلوی دوربین برده است.

سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه! یکشنبه 19 بهمن 1399 13:47

سرنوشت «تئاتر» را به «جشنواره» گره نزنیم/ نه هدف داریم نه برنامه!

حسین مسافرآستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به تأثیرگذاری این رویداد بر فعالیت‌های حوزه تئاتر تأکید کرد نباید سرنوشت همه مسائل «تئاتر» را به جشنواره گره بزنیم.

كارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال شنبه 18 بهمن 1399 23:05

كارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال

الگو‌ یا مدل كارگردانی این فیلم شبیه به مربیگری در بازی فوتبال است. چیزی شبیه به یك زمین بازی فوتبال داریم كه بازیگران وارد آن می‌شوند با این هدف كه در یك زمان مشخص باید به نیت و هدف پیروزی یا دستیابی به ایده‌ای مشخص بازی كنند. اما با اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شوند كه نتیجه رفتار و عملكرد خود آنهاست. هر لحظه ممكن است شكست بخورند، پیروز شوند، درگیر شوند یا اینكه اخراج شوند. بیشترین كار مربی قبل از بازی اصلی و خارج از زمین است. در این فیلم هم من اجراگران را وارد زمین بازی می‌كنم و همه تمهیداتم مربوط به قبل از اجراست.

سند «گیج گاه» به نام جمشید هاشم‌پور است/ دنبال نوستالژی‌بازی نبودم شنبه 18 بهمن 1399 14:45

سند «گیج گاه» به نام جمشید هاشم‌پور است/ دنبال نوستالژی‌بازی نبودم

عادل تبریزی با اشاره اینکه در اولین فیلم سینمایی‌اش به‌دنبال نوستالژی‌بازی صرف نبوده است، تأکید کرد: اگر جمشید هاشم‌پور بازی در این فیلم را نمی‌پذیرفت، «گیج گاه» هیچگاه ساخته نمی‌شد.

جامعه مرزهای پرداختن به مسائل جنسی را مشخص می‌کند پنجشنبه 16 بهمن 1399 17:31
بازنمایی بحران جنسی در سینمای ایران در گفت‌وگو با پوران درخشنده

جامعه مرزهای پرداختن به مسائل جنسی را مشخص می‌کند

پرداختن به مسائل جنسی و مشکلات پیرامون آن در سینمای ایران هرچند در دهه 60 تابو بود، اما در اواسط دهه 70 و پس از آن اشاره‌های کوتاهی به آن شد و در دهه 80 و 90، دیگر می‌شد که به آن اشارات مستقیم‌تری کرد و فیلم‌هایی مشخصا با موضوع تجاوز ساخته و پخش شدند که «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» مهم‌ترین و مشهورترین آنها بود.