دوشنبه , ۶ اسفند, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 26
مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟ دوشنبه 3 آذر 1399 17:39

مگر می‌شود «آقازاده» را بدون مشورت با بالاترین سطوح ساخت؟

نویسنده و تهیه‌کننده «آقازاده» می‌گوید: این سریال بدون مشورت با سطوح بالا امکان ساخت نداشت. او با تکذیب ماجرای تذکر صداوسیما و ساترا به سازمان اوج برای تولید «آقازاده» گفت: عده‌ای در جامعه خود را به تجاهل می‌زنند اما ما تمام ملاحظات لازم را هنگام تولید رعایت کردیم.

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است یکشنبه 2 آذر 1399 22:07

روایت رحمت امینی از تئاتر دانشگاهی پیش و پس از کرونا / نگرش نسبت به استفاده از تئاتر غلط است

رحمت امینی: راه رشد و ارتقاء کیفی تئاتر هر کشوری از مسیر تئاتر دانشگاهی است.

وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند یکشنبه 2 آذر 1399 18:34
هنر و تجربه در ۶ سال اندازه یک فیلم برای دولت هزینه نداشت

وقتی مسئولان کاری را دوست نداشته باشند، تخریبش می‌کنند

مدیرعامل گروه سینمایی هنر و تجربه از نبود حمایت دولت در قبال این گروه گلایه کرده و گفت: دولت در ۶ سال گذشته حداقل کمکی را که می‌توانسته انجام داده در مقابل کمکی که هنر و تجربه به دولت کرد به مراتب بیشتر از کمک‌هایی‌ست که دریافت کرده.

روايتی غريب از يك توقيف عجيب یکشنبه 25 آبان 1399 16:59
كمال تبريزی از اميدها و نااميدی ها برای پخش سريالش می گويد

روايتی غريب از يك توقيف عجيب

مديران وقت من‌جمله در راس آنان آقاي ضرغامي با احتمال بسيار تحليل و رفتار غلطي داشتند، شك ندارم! و همان‌طوركه اشاره كردم مضمون اصلي سريال به هيچ‌يك از قوميت‌ها ارتباطي نداشته و ندارد.

سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند شنبه 24 آبان 1399 17:57

سینما ۳۰۰ میلیارد ضرر دیده است/ با بودجه جشنواره‌ها به سینما کمک کنند

متاسفانه تصمیمی که به نفع سینما باشد تا الان وجود نداشته و تصمیمات کنونی جز یک سردرگمی و بلاتکلیفی چیز دیگری را برای ما به ارمغان نیاورده است. ما باید وضعیت خودمان را بدانیم که با نیروهایمان و وسایلمان چه کار کنیم و با جریان های موجود در مجتمع ها چگونه برنامه ریزی کنیم.

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی! چهارشنبه 21 آبان 1399 17:33

۳۰ سال فیلم نساختم چون گفتند فیلمساز بدی هستی!

محمدرضا اصلانی که به تازگی فیلم «شطرنج باد» او توسط جشنواره بولونیا و بنیاد اسکورسیزی مرمت شده و در جشنواره کن نمایش داده شده است، می‌گوید اکران این فیلم که تنها نمایش ناموفقی در سال ۵۴ داشت، پس از ۵۰ سال برایش، مرور یک رنج و باز شدن یک زخم کهنه است.

رستاخيزِ شطرنج باد چهارشنبه 21 آبان 1399 17:20
گفت‌وگو با حميدرضا اردلان و سعيد عقيقی به بهانه بهسازی فيلم محمدرضا اصلانی

رستاخيزِ شطرنج باد

عقيقي: اگر بخواهم به كسي كه سينماي ايران را نمي‌شناسد سه فيلم معرفي كنم كه از طريق آنها بتواند تصوري از زيبايي‌شناسي فيلم در ايران پيدا كند قطعا شطرنج باد يكي از آن سه فيلم خواهد بود.تحليل نور و رنگ و ميزانسن نياز به مقالات مفصل تحليلي دارد‌.كاش پيش از ترميم فيلم هم قدر آن بيشتر دانسته مي‌شد و فيلم‌هايي از اين دست مي‌توانست موج ايجاد كند.

