کوروش عطایی درباره فیلم مستند «از ایران یک جدایی» میگوید: موضوع مهم برای ما در این اثر این بود که چطور یک فیلم میتواند از قالب فیلم صرف خارج شده و تبدیل به یک پدیده اجتماعی شود. به صورتی که همه مردم که ممکن است خیلی هم پیگیر سینما نباشند، در کوچه و خیابان درباره آن حرف میزنند.
عیاری: مجموعه شرایطی که در ارتباط با جریان رومینا وجود داشت، یعنی نوع قتل و واکنش جدی فضای مجازی، موجب ایجاد این حساسیت شد. فضای مجازی در این موارد همیشه کمک فوقالعادهای میکند. دموکراسی و نوع فرهنگ و عواملی از این دست هم طبیعتا موثرند. حساسیت به قتل رومینا، ضمنا میتواند ناشی از وقایعی باشد که در طول چند سال گذشته و بویژه یکسال اخیر در جامعه ایران رخ داده است. ضمنا در ایران قتلهای ناموسی دائما بوقوع میپیوندند ولی در کشورهای غربی، مسلماً چنین قتلهایی بوفور پیدا نمیشود.
اگر «شازده كوچولو» ساخته نميشد، شايد اصغر دشتي اصلا آن جايگاهي را نداشت كه شما براي صحبت درباره اين نمايش بعد از 16 سال انتخابش كنيد. من ميخواهم به اين «اگرها» احترام بگذارم.
روزي روزگاري مرحوم هوشنگ كاووسي (منتقد قديمي سينما) درباره فيلم قيصر با تحقير و كنايه گفته بود؛ فيلمفارسي است! كيميايي هم در جواب او گفته بود تخمههايي كه تماشاگران من سر فيلم قيصر شكستند، بيشتر از فروش كل كارهاي تو بوده است. شايد اين جمله از نظر تاريخي نكتهاي را يادآوري كند، اما قطعا چيزي به كيميايي يا فيلم «قيصر» اضافه نكرده است. «ديدهبان» حاتميكياي اصيل ما، بهخاطر اين سرپاست كه از جنس سينما است يا «خاكستر سبز» كه من خيلي دوستش دارم، فيلمي است قابل تحليل و ارزشمند و رو به جلويي كه حقيقتي را براي تماشاگرش فراهم آورده.
شوخي است كه من به عنوان سينماگر با اكران فيلمم در سينما آنلاين مخالفت كنم. يكسري تغييرات در زندگي جزو بديهيات است. بدانيد دلم قطعا با اكران فيلم طلا در سينماها بود. همه ما عوامل فيلم دوست داشتيم با تماشاگران فيلممان را در سالن سينما ببينيم. اما چه تضميني وجود دارد كه بيماري كرونا به اين زودي از كشور برود و زندگيهاي ما به روال عادي بازگردد؟
شكوه در «كارگاه نمايش» ديده ميشد. زماني عليه تمام اعضاي كارگاه جبههگيري شديد وجود داشت. مجموعه اينها و رفتاري كه از هنرمندان سر زد باعث شد شكوه منزوي شود.
در واقع امريكاييها در طراحي «درايوين سينما» به اين نتيجه رسيده بودند كه مخاطب بدون اينكه از ماشين پياده شودهم ميتواند فيلم ببيند و با اينكه در يك فضاي عمومي قرار ميگرفتند اما آزادي عمل و فضاي فردي خودشان را هم حفظ كنند:
«طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.»
مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: در صورتی که وزارت بهداشت در فصل پاییز برای ما منعی برای برپایی جشنواره قرار ندهد ما هم با رعایت یک سری پروتکل ها و حذف و اضافات جشنواره فجر را برگزار می کنیم.
من همیشه به عنوان تذکر درباره حاشیهها و انتقادها میگویم. قطار تا وقتی ثابت است کسی کارش ندارد، همین که حرکت میکند به آن سنگ میزنند. این خیلی مهم است که چه کسانی به قطار در حال حرکت سنگ میزنند؟
ساترا وظيفه تبليغات آنتن را ندارد. وظيفه اين سازمان حمايت و تنظيمگری رسانه صوتي-تصويري است. يکي از حمايتها حتما حمايت تبليغاتي است و ما هنوز حمايت تبليغاتي از رسانههايمان را شروع نکردهايم؛ چون خيلي از رسانههاي جدي کشور در سال گذشته مجوز فعاليتشان صادر شده و الان با ما ارتباط دارند.
روزی که فیلم «خروج» پیشقدم شد تا امروز که ده فیلم در صف اکران آنلاین حضور دارند، نزدیک به دوماه میگذرد. حالا و پس از این زمان نسبتا کوتاه در میزگردی با حضور سعید رجبی فروتن، سیدامیر سیدزاده و محمد شایسته سعی کردیم به بررسی چالشهای اکران آنلاین در سینمای ایران بپردازیم.
کارگردان «زیر سقف دودی» گفت: از نظر من سینمای پساکرونا جنسی از واقعیت خواهد بود، غیر از این نمیتواند باشد، در سینمای پساکرونا دیگر امکان دروغ گفتن به مخاطبان را نداریم، نمیتوانیم چیزی را به خورد مخاطب دهیم که خودش مدتها پیش آنرا پیدا کرده است.
قاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد رشته فلسفه غرب را از دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا گرفتهاست، بعد از بازگشتش به ایران در سن بیستوهشت سالگی حدود یک سال و هفت ماه زمان گذاشت و کتاب تاریخی-سیاسی «سرزمین مرد سرخپوست، قانون مرد سفیدپوست» نوشته ویلکومب واشبرن را ترجمه کرد و توسط نشر ثالث منتشر شد.
استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر عنوان کرد: من هیچ زمان مخالف تئاتر تجاری نبودم اما تئاتر تجاری عوامل، سرمایه گذاران و شرایط خاص خود را دارد که متفاوت از تئاتر فرهنگی است.
این فرم جدید رسانهای در حقیقت تلاش دولت است برای راهاندازی آلترناتیوی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که تبدیل به رسانه پرمخاطبی بشود که کنترل آن در دست دولت باشد.
اصغر یوسفینژاد میگوید: فیلم خانه تصویر کنونی جامعه نیست اما جامعه در حال برداشتن قدمهایی است که بعید نیست به چنین جاهایی برسد. پس بهتر است که با چنین کارها، پیشبینیها و هشدارهایی از اتفاقات جلوگیری کنیم.
حسین امیدی میگوید یکی از نکات مهم سریال "همگناه" این است که در آن زود قضاوت نمیشود.
طبیعتا موضوع فیلم موضوعی کاملا زنانه است. من هم سعی کردم خودم را جای دو کاراکتر فیلم، بهویژه شخصیت درگذشته یعنی مهناز، بگذارم. چه از وقتی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم و چه زمانی که آرشیو خانوادگی عکس و فیلم مهناز را مرور میکردم، مواجهه من اینگونه بود که دوستی را از دست دادهام که هیچگاه از نزدیک ندیده بودمش، اما فقدانش را درک میکردم.
اتحادیه اروپا مقررات مشخصی در حوزههای مختلف دارد و مدام هم آن را به روز میکنند. در آنجا برای سینمای آسیب دیده برنامهریزی مدون میکنند و زمینه قانونی برای بعضی فعالیتها به وجود میآید که از یک حدی نمیتوانند گسترش پیدا کنند، اما در ایران چنین زمینههای قانونی وجود ندارد.