اگر قرار باشد واقعبينانه به ماجرا نگاه كنيم، صداوسيما الان ديگر به آن معنا تمركز ندارد. بيشتر به گوشت قرباني شباهت دارد كه هر بخشاش دست يك جناح افتاده و آنها هم از امكانات در جهت اهداف گروهي خود استفاده ميكنند.
سیدجمال ساداتیان میگوید: وضعیت کنونی برای اکران فیلمهای فاخر بزرگ، حتی اگر سازندگان آنها هم تصمیم بگیرند که فیلمهای خود را در شبکههای ویاودی توزیع کنند، آنقدر درآمد مالی نخواهد داشت که حتی هزینههای آنها را پوشش دهد. مگر اینکه تمهیدات کپی رایت برای آنها فراهم شود.
فریده سپاه منصور بازیگر نقش «مهلقا خانم» در فصل اول سریال «نون.خ» از دلایل غیبت خود در فصل دوم این سریال و همچنین تجربه ایفای نقشهای کردی در کارنامهاش سخن گفت.
ه شده بود؟
نه من این نامه را تهیه کردم، نه خانواده من. نامه توسط آقای نوروزبیگی تهیه شد. او تنها فردی است که پیش وکیل من رفت بدون توجه به ادعاهای مطرحشده و از پرونده من اطلاعات گرفت و با همه اطلاعاتی که داشت به پرونده من ورود قضائی نکرد. ایشان توانست امضاهایی از افرادی که خیلی از آنها را از نزدیک نمیشناختم، جمع کند. اگر قصد امضاکردن داشتم، بعد از بازداشت سال ۹۵ که فیلمهایی مثل مصادره، خوک، شهرزاد ۲ و ۳ و تئاتر الیور توییست را کار کردم و ارتباط زیادی با بدنه سینما داشتم، همان زمان حجم زیادی از این طومارها را جمع میکردم.
ژاله صامتی میگوید: اگر میخواهید مردمی باشید، اتوبوس و مترو سوار شوید. شما نمیتوانید در برج فلان بنشینید و با ماشین آخرین مدل از پارکینگ بیرون بیایید و از مکانهای خاص خرید کنید و هیچ ارتباطی با مردم هم نداشته باشید، بعد ادعادی مردمی بودن کنید
به عقیده من اگر شما بازیگر، تهیهکننده یا یک شهروند هستید، مهمترین کاری که میتوانید انجام بدهید این است که به آنچه در اطرافتان میگذرد توجه کنید.
سیدزاده گفت: فیلمهای سینمایی میتوانند در کنار اکران سالنی آنلاین هم نمایش داده شوند.
وقتي ميخواهيم قصهاي را تبديل به فيلم كنيم، قصد نداريم تجربه صرفا شخصي با هزينه بالا انجام دهيم. ميخواهيم يك اتفاق شخصي مربوط به خودمان صورت بگيرد. در عين حال مخاطبان بيشتري داشته باشد و تماشاگران زيادي با آن ارتباط برقرار كنند.
هادی کمالی مقدم و مینا بزرگمهر بهعنوان زوجی که در سینما و تئاتر فعالیت میکنند، اجرای تئاتر در بافتهای مختلف شهر را روندی برای شناخت بیشتر شهر و همچنین جذب مخاطبان غیرتئاتری میدانند.
باد كاشتيم و توفان درو كرديم. وقتي جامعه من براي پالايش روح، ذهن، جان و جسم كودكان سرزمين هيچ برنامهاي نداشته باشد و آنها را براي فداكاري در قبال يكديگر آماده نكند، آيندهسازان كشور احساس تنهايي و ناآرامي ميكنند. وزير فرهنگ و ارشاد ما در اين مدت شيوع كرونا كجا است؟
کارگردان و مدیر گروه هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران گفت: کرونا یک تلنگری برای همه ما انسان ها بود اینکه یک واقعه در دنیا اینگونه انسان ها را تحت تأثیر قرار دهد، خانه نشین و خاکستر نشین کند،بسیار حائز اهمیت است حتی بحران احراز هویت شغلی هنرمندان هم در این روزها مجدد مطرح شده است.
کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر گفت: انسانهایی که از شرایط کرونا خارج میشوند با تفکراتی عمیقتر خواهند بود و به همین دلیل تئاتر را غنی و قویتر خواهیم داشت.
مقدم: در آن برنامه تلويزيوني، هيچچيز از پيش تعيينشدهاي وجود نداشت. ما نميدانستيم نقدها چيست و چه سوالاتي قرار است مطرح شود. بنابراين آنچه ديديد، اتفاقي است و ديدگاه شخصي آدمهاست. در آن برنامه من از دوستان پرسيدم كه اگر قرار است حرفهايي كه ميزنم سانسور شود يا كم و زياد شود، بگوييد تا از شركت در بحث انصراف بدهم يا به آن سوال خاص جواب ندهم.
دوست و همدوره جهان پهلوان تختی با انتقاد از فیلم «تختی» که در ایام عید چندین مرتبه از شبکههای تلویزیونی پخش شد گفت: کسانی در این فیلم و به خصوص در صحنههای مربوط به کشتی حضور داشتند که هیچ شناختی از این رشته نداشتند و با آن غریبه بودند و ضمن آنکه به یاد ندارم او با کسی دعوا کرده باشد.
سندرو لونین مدیر هنری ۶۲ ساله سوئیسی است که از دو سال پیش تاکنون مدیریت خانه تئاتری کاسرن بازل و جشنواره آن را برعهده گرفته است. او اشتیاق تئاتر ایران به جهانی شدن را ناشی از پراکندگی ایرانیها در تمام قارهها میداند و معتقد است: اگر کسی بخواهد هنرش زنده بماند و همیشه نفس بکشد، باید با آدمهای مختلف در سراسر جهان کار کند.
یک کارشناس سینمایی با اشاره به اینکه در آییننامه اکرانِ پس از کرونا باید تغییرات جدی و اساسی به وجود آید، میگوید: دولت در حوزه سینما باید نگران سینمای فرهنگی باشد و برای جلوگیری از انحصار، صرفا نظارت کند نه دخالت.
جدایی فیلمی است که هر شخصیت مهمش تلاش میکند با وجود محدودیتهای مشابه، زندگی خوبی داشته باشد. این نگرش آنها را به ناهماهنگی و محضر قاضی میکشاند؛ چون احساس انسانی قانونبردار نیست. فیلم به شکلی مستقیم و غیرمعمول تماشاچی را درگیر میکند؛ زیرا گرچه میتوانیم منطق ورای تصمیمهای هرکس را ببینیم، ولی احساس ما شاید با آنها موافق نباشد.
پولاد کیمیایی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران گفت: سینمای حاتمیکیا پروداکشنهای بزرگ دارد؛ او کارگردانی کاربلد و صاحبسبک است و هر وقت در حوزه خودش بوده، فیلمهای موفقی ساخته است.
علیرضا رئیسیان، کارگردان و تهیهکننده سینمای ایران در خصوص پشت پرده حمله به برخی از فیلمسازان گفت: میخواهند با کنار زدن سابقهدارها پولهای مشکوک را وارد سینما کنند.
خیلیها شاید دوست داشته باشند دکتر یا استاد صدایشان بزنند. این روزها هم یک جورایی مد است و برای بعضی شنوندهها هم ذوق دارد، اما برای فیلمساز کهنهکار ماجرا طور دیگری است. «دلم میسوزد که بارها از این کلمه استاد استفاده میکنند، میگویند استاد! بیایید تشریف بیاورید هیأت ژوری باشید، میگویم اگر من فیلمساز هستم، بگذارید کارم را بکنم. آدم بنده هیچ چیز نباشد جز خداوند، من بنده فیلمسازی نیستم، ولی فیلمسازی را با عشق دنبال کردم و سعی کردم حرمت آن را حفظکنم، اما آنجایی که یک نفر -که معلوم نیست از کجا آمده- بگوید بفروش بساز تا اکران خوب بدهیم، دیگر جای من نیست.»