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری سه شنبه 20 آبان 1399 13:55

برنامه‌ریزی برای اجرای تئاترها پس از ساعت ۱۸/ ورود پلتفرم‌ها به اجراها و جشنواره‌های تئاتری

شاید در نگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این ایده تداعی شود که با کاهش فعالیت‌های تئاتری در سال شیوع کرونا، بودجه این حوزه را کاهش دهند. اما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا برعکس، نگاهی حمایتی وجود دارد و به‌طور کامل در جریان کار هستند که اگر تئاتر صحنه‌ای اجرا نمی‌شود، بالاخره برای فضای مجازی آثاری تولید می‌شوند و بنابراین وزارتخانه خودش در مقام مطالبه‌گر است.

موقعيت متناقض سينمای ايران و اسكار چهارشنبه 14 آبان 1399 17:10
گفت‌وگو با شهرام مكری به بهانه نمايش و تقدير از فيلم «جنايت بی دقت» در دو جشنواره ونيز و شيكاگو

موقعيت متناقض سينمای ايران و اسكار

نه ما مي‌توانيم فيلم را براي اعضا نمايش دهيم، نه روي راي‌گيري مي‌توانيم تاثير داشته باشيم و نه اعضاي اسكار از فيلم ما چيزي شنيده‌اند. اين پروسه براي معرفي فيلمي در اسكار كه در ايران طي شود در شرايطي كه ما حتي نمي‌توانيم يك نامه به امريكا پست كنيم كمي متناقض و بازيگوشانه به نظر مي‌رسد.

میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است چهارشنبه 14 آبان 1399 16:08

میل ادبیات به مرثیه‌سرایی برای گذشته، بازنمایی هراس از تغییر است

میترا علوی‌طلب که به بررسی ادبیات نمایشی ایران در دوره تکوین (۱۲۲۹_۱۳۲۰) پرداخته، می‌گوید: تمام نمایشنامه‌های این دوران به نحوی مفهوم قدرت را بازمی‌تابانند یا متأثر از آن هستند. یعنی عرصه ادبیات نمایشی دوران تکوین، عرصه تلقی‌های متفاوت از مفهوم قدرت است؛ تلقی‌هایی که می‌کوشند از طریق هراس‌های غالب و فراگیر حاکم بر ادبیات نمایشی دوران تکوین، خود را نهادینه کنند.

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد دوشنبه 12 آبان 1399 00:00
گفت‌ و گو با مصطفی كوشكی پس از اعلام تعطيلی هميشگی «تئاتر مستقل تهران»

جريانی عليه تئاترهای خصوصی برنامه دارد

از دو سال قبل نشانه‌ها و اخطارهايي وجود داشت كه به ما مي‌گفت نهادهاي گوناگون حاكميتي ظاهرا توان هضم فعاليت چنين مجموعه‌هايي را ندارند. هر روز تماشاگران و جمعيت زيادي به يك منطقه خاص رفت‌وآمد مي‌كردند. نشانه‌ها و احضارها، فشارهاي متعدد از سوي اماكن و شهرداري و عدم حمايت دولت، همه به ما مي‌گفت قرار نيست كار ادامه پيدا كند و ماجرا بايد تمام شود.

چرا هنرمندان مدام نق می‌زنند؟ چهارشنبه 7 آبان 1399 15:27

چرا هنرمندان مدام نق می‌زنند؟

«هنرمندان مدام غر می‌زنند!»؛ جمله‌ای است تکراری که شاید قدمت آن به دوره‌های خیلی دورتر از زمان حال بازگردد، اما محتوایش در طول سال‌های متمادی تغییر چندانی نکرده است.

گفتند برای حضور در «انسی» پول دادیم! چهارشنبه 7 آبان 1399 00:00

گفتند برای حضور در «انسی» پول دادیم!

برادران رهگذر که پس از یک دهه تلاش انیمیشن بلند «آخرین داستان» را به ویترین سینمای ایران اهدا کرده‌اند، همزمان با روز جهانی انیمیشن از تجربیات و دغدغه‌های خود در این حوزه می‌گویند.

مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان پنجشنبه 24 مهر 1399 17:49

مروج ابتذال و ساده‌ اندیشی نباشید/ نقد اکبر عالمی بر منتقدان

زنده‌یاد اکبر عالمی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه «نقد» و «منتقد» در پویایی جامعه، تزکیه نفس و دوری از خودمحوری را جزو اصول مهم ورود به حوزه «نقد» توصیف می‌کرد.

فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است چهارشنبه 16 مهر 1399 13:37

فاصله بین اکران آنلاین و پخشِ شبکه‌های ماهواره‌ای فقط دو ساعت است

کارگردان فیلم «هایلایت» معتقد است: شبکه‌های ماهواره‌ای دفاتر و آدرسی در کشورهای مختلف دارند که قابل دسترسی هستند و اگر عزمی جدی برای مقابله با آن‌ها باشد می‌توان از طریق وزارت امور خارجه و ایجاد یک کارگروه جلوی کار غیرقانونی آن‌ها را گرفت.

دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم یکشنبه 13 مهر 1399 16:56
گفت‌وگو با مونا زندی به بهانه اكران آنلاين دو فيلم «عصر جمعه» و «بنفشه آفريقايی»

دلتنگ فضای فيلم بنفشه آفريقايی هستم

قصه‌هاي سينماي امروز ما مثل دعواهاي خياباني مي‌ماند. شما اگر دعوايي در محله‌ات ببيني نمي‌ايستيد تماشا كنيد؟ ولي انصافا چقدر متوجه مثلا آقاي قفل‌سازي هستيد كه در پياده‌رو آرام نشسته و كتاب مي‌خواند و اتفاقا بيشتر از همان قلدرهاي عربده‌كش محله حواسش به امنيت خانه‌ها و حال اهل محل است؟ ولي دعوا و مشاجره را نه تنها مي‌بينيد كه براي همه با آب و تاب هم تعريف مي‌كنيد. مسائل سينماي امروز ما مصداق بارز همين مثال است.

انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش شنبه 12 مهر 1399 13:57
شایعه‌ای که تأیید شد؛

انتظامی: از سازمان سینمایی می‌روم اما نه به این زودی/سفر به اتریش

پس از چند هفته حرف و حدیث درباره احتمال جدایی حسین انتظامی از سازمان سینمایی، وی سرانجام این خبر را تأیید و اعلام کرد سال آینده به‌عنوان رایزن فرهنگی راهی «وین» خواهد شد.

پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان چهارشنبه 9 مهر 1399 13:33

پاسخ‌ دبیر جشنواره «سینماحقیقت» به نگرانی‌های مستندسازان

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» تاکید دارد که این دوره از جشنواره با وجود بیماری کووید- 19 با اهدافی مشخص و با اولویت حفظ امنیت فیلم‌ها برگزار می‌شود، اما در عین حال برخی نگرانی‌ها به حق است.

راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی سه شنبه 8 مهر 1399 00:00

راه‌هایی برای شناخت جشنواره‌ها و جوایز دروغین سینمایی

محمودرضا ثانی درباره زیر و بم پخش جهانی فیلم‌های ایرانی و حضور در فستیوال‌های خارجی گفت: بیشتر از ده هزار فستیوال با موضوعات مختلف در جهان داریم. پنج هزار فستیوال در آمریکا و دو هزار فستیوال در اروپا. بعضی هم آغاز به کار می‌کنند اما نمی‌توانند ادامه بدهند. مهم این است که هر دروغی را نمی‌توان در این فضا به خورد فیلمسازان داد چون تمام مدارک راستی‌آزمایی می‌شود.

خدا را شکر کارگردانی را با نمایش چهارشنبه 2 مهر 1399 06:09

خدا را شکر کارگردانی را با نمایش "داستان‌های سرزمین مردمان خردمند" شروع کردم

سعید چنگیزیان که تجربه کارگردانی را با نمایش محیطی "داستان‌های سرزمین مردمان خردمند" شروع کرده، معتقد است در شرایط سختی که بیماری کرونا به وجود آورده، باید جامعه از لحاظ کار هنری تغزیه شود.